• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaringen ClayZilla of Clay 2.0

Marwin

Detailing trainee
18 dec 2017
9
45
43
Heren,

Ik kwam de nieuwe type klei varianten tegen zoals ClayZilla of Clay 2.0, ik lees weinig tot geen ervaringen en ik vroeg mij eigenlijk af of hier een reden voor is of dat het gewoon nog te nieuw is?

Kan je dit bijvoorbeeld op elke type lak gebruiken ?
 
De klei zegt mij weinig. Niets over gelezen op het forum zover ik weet. :)

Ik zie wel veel filmpjes en reviews via Google.
Die ervaring heb ik ondertussen ook, het lijkt ze werk net zo goed te doen als regulieren Klei alleen het gebruik en verwerking tijd zal een stuk sneller zijn. Alleen ergens vind ik het ook weer eng om een soort stuk rubber over me lak heen te wrijven :cold_sweat:
 
Het is absoluut een stuk sneller en per kleibeurt vaak goedkoper. Nadeel is wel dat de kans op marring groter is maar als je toch gaat polijsten (wat men meestal toch doet) is dat geen probleem.

Met normale klei heb je wel meer feeling dan met een poly product (of het nu een doek/mitt/padhouder is). Polyclay geeft ongeveer 75% van het resultaat in 20% van de tijd wat je met normaal kleien zou hebben. Perfect voor de snellere klus dus.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Marwin
@Dibbuz - Thanx voor de info. :D

Wat ik mij nog afvraag;

  • Waarom is het zoveel sneller? Je beweegt nog steeds met iets over de lak, of het nu een polyclay of normale clay is, toch?
  • Een normale klei buigt alle kanten op en dus kan je makkelijk rondingen/vouwen/randen/etc. meenemen. De Polyclay met applicator zal een stuk statischer zijn, lijkt mij?
  • De mogelijkheid om de ClayZilla af te kunnen spoelen, omdat hij vervuild raakt door het kleien of je hem op de grond hebt laten vallen, is wel een voordeel. Zo gaat hij dus ook langer mee. Maar dit LIJKT het enige grote voordeel i.v.m. een stuk clay?

 
Een normale klei buigt alle kanten op en dus kan je makkelijk rondingen/vouwen/randen/etc. meenemen. De Polyclay met applicator zal een stuk statischer zijn, lijkt mij?

Mij lijkt dit ding juist vrij flexibel. Een schuimrubberen ding met een zachte pad er onder. Mijn klei wordt juist altijd erg hard, zeker als de auto koud is ( en ja, ik leg het altijd warm water als ik bezig ben.
 
Ik heb recentelijk een klei mitt geprobeerd, en ik ben er niet stuk van.

Behalve de maring die klei mitts/ doeken het achterlaten (wat te verhelpen is) werkt het simpel weg niet zo goed als een traditionele klei.

De tijdswinst is mooi, maar ik ben toch een aantal dingetjes tegen gekomen die ik duidelijk voelde met een klei mitt, maar er niet mee weg kreeg. Als ik er daarna een stukje klei bijpak is het wel binnen no time weg.

Misschien dat het bij het product waar dit topic over gaat niet zo is, maar ik blijf trouw aan een stukje klei.
 
Zelf gebruik ik de Sonax clay disc en mijn Monello setje sindsdien niet meer uit de tas gehaald. Het oppervlak (grootte) is perfect en werkt prima. Nadeel is wel dat het zeker niet flawless werkt. Zoals @Zluytr al aangaf; marring maar gebruik het alleen voor het polijsten. Eigen (en van vrouwlief) auto klei ik niet meer (op sporadische uitzondering na). Deze zijn goed onderhouden. :)