• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een wat ouder, verwaarloosd beestje oplappen.

aadje93

Detailing rookie
23 jul 2016
7
2
Nu ik redelijk wat gelezen heb op het informatie rijke forum wil ik toch mijn vragen met jullie delen;

Allereerst, ik zie in alle stappenplannen de basis wassen -> kleien -> polijsten - (eventueel) glaze -> wax

Echter lijkt mij dit niet een wekelijkse taak, (wassen wel uiteraard). Dit is het stappenplan dat 1-2x per jaar gedaan word?

Maar hoe zit het meen wekelijkse/maandelijkse/kwartaal stappenplan? Wekelijks wassen, maandelijks wassen + quik detailing spray, en per kwartaal wassen kleien, (wax cleaner) nieuwe wax? Of hoe moet ik dit precies zien? Vanwege de staat van mijn auto ben ik wat huiverig met polijsten (zie foto's hieronder). DAP is denk niet echt een optie, maar handmatig wil ik wel een poging wagen, echter weet ik niet of dit ook tot goede resultaten gaat leiden op een dermate kwaliteit blanke lak.

Aangezien foto's boekdelen spreken:

2jg9v5y-jpg.85667.jpg
LM velg met schade (stoeprand gepakt in het verleden?)

2d0yhz7-jpg.85668.jpg



1rddmo-jpg.85669.jpg
Motorkap heeft het zwaar te verduren, denk ook aan een carbonwrap om dit te verhullen.

[
eu3603-jpg.85670.jpg
En bovenkant wielkast, deze plek word helaas steeds groter dus blanke lak is hier bijzonder slechte kwaliteit.

Kleine schade, helaas na 3 jaar dan toch mijn eerste schade gereden, weg te polijsten met hand pad(s)?

2hqbipw-jpg.85671.jpg



Dan enkele overzichts foto's

243m14w-jpg.85672.jpg


3532gk8-jpg.85673.jpg


24eqb7d-jpg.85674.jpg


Nu wil ik het met name het exterieur gaan aanpakken, de auto is de afgelopen jaren behoorlijk verwaarloosd (geen zin hebben om te wassen etc.) nu wil ik hier verandering in gaan brengen om de auto proper te maken, in zoverre dat (nog) mogelijk is gezien de lak. Overspuiten vind ik het niet meer waard, de auto is 14 jaar oud, en heeft ruim 284.000 erop zitten (benzine) waarbij er elke maand graag een litertje olie gedronken word, zonder dat het door de uitlaat naar buiten gespoten word als blauwe rook (*even afkloppen*, verbruikt ook wat koelwater op de lange termijn)

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de producten van monello en dodo juice (langzaam verschuift het naar dodo juice gezien het uitgebreide assortiment). Een merk-voorkeur is uiteraard heel persoonlijk. Bij monello lijkt het mij handig dat de flesjes vrij slank/hoog zijn waardoor ze niet veel oppervlak in de kast innemen vergeleken met de flessen van dodo juice, maar hoe is kwalitatief?

Zelf vind ik de wetlook/glans echt bij een auto horen, de beading en sheeting van de wax zijn leuk meegenomen. De glans/wetlook komt voor een goede 90% uit de voorbereiding. Is dit ook goed mogelijk zonder de auto (machinaal) te polijsten? Of dient er echt gepolijst te worden om een goede glans te verkrijgen?

Mijn stappenplan wat ik namelijk voor me heb is het volgende:

  • Velgen met non-ferro van monello
  • Wassen met het 2 emmer systeem + grit guards (dodo born to be mild, of monello shampoo?)
  • Kleien van de auto om al het ingevreten vuil/insectenresten te verwijderen. (Monello klei setje?)
  • Glaze (poorboys black hole voor meeste glans?)
  • Wax (supernatural sample potje?)
Voor de ruiten twijfel ik nog over een glass sealant kitje, aan de ene kant lijkt het mij erg prettig (gezien ik dagelijks een 130km rij, waarvan circa 100 snelweg, en 25 provinciale wegen), dus altijd >80km/hr) Alleen kan dit nog ivm het feit dat de voorruit een behoorlijke barst heeft welke behandeld is met iets van een hars, dit is al >5 jaar geleden gebeurt. Dus het lijkt erop dat het goed afgesleten is na de wasbeurten etc.

De dorpels onder de deur zijn volgensmij best kenmerkend voor deze astra serie (en de nieuwere clio's) en zoals te zien behoorlijk beinvloed door het weer. Als deze weer diepzwart gekleurd zijn frist dit het uiterlijk al gelijk op, ik weet alleen niet of hier goede middelen voor zijn?

Graag hoor ik een overzichtje van het wekelijks/maandelijks stappenplan om zo een goed beeld te hebben van het detailing. En tips/adviezen omtrent de staat van de auto, en deze eventueel op te lappen. Overspuiten vind ik het niet meer waard gezien de auto >284.000 gelopen heeft op benzine, ik schat in dat hij hoogstens nog een 3 a 4 jaar mee gaat aangezien ik 35k per jaar rijd, en langzaam de ouderdoms kwaaltjes komen zoals olieverbruik, ietwat koelvloeistof gebruik, roest bij wielkast achter etc.
 
Inzake die kale plekken op je lak daar ontbreekt de blanke laklaag lijkt het wel.
Die schade bij je deur kun je handmatig wel polijsten en het zal er iedergeval beter op worden maar of je het weg zal krijgen.... Dat weet ik niet.
Monello en Ddj hebben allebei kwalitatief goede spullen verdere voorkeur is vaak persoonlijk. Ikzelf ben niet merk gebonden. Al die Astra's drinken olie vroeg of laat ook is het normaal dat het blok wat zweet (en sludge heeft).
Verder worden bij dit model de koplampen dof en de plastic trims worden erg grijs.
Hiervoor kan ik Solution Finish aanbevelen.
 
Kalen plekken is inderdaad de blanke lak die gewoon loslaat (word bij elke wasbeurt erger, het brokkelt gewoon af) Vandaar dat ik nog wat huiverig ben met polijsten..

De orginele koplampen waren inderdaad behoorlijk dof, deze heb ik ook vervangen door de huidige lampen. De solution finish ga ik in het winkelwagentje leggen!
 
Kalen plekken is inderdaad de blanke lak die gewoon loslaat (word bij elke wasbeurt erger, het brokkelt gewoon af) Vandaar dat ik nog wat huiverig ben met polijsten..

Welkom Aadje!

Leuk om te lezen dat je enthousiaste start wil gaan maken met detailen van je auto :). Nu wil ik je enthousiasme absoluut niet de grond in boren maar gezien de staat van de lak van jouw auto, wordt het lastig (zo niet onmogelijk) om deze zonder te spuiten weer in een goede staat te krijgen.

Ik (en dat is heel heel persoonlijk- alhoewel ik wel benieuwd ben hoe de anderen op dit forum dit zien) zou niet teveel verwachtingen hebben en dure middelen tegen deze auto aansmijten.

Je geeft zelf al aan dat het een oud beestje is. Wellicht dat je hem over enige tijd gaat vervangen. Je kunt er daarom misschien wel goed op oefenen zodat je je volgende auto in een topstaat kunt houden/brengen.

Nogmaals, dat is zoals ik er op basis van jouw foto's en vermeende verwachtingen (gezien je stappenplan) tegenaan kijk.
 
Kalen plekken is inderdaad de blanke lak die gewoon loslaat (word bij elke wasbeurt erger, het brokkelt gewoon af) Vandaar dat ik nog wat huiverig ben met polijsten..

De orginele koplampen waren inderdaad behoorlijk dof, deze heb ik ook vervangen door de huidige lampen. De solution finish ga ik in het winkelwagentje leggen!
Nitril handschoentjes zijn niet overbodig...
Koplampen had je niet hoeven vervangen je had ze gewoon kunnen polijsten eigenlijk .
 
Een wrap op de motorkap zal niet mooi hechten vrees ik. De blanke lak laat ook daar los zie ik op de foto. Die oneffenheden gaan zichtbaar blijven op de wrap en het is waarschijnlijk dat de blanke lak onder de wrap verder loskomt en de wrap dus ook zal loslaten.
Het lijkt me een beter idee om deze auto inderdaad als een gedroomd oefenobject te zien voor een volgende. Dan zou je de plekken waar de blanke lak weg is kunnen wetsanden alsook de randen. Dan blanke lak spuiten, schuren, spuiten schuren.......... en polijsten. Met wat beleid en veel geduld zou het kunnen lukken om die motorkap weer als nieuw te krijgen. Succes!
 
Allereerst, ik zie in alle stappenplannen de basis wassen -> kleien -> polijsten - (eventueel) glaze -> wax

Echter lijkt mij dit niet een wekelijkse taak, (wassen wel uiteraard). Dit is het stappenplan dat 1-2x per jaar gedaan word?

Maar hoe zit het meen wekelijkse/maandelijkse/kwartaal stappenplan? Wekelijks wassen, maandelijks wassen + quik detailing spray, en per kwartaal wassen kleien, (wax cleaner) nieuwe wax? Of hoe moet ik dit precies zien? Vanwege de staat van mijn auto ben ik wat huiverig met polijsten (zie foto's hieronder). DAP is denk niet echt een optie, maar handmatig wil ik wel een poging wagen, echter weet ik niet of dit ook tot goede resultaten gaat leiden op een dermate kwaliteit blanke lak.

Je hebt genoeg antwoorden gekregen op het polijsten, laat ik hier dan een antwoord op geven.

Een volledig stappenplan voor de carrosserie is :

Wassen
Wassen doe je wanneer de auto vies is of wanneer je zin hebt. Dit is een op zichzelf staande stap en behoefd geen uitleg denk ik zo.

Klei-en
Klei-en moet (altijd een keuze natuurlijk) voor het polijsten om de kans op polijstkrassen door vuil te minimaliseren. Echter kun je ook met een milde klei aan de slag als je vervuiling hebt die niet loskomt met wassen. Denk aan vliegjes of teer vlekken.
Kan maandelijks zijn, wekelijks of jaarlijks, hangt van de vervuiling af.

Polijsten
Dit doe je wanneer je je lak wilt ontdoen van waskrassen, swirls of andere lakdefecten.
Polijsten kun je ook in gradaties stoppen.
Compounden (veel correctie) Polijsten (gemiddelde correctie) Finishen (woord zegt het al)
Het volledige plan doe je niet zo vaak, alleen bij zwaar verwaarloosde auto's. De andere stappen hangt van je staat van de lak af.
Kan per kwartaal, half jaarlijks of misschien wel jaarlijks zijn.

Glaze
Dit geeft in mijn ogen net een beetje extra glans en is niet perse nodig na polijsten maar kan wel als je niet wilt polijsten.
Deze stap doen wanneer je opnieuw gaat waxen.

Waxen
Bescherming van de lak, vergemakkelijken van het verwijderen van vuil en het behouden van je glaze.
Frequentie hangt af van de standtijd. Sommige waxen kunnen tot 6 maanden houden maar meestal is het +/- 3 maanden.
Wanneer je water geen beading meer heeft (waterdruppel vorming) is je wax weg.
 
+1 voor @Istnogferarie Tussen 'polijsten' en 'glaze' kan je ook nog 'cleaner' toevoegen. Dit is polijstmiddel zonder korrel, en dit haalt vervuiling uit je lak en verwijdert oude waxlagen. Veel producten zijn cleaner en glaze in één. Denk aan PBs Blackhole, DDJ Lime Prime etc.
 
Ik zou het anders aanpakken met dit beestje:

Aan de foto's te zien gaat dit boerenbeestje een hard leven tegemoet met veel vliegenstront en dat overleeft geen auto.

maar wat betreft die side skirts: motip bumperspray http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25658

en stappenplan setje van mothers. kun je hier kopen. Dat scheelt al de helft. Ben je nog steeds niet veel kwijt, en ik durf te wedden dat je hem niet meer terug kent. Ik heb het zelf ook gebruikt: het houdt je van de straat zal ik maar zeggen! o_O;)

note: een collega van mij heeft ooit zijn bumpers van zijn "grande" :joy: Ford Ka (van die grote zwarte lellen) die helemaal grijs waren: behandeld met zo'n verf /hitte pistool, en toen bleven ze mooi zwart!
 
  • Leuk
Reactions: Tommy86
Valt mij wel op dat er vaak bij het merk Opel de blanke lak los laat. Ik ken al 2 in de kennissen kring met een blanke lak probleem en betreft allebei en Opel van een jaar of 6 a 7 oud.
 
Zo'n Astra heb ik ook gehad, iets minder km's, iets betere lak, maar ook div problemen.

Gezien de staat vd lak... zou ik wel investeren in wat spullen.

Shampoo, Clay, Detailerspray en een algemeen toepasbare wax..

En dit bewaren tot je een andere auto hebt, dan kun je in ieder geval gelijk het goede onderhoud doen.