• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een nieuwe uitdaging/aanpak Ibiza

Jowie

Detailing rookie
25 jun 2013
367
0
Een collega van mij leek het een leuk idee om zijn auto ook eens aan te pakken. Omdat ik nog een beginner ben vraag ik hier om advies, aangezien deze auto niet zomaar vuil is. De foto's zijn misschien niet geheel duidelijk, maar hier een schets van de situatie:

Deze auto heeft tot nu toe alleen nog maar een wasstraat gezien.......als die al gewassen werd. In onderstaande foto's is zijn de volgende lagen aanwezig: zand, aangekoekt vogelpoep en heel veel hars van de bomen. Volgens mij ook niet van een keertje...

De motorkap

IMG_20130709_123755.jpg


Linkerzijde

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bovenkant

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bumper voor

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Rechter zijkant

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Lak dichtbij algehele staat
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ibiza achterkant

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Momenteel heb ik een dap 900 v2 (powerpack gekocht) en spullen voor een lichte auto . Nu heb ik al gelezen dat PB White diamond best een leuk resultaat kan geven. Op zich vraag ik meer advies of deze auto nog in goede staat te krijgen is. Veel klei werk ivm hars van de bomen?
 
Tipje voor de hars ; Valma Harsverwijderaar. Gaat hééééél goed. Tips ook gekregen via het forum. kost niets en werkt bienné ! :)

Erna pas kleien, als het oudere hars is kan je het vergeten om dit weg te krijgen met klei. (zelf ondervonden:-" )
 
Kijk, een snelle en goed tip! Thanks voor deze eerste tip:)^

Zorgen de lagen (glaze, wax) ook voor een makkelijker verwijdering van hars?
 
Jowie;335054 zei:
Kijk, een snelle en goed tip! Thanks voor deze eerste tip:)^

Zorgen de lagen (glaze, wax) ook voor een makkelijker verwijdering van hars?

Ik neem aan dat je bedoelt als er ná de behandeling van een glaze en een wax hars op komt... In dit geval zal het op papier een fractie makkelijker moeten gaan. De meerwaarde van een goede wax is vooral dat je de lak beschermd (het is letterlijk een laagje tussen de lak en de hars).
 
Klopt, dat bedoelde ik :) . Voor als in 'zorgt ervoor' , als er glaze en wax is aangegebracht op je auto. Leek mij waarschijnlijk dat dit makkelijker zou kunnen gaan door de 2 (gladde)lagen die er nog tussen zitten.

Maar ik heb nog geen reactie gezien van: "Onbegonnen werk" . Men is wel erger gewend?
 
De grootste tip die ik je kan geven is de auto weghouden bij hars... (als dit gaat).

Mijn auto is altijd volledig in wax maar tegen echte bruine hars is niets bestand... Goed bijhouden, heb gisteren mijn auto nog eens tussengepakt met de valma en piccolo Nero.. 1.5u op motorkap - dak - koffer... honderde kleine drupjes van een Lorierstruik niet weg te krijgen met klei...

En werk je me de dap - rotary - armspieren?

Grtz
 
Nou hij is wel aardig verwaarloosd. Voordeel is dat er heeeel veel verbetering te halen valt ,^^ .

Let wel op met het verwijderen van alle zooi die erop ziet. Als je flink moet "boenen" om alle teer en vliegjes eraf te krijgen zal dit krasjes veroorzaken en een glaze kan niet alles verbergen. Auto een paar keer wassen en veel oplosmiddelen gebruiken (Tar-X / Bug Squash / overdosis shampoo). Je gaat daarna toch weer opnieuw beschermen...
 
Stephan;335066 zei:
.....heb gisteren mijn auto nog eens tussengepakt met de valma en piccolo Nero.. 1.5u op motorkap - dak - koffer... honderde kleine drupjes van een Lorierstruik niet weg te krijgen met klei...

Dan gebruik je te milde klei, hars is zeker wel weg te krijgen met kleien....
 
Hoi Ivo,

Ik heb de gele van dodo, witte van AF (heel mild, weetk), groene van Turtle, Geen enkele werkte. Mss de rode van Meg's maar dan geef ik liever 5 € uit aan een busje Valma;)...

Grtjes
 
Probleem is dat mijn collega niet veel keus heeft qua parkeergelegenheid. Misschien dat een schoonmaak van A tot Z niet zo heel slim is dan. Persoonlijk denk ik dat het resultaat na een weekend weer ver weg is als zo'n auto op eenzelfde plek gezet wordt.
 
Stephan;335070 zei:
Hoi Ivo,

Ik heb de gele van dodo, witte van AF (heel mild, weetk), groene van Turtle, Geen enkele werkte. misschien de rode van Meg's maar dan geef ik liever 5 € uit aan een busje Valma;)...

Grtjes

Alle klei die je noemt is mild tot heel mild.
Dodo Purple zou je eens moeten proberen
 
Kan je 1 tip geven, Ibiza 6L heeft een knetterharde VAG lak. (heb het ondervonden bij die van mij) De diepste krassen krijg je er pas uit met een wolletje :weetniet
Maar met Inizio op een heavy polishing pad heb ik 95% of meer wel er uit gekregen. Slechts enkele krassen kreeg ik er na 3 hits nog niet uit :D
 
En hoe weet jij of jou auto niet een keer is overgespoten? Of de betreffende auto? Gewoon een testspot maken en niet zomaar iets aannemen...
 
Jeroenn;335089 zei:
Kan je 1 tip geven, Ibiza 6L heeft een knetterharde VAG lak. (heb het ondervonden bij die van mij) De diepste krassen krijg je er pas uit met een wolletje :weetniet
Maar met Inizio op een heavy polishing pad heb ik 95% of meer wel er uit gekregen. Slechts enkele krassen kreeg ik er na 3 hits nog niet uit :D

Ben het met je eens..het betreft een 6L, zelf heb ik een 6j. De motorkap heb ik proberen aan te pakken...man man man..dacht echt dat ik die Dap niet kon hanteren ofzo..uiteindelijk met veloce en gele pad een eind gekomen. Gisteren is me wolletje binnen gekomen.:-b



....en laten we het er dan op houden dat de orginele lak erg hard is.:cool: Een testspot is altijd een must!
 
Resultaat zal je hier zeker halen..........ik zou zelfs voorstellen om de auto ook nu eerst door de wasstraat te duwen en dan al eens wat foto's te nemen van "voor" en "na" .
Slechter dan dat resultaat zal het zeker niet worden en zo kan je meteen ook het verschil laten zien via foto's wat de wasstraat allemaal vergeet.....

Aan producten denk ook ik aan iets tegen insectenlijken , tar-x , iron-x , kleien , eventueel rondje mezzo , een wax of sealant , velgen goed poetsen , een bandendressing , iets om de trims + plastic te voeden .

Ik zou me vooral concentreren op het proper maken van de lak en minder op alle was-swirls-krasjes , anders ben je al snel 2 dagen bezig om binnen 14 dagen geen verschil meer te zien tegenover nu. :schaam

Om de glaze over te slaan zou je een sealant kunnen nemen die ook wat verbergende eigenschappen heeft.......( komt ie weer , hoor ik ze al zeggen)
Mothers synwax is zo een sealant , vast of vloeibaar te verkrijgen en geeft naast een mooie glans ook nog eens een superglad resultaat. Ook aan te brengen op de ramen .
Super Resin Polish is ook best mogelijk . ( verbergt meer)

Heb eerder deze week nog dit resultaat behaald met deze sealant op een Peugeot die dus enkel gekleid is ( niet gepolijst oid) en waar de insectenlijken ook erg aanwezig waren :
150613008_zps5662f8a6.jpg

De wagen zit ook nu nog onder de swirls , maar ach eens de zon weg is zie je dit niet :-"
( + 4 uur aan gepoetst )
( en je denkt zelf dat het mooie liedje niet lang zal duren.....)
 
Ziet er goed uit! Ik zal het echter met de spullen moeten doen die ik al heb, tenzij hij ze zelf wilt bij kopen...wat niet het geval zal zijn:confused: De voorraad:

Mothers carwash
Mothers claybar kit
Dap 900 v2 powerpack
Pb white diamond
Pb nattys paste (gewone)
Dodo lime prime
Auto finesse trim revive

Daarnaast nog wel wat goedkope spuitbussen met velgencleaner en interieurspray/schuim.

Zoals gezegd meer op lichte auto's gericht. Laat dit nu net precies het tegenovergestelde zijn.
Klei en de harsverwijderaar zal iig aangeschaft moeten worden in mijn optiek. De hars en vogelpoep is wat mij het meeste vreest.

Wel grappig dat ik hem nu waarschijnlijk ga voorstellen om eerst de wasstraat te pakken..bruist tegen alles in waar hier waarde aan gehecht wordt :-b