• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste stapjes

Dib

Detailing rookie
16 jul 2018
5
15
Hoi, ik ben Dib.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een rode MX-5 uit '93. Prachtig bakkie die iedere keer weer een grijns op mijn gezicht tovert ondanks het 1.6 motortje.
Deze MX-5 is min of meer uit nood aangeschaft gezien de vorige (ook een MX-5, toen nog een '00) "plots" niet meer door de APK kwam. De keuze maken tussen 4k aftikken om hem weer goed te krijgen of hem in te ruilen voor een andere, oudere, leukere was voor mij niet heel lastig.*

Maar goed, de lak is niet in topvorm. Nu maakt dit het leuk, want ik ben ook geen topdetailer. Sterker nog, op mijn vorige auto was ik al trots dat ik m'n auto met twee emmers waste en hem netjes in de was zette met mijn starterskitje van Meguiars. Ik heb helaas nog geen goede foto's van deze auto, maar die houden jullie tegoed.
Omdat deze auto ouder, maar toch meer waard is en ze hoogstwaarschijnlijk meer waard zal worden als ik d'r netjes houd, wil ik m'n uiterste best doen om d'r mooi te laten glanzen en de lak in goede conditie te krijgen/houden. Echter, toen ik Maia (jaja, ze heeft een naam) van 't weekend in de was zette, merkte ik dat m'n applicatiepad een licht roze tint kreeg. Iemand ideeen wat dit kan zijn?

Nu ben ik dus op zoek naar materiaal voor de eerste stapjes. Mijn shampoo en wax beginnen aardig op te raken, de bandengel kan nog wel even mee. Ook wil ik gaan beginnen met kleien. Polijsten en de volgende stappen zijn denk ik meer toekomstmuziek. Nu heb ik, aan de hand van dit geweldige lijstje, een kleine hoeveelheid producten gevonden waarmee ik de komende tijd lekker aan de slag wil. Graag hoor ik hier op- en/of aanmerkingen over!
Ik ben en blijf een Hollander en het geld groeit me niet op de rug (als ik het voor elkaar krijg, laat ik het echt weten!), dus ik vind prijs ook een belangrijk aspect.
  • Monello's Dolce Verde klei (17,99)
    • Ik ga er vanuit dat de auto nog nooit gekleid is. Echter, ik heb zelf ook nog nooit gekleid. Is dit dan een goede eerste stap of is het beter om eerst met een iets grovere klei te werk te gaan?
  • Born Slippy clay lube (8,99)
    • Spuitfles heb ik nog liggen, kan ik hier in principe gewoon iedere fles voor gebruiken?
  • Piccolo Nero (2 x 3,49)
    • Heb je ooit genoeg microvezeldoeken..?
  • Super Slick & Suds (20,99)
    • Krijgt goede recenties en lijkt een economisch goede keuze te zijn. Verder ben ik wel fan van het no-nonsense principe van PBW
  • Qua wax twijfel ik heel erg tussen Natty's Paste Wax en Collinite 476S. De prijzen zijn redelijk hetzelfde, maar wat zijn de voor- en nadelen van beide?
Ik hoor graag advies over producten en hun gebruik!

Zoals gezegd houden jullie nog foto's tegoed, maar een kleine teaser kan geen kwaad.
img_20180712_210502_v2.jpg


*Overigens heb ik dit alles gedaan bij De Cabriohoeve. Kenners weten wat voor garage dit is, hier word je absoluut niet belazerd met het standaard verhaal "hij komt niet door de APK maar je kan 'm hier wel inruilen". Dit is een topgarage met hart voor de MX-5.
 
Welkom bij de club en mooie wagen.

Betreft de klei en lube. Goede combo gebruik die zelf ook en altijd goed mee kunnen werken.

Ik Zou zelf ook nog de groene doeken erbij pakken van monello. Zijn wat groter en is daarom makkelijker om wax af te nemen.

Betreft shampoo, hier is genoeg keus in. Is eigenlijk wat jezelf lekkerst vindt werken. De gebruikt de poor boys, de andere ddj born to be wild tot pure shampoo.

Ik geloof dat @Zluytr wel wat Meer kan vertellen over shampoo ervaringen die heeft er een Aantal.

De wax heb Ik geen ervaring mee maar er zal vast nog iemand anders wel hier antwoord op weten

Gr Michel
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Cordoba
Ik gebruik deze shampoo ook regelmatig, maar ik heb ook de DJ BtbM en Bathe, ik vind dat ze elkaar weinig ontlopen qua werking, grootste verschillen zijn kleur, geur en prijs. Daarnaast gebruik ik shampoo's om beschermlagen te boosten, vooral PB Super Slick & Wax en Bathe+, maar misschien dat je die in de super sale (1 september) kan aanschaffen voor de winterperiode.

Aangezien je nog niet wilt gaan polijsten, moet je voor een milde klei kiezen (zoals de Dolce Verde die je op het oog hebt), zodat je zo min mogelijk last van marring hebt. Marring zijn doffe plekken op de lak door het kleien, bij een auto met een harde of middelharde lak komt het bijna niet voor, maar je MX5 zal waarschijnlijk zachte lak hebben, dus geen agressieve klei kiezen. Wat de lube betreft: zeker als je op de centjes let, zou ik voor PB - spray & wipe gaan, en als ik die als lube gebruik verdun ik hem zelfs tot 50% met water. Dit is ook van de eerste producten waar ik een gallon van kocht, en is breed inzetbaar.

Wat de doeken betreft, ben ik het met Michel Kuijpers eens, of pak anders minstens een trioverpakking in plaats van 2 losse piccolo nero's.

De waxen die je noemt heb ik geen ervaring mee, maar heb je ook de Collinite 845 overwogen? Die is zeer makkelijk aan te brengen doordat ie vloeibaar is, en ook makkelijk uit te buffen als je 'm netjes dun aanbrengt.

Wat de roze kleur op je applicator betreft: ik denk dat je auto geen blanke lak over de kleurlaag heeft, en je wat lak op je applicator hebt gekregen. Dat wijst er ook op dat je een product hebt gebruikt dat minstens ook paintcleaner bevat, maar mogelijk ook een beetje polijstmiddel (ik heb dat al vaker gezien bij middelen voor 'beginners') en Meguiar's heeft er ook een handje van om verschillende stappen in één product te combineren. Voor de onwetende lijkt dat handig, maar het probleem is, dat je bij een combinatieproduct niet kan bepalen wanneer de eerste stap voldoende is, en je overgaat op de volgende stap. Bij gescheiden producten en gescheiden stappen, bepaal je zelf wanneer het tijd is voor de volgende stap.
 
Welkom op het forum.
Leuke auto om goed te verzorgen :)

Klei en glijmiddel zijn inderdaad een goede keuze. Als je nog niet wil gaan polijsten dan zou ik geen grovere klei nemen omdat daarmee de kans op marrring groter is. (zie dat @Cordoba me hiermee al voor was)

Doeken heb je inderdaad niet gauw te veel. Maar de Piccolo Nero's zijn meer 'n soort doekjes voor bijvoorbeeld het interieur of velgen. Zoals @Michel Kuijpers al aangeeft zijn de Peluche Verdes meer geschikt voor het afnemen van claylube, polijst of wax. (Weliswaar iets minder goedkoop maar zeker ook niet duur. Maar wel 'n heel andere doek dan de Nero's) ;)

Een paste (Natty's) of een harde (476S) wax is natuurlijk erg persoonlijk. 10 mensen kunnen zeggen dat vloeibaar, pasta of hard het fijnste verwerkt, maar dat kan voor jou weer heel anders zijn. Zal je toch zelf moeten ervaren lijkt me. Ergens beginnen en kijken hoe het bevalt.
 
Welkom op het forum! :)

Leuke intro. Je hebt al het nodige voorwerk gedaan.

Tja, eigenlijk is alles al eens gezegd, maar ik zal ook mijn bescheiden mening geven:

Klei + Glijmiddel: De door jou genoemde combi is wat ik zelf ook gebruik. Een milde klei die ook erg voordelig is en een glijmiddel dat lekker lubriceert (is dat een woord?). Daarbij is het behoorlijk voordelig als je deze in een concentraat neemt. (Bijv. 2.5L voor maar €9,- en hoe groter de verpakking, hoe goedkoper uiteraard)
Ik gebruikte zelf altijd graag de Spray&Wipe van Poorboys, maar de Born Slippy is toch een stuk voordeliger. ;)


Doeken: Jup, ik zou je ook de Peluche Verde's aanraden. De Picollo Nero's vind ik persoonlijk maar niks. (Weinig doek, dun)


Shampoo: Ook hier fan van Born to be Mild. Moet wel zeggen dat ik nu al een jaartje geen shampoo meer in mijn emmer doe, maar 1x foam als voorwas en 1x foam als "shampoo". (Dodo Juice - Apple-dinges)


Wax: Ik mis eigenlijk nog wat in je lijstje. :) Een glaze! Mijn persoonlijke opinie is dat wanneer je dit gebruikt je een flinke glans kan creëren en dan de wax met eventuele oliën of dergelijke dan niet veel meer voor je doet. Dan zou je dus voor de Collinite-waxen kunnen kiezen, zoals de 845 of 476s.
Mijn advies: De vloeibare, hufterproof 845. :)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en Dib
Welkom op het forum.
Als je van no-nonsense houdt, ben je m.i. met een Collinite wax goed bezig. Vloeibaar (845) of vast (476s / 915) is iets dat je zelf even af zou moeten wegen.
 
Jeetje, zoveel inhoudelijke reacties in zo'n korte tijd! Super, hier kan ik iets mee.

Mijn lijstje is nu als volgt:
  1. Afspuiten met HD
  2. Wassen met Born to be Mild (500 mL á 19,99)
  3. Afspuiten met HD
  4. Kleien met Monello's Dolce Verde klei (17,99) in combinatie met Born Slippy clay lube (8,99)
  5. Afspuiten met HD
  6. Drogen met Meguiars Water Magnet die ik nog heb. Het is geen topdoek, maar omdat ik een kleine auto heb, red ik het net om 'm helemaal droog te krijgen
  7. Glaze aanbrengen met PBW Black Hole (19,99)
  8. Waxen met Collinite 845 (19,99)
    • Ik heb de meeste ervaring met een liquid wax dus dat vind ik momenteel een wat veilige keuze om te nemen.
  9. Banden met High Gloss Tire Protection Gel die ik nog heb
En dit alles met de aangeraden Peluche Verde (12,99). Ik moet dit allemaal doen in een wasbox (woon redelijk hoog in een appartement en heb geen mogelijkheden om voor de deur aan de slag te gaan), dus ik wil het afspuiten proberen te beperken, is bovenstaande volgorde OK?

Ik heb nog voldoende spul om me door juli en augustus te halen en te wachten tot de Super Summer Sale, dus ik denk dat ik dat doe.

Voor de velgen wil ik in de toekomst nog Monello Non Ferro aanschaffen.
 
Zoals je het hierboven aangeeft is het prima :) De Non Ferro is trouwens een goede keuze wordt hier ook door veel mensen gebruikt.
Heb je applicators om de glaze en wax aan te brengen?
 
@Dib Misschien is het handig voor je om een soort schaduwlijstje te maken: zaken die je nu nog niet aanschaft, maar bijvoorbeeld wel met de summer sale, of het komende jaar. Wat dan misschien ook een leuke is: de Monello Piazza droogdoek: is niet zo groot, waardoor je makkelijk op lastige plekken zoals onder deurgrepen komt, maar is gewoon een kleine versie van de Monella Aqua Senza. Die Piazza kunt je naast je gewone droogdoek gebruiken, ik had al jaren de gewone Monello droogdoek, maar via een pakket ook in het bezit van Piazza's, sindsdien gebruik ik een Piazza voor de lastige plekken en voor de grote vlakken de grote doek. (met 2 á 3 piazza's kun je ook gewoon een hele auto drogen, ook in winter/herfst periode)
 
Nice! :)

Ik weet niet hoeveel Peluche Verde's je in totaal hebt, maar 3x een Trio-pack is toch wel donders handig om klaar te hebben liggen. :) (Glazen/waxen, goed af kunnen nemen zonder vettigheid in de rondte te smeren)

Qua applicators kan ik je de Disco Nero (Nero = zwart) en de Disco Rosso (Rosso = rood) aanbevelen. :) Hier heb ik er altijd wel een paar van liggen (als ik ze een keer niet kwijt ben of heb laten vallen). :p Ik gebruik ze ook graag voor het aanbrengen van dressings.
 
Laatst bewerkt:
@Dib Nog een tip voor het drogen van je auto met een droogdoek, ik weet niet of je al gezien hebt dat je eerst de auto 'droog' moet spoelen met water, oftewel met een open slang afspoelen, zodat er zo min mogelijk waterdruppels op de lak blijven liggen. Vervolgens begin je met drogen op de verticale vlakken (bijv. de zijkanten van de auto) en daarna pas de liggende delen: dan heeft het water op de liggende delen meer tijd om van de auto te lopen, en kun je duidelijk met minder droogcapaciteit toe.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Dankjewel voor de tip! Hier was ik me wel van bewust, maar helaas wordt dit lastig voor mij gezien ik de auto was/detail in een washbox en ik dus geen beschikking heb tot een tuinslang. Ik heb alleen een HD spuit tot beschikking, waardoor de hoeveelheid water die erop blijft liggen vrij groot is. Dat ik eerst met de verticale delen moet beginnen met drogen, was nog niet in me opgekomen, dus dit neem ik sowieso mee!

Verder heb ik een vraag met nare oorzaak. Iemand in het appartementencomplex heeft het gemunt op mijn auto. Vanochtend was de tweede keer dat ik mijn auto (in de gemeenschappelijke garage) aantrof met een roggel op de voorruit. Verder heeft iemand zijn peuk uitgedrukt op de motorkap en deze daar doodleuk incl. alle bijbehorende as op laten liggen. Snel (voor het werk) naar de wasbox gereden en alles met een HD spuit en microvezeldoek eraf weten te krijgen. Alles is netjes weggegaan, behalve de plek waar de peuk is uitgedrukt natuurlijk. Het valt me reuze mee, er lijkt vrij weinig aan de hand te zijn, maar ik wil toch graag weten of er meer aan de hand is kan zijn dan op het eerste oog lijkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor de tip! Hier was ik me wel van bewust, maar helaas wordt dit lastig voor mij gezien ik de auto was/detail in een washbox en ik dus geen beschikking heb tot een tuinslang. Ik heb alleen een HD spuit tot beschikking, waardoor de hoeveelheid water die erop blijft liggen vrij groot is. Dat ik eerst met de verticale delen moet beginnen met drogen, was nog niet in me opgekomen, dus dit neem ik sowieso mee!

Verder heb ik een vraag met nare oorzaak. Iemand in het appartementencomplex heeft het gemunt op mijn auto. Vanochtend was de tweede keer dat ik mijn auto (in de gemeenschappelijke garage) aantrof met een roggel op de voorruit. Verder heeft iemand zijn peuk uitgedrukt op de motorkap en deze daar doodleuk incl. alle bijbehorende as op laten liggen. Snel (voor het werk) naar de wasbox gereden en alles met een HD spuit en microvezeldoek eraf weten te krijgen. Alles is netjes weggegaan, behalve de plek waar de peuk is uitgedrukt natuurlijk. Het valt me reuze mee, er lijkt vrij weinig aan de hand te zijn, maar ik wil toch graag weten of er meer aan de hand is kan zijn dan op het eerste oog lijkt.

WTF? Overlaatst was er hier nog iemand die bedreigingen ofzo had gekregen over zijn wagen. Wat is dat toch met al die jaloerse mensen?
Als het enigszins in het budget past: Koop en installeer een dashcam. Kun je hem lekker op heterdaad betrappen en ermee confronteren. Heb je ook bewijsmateriaal. Dashcam hoeft echt niet pokkeduur te zijn.
Moest iedereen nu eens van elkaars spullen blijven é..