• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een S. Alto op leeftijd

beest23

Detailing addict
24 aug 2009
194
62
45
Beloofd is beloofd.

Het project is al een tijdje beeindigd, maar door diverse andere hobby’s naast het detailen gunde ik mezelf geen tijd om dit project eerder met jullie te delen.

Het doel van dit project was schoon en het liefst binnen een week.

De hoofdrol was vergeven aan een lekkere automatische chick van 20, althans dat werd mij verteld. Bij de eerste ontmoeting….afijn aanschouw de staat van de dame op leeftijd met hier en daar wat cellulitis (in vergevorderd stadium). Misschien had ik hem toch beter vies kunnen laten…

P1010224.jpg


P1010228.jpg


P1010225.jpg


cellulitis
P1010226.jpg


Ik ben begonnen om de rubbers en andere randjes samen met PB APC en een aantal borstels te ontdoen van……tsja groen spul wat niet standaard op een auto geleverd wordt. Het mos zat zelfs zo ver tussen de rubbers dat ik het met een klein schroevendraaiertje heb moeten verwijderen.
P1010227.jpg


P1010234.jpg


P1010233.jpg


P1010229.jpg



Salto afgespoeld en hem van een wit dekje voorzien. Dit witte dekje kon er niet voor zorgen dat de ranzigheid op/uit/in/tussen or whatever de lak verdween. Het leek er wel ingebakken.

P1010240.jpg


P1010239.jpg

De HD gepakt en de Salto eens flink afgespoten. Het vuil zat er zo stevig op dat het pas verdween toen ik de HD op minder dan 2 cm op de lak zette. Van een afstandje leek hij schoon, maar van dichtbij.
Klein stukje met HD
P1010235.jpg


Dus heb ik een soppie gemaakt met Meguiars NXT Generation en omdat de staat van de Salto toch niet meer slechter kon worden heb ik mijn Mothers Wax Fender Well Brush op de lak ontmaagd. Zowaar werd de Salto weer wit en de krassen die hij achterliet waren te verwaarlozen.
P1010237.jpg


P1010236.jpg


Terwijl de lak even op adem kon komen ben ik met het interieur begonnen. Als eerste met de stofzuiger aan de slag, het dashboard en overige delen heb ik aangepakt met PB APC 1:4 en de stoelen en overige bekleding met de extrator. Helaas geen proost foto.

P1010230.jpg


P1010232.jpg


P1010238.jpg


Inmiddels was de lak weer bijgekomen en heb ik deze nog lichtjes nagespoeld. Wederom een sopje aangemaakt met Meguiars NXT Generation, dit keer wel de 2 emmermethode gebruikt. Om eerlijk te zijn haalde dit niet weel uit. De washmitt bleef wit. Wat me daarna opviel was dat ik totaal geen viezigheid in de PB klei vond. Een klein beetje net achter de voorwielen, maar dat was alles.

Aangezien ik erg lui was heb ik het afplakken achterwege gelaten. Mocht ik bij het polijsten een stootstrip o.i.d. raken dan zou ik dat gelijk schoonmaken met PB APC.

Ik ben de Salto 2 maal rondgegaan met Monello Mezzo op oranje. De 1ste maal moest ik de pad diverse malen uitspoelen omdat hij viezigheid (die met het blote oog niet waar te nemen was) uit de lak haalde. De lak werd lichter en de pad viezer.

50/50
P1010241.jpg


De lelijkerd aan het werk
P1010242.jpg


De 2de maal bleef de pad een stuk schooner. Vervolgens ben ik gefinished met Finale op zwart. De rubbers heb ik met Meguiars Gold Class Trim Detailer aangepakt (waar ik overigens wel tevreden over ben).

P1010246.jpg


De bandjes had ik tijdens het wassen schoongemaakt met APC om ze nu te lijf te gaan met Wolfgang.
Nu werd het tijd voor de wax. Omdat ik dacht dat de Salto de laatste 10 jaar geen wax van dichtbij heeft gezien heb ik hem 2 maal in de Liquid Insulator Wax gezet. Ik had ondertussen mooi de gelegenheid om het interieur aan te pakken met PB natural look.

P1010248.jpg


P1010249.jpg


Deze hoekjes kreeg ik met geen mogelijkheid schoon. Iemand een idee?
P1010250.jpg


P1010247.jpg


P1010251.jpg


Zoals gezegd de opdracht was : SCHOON. En dat is hij geworden. Ik ben niet tevreden over het resultaat omdat er toch nog te veel krasjes en swirls in de lak zaten. Maar de eigenaresse was dik tevreden en daar ging het om.

Bedenk me nu achteraf dat ik voor aflevering wel erg weinig (lees: geen) detailpics heb gemaakt. Sorry!!!
 
Zo zeg! Die was vies! Echt super opgeknapt. Nog even een likje zilvergrijze verf over de velgjes en hij is helemaal af! Toppie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer dan duidelijk een beer van een klus geweest.
Petje af. De milieuvriendelijkheid straalde er vanaf.

Al met al weer een net autotje. Kan me de vreugde van de eigenaresse indenken.
Ze heeft toch wel beterschap beloofd qua verzorging :weetniet

Hans
 
Als het goed is hij nu voorzien van nette (originele??) doppies.

Tsja, ik durf het bijna niet hardop te zeggen en alle vrouwen over 1 kam te scheren.....maar ik hoop dat ze zichzelf beter verzorgd.
 
Zo die zag er uit, denk dat 100% bijna niet te halen valt op dit soort wagens (lang zwaar verwaarloosd). Ik denk dat je zeker tevreden mag zijn met het behaalde resultaat.
 
Jij hebt nog eens goed je best gedaan !
Is nu toch wel weer goedgekeurd door de Bond Van Detailers :)
 
Aah nostalgie, mijn eerste autootje was ook een 5deurs Suzuki Alto uit 1995. Deze GLX is toch wel lekker luxe hoor, automaatje, achterruitwisser.
Lekker zuinig, start en gaat altijd, ja ik blijf deze oude alto's toch leuk vinden.

Goeie detail job trouwens, echt een super verbetering!! :)^ In deze staat zou ik hem zo weer kopen. 8d
 
zooooooo8-())

respect voor het werk dat je gedaan hebt joh!!!!!!!!!!!!
de alto ziet er nu niet meer uit als een wrak maar als een nette alto!

Wel zonde van die enge plek daar bij de motorkap... ziet er echt nasty uit joh :-&
 
Respect...wat een job...ben zelf suzi-rijder (mijn 3e al ondertussen) maar zo vies zie je niet vaak !!
Netjes gedaan :)^

Op jouw vraag voor de kiertjes waar je niet bij kon/niet schoon gingen, probeer het hier eens mee:
https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Triple_Duty_Detail_Brush_X1130_100092
 
Dank voor jullie reactie.

Voor die rot hoekjes heb ik verfkwasten gebruikt, maar ook dat mocht niet baten.