• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste project: Golf 4 V5

Thomas

Detailing trainee
16 jan 2012
6
47
Beste forumleden,

Sinds kort ben ik in het bezit van golf 4 V5. Eerst rondgekeken voor een peugeot 307 of 207, maar later voor een golf 4. In eerste instantie voor een 2.0 benzine, maar toen ik per toeval een filmpje zag van een golf 4 met een V5, was ik verkocht.
Deze is het geworden!

DSC_0139.webp

Ik stond versteld van de conditie waarin de lak verkeerde. Dat wil ik natuurlijk zo houden, maar het liefst nog verbeteren. Een vriend van mij had al aangegeven dat hij een polijstmachine had (dap 900) en dat ik die maar snel moest lenen. Ook gaf hij Carclean.com als tip door.

DSC_0140.webp

DSC_0141.webp

DSC_0142.webp

Ik had al gelezen dat "swirls" de algemene vijanden zijn op dit forum. De zwaarste "vijanden" zijn bij mij aan de handgreep van de bestuurders zijde te vinden.

DSC_0131.webp

Ik heb nog geen tijd gevonden om alle beschadigingen goed na te lopen, maar die zullen met foto nog volgen.

Voor het aanpakken van dit project ben ik nog opzoek naar advies. Mijn bedoeling is om de auto eenmalig te polijsten, daarna "behandelen" zodat ik hem een paar keer per jaar maar moet waxen/sealen. Ik ben van plan een compacte hogedrukreiniger met foamlans aan te schaffen, zodat een wekelijkse wasbeurt niet perse lang hoeft te duren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wassen, kleien, polijsten, voeden, wax en/of sealant? En welke producten raden jullie daarbij aan? Ik heb begrepen dat er verschil is qua hardheid van je lak.

Ik wil het goed aanpakken, maar het is en blijf een auto voor dagelijks gebruik en extreme eisen stel ik niet. Ik wil een investering doen zodat ik mijn auto goed en makkelijk netjes kan houden. En daarvoor wil ik gerust één of twee weekend(en) voor uittrekken.

Alvast bedankt iedereen!

bedankt voor de hulpl mod!

Ik heb de foto's even overgezet naar megaupload. Op mijn werk wordt dat geblokkeert, dus hopelijk is het voor jullie wel te zien. Anders kijk ik vanavond even waar ik ze het beste kan uploaden.

Helaas zijn de foto's niet te bekijken...
Ik gebruik zelf voor foto's mijnalbum werkt nog steeds goed.

Heb zelf een Golf 4 GTI 1.8t 20v gehad... en dat blokkie ging als de brandweer!
Maar een V5 gaat helemaal en heeft een lekkerder geluid:-"

Ben benieuwd naar de foto's

Ik lees ook heel veel over "beading". Ondanks dat ik mijn golf alleen nog maar heb gewassen met Valma Wash and Shine, heeft hij vanaf de aankoop al een behoorlijke beading. Zou de vorige eigenaar een poetskoning zijn geweest? Hij is nu 2 weken in bezit.

IMG_0984.webp

p.s. Ik zie dat ik al redelijk wat views heb, maar weinig reacties. Zit ik in de verkeerde rubriek voor advies?

Mooie auto :-)^

Je schrijft dat je vindt dat de lak er nog goed uit ziet, maar ik zie nog op de foto van de deur nog wel wat verbeterpuntjes die je met de dap kunt aanpakken :)

Gaandeweg kom je er dit forum achter dat er nog veel verbeterd kan worden aan de lak.

Die Beading ziet er netjes uit, maar als je dat met Valma Wash and Shine blijft wassen is dat ook zo weg,
deze tast je waxlaag namelijk flink aan waardoor die beading veel sneller verdwijnt.

Ik ben hier om te leren!,^^

Ik weet niet zo goed welke producten ik het beste kan gebruiken. Want hoe weet ik bijvoorbeeld of mijn lak (relatief) hard of zacht is?

Ook zou ik mijn auto nu graag eens goed kleien en waxen. In de lente maanden wanneer ik genoeg zon en warmte heb, zou ik willen polijsten (eerste wassen, kleien natuurlijk).
Kan waxen kwaad wanneer je niet polijst?

Thomas als ik de overvieuw foto's bekijk lijkt hij lekker strak maar als ik dan die deurschelp zie dan krijg ik een eeuh gevoel, terwijl het bij de overvieuw zijkant er goed uitziet.
Het is altijd moeilijk om doormiddel van foto's aan te geven wat je moet doen of je moet nochtans betere foto's maken van de aan te pakken plekken.

Als bij close ups je lak er net zo uitziet als bij de schelpen dan kan er idd heelwat verbeterd worden aan je lak situatie
Wat betreft die beading foto, dit kan stukken beter.

Het eea hangt ervan af wat jij eraan wilt spenderen kwa geld en natuurlijk tijd

Precies, wat Berkant ook aangeeft. Voor een bescheiden prijs kun je je auto goed en netjes houden...maar let op....het is wel wat verslavend ;)

Thomas zei:
Ik lees ook heel veel over "beading". Ondanks dat ik mijn golf alleen nog maar heb gewassen met Valma Wash and Shine, heeft hij vanaf de aankoop al een behoorlijke beading. Zou de vorige eigenaar een poetskoning zijn geweest? Hij is nu 2 weken in bezit.
In Wash & Shine (shine gedeelte) zit iets waarmee je beading krijgt, het shampoo gedeelte is erg sterk en daardoor alleen geschikt als "standone" product maar ook dan nog zijn er betere alternatieven.
Goede shampoo's zijn erg zuinig en daardoor scheelt het per wasbeurt niet zo heel veel.

Wat betreft de foto's, de lak is niet dof, en bevat geen ernstige krassen (van de delen die we zien).
Dat is eigenlijk het enige wat je ervan kan beoordelen op basis van die foto's.

Bekijk (of maak foto's) van de lak in de volle zon, denk dat de swirls overal wel zitten, die kan je verwijderen met een DAP900 Lite Edition pakket.
Daarna een glaze (optioneel) en een goede wax als bescherming.

Uiteraard het wasprogramma aanpassen naar het 2-emmer systeem, goede mitt/spons (microvezel) en een droogdoek.

Neem het handleidingen en tutorial gedeelte eens door voor stappenplannen e.d.

Mooie onverprutste Golf IV, zo zie je ze niet vaak meer! En met de juiste velgen.

Voor handgrepen kun je ook een cone gebruiken met Monello Mezzo en dan afbouwen met Finale.

Wassen:

- Poorboy's World Super Slick & Suds
- Monello wash mitt

Kleien:

- Mothers kleisetje

- Polijsten:

- machinaal of met de hand?
- sowieso Monello omdat de ebony zwart pareleffect lak echt een harde lak is.
- DAP 900 starterskit is een echte aanrader als je machinaal wilt polijsten.

Voeden:

- Lime Prime van Dodo Juice
- Black Hole van Poorboy's World

Wax:

- goed en goedkoop: Natty's van Poorboy's World
- langere standtijd: Blue Velvet of Purple Haze van Dodo Juice

Trims:

- Trim Restorer van Poorboy's World
- Perl coat van CarPro

En veel doeken en pads is ook een aanrader, kun je nooit genoeg van hebben.

+1 paulus. Strakke GOLF ! Geen gekke plannen ermee hopenlijk ?

V5 is inderdaad heerlijk. De 2.0 is een oerdegelijke motor maar zit weinig gang in. Dus dit is een hele goede keuze.

Bedankt voor alle reactie en handige tips en info! :-)^

Ondertussen heb ik afgelopen weekend het volgende besteld en ontvangen:

1 102092 Wash Mitt € 11,99
1 100713 Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
1 101936 Purple Haze wax panel pot - 30ml
1 100907 Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
1 101124 Poly - Elastic Clay - 200gr
1 100902 Spray and Wipe - 473ml
1 101025 Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
1 101030 Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
1 100542 Foam Kit Heavy Duty voor Karcher
1 101949 Magifoam - 5000ml
1 100580 Detail Brushes - 2st.

plus gratis een
1 102091 Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm

Maar zojuist nog een extra bestelling geplaatst, die ik hopelijk morgen binnen krijg:

1 100095 Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
1 100900 Black Hole - 473ml
1 100215 California Gold Pre-Wax Cleaner - Ultimate Wax System - Step 1 - 473ml
(benieuwd of er weer een verrassing bij zit ,^^

Met deze spulletjes wil ik het volgende stappenplan uitvoeren:

1. Foamen

Met Foam Kit en Magifoam.

2. Wassen

Washmit en PB Super Slick & Suds.
Detail Brushes voor de lastige plekjes.

3. Kleien

PB Elastic Clay
PB S&W 1:1 water.

4. Cleanen

California Gold Pre-Wax Cleaner

5. Voeden

PB Black Hole

6. Waxen

Dodo Purple Haze

Op- of aanmerkingen zijn welkom!

Ook ben ik benieuwd hoe ik het qua verdeling moet doen. De hele auto achter elkaar foamen en wassen lijkt me logisch. Maar als ik ga kleien, kan ik dan beter heel de auto doen en daarna cleanen/waxen. Of kan ik beter stuk(je) voor stuk(je) kleien en gelijk cleanen en waxen?

Alvast bedankt voor de reacties!

owja, polijsten ben ik nog steeds van plan. Maar dat doe ik liever als de zon weer wat meer schijnt. Fijner werken en je ziet beter wat je doet. Nu wil ik het graag netjes schoonmaken.

Ook qua financien wat beter verspreid ;-)