• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste set beginnend detailler

Ik heb CC ook even een mailtje gestuurd om advies te vragen. Ik heb nu al zoveel info dat er best nog wat bij kan.
Wat ik wil; de lak netjes en glanzend houden, dus geregeld machinaal poetsen en wat daarbij hoort, ook wax en sealant idd. Rubbers, wielen en banden wil ik ook graag netjes houden waarbij ik de banden bijzaak vindt. Wat ik vooral erg lastig vind is welke pads ik moet hebben en welke middelen daar dan het beste bij kunnen. Mijn machine is de PAW900 met bijgeleverd 1 groene pad. en Bouncer's Capture the Rapture (roze en ruikt erg lekker volgens mijn dochter) Qua budget zit ik rond de 300 euro te denken (als alles meezit kan ik dat besteden en anders pas ik wel aan)
Ik neem je aanbod dan ook graag aan Tonie. Eventueel aangevuld met advies van de anderen.
 
Hoi Peter,

Daar gaan we dan. Ik heb nu al het gevoel dat dit een lang verhaal gaat worden, maar hopelijk heb je er wat aan. Daarbij is de opmerking van Frans zeker waar, zoveel mensen zoveel meningen, dus ook onderstaand advies is naar mijn mening en eer en geweten;)

Voorwassen, dé manier is inderdaad met een foam lans en foam. Nut van foam is dat het beter blijft plakken waardoor het beter kan weken. Absoluut niks mis met at je hier geselecteerd hebt, maar als je budget in de knel komt kan je overwegen om een minder grote verpakking en een drukspuit te kopen? Ik heb zelf ANSF van valet pro en hier kan je 10 tot 15 keer mee voorwassen als je een 2ltr spuit gebruikt. 5 minuutjes wachten en je spuit het meeste vuil er zo vanaf, zonder dat het in je emmer komt. Tijdens die 5 minuten en daarna even met een kwastje (ook Valet Pro)) en een apc (Total wipeout vind ik het best, maar er zijn prima alternatieven) de randjes, emblemen, kunstof delen, etc doen. dan afspoelen met de HD.

Wielen. Non-ferro is een prima velgenreiniger en ijzeroplosser. Insprayen, even wachten, wassen met de mitt en afspoelen. Niet vergeten de mitt regelmatig te spoelen. Heb je rare hoekjes in je velgen waar je met de mitt niet bij komt, even met een kwastje doen. Niet dezelfde als hierboven gebruiken!! Velgen hierna evt in een velgenwax zetten. Heb zelf PB wheelsealant hiervoor, maar niet echt een mening hierover. Is zeker gladder dan niet gebruiken, maar weet niet of ik het nog een keer zou kopen als het op is.

Wassen, 2 emmers zijn beter dan 1. Als je er 1 met gritguard neemt, laat dat dan je spoelemmer zijn. Een gritguard is zijn geld meer dan waard ten opzichte van een scratchshield. Shampoo is redelijk subjectief, alle goede kwaliteit shampoo's laten je waxlaag zitten en wassen adequaat. Gebruik zelf meestal Bathe van Gyeon, maar kan niet zeggen dat dat nou beter of slechter is dan bijvoorbeeld lavare. Veel mensen zijn hier erg tevreden over Born to be Mild, dus wellicht kan je ie ook overwegen, maar naar mijn mening maakt het niet zo heel veel uit. Voor het wassen zelf geef ik de voorkeur aan de Sponge, maar als je de monello bundel besteld zit je sowieso goed.

Reinigen. Nu is het tijd om je auto te ontdoen van ijzer en teer deeltjes. Voor de teer spetters gebruik je een product als Gyeon Tar of AF oblitarate. Als je gyeon gebruikt, moet je je auto hierna wel weer met shampoo wassen, alleen afspoelen is niet voldoende. Daarna de ijzerdeeltjes. Heb je Non ferro gekocht voor de velgen, dan kan je dat nu ook op je lak gebruiken. Anders kan je Iron Out van AF gebruiken of Gyeon Iron en dit evt combineren met kleien (gebruik handschoenen). Heb je Non-ferro, dan is kleien een losse stap. Gebruik dan Born slippy als lube, met een concentraat en een monello spuitfles doe je erg lang. Probeer te voorkomen dat de born slippy opdroogt, dus regelmatig afspoelen. Als je alle stappen achter elkaar doet, is het nu tijd om de auto af te drogen. Senze Acqua is hier prima geschikt voor. Met een 'drooghulp' voorkom je een hoop krassen en swirls tijdens het drogen. Bijvoorbeeld Perfetto, Spray & Wipe of zelfs Gyen Cure.

Polijsten. Hier is het resultaat te behalen. Maak me wel een beetje zorgen om de opmerking 'geregeld machinaal poetsen'. Dat hoort er in principe juist niet bij;) Een keer goed poetsen en daarna bijhouden. Door de stappen hierboven netjes te doen (voornamelijk het wassen en drogen), voorkom je juist dat je moet polijsten en zo zorg je ervoor dat als je een serieus defect hebt, je nog lak op je auto hebt zitten om deze weg te poetsen. De meningen hier zijn tamelijk verdeeld, dus ik zal je een paar opties geven met mijn mening, dan kan je zelf kijken wat je wil en de argumenten van anderen meenemen.

Ik vind het zelf het mooiste om een heldere wax direct op gepolijste lak te doen. Hierdoor krijg je het beste metallic effect. S17 op een zachte finishing pad is hiervoor uitermate geschikt, S30 of S40 hebben nog minder 'cut' waardoor ze nog beter geschikt zijn. Voordeel van S17 is dat je met een grove pad hier ook defecten mee weg krijgt. Kies je voor S17, dan is de Scholl Waffle pad het beste maatje. Deze pad is ook te combineren met S30, maar niet met S40. Voor S40 kan je beter de oranje Scholl pad nemen of van een ander merk. Ik vermoed dat voor nu S30 met de oranje pad de beste keus is, maar dat je op de langere termijn meer zal hebben aan S17 met e waffle pad en daar later nog paarse pads bij koopt. Daarna de restjespolijstmiddel verwijderen met Prep en de wax aanbrengen.

Nadeel van bovenstaande methode is dat eigenlijk alle defecten en swirls weg moeten zijn. Met een glaze kan je deze maskeren, waardoor je minder hoeft te polijsten. Zoals Cordoba al aangaf, de blackhole doet het ook op lichtgrijs, maar je hebt meer opties. Zelf geen ervaring met de PB glazen, maar er zijn genoeg fans hier dus het zal voldoende werken. Ik heb zelf Ultra Glaze van AF en Lime prime (plus) van Dodo. Deze laatste twee zijn erg goed machinaal te verwerken en reinigen je lak ook. Ultra Glaze bevat alleen 'chemical cleaners', terwijl Lime Prime een serieuze korrel heeft die je ook moet afbreken. Rejuvenate van AF is meer de directe concurrent van Lime Prime, beide bevatten polijstkorrels. Ultra Glaze zou ik met een zwarte Monello pad verwerken, Rejuvenate of Lime Prime, met een witte monello pad of gele Rupes pad of oranje Scholl pad.

Als ik eerlijk ben zou ik je voor nu voor de polijststap Rejuvenate, twee witte Monello pads en mf handpad (Bijvoorbeeld de Disco Duo van Monello, of de Blue Roo van Dodo) voor de plekken waar je anders niet bijkomt. Lime Prime maakt de lak iets donkerder en daar houd ik persoonlijk niet van en Ultra Glaze is iets te laf. Met Rejuvenate zou je in een keer klaar moeten zijn, heb je daarna toch nog defecten die je weg wil hebben kan je altijd nog met S17 op een paarse pad aan de gang. Niet na Rejuvenate nog Prep gebruiken, anders haal je de glaze oliën weer weg!

Er zijn hier op het forum ook genoeg fans van Prof Polish van PB. Dit is een chemisch polijstmiddel. Het reinigt zeker de lak, maar weet eerlijk gezegd niet tot op welke hoogte het ook defecten weg kan halen.

En dan de laatste stap, het beschermen van de zojuist gemaakte finish. Capture the Rapture is een waanzinnige wax, net als alle Bouncers producten. Er is alleen een klein probleempje hier en dat is dat het een show wax is. Kortom, goede looks, maar beperkte duurzaamheid, zeker als het voorlopig het weer blijft wat ik nu buiten zie. De Bouncer geeft zelf een standtijd van 2 maanden, maar raadt aan elke maand een nieuwe laag aan te brengen. Lijkt me zomers geen probleem, maar nu niet echt een heel goed idee, tenzij je een mooie garage hebt waar je in kan werken?

Ik zou voor nu toch iets anders aanraden. Je zou een sealant kunnen nemen (je had zelf al EX-P geselecteerd) maar die zou in theorie beter werken zonder glaze. Of je er in de praktijk iets van gaat merken weet ik niet, maar ik denk dat als je met een glaze aan de gang gaat je dingen als Toughcoat, Cancoat of Polymer Netshield beter kan laten voor wat het is. EX-P is een optie, maar was daar zelf niet erg van onder de indruk (heb nog een bijna volle fles liggen…). Ik zou je denk ik in dit geval Wet Coat aanraden. Gewoon na het aanbrengen van Rejuvenate de auto natmaken, Wetcoat erop spuiten, afspoelen en weer droogmaken. Volgens Gyeon is Wetcoat het minst kritische product wat betreft de kwaliteit van de ondergrond, dus zou prima moeten hechten op Rejuvenate. Zou 12 weken standtijd hebben, dus als je het de komende drie maanden elke maand een keer gebruikt na het wassen kom je de winter wel door.

Voor de raamrubbers, ongespoten plastic en eventueel banden zou ik Revive van AF aanraden. Als je tijdens het wassen deze goed hebt schoongemaakt met kwast en APC, zou dit redelijk lang mee moeten gaan. Op het plastic wat langer dan op het rubber, maar toch. Voor het aanbrengen (je hebt erg weinig nodig!!) gebruik ik de edgeless applicator van Monello. Gaat zo kapot, maar voor 1.75 mag je ook niet te hard klagen. Ben erg benieuwd naar de Tire, Trim & Hide Glaze van de Dodo, maar heb hier geen ervaring mee. Berichten van de fabrikant zijn goed, maar heb het nog niet echt in gebruik gezien… Voor later kan je bijvoorbeeld Gyeon Tire als bandendressing kopen.

Je ramen kan je schoonmaken met Prep als je dat hebt, of met een ruitenreiniger of zelfs een Quick Detailer als Perfetto. Een wafel doek is in principe bedoeld voor glas, maar ik gebruik ze voor vanalles en nogwat en doe mijn ramen meestal met de korte kant van de Peluche verde. Het is op zich een goede keus om Prep als ruitenreiniger te kiezen. Gebruik het zelf ook vaak, maar heb in principe Clearly Methol van Dodo hiervoor.

Metalen delen. Roet van je uitlaat poetsen ziet er ook altijd een stuk beter uit. Ik gebruik hiervoor Motley Blue van Dodo op een mf pad.

Afplakken, tja… Heb twee rollen Colad, gebruik die eigenlijk zelden. Vaak alleen om evt de dakstrips af te plakken.

Pads en doeken. De Disco Duo's zijn nooit weg, net als een paar Edgless handpads. Helaas gaan deze erg snel kapot. Voor het aanbrengen van de wax gebruik ik altijd de waxmate van AF. Helaas heeft CC deze niet in het assortiment. Ze hebben tegenwoordig wel een Doppio Rosso en ook van Scholl verkopen ze de Black pad, maar deze zijn alle groter in diameter en passen daardoor niet in de pot Bouncers wax. De peluche verde is voor mij het werkpaard en daar heb je er nooit genoeg van. Die Trio bundel is leuk, maar als ik jou was zou ik ook even kijken hoe je uitkomt als je de Monello new car kit koopt en hier nog 6 of 9 peluche verdes bij doet. Heb je gelijk een mooie tas die goed bij de tas van je PAW past. Wat betreft machine pads, verkijk je niet op Monello pads. Die worden volgens mij door Buff n Shine gemaakt en zijn veeeeeel duurzamer dan de populaire Lake Country pads. Welke pad je ook kiest, het is toch een gebruikvoorwerp wat het flink te verduren krijgt en dus hard slijt. Daarbij ben ik van mening dat je beter 1 pad dubbel kan hebben dan twee verschillende pads. Een hoop is afhankelijk van je ervaring met de machine en dus ben ik van mening dat je beter de pads constant kan houden en jezelf of de instelling van de machine kan veranderen, dan de pad. En als je eenmaal hebt gevonden wat goed voor je werkt, dan kan je gelijk doorgaan, want 1 pad voor hele mazda 6 is wel erg weinig. 2 is ook aan de krappe kant, maar al wel beter.

Tussen de regels door heb ik het al vrij vaak over een quick detailer gehad. Perfetto van Monello is een populaire, maar Spray&Wipe van PB is ook een goede keuze en verkrijgbaar in grotere verpakkingen als je de halve liter op hebt. Een quick detailer heeft niet echt een specifieke applicatie, maar is reuze handig. Bijvoorbeeld vogelpoep verwijderen of de pads van je machine in te sprayen om droge wrijving en bijbehorende schades te voorkomen.

Hopelijk heb je er wat aan! Heeft wat langer geduurd om alles op te schrijven, omdat het grootste gedeelte met 1 hand is getypt;) (Dochtertje is ziek en kwam regelmatig even op schoot hangen met de iPad…)

Succes en als je nog vragen hebt kan je ze gewoon stellen. Nogmaals, er zijn zoveel keuzes dat er niet echt een foute tussenzit. Kans is groot bijvoorbeeld dat de mannen van CC dadelijk met een compleet ander advies komen:)

De tijd is op helaas, anders had ik nog even een winkelmandje bij elkaar geklikt om te kijken of je op deze manier onder de 300 euro blijft, maar dat lukt je nu vast ook wel;)

Tonie
 
  • Leuk
Reactions: Bikkel
Mooie uitleg! Ik ga me er even in verdiepen. Ik heb tussendoor de winkelwagen wel wat aangepast, die zal ik nog eens plaatsen. Ik heb er twee kleinere sample kits ingedaan, denk dat ik daar ver mee kom en uit een ander topic heb ik de pads gehaald. Foamen laat ik even los, dat kan later nog wel aangeschaft worden denk ik. En regelmatig is bij mij ook niet elke maand hoor. 2 keer per jaar is denk ik al wel genoeg?? Voor het wielen wassen pak ik denk ik een aparte emmer die ik nog wel heb staan. Plan is om alles gewoon hier thuis te doen of bij de werkgever of mijn voormalig werkgever. Bij allemaal is water en een hd reiniger aanwezig, dus dat moet wel loslopen. Ik zit hier ook met een paar patienten. Moeders en dochter. De eerste met een zware longontsteking en de tweede herstellend van de griep. Morgen maar weer verder erin verdiepen. Ik hoor wederom graag de adviezen of kritiek op mijn wagentje. En misschien pas ik hem wel helemaal aan naar jou advies Tonie :-D


100951
3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
€ 4,79
€ 4,79
icon_stock_green.gif






101154
Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
€ 15,99
€ 31,98
icon_stock_green.gif






101156
Grit Guard - Grit Guard - Rood
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






101157
Grit Guard - Grit Guard - Blauw
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






101691
Poorboys World - Sample Kit #2 - 'Tire & Trim'
€ 23,99
€ 23,99
icon_stock_green.gif






101695
Poorboys World - Sample Kit #6 - '4-Step'
€ 23,99
€ 23,99
icon_stock_green.gif






102032
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
€ 9,98
€ 9,98
icon_stock_green.gif






102097
Monello - Microfiber bundel - Trio
€ 69,99
€ 69,99
icon_stock_green.gif






102386
Monello - Vetro Bianco
€ 8,99
€ 8,99
icon_stock_green.gif






102601
Gyeon - Q²M Iron - 500ml
€ 13,49
€ 13,49
icon_stock_green.gif






102602
Gyeon - Q²M Clay - 100g
€ 11,99
€ 11,99
icon_stock_green.gif






102817
Gyeon - Q²M Prep - 1000ml
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102819
Scholl Concepts - S17+ Paint Restorer - 250 gram
€ 16,49
€ 16,49
icon_stock_green.gif






102861
Scholl Concepts - Yellow Spider Light Cutting Pad - 160mm
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102863
Scholl Concepts - Orange Spider Polishing Pad - 160mm
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102905
Monello - Raffini 6,5” Foam Finessing Pad - Black
€ 13,99
€ 13,99
icon_stock_green.gif






102907
Monello - Raffini 6,5” Foam Heavy Polishing Pad - Green
 
Wat is de reden om voor de Gyeon klei te kiezen Peter? Ik zie er geen hoeveelheid bij staan, en heb er ook nog geen reviews van gezien, dus durf er verder niets over te zeggen. Voor de Mazda moet je zeker een zachte klei kiezen (i.v.m. zachte lak, meer kans op marring bij iets agressievere klei). Persoonlijk zou ik óf voor de Mothers gold clay gaan, die je eerst op je lijstje had, óf de Monello Verde (die toch echt wit van kleur is).
 
Goedemorgen Peter,

Het is natuurlijk niet zo dat degene die het meeste typt ook gelijk heeft:) Dit is wat ik zou doen gezien je wensen en mogelijkheden, maar misschien werkt het voor jou wel helemaal niet.

Wat betreft sample kit nr6, daar heb ik toen ik nog niks had ook lang mee in mijn virtuele handen gestaan. Uiteindelijk Lavare en een volle fles EX-P gekocht. Kitje nr2 zou ik niet doen. Een liter fles Verso en 250ml Revive is net zo duur, alleen veel bruikbaarder.

Wat betreft pads, beide Scholl pads kan ik niet zo goed plaatsen. De gele spider pad is een beetje een grote onbekende en ik zou niet weten waarom je dan niet voor de gewone (witte) sandwich spider zou gaan. De oranje spider pad is daarentegen een hele mooie pad, maar erg specifiek. Deze zou je kunnen gebruiken om kritische lak te finishen. Wat betreft cut zou ik deze gelijk zetten met de witte Monello pad en ik weet niet of dit voor jou de 6 euro extra waard is?

Wat betreft de stappen, 2 keer per jaar dit hele lijstje afwerken is inderdaad voldoende. Daarna volstaat het om per week of om de week te wassen. Probleem is alleen de standtijd van de wax/sealant. Capture the Rapture is super mooi, maar als je dit maar twee keer per jaar aanbrengt, rijdt je 8 maanden per jaar zonder bescherming op je auto. Het mooiste is om in de zomer maanden elke maand een nieuwe laag Capture the Rapture aan te brengen. Als je een detailer gebruikt om te waxen kost dat niet zoveel tijd en moeite. Of je gebruikt eerst een andere wax/sealant met een langere standtijd en gebruikt daar Capture the Rapture over wanneer je wil. De standtijd van EX-P is volgens mij ook niet voldoende om maar twee keer per jaar aan te brengen.

Overigens denk ik dat het hebben van een voorwas helpt in het voorkomen van swirls. Foamen is dan misschien een beetje teveel, maar ik zou het zeker overwegen om een gewone drukspuit met foam te kopen.

@Cordoba, Gyeon Clay is in het mandje terecht gekomen nadat ik had gezegd dat je deze klei kan combineren met Gyeon Iron, heb je mooi twee stappen in 1. Ik heb zelf Iron niet, maar wel de klei. Ik denk dat eentje wel genoeg is om te beginnen;) (Staat 100g). De klei is inderdaad een beetje stug en met dit weer heb ik altijd een bakje warm water erbij om het kneden wat makkelijker te maken. Staat desondanks wel op mijn wensenlijstje om dit aan te vullen met een zachtere klei, maar tot die tijd heb ik onlangs de Gyeon Clay aangevuld.

Succes in de ziekenboeg,
Tonie
 
De halve ziekenboeg is buiten spelen, gaat gelukkig de goede kant op.
Ik ga me in de loop van de dag nog weer op mijn wagentje storten. Vooral de pads is een moeilijk punt zie ik wel doo de vele soorten. Ze mogen best 6 euro meer kosten, leiver in 1 keer goed als achteraf spijt hebben. Wat betreft het waxen e.d. Lijkt me geen probleem, ik was de auto toch ook wel vaker als 2 keer per jaar en dan is het denk ik een kleine moeite om er even wat meer tijd in te steken om het weer helemaal netjes te maken. Daar doen we toch ook al die moeite voor ;)
En nog een keer een poetscursus volgen kan ook geen kwaad zie ik wel.
 
Persoonlijk zou ik niet met de Gyeon Iron kleien.
Dat is een vrij dure oplossing en bij een grote wagen gaat die halve liter vrij hard.
Die halve liter kost Euro 13,49, terwijl je een halve liter DDJ Born Slippy concentraat voor 18 euro hebt en je daar 5 liter van kan maken (is nog maar Euro 1,80 een halve liter, kant en klaar)
Van de kleisoorten die ik heb geprobeerd vind ik zelf de DDJ Supernatural klei het lekkerste werken.
Bij een andere klei had ik vrij snel last van marring, dit heb ik bij de SN klei nog niet gehad.
Ondanks dat de Gyeon producten mij zeer bevallen, zou ik ipv Gyeon klei en Iron, zelf DDJ klei, DDJ Born Slippy en Monello Non Ferro aanbevelen.

In welke regio woon je eigenlijk?
Ik kan altijd wel wat samples missen, als je ergens wat van wil proberen en heb een vrij grote sortering producten.
Ik woon zelf in de regio Rotterdam en werk in Den Haag.
 
Ik zit in Ede, Gelderland. Niet direct naast de deur ;)
Ik ben eer wat aan het passen en meten en kom weer op een nieuwe lijst. Ik heb er eerst maar een kleine bus foam in gedaan en die test ik eerst met de originele foam set van Nilfisk. Om er nu een hele set bij te kopen wordt helaas toch wat teveel van het goede. Wederom hou ik me aambevolen voor suggesties en wil ik nogmaals iedereen bedanken voor het geduld en meedenken! Helemaal top!


100951
3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
€ 4,79
€ 4,79
icon_stock_green.gif






101154
Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
€ 15,99
€ 31,98
icon_stock_green.gif






101156
Grit Guard - Grit Guard - Rood
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






101157
Grit Guard - Grit Guard - Blauw
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






101227
Poorboys World - EXP Pure Sealant - 946ml
€ 28,99
€ 28,99
icon_stock_green.gif






101242
Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 500ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif






102032
Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt
€ 9,98
€ 9,98
icon_stock_green.gif






102097
Monello - Microfiber bundel - Trio
€ 69,99
€ 69,99
icon_stock_green.gif






102143
Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
€ 11,00
€ 11,00
icon_stock_green.gif






102158
Dodo Juice - Supernatural Medium Grade Clay - 3x80=240g
€ 23,99
€ 23,99
icon_stock_green.gif






102185
Monello - Lavare shampoo - 500ml
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102386
Monello - Vetro Bianco
€ 8,99
€ 8,99
icon_stock_green.gif






102671
Monello - Non-Ferro - 500ml
€ 11,99
€ 11,99
icon_stock_green.gif






102819
Scholl Concepts - S17+ Paint Restorer - 250 gram
€ 16,49
€ 16,49
icon_stock_green.gif






102862
Scholl Concepts - White Spider Cutting Pad - 160mm
€ 19,99
€ 19,99
icon_stock_green.gif






102905
Monello - Raffini 6,5” Foam Finessing Pad - Black
€ 13,99
€ 13,99
icon_stock_green.gif






102907
Monello - Raffini 6,5” Foam Heavy Polishing Pad - Green
€ 13,99
€ 13,99
icon_stock_green.gif






102911
Monello - Raffini 6” Recessed Foam Polishing Pad - White
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif






102936
Monello - Artico Magico Snow Foam - 1000ml
€ 9,99
€ 9,99
icon_stock_green.gif






102946
Auto Finesse - Verso All Purpose Cleaner - 1000ml
 
Vergeet de regen kortingsactie niet van vandaag, wanneer je de bijbehorende code gebruikt, dan heb je tot 13:00u nog 16% korting.
Ik heb ook een Nilfisk en het foam is wat waterig als je de foamlans van Nilfisk zelf gebruikt in vergelijking met een betere foamlans.
 
Ik zie dat je al goed bezig bent! Vooral in de wintertijd de 'snor' (raamrubbers waarlangs de ramen naar beneden glijden) bij de ramen rijkelijk voorzien van een laagje Trim Restorer. Bij de Mazda worden deze zó hard in de winter dat er snel stukjes uit slaan. Hiermee maak je ze iets flexibeler.

Mooie auto trouwens! ;)
 
Ik laat het lijstje tot iets voor 13.00 uur staan. Als er verder geen suggesties meer komen moet ik het maar gokken denk ik. Met de korting van nu blijft het mooi binnen budget
 
Naar mijn mening is Revive veel beter dan Trim Restorer (ik heb beide). Verder valt het me op dat je allerlei pads hebt, en alleen 1 polijstmiddel. Ik heb geen ervaring met het Scholl middel, maar Monello Finale, en Mezzo (met eventueel nog Veloce) zijn wel erg fijne polijstmiddelen.

Verder weet ik niet wat je wilt, maar EXP geeft geen bijzondere beading, daarvoor zou ik eerder een Dodo Juice panelpotje aanraden.

Heb je trouwens ook een foam Lance voor bij de artico magico?

En als laatst wil ik je alvast heel veel plezier wensen met deze leuke (maar helaas ook wel dure) hobby ;) .
 
Ik ben ook niet happy met EXP. Staat hier een nog vrijwel volle halve liter in de schuur. Stel dat je toch een ritje naar Frans maakt zou je die ook nog wel mee kunnen nemen (moet even checken of hij niet uitgedroogd is, ruilen voor een blokje DJ klei?). Wat ik me wel afvraag is waarom je gelijk een liter koopt...

S17 is een bijzonder veelzijdig polijstmiddel die zo goed als niet stoft, dus dat zit wel snor. Ik blijf er nog steeds bij dat je beter minder type pads en dan 2 kan kopen, maar ja, zo kan je wel bezig blijven:) Je moet tenslotte een keer de knoop doorhakken en aan de slag gaan! Doe wel even die Recessed Pad vervangen voor een gewone, want deze past volgens mij niet op je PAW!!

Ik mis nog steeds wel hand applicator pads (21 mm uitslag is niet echt subtiel en je raamrubbers ga je ook niet met de PAW doen hoop ik;)), kwastjes en spuitflessen. Jammer dat de Perfetto niet op voorraad is, anders had je denk ik een beter koop aan de new car kit. Een detailer die niks achterlaat is in mijn ogen erg handig om er altijd bij te hebben. Anders gewoon bestellen en even een berichtje achterlaten bij je bestelling en even mailen? Misschien kunnen ze het nog voor je omruilen dan.

Succes en veel plezier. Ervaring is niet te koop, dus het belangrijkste ben je toch zelf! En aangezien moeders in de speeltuin zit kan je misschien het budget wel ietsje oprekken;) (Of was je dochter aan het schommelen…)

Tonie
 
Laatste aanapsssing gedaan, de twijfel aan de kant gezet en besteld.
Aanvullen kan altijd nog en als ik iets verkeerds heb komt dat ook wel weer goed denk ik.
Voorlopig gaan we het met onderstaande doen.

100951 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed 1 € 4,79 € 4,79
101040 Dodo Juice - Supernatural 2.0 panel pot - 30ml 1 € 19,99 € 19,99
101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt
voor Grit Guard
2 € 15,99 € 31,98
101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood 1 € 9,99 € 9,99
101157 Grit Guard - Grit Guard - Blauw 1 € 9,99 € 9,99
101176 Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White 1 € 3,99 € 3,99
101242 Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10)
- 500ml
1 € 17,99 € 17,99
102032 Carclean.com - Four Finger Wool Wheel Mitt 1 € 9,98 € 9,98
102097 Monello - Microfiber bundel - Trio 1 € 69,99 € 69,99
102143 Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml 1 € 11,00 € 11,00
102158 Dodo Juice - Supernatural Medium Grade Clay -
3x80=240g
1 € 23,99 € 23,99
102185 Monello - Lavare shampoo - 500ml 1 € 19,99 € 19,99
102386 Monello - Vetro Bianco 1 € 8,99 € 8,99
102671 Monello - Non-Ferro - 500ml 1 € 11,99 € 11,99
102673 Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml 1 € 11,49 € 11,49
102819 Scholl Concepts - S17+ Paint Restorer - 250 gram 1 € 16,49 € 16,49
102862 Scholl Concepts - White Spider Cutting Pad - 160mm 1 € 19,99 € 19,99
102905 Monello - Raffini 6,5” Foam Finessing Pad - Black 1 € 13,99 € 13,99
102906 Monello - Raffini 6,5” Foam Polishing Pad - White 1 € 13,99 € 13,99
 
Supernatural is een mooie wax, daar ga je geen spijt van krijgen.
Hij is wat moeilijker voor een beginner, omdat het een hard wax is.
Voordeel van een hard wax op zijn beurt is wel, dat je er niet te snel teveel van opzet.
Met een panel, vouw ik een wax pad door de midden en daarna nogmaals zodat je een taartpunt krijgt.
Daarna met die punt in de panel wrijven, zodat de wax smelt en overgedragen wordt naar de pad.
Vervolgens weer uitvouwen en zo dun mogelijk opbrengen.
Breng het per paneel aan, doe de swipe test* en wanneer deze in orde is, buf daarna uit.
Niet meer als een paneel tegelijk doen, want dat is vragen om problemen.

* Swipe test

Ga na een x aantal minuten met je vinger over de aangebrachte wax laag;

1) Voelt nog vettig aan = te vroeg
2) Laag laat zich makkelijk verwijderen en er komt een glimmende schone laklaag tevoorschijn = het juiste moment om uit te buffen.
3) Laag voelt heel stroef aan = te laat

Vooral in het begin, het x aantal minuten laag houden en naar ervaring dit opschroeven.
Ik ben zelf wax gek en heb meer dan honderd verschillende waxen, maar doe telkens opnieuw de swipe test om mijn verder strategie te bepalen.
Dit omdat het curen van de wax van veel factoren afhankelijk is, zoals temperaturen en luchtvochtigheid.

Sommige waxen hazen (drogen) niet, zoals Swissvax en PCW, er staat dan echter altijd op de verpakking dat je na zoveel tijd moet uitbuffen.