• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alternatieven voor klei

GiuliettaQV

Detailing guru
5 dec 2010
774
120
Zuid-Holland
Ik kwam op internet een aantal alternatieven voor de bekende clay bar tegen en vroeg me af of er over deze producten hier iets meer bekend is en natuurlijk wat jullie meningen er over zijn.

Het gaat over de volgende producten:

  • Hi Tech Magna Sponge
  • Speedy Surface Prep Towel
  • Nanoskin Autoscrub

Ik kan er helaas geen links bij plaatsen want deze zijn natuurlijk commercieel, maar een snelle google search levert meer dan genoeg resultaten op.

Ray van autogeek heeft er het volgende over te melden:
It goes by preference. I've tried every clay bar alternative we carry and they all have their place.
The Nanoskin Autoscrub Pads are by far the fastest way to decontaminate a vehicle, so they're really popular with pro detailers (time is money).
The Nanoskin Wash Mitt is great because it provides great feedback while rubbing the mitt against the paint. You can clearly feel the paint change from gritty to buttery smooth.
The Speedy Surface Prep Towel is a forum favorite because you can get it into tight places very easily and again offers great feedback.
Optimum introduced their version of a clay bar alternative recently with the Optimum Opti-Eraser. A little less durable than the other options, but for much less $
The biggest benefit with ALL of these clay bar alternatives are durability. So instead of spending $15-30 per clay bar that will decontaminate 2-5 vehicles, your spedning ~$50 that can be used on 15-60 vehicles.
I don't remember the last time I used a clay bar.....
 
Ik wacht zo al een tijdje .....op die kleipads , jammer genoeg verkopen ze deze niet bij cc.....:-"
De kleiblocks heb ik al liggen , nu nog wachten op wat beter weer...

Ik heb weet van iemand die zulke klei-pads gebruikt heeft (op z'n dap) en die was er erg tevreden over . Er valt vooral tijdwinst te behalen op grotere oppervlakken.....
 
Uit de comments van Ray zou carclean al deze producten eens moeten gaan testen. Heb er zelf ook wel het een en ander over gezien(youtube) en gelezen. Elk verkoop praatje is mooi,of het inderdaad mooi en goed is? Geen idee. Nieuwsgierig ben ik overigens wel. Carclean?
 
Prijs per 'kleibeurt' die bij één van de alternatieven lager ligt, is een duidelijk voordeel (als dat tenminste klopt), en voor de snellere scrub ook, maar wat is nu het voordeel van de andere alternatieven? Ik zet ook vraagtekens in hoeverre de alternatieven even goed werken en geen beschadigingen (swirls ofzo) veroorzaken.

Eerlijk gezegd, moet een alternatief wel heel duidelijk voordelen bieden wil ik het overwegen. Of zoals een leraar van mij vroeger eens stelde: als iets nieuws geen hele duidelijke voordelen heeft, begint niemand eraan, want meestal komen na verloop van tijd wel nadelen naar voren, maar geen voordelen die op voorhand niet bedacht zijn.
 
Dit herinnert mij aan die speciale tuinslang die inkrimpt na gebruik. Ook zo revolutionair. :roll
Ik snap niet wat er zo'n probleem is aan kleien, er zijn veel ergere dingen om te doen.
 
Ik had al ergens in een ander topic mijn eerste ervaringen gedeelt over de Carpro Polyshave Decontamination Towel. Ik kan het alleen nergens meer terugvinden .... Dus vandaar dat ik het maar even hier post, heeft toch te maken met de zaken hierboven.

Gisteren de Polyshave Decontamination Towel dus voor de 2de keer gebruikt, en deze keer op een aardig vuile wagen. Hieronder zie je 2 foto's: 1 = halve motorkap met alleen klei, 2 = ander helft motorkap met klei nadat ik de Polyshave Decontamination Towel had gebruikt. Zoals je kan zien is alle vervuiling volledig weg en doet de doek dus inderdaad zeer goed en snel zijn werk!

1: alleen klei
IMG_0235_zpsdf6f8d6c.jpg


2: controle na gebruik Carpro Polyshave Decontamination Towel
IMG_0238_zps0e912892.jpg


Wat ik wel heb gemerkt is dat je heel goed moet oppassen voor marring! Je hebt de neiging om zeer grote delen in 1x te doen waardoor je wel eens wat vuil durft meeslepen. Het opnemend vermorgen van zo'n doek is volgens mij ook veel minder dan een gewoon stuk klei. Je hebt nu namelijk maar een zeer dun laagje. Het is dus volgens mij van zeer groot belang toch regelmatig de doek uit te spoelen in een emmer, en met beleid van boven naar onder te werken.

2de kanttekening: hoe lang gaat de doek meegaan? Ik zie nu al dat op sommige plaatsen stukjes klei ontbreken. Dit komt volgens mij vooral door het opslaan van de doek, maar ook als je over randjes of labels gaat. Ik ben namelijk nog steed op zoek naar een goede manier om de doek op te bergen, want hem toevouwen is niet echt ideaal, de klei kleeft dan helemaal aan elkaar als je hem de volgende keer wenst te gebruiken. Ze raden wel aan hem eerst in het water te leggen alvorens open te vouwen, maar zelfs dan nog kleven de verschillende zijden aan elkaar.

Zoals eerder al aangegeven lijkt mij de combi van zo'n doek en een gewoon stuk klei ideaal. De onderzijde van de wagen liever met een gewoon stuk klei, zeker als er veel vervuiling aanwezig is.

Groeten, Bert
 
BC911;322750 zei:
Ik ben namelijk nog steed op zoek naar een goede manier om de doek op te bergen, want hem toevouwen is niet echt ideaal, de klei kleeft dan helemaal aan elkaar als je hem de volgende keer wenst te gebruiken. Ze raden wel aan hem eerst in het water te leggen alvorens open te vouwen, maar zelfs dan nog kleven de verschillende zijden aan elkaar.
Misschien iets van folie (eentje die makkelijk loskomt) op de kant met klei leggen en dan oprollen.
 
Ga ik proberen, was inderdaad al aan het denken om hem rond een kartonnen huishoudrolletje te draaien. Tip van de folie is een goeie :)^ .
 
een review van een engelse man vertaalt via google vertaler
dit gaat over de Hi-Tech Body Sponge


Nu ik voor het eerst hoorde over dit op een ander forum. Supposivly deze $ 15 spons zal 20-30 auto's duren, is super veelzijdig en gemakkelijk te gebruiken. Natuurlijk, het zijn een hyped-up product door een no-bedrijfsnaam maakte me sceptisch. (Opmerking: Het is nota gemaakt of gebrandmerkt op Auto Detailer Solutions, ze zijn slechts een distributeur). De persoon die ik hoorde het van gaf het een goede beoordeling te zeggen dat het heeft echt fantastisch werk bij het schoonmaken, en dat alles. Nu de laatste tijd, de kosten van de Klei als al het doden van mij en het zo lang om klei een auto neemt, dus ik dacht, voor $ 15, het was een schot waard. Ook wat besteld Last Touch, die is een geweldig product FYI, maar dat is een ander verhaal.

Toen kreeg ik de spons, het kwam in niets meer dan in afgesloten plastic met een stuk papier voor instructies. Ik nam het uit, en het eerste wat mij opviel is dat de 'klei' deel is slechts een zeer zacht rubber dat bijna doet me denken aan silicium. De spons deel voelt bijna net zoals een Polijstpad van een Rotary of PC. Kortom, het ziet er een beetje louche op dit ding duurt 30 auto's, dus ik betwijfel dat ten zeerste. Ik zou het geven in het traject van 15-20 maximaal. Ik begon ook te denken over hoe de spons kan vasthouden water, wat zou betekenen dat kunnen afkoelen waardoor het veel effectiever.

Vandaag, Ik ben net klaar detaillering een Audi V8 1990. Omdat parelwit, de industriële neerslag was helemaal over deze auto. Ik had al overheen gegaan voor ongeveer 3-4 uur met klei, en het spul was niet uit, dus dit is wat mij gemotiveerd om de spons te krijgen. Ik kocht ook een kleine emmer om water in te zetten, en gemengd sommige Gold Class soep erin (let op: ik zet de zeep in NADAT ik vulde de emmer, ik wilde niet zeepsop, ik wilde zeepwater). In eerste instantie probeerde ik met slechts Last Touch, en terwijl dit werkte, heb ik toen besloten om het te dumpen in de emmer en laad de spons met water. WOW Dit ding houdt veel vocht! Ik begon toen het over het oppervlak bewegen, langzaam het verkrijgen van vertrouwen, en bijna meteen, het maakte mijn voorafgaande 4 uur van kleien eruit childs-play! Wat ik had eerder gedacht werd een geweldig uitziende oppervlak werd genomen naar een nieuw niveau! Specs van industriële neerslag gewoon verdwenen!

Verbaasd, Ik heb ook gemerkt iets anders. Ik kon serieus voelen hoe ruw de lak was door de spons, en toen was het gedaan omdat de spons voelde alsof het zou gaan over een glad oppervlak. Het was niet de gewone 'luister dan voel met de hand' die je krijgt met klei. U kunt vertellen met alleen de spons. Ik heb ook gemerkt dat de spons gedeelte (niet rubber) is een geweldig hulpmiddel ook. In plaats van het leggen van het rubber direct op een droge ondergrond, neem de spons, en je draait het snel over het oppervlak waaraan u werkt, dan beginnen met de 'kleien'. Jongens, ik heb nog nooit zo enthousiast over een product als dit na het gebruik ervan voor een lange tijd nu. Dit ding serieus neemt slechts een fractie van de tijd om dezelfde klus als gewone klei te krijgen. Ik was helemaal klaar in ongeveer 1-1,5 uur (zowel 2 als je ook al het experimenteren ik deed). Ik zal ook zeggen dat na het gebruik ervan, ik eigenlijk denk niet dat het zal krassen op het oppervlak als gevreesd. Ik was met behulp van het de hele dag, en niet een keer heb ik ooit dit probleem hebben. Dalend is het ook geen probleem omdat je gewoon spoel het af! Hier is waarom en wat tips:

Ik zeker liever het water vermengd met Gold Class. Gouden Klasse voorzien van een zeer gladde laag tussen de verf en de spons en zelfs na het afvegen met een microfiber (dat was natuurlijk een beetje vochtig) had het nog een laagje zeep. Dit leverde een goede combinatie dat de verf zeer veilig schoongemaakt worden. Bij het gebruik van het, het lijkt eigenlijk bijna bewijs gek. Gaf het aan een vriend die nog nooit het eerder gebruikt, en gebruikte het met gemak. Hoe harder je drukt, hoe meer zeep komt uit, om meer smering. De lichtere u op (een punt), het agressiever is. Na ongeveer een panel leert u welke druk je moet gebruiken. Ook, Ik beveel het gebruik van de twee emmer systeem met grit-bewakers als je zou gebruiken tijdens het wassen. Die wel beschikken over een emmer met een grit guard en een slang om het af te spoelen. Deze rubberen 'klei' pakt een heleboel dingen die eigenlijk nestelt zich in, en je hoeft niet spoel het af, zal u krassen op de lak. Wat ik deed was gewoon dunk de spons in de emmer snel (dat het genoeg smeermiddel voor het volgende deel gaf) en gebruikte mijn hand om het oppervlak afwrijven. Verbazingwekkend, dit werkte echt goed. Werk in kleine secties op een tijd en krijgen niet meer dan ijverig. Ik zou 'vierkantjes op een moment dat je je finishing touch, en 3'x3' kleine 1x1 raden wanneer je aan het doen zijn de algemene 'klei.

Nu voor de nadelen ervan. De instructies zeggen om het te spoelen vaak af, en ze zijn geen grapje Je moet serieus te spoelen / reinigen van de rubber na elke sectie. Als je eenmaal opraken van glijmiddel, dat is een goede indicator van wanneer je nodig hebt om het af te spoelen (vergeet niet, ik gewoon snel doopte het, laat het niet absorberen helemaal). Als je het laat al het water volledig te absorberen, en de auto's oppervlak is vrij ruw, zou ik zelfs twee keer spoelen per paneel. Na het gebruik van het vandaag, ik zeker denk niet dat het zal meer dan 15 auto's duren. Het is ook niet goed in het krijgen in TIGHT (zoals in 1 mm tussen de andere sectie verf en) plaatsen. Als er niet minstens 3-5mm van de ruimte, zal het ze gewoon niet naar binnen. Zodra u de auto klaar, je uitdagend nodig om de auto naar beneden te spoelen. Ik had geen slang, dus ik nam slechts enkele Last Touch (Quick Detailer) en ging over de auto. Deze verwijderde de zeep film, en werkte net zo goed.

Nu buiten dat, ik geef dit product twee duimen omhoog, en echt geloven dat het mijn volledige vervanging klei. Ik ben geen grapje, het is echt zo goed. Als u denkt over het krijgen van het, krijg het gewoon anyways. Op zijn minst, zal het een van die tools die je altijd met je mee
 
Is uit 2007 en het sluit af met:
Gentleman, based upon the updated rules from Admin I must close this post to be used and reviewed as wanted. We have not yet "officially" accepted or declined the Ultima and line and this product. Formal reviews of competitors products are no longer allowed, sorry.

Verder zoekende kom ik uit op:
- een stukje wat het bestempeld als een "zeer agressieve klei' ( dus zeker iets om rekening mee te houden )
- sterk reinigend maar met redelijke kans op krasjes e.d. ( komt bij mij over als soort van verdedeld schuurpapier ( nogmaals: laatst is onderbuikgevoel )

Tevens geeft google niks weer vanuit het laatste jaar; krijg het idee dat indien het een topper zou zijn, er zeker wel hits uit zouden voortvloeien

Daarbij zou ik niet zo 1,2,3 een product pakken wat niet echt een goede stempel heeft verkregen cq afgaan op bovenstaande lap tekst
 
Ik heb +- verleden week 1 van mijn kleiblocks gebruikt en kan alvast zeggen dat alle vervuiling (op de lak) netjes verdwenen was MAAR :

- omdat ik reeds had gelezen dat er marring kon optreden had ik besloten om enkel de koffer te doen met zo'n block en het ff aan te zien wat dit gaf na droging .

Resultaat : de koffer leek alsof ze net was geschuurd (zeer licht en ALLEEN de bovenste topjes van de appelsienhuid....) hoewel ik ruim lube gebruikt heb .

Het slachtoffer was een Mazda van + 10 jaar oud .

Met prof. polish kreeg ik die matte topjes niet weg . (had niks anders bij)
Na aanbrengen van een wax (synwax Mothers) zag je nog heel vaag de "puntjes" (amper)

Volgende keer neem ik finale mee om te zien of dit voldoende is om alles netjes te krijgen.

Mogelijk was dit erg zachte lak al kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
 
Wijst maar weer hoezeer je moet opletten wanneer je iets gebruikt; daarbij snap ik niet waarom je hemelsnaam de hele 'koffer' doet .... ziet toch dat er ellende ontstaat ?
 
mk-us;323011 zei:
daarbij snap ik niet waarom je hemelsnaam de hele 'koffer' doet ...

Om hierop nog ff verder te gaan : zo'n koffer (en het was enkel het platte gedeelte) is nu ook weer niet het eind van de wereld hé om te polijsten . Het gaat hier over een auto die op 1 km van m'n deur staat en bij de volgende wasbeurt zal ik er zeker ff over gaan met m'n Polijstmachine. (de koffer was m'n testspot :ja )

Vandaag nogmaals een kleiblock gebruikt ( die reeds 1 auto overleeft heeft) op een metaalzwarte BMW-lak : ook bij deze auto was er geen marring te zien (zoals bij mijn eigen wagen) . Eerder had ik een Ford S-max gekleid met zo'n block en daar zag je ook flink wat matte appelsienhuid-vlekjes...

De ene lak is de andere dus niet en ook is het niet merkgebonden : de ene BMW heeft het wel de andere niet .

Al bij al ben ik toch erg tevreden over de kleiblocks van Carpro :)^