• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste handmatige detailjob

Thamoosio

Detailing rookie
4 aug 2010
33
0
Eergisteren en vandaag voor het eerst een detailjob uitgevoerd op de 3-er. Het zat allemaal niet echt mee, maar uiteindelijk is het resultaat niet slecht denk ik voor een handmatig 5-stappenplan.

Helaas heb ik geen vóór foto's genomen (te eager om te beginnen...) en heb ik dus alleen het eindresultaat op de foto gezet:

Eerst twee reflectieshotjes
20a70cz.webp

wgovgh.webp

En dan nog 4 van de gehele auto
122n95k.webp

2dgora0.webp

2l9ry15.webp

28wjl74.webp

Ik heb behoorlijk wat geleerd van deze eerste keer:
- Neem de tijd, anders vergeet je dingen (uitlaat)
- Krasjes krijg je toch niet lekker weg met scratchX (of ik breng het verkeerd aan)
- Het duurt best even voordat je alles 'snapt' hoe het aangebracht moet worden (black hole bijvoorbeeld). Ik denk dat dit de 2e keer wel echt beter gaat
- Hars is a bitch
- Als je velgen nooit goed onderhouden zijn, moeten ze er echt af om ze goed schoon te krijgen
- Beantwoord geen vragen van kinderen of buren, dit leidt alleen maar tot vervolgvragen en eindeloze gesprekken waar je niet op zit te wachten
- Wees bereid om je het leplazerus te schrikken als je dacht dat je lak nog in best een oké staat is.. dat is het niet.

Er zitten wel echt een paar plekken in die ik denk ik handmatig nooit weg ga krijgen. Daarnaast heb ik een issue met mijn koplampen waar een rare laag overheen lijkt te zitten wat ik niet weg krijg. Ik zal daar een apart topic voor starten.

Nogmaals bedankt voor alle hulp mannen.. Volgende keer kan het alleen maar beter zijn, en dan is de 206 aan de beurt.

Overigens heb ik gebruikt:

Velgen:
Daytona Speedmaster Wheelbrush
Sonax Extreme Wheelcleaner

APC:
PB Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser

Wassen:
PB Super Slick&Suds
Megs Washmitt
Waffle Weave Drying Towel

Kleien:
Mothers California Gold Claying System

Cleanen:
Megs ScratchX 2.0
Mothers California Gold Pre-Wax Cleaner

Glaze:
PB Black Hole

Wax:
PB Natty's Blue paste

Verder nog:
Trims met PB Trim Restorer
Megs NXT Glass Cleaner

ik zal vanavond de foto's even aanpassen, want het lijkt allemaal wel heel korrelig zo. Maar glanzen doet ie zeker!

*Edit* Aangepast. Even ctrl+F5 voor de mensen die deze pagina al eerder hebben gezien (anders laadt ie ze gewoon uit de cache)

Ik ben ook handmatig begonnen. Met een d/a is het natuurlijk veel makkelijker. Ik denk dat je toch blij mag zijn met uw resultaat. En de tweede keer gaat het wel rapper als je alles beetje onderhoud.

Flinke klus geweest, maar het ziet er super uit.

Ik dacht dat scratchX vrij grof was en altijd nabewerkt moest worden? Dit ivm een niet afbrekende korrel...?

Koplampen en achterlichten zijn heel goed te doen met de DAP :rules

Je moet nog even spul halen voor de bandjes want een Armani pak aantrekken zonder goeie schoeisel is ook niks natuurlijk ;)

Ziet er weer mooi uit hoor. En inderdaad, met de ervaring zal het resultaat alleen maar beter worden als het goed is.
En je zult dat resultaat steeds sneller behalen, doordat je ervarener wordt met je producten en de keuzes die je moet maken.

Ik zal opletten in Hoofddorp wanneer ik daar weer eens rond rijd, want zo een glimmende BMW moet er toch uit springen!!

Leuk om te lezen.. bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga binnenkort nog een keer de koplampglazen loshalen zodat ik ze makkelijker kan bewerken. Lukt het dan nog niet, dan ga ik eens een hulpverzoekje plaatsen om te kijken of iemand me kan helpen met een DAP.

@-Dries-: Ik ben ook wel een klein beetje aan het zoeken naar de juiste behandelmethode met ScratchX. Het is inderdaad een erg grove korrel, maar ik heb niet het idee dat 'het erg veel doet'. Het laat de lak (clearcoat) in ieder geval goed met rust voor zover ik kan zien. Wat ik nu heb gedaan is aangebracht met een foam pad, draaiend met enige druk net zo lang totdat de emulsie niet meer zichtbaar was, en vervolgens uitpoetsen met een microfiber doek. Ik heb het vervolgens ook geprobeerd met een MF doek aan te brengen ipv met de pad, maar dat maakte eigenlijk geen verschil behalve dat het langer duurde voordat de emulsie was opgelost. In ieder geval; geen idee (en kan ook niet terugvinden) over of dit nu de juiste methode is of niet. Volgens de handleiding wel, maar de resultaten waren wel iets minder dan ik dacht.