• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Enorme bumperschade door DAP?

GrootJ

Detailing trainee
23 apr 2019
11
45
Goedenavond,

Zojuist wou ik even wat kleine krassen rond het BMW Logo verwijderen, auto is van 2019. Ik had de DAP nog geen 30 seconden in handen toen dit gebeurde. Dit is neem ik aan van een eerder slecht herstelde schade? De lak krulde gewoon op. De auto staat nog onder Bovag garantie maar hoe kan zo iets gebeuren? Groeten Joren
 

Bijlagen

  • 7A28849F-0D66-4F2F-B71F-FDD1A662ADCF.jpeg
    7A28849F-0D66-4F2F-B71F-FDD1A662ADCF.jpeg
    295,3 KB · Weergaven: 227
  • 4F007946-3F22-4794-8FBB-62256FAA36B6.jpeg
    4F007946-3F22-4794-8FBB-62256FAA36B6.jpeg
    257,4 KB · Weergaven: 225
Ziet er uit als een hechtingsprobleem.
De lak komt dan los van de ondergrond.
Als je die lak polijst kan het de warmte niet kwijt aan de ondergrond.
Dan wordt de lak te warm en gaat welvingen vertonen

Kan van eerder herstel zijn, of ooit ingedeukt en lak heel gebleven (iets van trekhaak ofzo)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Zo dan, dan zal je wel effe geschrokken zijn.

Lijkt mij ook een hechtingsprobleem i.c.m warmteontwikkeling door polijsten. Er was blijkbaar ook niet veel warmte nodig om de lak zo te laten stropen, maar de wrijving van het polijsten zal daar natuurlijk bij geholpen hebben.

Boven de linker nier, op de rand, zit ook schade?
 
Boven de linker nier, op de rand, zit ook schade?

Daar lijkt het wel door de lak gepolijst te zijn, zwart vlekje.
 
Polijsten op kunststof, ook met een DAP moet altijd heel voorzichtig omdat de warmte niet makkelijk wegvloeit zoals bij metalen panelen. Dat betekent dus dat je bij gespoten bumpers, spiegelkappen enz. altijd op moet passen, en zeker als beginner regelmatig voelen of pad en/of lak warm zijn. Hier lijkt het inderdaad erg veel op al eerder losgelaten lak, gezien het patroon van de rimpels/barsten.
 
Op beide foto's zie ik 2 dingen waar ik mij vragen bij stel.

Foto 1:
7A28849F-0D66-4F2F-B71F-FDD1A662ADCF.jpeg

Naast de grote plek waar de lak los komt, zie ik ook dat je op de boord erdoor bent gegaan, hierdoor krijg ik de indruk dat je te hard met de polijstmachine te werk bent gegaan (toestel schuin gehouden, hoge snelheid, grove combi, of combinatie van meerdere,...)
Verder valt het mij op dat je direct op de plastic zit er er op het eerste zicht geen primer op het plastic zit. Je hebt ook zwarte primer maar deze onderdelen komen nieuw/OEM in grijze primer aan (op enkele uitzonderingen onder merken na bv. Skoda).

Foto 2:
4F007946-3F22-4794-8FBB-62256FAA36B6.jpeg

In de rode cirkel zie ik puntjes, welke lijken op "visogen" of anders gezegd siliconen. Je zou kunnen discussiëren dat dit deukjes door steenslagen zijn maar ik neig eerder naar siliconen.
Dit toont voor mij aan dat de bumper hersteld is geweest wat dus ook het ontbreken aan primer en hoogstwaarschijnlijk ook hechtprimer verklaart zoals ik hierboven al aanhaalde, Het ontbreken van deze essentiële producten zorgt voor een zeer slechte hechting en dekking van de lak.

Ik denk dus dat je een combinatie hebt gehad van 1. verkeerd polijsten en 2. een slechte herstelling die niet vergevingsgezind was.
 
Volgens mij klopt het wat AndyVR zegt, alleen is het kleine plekje volgens mij ook een (bijgewerkt) Steenslag plekje.
Misschien vervolgens ook nog gepolijst..?
Maakt verder ook niet veel uit natuurlijk, want de hele bumper zal gespoten moeten worden.

Natuurlijk goed om te benadrukken dat je altijd iets voorzichtiger moet zijn met het polijsten van gespoten kunststof en zeker dit soort dunne randjes e.d.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR