• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een juist begin voor uitgebreider wassen van mijn auto ?

djovi

Detailing trainee
12 nov 2022
33
30
Vorige week ben ik de trotse eigenaar geworden van een renault clio 2019.
Bij mijn vorige auto was ik al bekend met de 2 emmer methode, maar nu wil ik toch iets uitgebreider te werk gaan.

Ik ben genoodzaakt om naar de wasbox te gaan en wil voor nu nog niet gaan kleien en polijsten.
Mijn plan ziet er als volgt uit :

-afspoelen hoge druk
-velgen en auto insprayen non ferro
-afspoelen hoge druk
-voorwas van de wasbox
-afspoelen hoge druk
-auto wassen 2 emmer methode met monello lavare
-afspoelen met osmose water en afdrogen
-ontvetten met gyeon prep
- black hole voor het maskeren van kleine swirls
- aftappen met collinite 845

Zouden jullie advies kunnen geven of dit juist om te beginnen ?
 

Bijlagen

  • 20221102_112707.jpg
    20221102_112707.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 62
  • 20221102_112726.jpg
    20221102_112726.jpg
    183,8 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, en denk dat het een goed begin is. Maar het kan altijd anders je moet je eigen ding/systeem hierin vinden maar de basis is goed.
 
  • Leuk
Reactions: djovi
Welkom op het forum! :D

Ik neem aan dat je dit stappenplan aan wilt houden als ''eerste aanpak'' en vervolgens normale wasbeurten gaat doen.
De stappen zou ik zelf ietsjes anders doen, met in het achterhoofd dat de auto door de dealer 'showroomklaar'' is gemaakt;

1) Prewash wasbox. (Letterlijk alles inspuiten)
2) Afspuiten.
...
3) Checken wat de staat is. (Niet alleen goed kijken, maar ook voelen aan de lak)
4) ... Als je nog veel vervuiling voelt en/of hardnekkige vervuiling wat om een kleibeurt vraagt, dan nogmaals prewashen.

5) Afspuiten.

* Je zou nu de auto uit de box kunnen rijden als het druk is, of lekker blijven staan als je geen wachtenden ziet.

6) Non-Ferro op de velgen sprayen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
... Enkele minuten laten werken.
7) Bij eerste velg beginnen met kwasten/borstelen, dan de rest. (Natte kwast/borstel om de Non-Ferro te her-activeren)
... Enkele minuten laten werken.

8) Afspuiten.

* Omdat je eerst de velgen hebt gedaan, kon het plaatwerk wat afdruipen/opdrogen.

9) Non-Ferro op de liggende delen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
(Motorkap / Dak / etc)
... Enkele minuten laten werken.
10) Natte/vochtige washmitt over de liggende delen, Non-Ferro verdelen en her-activeren.
... Enkele minuten laten werken.
11) Afspuiten.
12) Non-Ferro op de zijkant, andere zijkant, etc.
13) Afspuiten.

14) Prewash wasbox.
15) Handwas.
(Je kan de prewash dus als extra smering en reiniging gebruiken)
16) Afspoelen osmose-water.
17) Laatste beetjes drogen.
(Denk ook aan kieren/naden en spiegelkappen waar water in blijft staan)

* Ontvetten met Gyeon - Prep lijkt mij overbodig, aangezien de Black Hole een paint cleaner bevat. Ontvetten betekend ook weer een stap extra waarbij je over de lak gaat met doeken en voor nieuwe defecten kan zorgen.

18) Black Hole indien gewenst of nodig.
19) Wax.



Bij volgende wasbeurten kan je de Non-Ferro op de lak voorlopig achterwegen laten. Op de velgen heb je grote kans dat je dit wél vaker moet gebruiken i.v.m. remstof. (Zeker wanneer de velgen niet in een bescherming staan) Denk dan aan een simpelere stappenplan;

1) Prewash
2) Afspuiten
3) Velgen
4) Handwas
5) Drogen
 
  • Leuk
Reactions: Pter
Welkom op het forum! :D

Ik neem aan dat je dit stappenplan aan wilt houden als ''eerste aanpak'' en vervolgens normale wasbeurten gaat doen.
De stappen zou ik zelf ietsjes anders doen, met in het achterhoofd dat de auto door de dealer 'showroomklaar'' is gemaakt;

1) Prewash wasbox. (Letterlijk alles inspuiten)
2) Afspuiten.
...
3) Checken wat de staat is. (Niet alleen goed kijken, maar ook voelen aan de lak)
4) ... Als je nog veel vervuiling voelt en/of hardnekkige vervuiling wat om een kleibeurt vraagt, dan nogmaals prewashen.

5) Afspuiten.

* Je zou nu de auto uit de box kunnen rijden als het druk is, of lekker blijven staan als je geen wachtenden ziet.

6) Non-Ferro op de velgen sprayen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
... Enkele minuten laten werken.
7) Bij eerste velg beginnen met kwasten/borstelen, dan de rest. (Natte kwast/borstel om de Non-Ferro te her-activeren)
... Enkele minuten laten werken.

8) Afspuiten.

* Omdat je eerst de velgen hebt gedaan, kon het plaatwerk wat afdruipen/opdrogen.

9) Non-Ferro op de liggende delen. (Enkele sprays, zwaaiende beweging terwijl je spuit, geeft betere dekking)
(Motorkap / Dak / etc)
... Enkele minuten laten werken.
10) Natte/vochtige washmitt over de liggende delen, Non-Ferro verdelen en her-activeren.
... Enkele minuten laten werken.
11) Afspuiten.
12) Non-Ferro op de zijkant, andere zijkant, etc.
13) Afspuiten.

14) Prewash wasbox.
15) Handwas.
(Je kan de prewash dus als extra smering en reiniging gebruiken)
16) Afspoelen osmose-water.
17) Laatste beetjes drogen.
(Denk ook aan kieren/naden en spiegelkappen waar water in blijft staan)

* Ontvetten met Gyeon - Prep lijkt mij overbodig, aangezien de Black Hole een paint cleaner bevat. Ontvetten betekend ook weer een stap extra waarbij je over de lak gaat met doeken en voor nieuwe defecten kan zorgen.

18) Black Hole indien gewenst of nodig.
19) Wax.



Bij volgende wasbeurten kan je de Non-Ferro op de lak voorlopig achterwegen laten. Op de velgen heb je grote kans dat je dit wél vaker moet gebruiken i.v.m. remstof. (Zeker wanneer de velgen niet in een bescherming staan) Denk dan aan een simpelere stappenplan;

1) Prewash
2) Afspuiten
3) Velgen
4) Handwas
5) Drogen
Super! Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Super! Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee.
@Quantoxx kan het voor nu veel kwaad om de auto af te spuiten met de pre wash in de wasbox, afspoelen met osmose water, 'hot'wax uit de wasbox en vervolgens met osmose water weer afspoelen.

Ik heb de spullen nog niet binnen en wil vandaag toch de auto even afspoelen..
 
Is het erg als je vanuit de wasbox naar huis rijdt (5min) en dan thuis de auto in de black hole en wax zetten? Ivm vuil tijdens het rijden. Uiteraard op een dag dat het wegdek droog is en het weer goed is.
 
1) Als je de auto wilt afspoelen omdat hij wat vies is, bedenk dan wel dat je eigenlijk altijd een wasbeurt nodig hebt om al het vuil echt te verwijderen. (Washandschoen, lak aanraken, etc)

Dus als je jouw volgorde perse wilt doen, pas 'm dan aan naar; Prewash, afspuiten, hotwax, osmose.
Zo spuit je ná de prewash tenminste nog met meer druk af. (Osmose/glansdroger/etc is altijd onder minder druk)


2) Zie hierboven. Zeker als je twee producten op de lak gaat inwerken, wil je geen vervuiling op de lak.
Auto drogen voordat je naar huis rijdt en thuis een schone doek de auto nalopen.
 
Oke dus inlaats van na de prewash met osmose water afspuiten, spuit je het af met 'normaal' water? Thanks, voor nu is het gelukt en ging puur om even af te spoelen. Wel extra veel na gelopen met het afspoelen na de pre wash !

Wat bedoel je met thuis nalopen met een schone doek? Want dan ga ik dus met een droge doek over een droge auto ? Het liefste doe ik alles direct in de wasbox, maar mocht het druk zijn wordt dit haasten. Eventueel kan ik het wel naast de wasstraat (schaduw plek zoeken) doen, want het is op een industrieterrein.

Moet ik na de black hole lang wachten met waxen of kan dit direct erna ?
 
Dus als je jouw volgorde perse wilt doen, pas 'm dan aan naar; Prewash, afspuiten, hotwax, osmose.
Zo spuit je ná de prewash tenminste nog met meer druk af. (Osmose/glansdroger/etc is altijd onder minder druk)
Dit soort 'standen' bij een waxbox zijn, voor zover ik weet, altijd onder minder druk. Het heeft ook geen zin om met weet-ik-hoeveel druk een hot wax of osmose/demiwater o.i.d. te spuiten. Er gaat dan veel verloren.


Als je de auto hebt gewassen en gedroogd, rijdt je naar huis en kan je vervuiling oppikken. Persoonlijk zou ik dus met een goede MF-doek (en eventueel een detailingspray zoals bijv. Spray&Wipe) de auto even 'afnemen / nalopen'. Een goede doek zal eventuele vervuiling oppakken en zo heb je minder risico op nieuwe krasjes. Zou je deze vervuiling niet verwijderen, maar meteen met een handpad de Black Hole in gaan smeren, heb je veel meer kans op krasjes. ;)


Na het aanbrengen van Black Hole (Volgens handleiding) kan je deze opvolgen met de 845.
 
  • Leuk
Reactions: djovi
Dat wordt dus gewoon optijd naar de wasbox doordeweeks om rustig alle stappen te kunnen doen! Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en nuttige informatie!
 
Helaas geen foto gemaakt na het wassen gisteren, maar zojuist aangekomen bij de auto en vervolgens deze beading te zien. Toch wel een mooie beading voor de eerste keer collinite 845 aan te hebben gebracht !
 

Bijlagen

  • 20221120_132442.jpg
    20221120_132442.jpg
    278,6 KB · Weergaven: 48
  • 20221120_132448.jpg
    20221120_132448.jpg
    305,5 KB · Weergaven: 52
Had denk alleen de black hole te licht aangebracht, want vond die wat weinig krasjes verbergen. En misschien in de toekomst een andere wax ivm het tegenvallen van het glimmen.

Ga 'm hierna wel wassen met andere shampoo en boosten met de beadmaker!
 
Zo aan de reflectie te zien ga je vooral een rondje polijsten kunnen gebruiken om de glans te krijgen die je zoekt; die komt niet uit een potje.

Blijf in ieder geval lekker zo wassen en dan knapt je auto sowieso steeds iets meer op. Een dikke tip, mocht je machinaal nog niet aan de gang willen, is handmatig met Poorboys Prof Polish de lak goed te reinigen. Op een oranje handpad kun je dan al veel resultaat behalen. Eventuele oxidatie of doffe plekken haal je daar goed mee weg. Dan heb je daarna in ieder geval een schoon canvas en heb je goed kans dat de glans al iets opgehaald is.

Als je daarna nog wilt corrigeren en krassen wilt verminderen moet je echt gaan 'slijpen'. Maar dat is weer een stap verder. Prof polish en een handpad is laagdrempelig in deze, vandaar de tip.
 
  • Leuk
Reactions: djovi
Ja de auto is uit 2019 en bij de dealer viel mij niet meteen alles op, maar na 3 keer goed wassen werd er toch meer helaas zichtbaar. Eerst twijfelde ik nog of het door mij kwam, maar ik dat ze in de showroom veel kunnen verbergen helaas.

Ik ben van plan om in het voorjaar de auto te laten polijsten. Zie het zelf niet zitten om dit te doen, dus wil ik het laten doen. Ik wil me vooral bezig houden met het goed wassen en onderhouden van de auto. Tot die tijd dus nog maar even 'irriteren' aan de krassen her en der.

Bedankt voor de tip! Ik ga mij hier eens verder in verdiepen en lezen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo