Hoi Peter,
Daar gaan we dan. Ik heb nu al het gevoel dat dit een lang verhaal gaat worden, maar hopelijk heb je er wat aan. Daarbij is de opmerking van Frans zeker waar, zoveel mensen zoveel meningen, dus ook onderstaand advies is naar mijn mening en eer en geweten
Voorwassen, dé manier is inderdaad met een foam lans en foam. Nut van foam is dat het beter blijft plakken waardoor het beter kan weken. Absoluut niks mis met at je hier geselecteerd hebt, maar als je budget in de knel komt kan je overwegen om een minder grote verpakking en een drukspuit te kopen? Ik heb zelf ANSF van valet pro en hier kan je 10 tot 15 keer mee voorwassen als je een 2ltr spuit gebruikt. 5 minuutjes wachten en je spuit het meeste vuil er zo vanaf, zonder dat het in je emmer komt. Tijdens die 5 minuten en daarna even met een kwastje (ook Valet Pro)) en een apc (Total wipeout vind ik het best, maar er zijn prima alternatieven) de randjes, emblemen, kunstof delen, etc doen. dan afspoelen met de HD.
Wielen. Non-ferro is een prima velgenreiniger en ijzeroplosser. Insprayen, even wachten, wassen met de mitt en afspoelen. Niet vergeten de mitt regelmatig te spoelen. Heb je rare hoekjes in je velgen waar je met de mitt niet bij komt, even met een kwastje doen. Niet dezelfde als hierboven gebruiken!! Velgen hierna evt in een velgenwax zetten. Heb zelf PB wheelsealant hiervoor, maar niet echt een mening hierover. Is zeker gladder dan niet gebruiken, maar weet niet of ik het nog een keer zou kopen als het op is.
Wassen, 2 emmers zijn beter dan 1. Als je er 1 met gritguard neemt, laat dat dan je spoelemmer zijn. Een gritguard is zijn geld meer dan waard ten opzichte van een scratchshield. Shampoo is redelijk subjectief, alle goede kwaliteit shampoo's laten je waxlaag zitten en wassen adequaat. Gebruik zelf meestal Bathe van Gyeon, maar kan niet zeggen dat dat nou beter of slechter is dan bijvoorbeeld lavare. Veel mensen zijn hier erg tevreden over Born to be Mild, dus wellicht kan je ie ook overwegen, maar naar mijn mening maakt het niet zo heel veel uit. Voor het wassen zelf geef ik de voorkeur aan de Sponge, maar als je de monello bundel besteld zit je sowieso goed.
Reinigen. Nu is het tijd om je auto te ontdoen van ijzer en teer deeltjes. Voor de teer spetters gebruik je een product als Gyeon Tar of AF oblitarate. Als je gyeon gebruikt, moet je je auto hierna wel weer met shampoo wassen, alleen afspoelen is niet voldoende. Daarna de ijzerdeeltjes. Heb je Non ferro gekocht voor de velgen, dan kan je dat nu ook op je lak gebruiken. Anders kan je Iron Out van AF gebruiken of Gyeon Iron en dit evt combineren met kleien (gebruik handschoenen). Heb je Non-ferro, dan is kleien een losse stap. Gebruik dan Born slippy als lube, met een concentraat en een monello spuitfles doe je erg lang. Probeer te voorkomen dat de born slippy opdroogt, dus regelmatig afspoelen. Als je alle stappen achter elkaar doet, is het nu tijd om de auto af te drogen. Senze Acqua is hier prima geschikt voor. Met een 'drooghulp' voorkom je een hoop krassen en swirls tijdens het drogen. Bijvoorbeeld Perfetto, Spray & Wipe of zelfs Gyen Cure.
Polijsten. Hier is het resultaat te behalen. Maak me wel een beetje zorgen om de opmerking 'geregeld machinaal poetsen'. Dat hoort er in principe juist niet bij
Een keer goed poetsen en daarna bijhouden. Door de stappen hierboven netjes te doen (voornamelijk het wassen en drogen), voorkom je juist dat je moet polijsten en zo zorg je ervoor dat als je een serieus defect hebt, je nog lak op je auto hebt zitten om deze weg te poetsen. De meningen hier zijn tamelijk verdeeld, dus ik zal je een paar opties geven met mijn mening, dan kan je zelf kijken wat je wil en de argumenten van anderen meenemen.
Ik vind het zelf het mooiste om een heldere wax direct op gepolijste lak te doen. Hierdoor krijg je het beste metallic effect. S17 op een zachte finishing pad is hiervoor uitermate geschikt, S30 of S40 hebben nog minder 'cut' waardoor ze nog beter geschikt zijn. Voordeel van S17 is dat je met een grove pad hier ook defecten mee weg krijgt. Kies je voor S17, dan is de Scholl Waffle pad het beste maatje. Deze pad is ook te combineren met S30, maar niet met S40. Voor S40 kan je beter de oranje Scholl pad nemen of van een ander merk. Ik vermoed dat voor nu S30 met de oranje pad de beste keus is, maar dat je op de langere termijn meer zal hebben aan S17 met e waffle pad en daar later nog paarse pads bij koopt. Daarna de restjespolijstmiddel verwijderen met Prep en de wax aanbrengen.
Nadeel van bovenstaande methode is dat eigenlijk alle defecten en swirls weg moeten zijn. Met een glaze kan je deze maskeren, waardoor je minder hoeft te polijsten. Zoals Cordoba al aangaf, de blackhole doet het ook op lichtgrijs, maar je hebt meer opties. Zelf geen ervaring met de PB glazen, maar er zijn genoeg fans hier dus het zal voldoende werken. Ik heb zelf Ultra Glaze van AF en Lime prime (plus) van Dodo. Deze laatste twee zijn erg goed machinaal te verwerken en reinigen je lak ook. Ultra Glaze bevat alleen 'chemical cleaners', terwijl Lime Prime een serieuze korrel heeft die je ook moet afbreken. Rejuvenate van AF is meer de directe concurrent van Lime Prime, beide bevatten polijstkorrels. Ultra Glaze zou ik met een zwarte Monello pad verwerken, Rejuvenate of Lime Prime, met een witte monello pad of gele Rupes pad of oranje Scholl pad.
Als ik eerlijk ben zou ik je voor nu voor de polijststap Rejuvenate, twee witte Monello pads en mf handpad (Bijvoorbeeld de Disco Duo van Monello, of de Blue Roo van Dodo) voor de plekken waar je anders niet bijkomt. Lime Prime maakt de lak iets donkerder en daar houd ik persoonlijk niet van en Ultra Glaze is iets te laf. Met Rejuvenate zou je in een keer klaar moeten zijn, heb je daarna toch nog defecten die je weg wil hebben kan je altijd nog met S17 op een paarse pad aan de gang. Niet na Rejuvenate nog Prep gebruiken, anders haal je de glaze oliën weer weg!
Er zijn hier op het forum ook genoeg fans van Prof Polish van PB. Dit is een chemisch polijstmiddel. Het reinigt zeker de lak, maar weet eerlijk gezegd niet tot op welke hoogte het ook defecten weg kan halen.
En dan de laatste stap, het beschermen van de zojuist gemaakte finish. Capture the Rapture is een waanzinnige wax, net als alle Bouncers producten. Er is alleen een klein probleempje hier en dat is dat het een show wax is. Kortom, goede looks, maar beperkte duurzaamheid, zeker als het voorlopig het weer blijft wat ik nu buiten zie. De Bouncer geeft zelf een standtijd van 2 maanden, maar raadt aan elke maand een nieuwe laag aan te brengen. Lijkt me zomers geen probleem, maar nu niet echt een heel goed idee, tenzij je een mooie garage hebt waar je in kan werken?
Ik zou voor nu toch iets anders aanraden. Je zou een sealant kunnen nemen (je had zelf al EX-P geselecteerd) maar die zou in theorie beter werken zonder glaze. Of je er in de praktijk iets van gaat merken weet ik niet, maar ik denk dat als je met een glaze aan de gang gaat je dingen als Toughcoat, Cancoat of Polymer Netshield beter kan laten voor wat het is. EX-P is een optie, maar was daar zelf niet erg van onder de indruk (heb nog een bijna volle fles liggen…). Ik zou je denk ik in dit geval Wet Coat aanraden. Gewoon na het aanbrengen van Rejuvenate de auto natmaken, Wetcoat erop spuiten, afspoelen en weer droogmaken. Volgens Gyeon is Wetcoat het minst kritische product wat betreft de kwaliteit van de ondergrond, dus zou prima moeten hechten op Rejuvenate. Zou 12 weken standtijd hebben, dus als je het de komende drie maanden elke maand een keer gebruikt na het wassen kom je de winter wel door.
Voor de raamrubbers, ongespoten plastic en eventueel banden zou ik Revive van AF aanraden. Als je tijdens het wassen deze goed hebt schoongemaakt met kwast en APC, zou dit redelijk lang mee moeten gaan. Op het plastic wat langer dan op het rubber, maar toch. Voor het aanbrengen (je hebt erg weinig nodig!!) gebruik ik de edgeless applicator van Monello. Gaat zo kapot, maar voor 1.75 mag je ook niet te hard klagen. Ben erg benieuwd naar de Tire, Trim & Hide Glaze van de Dodo, maar heb hier geen ervaring mee. Berichten van de fabrikant zijn goed, maar heb het nog niet echt in gebruik gezien… Voor later kan je bijvoorbeeld Gyeon Tire als bandendressing kopen.
Je ramen kan je schoonmaken met Prep als je dat hebt, of met een ruitenreiniger of zelfs een Quick Detailer als Perfetto. Een wafel doek is in principe bedoeld voor glas, maar ik gebruik ze voor vanalles en nogwat en doe mijn ramen meestal met de korte kant van de Peluche verde. Het is op zich een goede keus om Prep als ruitenreiniger te kiezen. Gebruik het zelf ook vaak, maar heb in principe Clearly Methol van Dodo hiervoor.
Metalen delen. Roet van je uitlaat poetsen ziet er ook altijd een stuk beter uit. Ik gebruik hiervoor Motley Blue van Dodo op een mf pad.
Afplakken, tja… Heb twee rollen Colad, gebruik die eigenlijk zelden. Vaak alleen om evt de dakstrips af te plakken.
Pads en doeken. De Disco Duo's zijn nooit weg, net als een paar Edgless handpads. Helaas gaan deze erg snel kapot. Voor het aanbrengen van de wax gebruik ik altijd de waxmate van AF. Helaas heeft CC deze niet in het assortiment. Ze hebben tegenwoordig wel een Doppio Rosso en ook van Scholl verkopen ze de Black pad, maar deze zijn alle groter in diameter en passen daardoor niet in de pot Bouncers wax. De peluche verde is voor mij het werkpaard en daar heb je er nooit genoeg van. Die Trio bundel is leuk, maar als ik jou was zou ik ook even kijken hoe je uitkomt als je de Monello new car kit koopt en hier nog 6 of 9 peluche verdes bij doet. Heb je gelijk een mooie tas die goed bij de tas van je PAW past. Wat betreft machine pads, verkijk je niet op Monello pads. Die worden volgens mij door Buff n Shine gemaakt en zijn veeeeeel duurzamer dan de populaire Lake Country pads. Welke pad je ook kiest, het is toch een gebruikvoorwerp wat het flink te verduren krijgt en dus hard slijt. Daarbij ben ik van mening dat je beter 1 pad dubbel kan hebben dan twee verschillende pads. Een hoop is afhankelijk van je ervaring met de machine en dus ben ik van mening dat je beter de pads constant kan houden en jezelf of de instelling van de machine kan veranderen, dan de pad. En als je eenmaal hebt gevonden wat goed voor je werkt, dan kan je gelijk doorgaan, want 1 pad voor hele mazda 6 is wel erg weinig. 2 is ook aan de krappe kant, maar al wel beter.
Tussen de regels door heb ik het al vrij vaak over een quick detailer gehad. Perfetto van Monello is een populaire, maar Spray&Wipe van PB is ook een goede keuze en verkrijgbaar in grotere verpakkingen als je de halve liter op hebt. Een quick detailer heeft niet echt een specifieke applicatie, maar is reuze handig. Bijvoorbeeld vogelpoep verwijderen of de pads van je machine in te sprayen om droge wrijving en bijbehorende schades te voorkomen.
Hopelijk heb je er wat aan! Heeft wat langer geduurd om alles op te schrijven, omdat het grootste gedeelte met 1 hand is getypt
(Dochtertje is ziek en kwam regelmatig even op schoot hangen met de iPad…)
Succes en als je nog vragen hebt kan je ze gewoon stellen. Nogmaals, er zijn zoveel keuzes dat er niet echt een foute tussenzit. Kans is groot bijvoorbeeld dat de mannen van CC dadelijk met een compleet ander advies komen
De tijd is op helaas, anders had ik nog even een winkelmandje bij elkaar geklikt om te kijken of je op deze manier onder de 300 euro blijft, maar dat lukt je nu vast ook wel
Tonie