• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even Voorstellen; Ben met een witte insignia

Benf

Detailing addict
14 jun 2016
22
60
40
Beste forumleden,

Al enige tijd lees ik mee in dit forum over het onderwerp "carclean".
Nu me toch maar aangemeld op het forum omdat ik er toch wat verder in wil duiken:p.
En omdat ik nergens echt een vraag kon stellen wil ik die hier plaatsen als dat goed is..

Sinds kort heb ik een witte non-metallic Opel Insignia deze wil ik gaan polijsten en dan in een goede wax zetten.
Nu heb ik zelf de high-tech yellow wax 26 van mequiars en van protech peinture lak super shiner.
nu gebruikte ik vaak de mequiars op mijn vorige auto's maar de standtijd was niet heel erg lang vond ik.
Dus ben ik opzoek naar een vervanger die "lang" blijft zitten.
en wat het beste is nadat de auto gepollijst is...
Dus:

1 wassen
2 drogen
3 polijsten
4 wax??
5 ?
6 ?

Misschien is dit vragen naar de bekende weg maar het forum heeft onwijs veel toppic's en omdat allemaal uit te spitten :D.
Bedankt alvast!!

Groetjes Ben

Beste Ben, allereerst welkom!

Dit stappenplan zal al heel veel vragen beantwoorden en jouw vragen nog specifieker maken waardoor ze voor ons beter zijn te beantwoorden.
volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst
https://forum.Carclean.com/threads/stap-stap-stappenplan-van-moi.16253/

Stappenplan zou dus zoiets zijn als :
Velgen reinigen
Velgen waxen voor makkelijkere reiniging in toekomst
Banden reinigen
Banden dressen (dit maakt of breekt je wasbeurt en kost maar een paar minuutjes)
Auto foamen
Auto afspoelen
Auto wassen
Auto afdrogen
Auto kleien (belangrijke stap voor het polijsten ivm krassen)
Auto polijsten
Auto afnemen met IPA (Gyeon Prep of Nanolex EX)
Auto glazen (Dit is een persoonlijke keus, de een vindt het onzin, ik vindt het net dat beetje extra glans geven)
Auto waxen

+1 voor de dodo :)
Kleien hoort er inderdaad echt nog tussen, must do before polijsten.
Waxen zijn er in verschillende soorten, ik gebruikte altijd de m16. naderhand de M21 getopped met m16 bleef ongeveer 3 maanden zitten. Sindskort overgestapt op coating.

kijk.. daar heb ik wat aan!

super een ook overzichtelijk die link die je stuurde.
klei heb ik ook van meguiars Quick clay bar.
dan zou ik enkel nog een nieuwe wax en een glaze moeten hebben.

@michel; waarom overgestapt op coating en welke?

Ik ben overgestapt op coating omdat ik meer bescherming wilde en de standtijd een stuk langer is. Coating is meer water en vuilafstotend. Ik heb mijne nu gedaan met de si3d coating van nanolex. Deze bevalt zeer goed, ondanks de bakken met regen straalt die nog steeds.

dat komt dan in de plek voor glazen en wax of over de wax heen?
want ik denk dat je met al het werk dat je moet doen, weinig diepgang krijgt in een non-metalic kleur.
Dus dat ik dan beter voor een coating kan kiezen.

Een coating komt ipv de wax en de Glaze.
Houdt er rekening mee dat een coating ook wel wat werk is. De ondergrond moet schoner dan schoner zijn, anders heb je kans op waas of slechte hechting. Je kunt altijd poorboys White Diamond proberen, deze is speciaal voor lichte lakken. Mocht je toch een coating willen gaan doen, dan goed de handleiding volgen en zorgen dat er goed gekleid en gepolijst is. Daarna de auto goes Ontvetten zodat alles eraf is.

Welkom Ben, veel plezier hier op het forum en met (het vertroetelen van) de Insignia!

In het stappenplan van @Istnogferarie zou ik persoonlijk het drogen van de de wagen voor het kleien achterwege laten, je kunt prima kleien op natte lak (tenzij het vrij warm is, en de waterdruppels opdrogen en kalkkringen veroorzaakt).

Gezellig zo'n groep!
Ik zal nog eens goed uitzoeken waar ik voor ga kiezen, goede wax of coating..
coating is wel makkelijk omdat het er voor een poos opzit maar een wax is leuk om te doen en hij blinkt dan weer altijd als een malle.

grt

Een coating als prime of zelfs cancoat glimt ook als een honden#%l in de maneschijn hoor!

Het nadeel van een coating is... Is dat het niet maskeert... Dat wil zeggen dat de lak voor het aanbrengen helemaal strak moet zijn.

Hmm zit toch nog te twijfelen.. volgende week ben ik vrij en dan ga ik hem pollijsten en dan toch waarsch in de coating zetten.
het moet wel buiten gebeuren onder de carport.
ik wil gewoon eens weten of het wat is...
en zou een wax dan nog wel blijven zitten of een reactie geven?

Grt