Hello allemaal,
Mijn naam is Alex en ik ben sinds 2014 de trotse bezitter van een MB W218 CLS 350cdi. Een zeer fijne, fraaie en comfortabele auto waar ik me nog altijd met veel plezier in verplaats.
Ik maak redelijk wat kilometers aan woon-werk en al mijn hobby’s en Inmiddels heb ik alweer twee en een kwart ton mogen klokken. Omdat ik de auto prive rijdt en alle kilometers voor eigen rekening komen, heb ik ik recentelijk besloten de auto helemaal op te gaan rijden. Dit 3 liter dieselblok wordt gebruikt in zo’n beetje alle grotere modellen/busjes van Mercedes en in Duitsland/Italië rijden er inmiddels een aantal exemplaren rond die nog te koop worden aangeboden met meer dan 600.000 km op de teller. Ik verwacht dan ook nog eventjes te kunnen doen met de bolide voordat deze naar de schroot kan.
Het uiterlijk van de auto is in principe nooit echt goed bijgehouden: veel snelweg kilometers met steenslag op hoge snelheid, regelmatig door de kras-straat en ook interieur-poetsbanen op de lopende band waarbij je nooit weet of een gebruikt doekje echt schoon is. Daarbij, spijkerbroeken op een beige interieur en een isofix kinderzit op het leer helpen natuurlijk ook niet echt. Hoewel ik trots ben op mijn auto wordt deze wel gebruikt waarvoor deze bedoeld is, veel en vaak kilometers maken. Daarbij staat de auto buiten en is regelmatig het doelwit van allerhande schijterij en boomproduct.
Omdat de auto en de lak dus nog eventjes meemoet heb ik me hier ingelezen en de knoop doorgehakt om afscheid te nemen van de wasstraat en e.e.a. voortaan zelf te doen. Vanwege de relatief ongunstige startpositie heb ik de auto afgelopen week door een lokale detailler laten reinigen en polijsten. Daarbij is tevens roest op de wielnaven verwijderd en zijn deze gespoten, alsook de remklauwen (zwart glans); niet echt nodig maar wel een aardige gimmick voor de prijs. Ook heeft hij een kleine spotrepair uitgevoerd op de voorbumper en diverse steenslag putten aangestipt. Na het polijsten heeft de detailer een nanocoating aangebracht van een hier niet gebruikt merk.
Hoewel ik niet helemaal tevreden ben over het eindresultaat (de steenslag-reparaties zijn helaas goed zichtbaar en voelbaar) realiseer ik me dat nieuwstaat op deze auto inmiddels niet meer realistisch is en dat mijn verwachtingen ook wel hoog gespannen waren. Het interieur is in elk geval goed opgeknapt en de enorme hoeveelheid swirls en kleine lakschades zijn zo goed als weggepoetst, de overgebleven diepere krassen kunnen enkel nog door de spuiter worden behandeld. Op zich nu een prima startpunt om voortaan zelf de auto bij te houden en nog jarenlang plezier te hebben van mijn nog steeds erg fraaie maar inmiddels niet meer erg nieuwe auto.
Na het inlezen in diverse stappenplannen en topics over producten heeft de vaderdagkorting mij uiteindelijk de laatste duw gegeven. en heb ik de onderstaande aanschaffingen gedaan. Voorlopig wens ik me echter te beperken tot wassen en drogen, al heb ik een aantal zaken gekocht met het oog op de toekomst, wanneer ik meer wil doen en de aangebrachte coating is verbruikt.
1. Wassen en drogen
3. Bathe+ en afspoelen HD
4. Interieur
5. Glas
Dan 'op de groei' gekocht:
Daarnaast twijfel ik nog over:
Verder zult u merken dat er twee belangrijke stappen missen in dit geheel: Het kleien en polijsten. Ik heb nu voor 800 euro aan product gekocht; om daar nu gelijk een DAP met toebehoren aan toe te voegen, dat is mij wat gortig. Daarnaast heb ik ook gewoon angst om zaken te vernielen (heb ook niet echt de tijd om te oefenen op sloopdelen), kan ik alleen buiten werken en is de auto juist recent gekleid, gepolijst en ontdaan van de meeste defecten. Kleien daar wil ik nog wel eens over nadenken in de toekomst; polijsten weet ik niet of ik dat ooit zal aandurven en of ik niet gewoon liever af en toe een echte detailler opzoek.
Alright, ik besef dat mijn openingstopic wat aan de lange kant is geworden. Ik ben benieuwd naar de reacties, tips en feedback. Dank voor het lezen!
Met hartelijke groet,
Alex
PS: Tot slot nog wat plaatjes want het oog wil ook wat en daarvoor zijn we hier.
Mijn naam is Alex en ik ben sinds 2014 de trotse bezitter van een MB W218 CLS 350cdi. Een zeer fijne, fraaie en comfortabele auto waar ik me nog altijd met veel plezier in verplaats.
Ik maak redelijk wat kilometers aan woon-werk en al mijn hobby’s en Inmiddels heb ik alweer twee en een kwart ton mogen klokken. Omdat ik de auto prive rijdt en alle kilometers voor eigen rekening komen, heb ik ik recentelijk besloten de auto helemaal op te gaan rijden. Dit 3 liter dieselblok wordt gebruikt in zo’n beetje alle grotere modellen/busjes van Mercedes en in Duitsland/Italië rijden er inmiddels een aantal exemplaren rond die nog te koop worden aangeboden met meer dan 600.000 km op de teller. Ik verwacht dan ook nog eventjes te kunnen doen met de bolide voordat deze naar de schroot kan.
Het uiterlijk van de auto is in principe nooit echt goed bijgehouden: veel snelweg kilometers met steenslag op hoge snelheid, regelmatig door de kras-straat en ook interieur-poetsbanen op de lopende band waarbij je nooit weet of een gebruikt doekje echt schoon is. Daarbij, spijkerbroeken op een beige interieur en een isofix kinderzit op het leer helpen natuurlijk ook niet echt. Hoewel ik trots ben op mijn auto wordt deze wel gebruikt waarvoor deze bedoeld is, veel en vaak kilometers maken. Daarbij staat de auto buiten en is regelmatig het doelwit van allerhande schijterij en boomproduct.
Omdat de auto en de lak dus nog eventjes meemoet heb ik me hier ingelezen en de knoop doorgehakt om afscheid te nemen van de wasstraat en e.e.a. voortaan zelf te doen. Vanwege de relatief ongunstige startpositie heb ik de auto afgelopen week door een lokale detailler laten reinigen en polijsten. Daarbij is tevens roest op de wielnaven verwijderd en zijn deze gespoten, alsook de remklauwen (zwart glans); niet echt nodig maar wel een aardige gimmick voor de prijs. Ook heeft hij een kleine spotrepair uitgevoerd op de voorbumper en diverse steenslag putten aangestipt. Na het polijsten heeft de detailer een nanocoating aangebracht van een hier niet gebruikt merk.
Hoewel ik niet helemaal tevreden ben over het eindresultaat (de steenslag-reparaties zijn helaas goed zichtbaar en voelbaar) realiseer ik me dat nieuwstaat op deze auto inmiddels niet meer realistisch is en dat mijn verwachtingen ook wel hoog gespannen waren. Het interieur is in elk geval goed opgeknapt en de enorme hoeveelheid swirls en kleine lakschades zijn zo goed als weggepoetst, de overgebleven diepere krassen kunnen enkel nog door de spuiter worden behandeld. Op zich nu een prima startpunt om voortaan zelf de auto bij te houden en nog jarenlang plezier te hebben van mijn nog steeds erg fraaie maar inmiddels niet meer erg nieuwe auto.
Na het inlezen in diverse stappenplannen en topics over producten heeft de vaderdagkorting mij uiteindelijk de laatste duw gegeven. en heb ik de onderstaande aanschaffingen gedaan. Voorlopig wens ik me echter te beperken tot wassen en drogen, al heb ik een aantal zaken gekocht met het oog op de toekomst, wanneer ik meer wil doen en de aangebrachte coating is verbruikt.
1. Wassen en drogen
- Foam Lans bundel Monello artico voor de kleine Karcher K2. + tapkraantje
- 2x Emmer + Grit Guard (gewone emmers voor de velgen)
- Gyeon Q2m Smoothie Wash Mitt voor de bovenkant
- Monello Thick Mitt voor de onderkant
- 1 liter Born To Be Mild shampoo
- Gyeon Q2m Silk Dryer XL
- 3x Monello Senza Acqua Piazza 45 x 45 bundel
- Ionisatie water filter 0ppm (liever lui dan moe)
- Air Force Blaster Sidekick (want vervelende spiegels + liever lui dan moe)
- 1 liter Non Ferro + Red Venus acid drukpomp sprayer + valet pro velgen kwast
- Poorboys Bug Squash voor het insectenkerkhof
- Poorboys Spray ’n Wipe voor vogelschijt en boomsap
- Gyeon Prep voor ontvetten
- Monello lege sprayer kit 3x 250ml
3. Bathe+ en afspoelen HD
- Gyeon Bathe+ (voor nu in de foamlans als laatste stap - en liever lui dan moe)
4. Interieur
- Nanolex interior cleaner
- Valet pro interieur kwast
- Monello Nero Trio bunde
5. Glas
- Nanolex Glass Cleaner
- Vetro Bianco 45x45
Dan 'op de groei' gekocht:
- Great-Lion Extreme Metal Polish voor metalen deurlijsten en uitlaten
- Autoglym Vinyl & Rubber Care voor raam- en deurrubbers + ongelakte onderlip achterbumper
- Carclean huismerk dressing applicator
- Valet Pro Microfibre Towels 6-pack 35x35
- Collinite Liquid Insulator 845 (voor als de coating straks op is)
- Disco Duo applicator pads
- Doppio rosso forma grip applicator
- Q2 trim 30ml kit voor kunststof/chroomkleur gelakte sierstrips
- een zut kleine Monello edgeless soft foam hand applicators (voor whatever)
- Valet pro Microfibre Cloth 5 pack 40x40
- Dodo Juice Microfibre buffing cloth
- Setje Nitril handschoenen voor de vingertjes 10-pack om eens uit te proberen
Daarnaast twijfel ik nog over:
- Monello Uni-cone zwart; eigenlijk bedoeld om gewoon in de uitlaat te steken en dan met de accuboor liever lui dan moe te poetsen. (Graag advies gewenst)
- Foam on a stick (op de accuboor om de gelakte/gechroomde kunststof delen in de grille aan te pakken. (Zal dit werken?)
- Typhoon Microfiber Cleaner (is dit een wasmiddel of een product voor in het wasverzachter vak?)
Verder zult u merken dat er twee belangrijke stappen missen in dit geheel: Het kleien en polijsten. Ik heb nu voor 800 euro aan product gekocht; om daar nu gelijk een DAP met toebehoren aan toe te voegen, dat is mij wat gortig. Daarnaast heb ik ook gewoon angst om zaken te vernielen (heb ook niet echt de tijd om te oefenen op sloopdelen), kan ik alleen buiten werken en is de auto juist recent gekleid, gepolijst en ontdaan van de meeste defecten. Kleien daar wil ik nog wel eens over nadenken in de toekomst; polijsten weet ik niet of ik dat ooit zal aandurven en of ik niet gewoon liever af en toe een echte detailler opzoek.
Alright, ik besef dat mijn openingstopic wat aan de lange kant is geworden. Ik ben benieuwd naar de reacties, tips en feedback. Dank voor het lezen!
Met hartelijke groet,
Alex
PS: Tot slot nog wat plaatjes want het oog wil ook wat en daarvoor zijn we hier.
Laatst bewerkt: