• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerst bestaande wax strippen ?

Beemer

Detailing addict
6 sep 2011
69
65
Mijn BMW 1 serie is nu bijna 4 weken oud, en ik vroeg me af of ik de bestaande wax (waarvan ik het merk/type niet weet) aangebracht door de dealer eerst moet verwijderen of strippen alvorens ik een nieuwe laag Poorboys World Natty's Liquid Blue ga aan te brengen.
Zo ja, kan iemand mij vertellen wat dan de beste methode en middel hiervoor?


Alvast bedankt voor jullie reacties
:jippie
 
Een flinke overdosis shampoo stript (grotendeels) de wax.
Kleien verwijderd de wax.
Polijsten verwijderd de wax.

Aan jou de keuze ;)

Een wax hecht het beste aan een schone en/of 'kale' lak.
 
Hallo,

zoals hierboven staat :

wassen met extra dosis shampoo(zonder wax in:-" )

kleien

en laat u dan maar eens goed gaan , wel dun uitwrijven en misschien een 2e laagje erbovenop na dat eerste??

Danny
 
Een waxlaag is een zogenaamde 'sacrificial layer'; omdat er in de loop van de tijd vuil in gaat zitten
(niet alleen erop), zul je eens in de zoveel tijd een bestaande waxlaag moeten verwijderen.

Vier weken is op zich niet zo heel lang voor een waxlaag, maar het is maar de vraag wat voor spul de
dealer heeft gebruikt. Ik zou 'm er in elk geval afhalen.

Zoals al vermeld zal flink wat shampoo je waxlaag ver verwijderen, kleien nog meer en polijsten/chemisch cleanen
moet het laatste beetje dan wel te grazen nemen.
Kleien lijkt me een aanrader.
 
Ik strip de wax altijd met een iets hogere dosering shampoo als normaal, met daarbij een flinke scheut afwasmiddel (ik gebruik Neutral, omdat dat geen geur toevoegt).
 
Bedankt voor jullie waardevolle reacties !
Strippen is dus een noodzakelijk kwaad, ik zal morgen een flinke dosis shampoo aan mijn water toevoegen want kleien ga ik voorlopig nog ff niet doen. Simpel weg omdat ik spullen daar niet voor in huis heb ..... Maar gaat zeker in het voorjaar gebeuren.
 
Kom nou ! gelijk kleien man :

kleien duurt 1 uurtje , ben je gelijk ook echt langer beschermt en je lak staat superstrak:ja

koop desnoods 2 blokjes klei van 6 euro en koop van iemand wat kleivloeistof over(kost bijna niks! )

ik werk met een concentraat van dodo en heb de citrus bling ook al gebruikt(1/10 = dodo , 1/16 = citrus bling)

voor een dikke euro heb je reeds kleivloeistof :-" (1 liter is meeeeeeeeeeeeeeeer dan voldoende )

Danny

zoek ff in jouw buurt anders een "collega"- detailer en vraag of je klei kan overkopen ?
 
Waarom zou je een auto van 4 weken oud (die in een garage staat) al gaan kleien, daar zit totaal nog geen vervuiling op, zo meteen krijg je marring en kun je ook nog aan het polijsten.
lekker in een vers laagje wax zetten en na de winter eens een keer gaan kleien en een nieuw laagje wax aanbrengen!

Inderdaad even wassen met een berg shampoo of afwasmiddel, daarna lekker in de natty's zetten:-)^
 
Er zijn hier anders genoeg voorbeelden langs gekomen, waarbij "gloednieuwe" autos al een goede kleibeurt konden gebruiken. Tijdens de reis van de fabriek naar de dealer kan er van alles op de auto komen. Bij de dealer kan er ook nog van alles op komen.
Kleien is dus zeker aan te raden, ook bij een "nieuwe" auto.
 
Op een nieuwe wagen zou ik ook zeker Iron-X gebruiken.

Doe veel nieuwe wagens en je wilt niet weten wat een troep daarvanaf komt. ( gebruik de zoekfunctie en je vindt del bekende foto`s ).En kleien kan je doen.Gewoon een testplekje neme op byv de voorkant van het dak of onderste helft van de wagen.Komt er niks vnaf dan zou ik niet kleien.Maar als je een milde klei neemt ( byv die van Mothers , en heb je een mooi starterssetje ) , is de kans op maaring erg klein.Gewoon goed nat houden;) .

En weet niet of je in het bezit van een DAP???Anders een light green pad erop met finale als paintcleaner.;)


Edit :

Ff een fotootje erbij :

Iron-X op een nieuwe 500 :

DSCN5312.webp
 
Het probleem met die wash and shines van Valma en Turtle wax is dat ze iets achterlaten op de lak wat voor een "shine" zorgt. De wax is inderdaad weg, maar de shampoo laat door deze glansversterkers of wat het ook zijn , geen optimale basis achter voor een wax of sealant.

Zoek maar even op dit forum naar mijn ervaring met Jetseal. die was bij mij na twee weken weg. Na nader onderzoek kwam dat door de wash and shine shampoo die ik had gebruikt. De jetseal hechtte niet goed op de lak doordat de shampoo iets achterliet en ik ook niet had gekleid.
 
Om de wax te strippen was ik de lak met een goeie scheut APC in m'n emmer...als je geen beading meer hebt is de klus geklaard. Heb je geen APC dan is een goede scheut (3 dopjes) autoshampoo in je emmer ook OK.
Er zijn natuurlijk nog alternatieven die werken...:ja
 
Je leest het toch ook :

"Kleien is dus zeker aan te raden, ook bij een "nieuwe" auto. "

Meer moet er toch niet geschreven worden?

Danny

Succes btw met je auto :cool
 
GMToyota zei:
Het probleem met die wash and shines van Valma en Turtle wax is dat ze iets achterlaten op de lak wat voor een "shine" zorgt. De wax is inderdaad weg, maar de shampoo laat door deze glansversterkers of wat het ook zijn , geen optimale basis achter voor een wax of sealant.

Zoek maar even op dit forum naar mijn ervaring met Jetseal. die was bij mij na twee weken weg. Na nader onderzoek kwam dat door de wash and shine shampoo die ik had gebruikt. De jetseal hechtte niet goed op de lak doordat de shampoo iets achterliet en ik ook niet had gekleid.

Ik deed er naast wash and shine een scheutje afwasmiddel bij, en daarna zijn we aan het clayen , polijsten en waxen gegaan.

Mark
 
Intussen heb je mijn antwoord niet meer nodig denk ik, maar kwam dit filmpje tegen op de carclean webshop.
Je ziet hier hoe makkelijk het water van de motorkap verdwijnt in het begin van het filmpje bij het wassen, en kijk eens wat het water doetnadat hij de motorkap gepolijst heeft. Iedere druppel water blijft erop liggen en zelfs met 2 keer er overheen gaan met een droogdoek blijft het oppervlakte nat! (of hij gebruikt een slechte droogdoek:lol )
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties !

Heb toch besloten, voor een wasbeurt met een flinke dosis afwasmiddel om de bestaande wax te strippen en vervolgens een laag Poorboys World Natty's Liquid Blue erop te zetten. Een DAP500 heb ik (nog) niet, maar staat wel op mijn verlanglijstje !

Verder nog ff mijn leer behandeld met Poorboys Leather Stuff, en mijn uitlaat voorzien van een laagje Mothers Wax - Chrome Polish
Het resultaat, mag er wat mij betreft best zijn. :jippie
De overige foto's van het resultaat van PB Natty's Liquid Blue heb ik bewust niet opgenomen in mijn reactie, maar kun je desgewenst HIER bekijken.
Gelukkig geeft ie de komende dagen nog geen regen aan, heb je tenminste nog ff plezier van je werk, maar ben wel erg benieuwd naar de beading.
Foto update van de beading volgt zodra het gaat regen .... hopelijk duurt dat nog ff :lol

Beemer%252520031.webp

Beemer%252520Interieur%252520Mozaik.webp