Afgelopen weekend weer eens wat tijd aan de GTI besteed.
Zoals al gecoverd in dit topic heb ik de auto al in delen gepolijst, en wou er deze keer de laatste hand aanleggen, en in een mooie coating zetten.
De auto was eigenlijk wel schoon, maar had de voorgaande 2 dagen buiten gestaan, dus ben ik begonnen de auto te wassen. De velgen waren nog brand schoon, en ik had geen zit in verroeste remschijven, dus deze maar afgeplakt, en het zelfde ging voor de uitlaat sierstukken die pas gecoat waren.
Daarna de auto gekleid met de Supernatrual fine klei en Gyeon clay lube die ik van
@Istnogferarie had gekregen. Overigens een heerlijke lube! Ruikt heerlijk fris, en beetje te vergelijken met Prep, en liet geen vettige laag achter wat ben Born Slippy wel het geval is.
Kwam wel erg weinig vervuiling van de auto af, maar dat is niet zo gek aangezien hij al een paar keer gekleid was.
Toen de auto afgeplakt, en de volgende ochtend op mijn gemakje begonnen met polijsten.
Ik ben begonnen met het dak, die op een onverklaard bare reden een fijne lange kras had, die er niet zat toen ik deze keer dat ik het dak gepolijst had.
De kras liet zich ook erg moeilijk corrigeren, die na 2 hits had ik deze maar licht op geschuurd met 3000gr. en daarna alles weer afgewerkt, waarna er niks meer van te zien was.
Toen verder met de enige delen die nog niet gepolijst waren, namelijk de achterklep en bumper. En dat was goed te zien ook, aanzien die goed onder de swirls en marring zat.
Hier onder 2 voor en na’s als voorbeeld:
Alleen voor het dak en achterklep heb ik de rotary gebruikt met S3 en een witte spiderpad, en daarna heb ik die weer fijn opgehangen.
Toen deze 2 delen weer helemaal strak waren en uiteindelijk afgewerkt met S17 op de oranje Scholl pads. Ben ik verder geen met de rest van de auto. Ik had het idee deze alleen te polijsten met de zelfde medium combi, maar dat viel vies tegen. Zo vond ik toch nog wat swirls op andere delen. Niet zo schokkend als sommige swirls die hier wel eens gedeeld worden. Maar meer swirls die alleen ziet als je de inspectie lamp in de ene hoek zet. en van uit de andere hoek goed over de lak heen kijkt.
Op sommige delen kwam ik met S17 en een oranje pad weg, maar voor de meeste moest ik toch nog uitwijken naar S3 op een paarse Scholl pad, waarna ik weer finishte met S17 oranje.
Alleen de linker deur was iets ander omdat deze een paar maanden geleden gespoten was. Ook hier was de lak redelijk hard, veel beter dan ander spuitwerk wat ik gezien heb, wel iets zachter dan de originele lak. Met 2 hits S17 op een paarse Scholl pad had ik deze mooi strak.
Toen de hele auto tot de medium gepolijst was, was het tijd deze te ontdoen van alle residu en de (vele) spetters. Dit gedaan met Nanolex Pre Wash en Batch Essense.
Toen ik de auto gedroogd had, was het wel weer mooi geweest voor die dag.
De volgende ochtend ben ik begonnen de gehele auto nog 1 rondje licht te polijsten met Gyeon Primer. Hiervoor op de valreep nog een paar nieuwe doeken gescoord. Dat was toch wel even genieten. Ik vind mijn doeken altijd best zacht, maar dit is andere koek.
Ik ben echt verliefd geworden op de Primer. Wat is dit een fijn middel. Super zuinig in gebruik. Ik heb nu meer dan 2 autos gedaan met een klein flesje en er zit nog best wat in. En de glans ervan is geweldig.
Nu kan ik wel een paar fotos schieten, maar een filmpje leek mij meer op zijn plek.
Dit filmpje is gemaakt voor dat de coating erop ging:
(en ja dat geluid zijn mijn knieën)
Ik had nog even getwijfeld een dag te wachten met aanbrengen en dan zonder prep toegebruiken aan te brengen, maar de detailer in mij moest gewoon nog even met die doek over de lak heen dus meteen maar door met de coating.
De coating in kwestie is Prime geworden, omdat dit in mijn ogen nog steeds de mooiste coating van
Gyeon is. En dat is na het aanbrengen van Pure zeker niet veranderd. (geen goede vervanger in mijn ogen)
Ik pak toch graag nieuwe doeken voor een coating, en de Nanolex doeken zijn van de echt doek doeken het meest betaalbaar in 5 pack.
Nog genoeg Prime over voor de T-Roc die we over 2 maanden gaan ophalen
Na de laag Prime heb ik de auto toch zeker 18 uur mer rust gelaten, en de volgend ochtend het geheel nog een keer afgetopt met een laagje Cancoat.
Deze als probeersel niet op de voorgeschreven manier aangebracht, maar op de zelfde manier als een andere coating. En ik moet zeggen dat ik dit veel fijner vind werken.
Sowieso is er niks fijner dan de Cancoat aan te brengen op een auto die in de Prime staat. Zo supersmooth! Echt genieten gewoon.
En dan het eind resultaat
Eigenlijk kon het al niet veel beter dan het vorige filmpje, en na dat youtube de kwaliteit van het filmpje naar beneden heeft gehaald is het verschil lastig te zien, maar de 2 coatings geven de auto toch echt dat laatste beetje extra gloss wat het nodig had.
Nu laat ik de auto nog lekker een dagje binnen staan, en dan ga ik hem toch weer even gebruiken waar de auto eigenlijk voor bedoeld is