• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste show off - Opel Zafira Blauw

erikjeeh

Detailing rookie
24 mrt 2012
1.000
0
Nou, heb eindelijk de tijd genomen om eens een show off te maken van een detail beurt. Deze keer was mijn vaders Opel Zafira aan de beurt. Mijn vader heeft de auto nu gedurende 4 jaar. De Zafira staat inmiddels op 280.000 kilometer. Het is een 2.0 DTI automaat. De wagen zat onder de swirls, krassen en beschadigingen. Daarnaast was de auto erg dof. Ik kan na de detail geen flakes vinden dus ben benieuwd wat voor lak 't dan is!
Toen mijn vader hoorde dat ik de DAP900 had aangeschaft had hij beloofd dat als ik zijn auto zou doen, mijn DAP zou terugverdienen. Die heb ik dus zondag middag terugverdiend!:jippie
De auto word nagenoeg nooit gewassen, en als hij word gewassen gebeurd dit in de wasserette. Echter was dit al minimaal een half jaar geleden.
De Opel Zafira zaterdag middag rond een uurtje of half 3 maar eens opgehaald en maar eens een aantal foto's gemaakt van de zafira;

img5192d.webp

img5196rr.webp

img5194g.webp

img5193r.webp

img5197vp.webp

Zoals jullie konden zien best toegetakeld. Vooral de velgen waar een drama! Aangezien ik de velgen er niet af wilde halen zijn de velgen dus niet helemaal extreem goed gelukt. Het velgenbed is nog redelijk zwart. Misschien een keer om apart nog een keer naar zijn velgen te kijken. Ben eerst met de velgen begonnen. Begonnen met insprayen met mothers FX en met de mini detail brush + meguairs brush gebruikt voor het velgen bed. Voor de rest heb ik een oude washmit gebruikt. Na de velgen te hebben schoongemaakt met FX heb ik nog een ronde met ironX gedaan.

img5232j.webp

img5231lk.webp

img5203np.webp

img5200d.webp

Na de velgen heb ik de auto gewassen met de Monello washmit, droogdoek en shampoo, 2 emmer methode. De voorkant en onderkant van de zijkant ook nog een keer nagelopen met ironX. De voorkant eveneens met BugSquash van PB. Vervolgens de auto gekleid met de klei van mothers, spray van monello.

img5215e.webp

img5213m.webp

img5212t.webp

Na de auto gewassen en gekleid te hebben heb ik de DAP900 erbij gepakt. Na een testspot gekozen voor de volgende volgorde; #1 Mezzo-oranje, #2 Finale-Wit. Tijdens dat ik bezig was kwamen mijn schoonouders nog even kijken en begonnen ze het resultaat wel te merken. Aangezien ze vaak grapjes maken over mijn hobby begonnen ze wel in te zien dat je waanzinnig veel eer van je werk krijgt. Na 't polijsten heb ik de auto behandeld met een laag EXP-Poorboys en Natty's blue wax van Poorboys. De banden zijn behandeld met bandengel van Mothers. Ramen zijn afgenomen met Fast Glass van Autoglym. Verder heb ik de monello microvezel doeken gebruikt om restjes en dergelijke af te nemen. Hierbij het eindresultaat op onze mooie zondag middag:

img5230c.webp

img5229m.webp

img5228k.webp

img5227ys.webp

img5224fg.webp

img5225w.webp

img5223l.webp

Hopelijk voldoet het een beetje voor een eerste show off. Heb veel moeite met swirls en dergelijke in een foto te weergeven. Daarnaast zijn alle foto's gemaakt met een simpele Canon Ixus 105. Tips/tricks zijn altijd welkom!

Die is lekker opgeknapt zeg, 1 puntje van kritiek de volgende keer wel even de trims afplakken voordat je gaat polijsten of even de trims goed schoonmaken als je klaar bent. (foto #14)

Heel erg mooi behaald resultaat! Het is een erg mooie kleur waar je wel happy van wordt na een detail.
Waar had je de zwarte plastic delen mee gedaan? Ik heb ooit deze detail gedaan zelfde kleur! https://forum.Carclean.com/cc_postst7222/Opel-Zafira-van-2005-en-wat-nieuwe-producten-testen.aspx
Heb toen de plastic delen gedaan met Autoglym Bumper Care 1 van de weinige opels waarbij dit product top werkt!

Heeft deze zafira ook zo'n last van steenslag op de motorkap?

Haha! Ja, heel erg! Op de motorkap, bumber en voor zijschermen!

En op deze kleur zie je de witte puntjes erg goed. Heb de zwarte delen niet behandeld. Had mn trim restorer bij mn pa thuis liggen! Wil dat nog wel gaan doen want die zijn deels verweerd

Nette detail Erik! Helemaal niet verkeerd voor een eerste show -off.
De Zafira is door deze klus minstens in waarde verdubbeld.
Tof dat je de DAP terug hebt kunnen verdienen.

Ja, altijd handig! Heb het meer voor de fun gedaan. Hij had het als grapje gezegd dat ik mn dap zou terug verdienen. Hij meende het dus :-P

De auto is van 2004 en 280k oud. Is zo traag als dikke strond door een vergiet. Maar hij rijd zo lekker! Gewoon rustig en relaxt, je zit hoog en de automaat maakt het af. Zitten gloednieuwe remschijven, blokken en banden op. Dus verlopig is mn vader er helemaal gelukkig mee. Hier blijft ie nog wel even mee rijden! Wat me opvalt is het verbruik! 6,3/100 km. Voor een oude 2.0 dti met een automaat met 4 verzetten is dit volgens mij een mooi verbruik voor een grote gezinswagen!

Dat ziet er zeer netjes uit ! Zal een beste klus geweest zijn want er zitten beste lappen metaal aan.

Wat betreft je kleur en de vraag of er ook metallic inzit : als je de passagiersdeur opent dan zou er op de B stijl een zwarte sticker moeten zitten met daarop een letter en 3 cijfers.

E – Acryllak of waterbasislak (hangt af van de produktiesoort) tot december 1993)
Z – Alle andere lakken (Uni-2-tone, Metallic, Micalakken) vanaf januari 1994
Y - Egale lakken zonder metallic vanaf 1994

Hieraan kan je dus zien op welk type lak het gaat.
Mocht je daar nog vragen over hebben dan hoor ik het graag ;)

Zeer nette detail klus, petje af.

Gr. Arjan

Kijk, dat is handige info! Ik zal eens kijken volgende keer als ik bij mn vader ben. Ben wel nieuwsgierig.

Thanks voor de complumenten!

DAPpie weer goed zijn werk gedaan .... nou vooruit jij ook Erik :lol
Ziet er weer lekker fris en fruitig uit .... mag trots zijn !

Haha thanks!!

Een kleine vraag! Ik had veel moeite met de stootlijsten aan de zijkant. Deze zijn meegespoten, heb ze gepolijst maar kostte me moeite. Gebruiken jullie handpads, 4 inch of 5,5 inch pads voor de stootlijsten?

Mooi gedaan hoor!
Gespoten stootlijsten zijn altijd lastig te corrigeren en zeer bewerkelijk. Afplakken en dan met de DAP en bijvoorbeeld Spot Buff pads gebruiken (= kleinere diameter) en dan maar corrigeren.