• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien

hans1982

Detailing rookie
18 nov 2009
11
0
Hoi, ik heb van de week wat spullen aangeschaft om de auto beter te onderhouden, zoals de Monello polijst middelen. Na behoorlijk wat info op het forum gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat een klei beurt een nog beter resultaat gaat opleveren. En aangezien ik toch al geld uit gegeven heb kan dat er ook nog bij.

Het gaat om een Yaris uit 2003 die nog nooit gekleid is.

Nu zag ik onderstaande producten welke zouden jullie adviseren, Mothers is compleet wel iets duurder. En de Bilt-Hamber is goedkoper en kun je met water gebruiken. Na het kleien zal ik nog machinaal de auto afmaken met de Monello producten en daarna een NXT wax.

Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
Bilt-Hamber Auto-Clay Regular - 180g
 
Bilt-Hamber, bij far de meest budgetvriendelijke en goed te gebruiken klei. Leg hem van te voren in een bakje warm water zodat hij wat beter kneedbaar wordt. Er kan een klein beetje marring ontstaan maar die ga je zo te zien toch wel wegpolijsten met de monello's.
 
de mothers klei is veel zachter, en veel makkelijker te gebruiken..
de bilthamber is gewoon een stuk harder..

budget wise zeg ik: bilthamber
ease of use: mothers...

mijn eerste klei was de mothers (ook de kit) dat beviel me PRIMA!
daarna overgestapt naar pb klei.. dit is toch heel andere koek. en net als de bilthamber, een stuk steviger!

mijn volgende klei word weer de mothers.. gewoon omdat hij ZOOO lekker zacht is!
 
ik heb de zachte gebruikt.. maar kon me er niet echt in vinden..

het is een PRIMA klei!! absoluut niets mis mee..
maar de mothers is nog VEEL zachter.. zo zacht als play-doh voor kid's

dat hele geklooi met dat bakje er omheen.,. en zit het weer vast geplakt..

ik heb nu de poorboys, die is ook goed, maar ook erg hard,,
 
Maar is de Mothers dan niet te zacht zodat je er bijna geen vervuiling vanaf krijgt. De auto heeft namelijk nog nooit klei gezien, dus ga ervan uit dat er nogal wat vervuiling in de lak zit.
 
werktte voor mij prima..
half jaar na de eerste klei beurt van mijn auto, kreeg ik, met de harde pb klei, er wel iets af, maar niet veel

mijn conclusie is dan dat het prima schoonmaakt!!

ik gebruiktte hem trouwens wel met dodo born slippy,
 
Hardheid van de Poorboy's klei valt best mee. Ik vind 'm goed te kneden. Je moet gewoon niet in ene keer de hele claybar proberen te kneden.
'T is maar wat je fijn vindt.
 
PB klei: fijne klei om mee te werken en goed kneedbaar

Bilthamber Soft klei: echt werken om alle vervuiling eraf te krijgen (auto al vaker gekleid)
Ik gebruik 1/8 deel van een 200g blok klei, is meer dan genoeg.

Mothers klei geen ervaring mee
 
Ik gebruik zelf de Bildhamber regular klei. Zoals reeds gezegd voor gebruik in een emmetje heet water leggen en dan is hij zeer makelijk te verwerken. Ik heb deze klei nu een aantal malen gebruikt en merk niets van enige marring. Ik gebruik als glijmiddel overigens de dodo born slippery. Deze combo verwijderd bijzonder goed de vervuiling en ook nog eens heel snel. Het is daarnaast nog eens een goedkoope klei.

Groeten GdV
 
@soeper
mijn pb poly elastic is wel echt hard hoor.. ik gebruik ongeveer 1/6e van het blok in het bakje..
dit moet ik echt in warm water leggen, anders is het niet makkelijk kneedbaar..

daar waar mijn eerste klei van mothers was, en dus ECHT boter zacht, zou het ook kunnen dat ik niets gewend bent..

mischien tussendoor veranderd?
 
In de zomer valt de PB klei goed mee vind ik, in de winter is die best wel hard. Ik gebruik dan 2 stukjes klei. Eentje dat in warm water ligt en een waarmee ik bezig ben. En dan wissel ik regelmatig van blokje, dat werkt wat sneller dan steeds zitten kneden.

De Mothers klei vind ik in de winter toch aangenamer werken (minder zwaar kneedwerk).
 
Ik ben weer teruggegaan naar de Poorboys klei. Zeer fijne klei en zeer geschikt als je de auto voor het eerst gaat doen. Er zal wel het nodige vuil vanaf komen :) Ik heb ook de BH soft gehad. Goed te kneden (want zacht), maar het plakt aan je handen (altijd eerst je handen vochtig maken) en iedere keer het gepiel met de klei in het doosje (papier scheurt, klei plakt vast aan het doosje) waren voor mij doorslaggevend om weer naar de PB terug te gaan.

Ik heb de BH ook met water gebruikt en het werkt, maar ik had er geen fijn gevoel bij. Liever kleien met (verdunde) Spray&Wipe of Last Touch, welke ook veel gebruikt wordt als clay lube.