• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

EX-P / Collinite 915

Joost91

Detailing chief
21 jan 2010
688
103
Ermelo
Ik zie op het forum veel voorbij komen dat men ''aftopt'', na bijv. eerst Black-Hole en EX-P aangebracht te hebben. Dat creëert super mooie beading.
Zelf heb ik de Black-Hole, EX-P en Collinite 915 staan.

Nu las ik in dit topic het volgende:

MindCtrller;21864 zei:
Ik zit sinds 2 dagen op het forum en heb bijna de hele 2 dagen op het forum zitten lezen (was toch vrij en vind dit heel interessant). Maar als ik het goed heb begrepen heb je het volgende (na het wassen, drogen en kleien):

1 Polish: "schuurmiddelen" om je lak krasvrij te maken en te ontdoen van swirls etc. (bijvoorbeeld de SSR van PB's)

2 Glaze: voed de lak dmv oliën en zorgt voor een diepe glans (Black Hole van PB's bevat fillers, deze verbergen swirls, krasjes (voor zover dat lukt) door ze op te vullen. Maar je hebt bijvoorbeeld ook van DODO Juice lime prime en lime prime lite. Lime prime bevat een beetje schuurmiddel en is dus een polish en glaze in één? de lime prime lite heeft deze schuurmiddel bestandsdelen niet en is dus gewoon een glaze.

3 Sealant: sluit de laag onder deze laag af (is synthetisch, dat wil zeggen niet natuurlijk; een wax is wel van natuurlijke bestandelen gemaakt (Carnauba)). Dus als je eerst een laag black hole hebt aangebracht dan breng je deze eroverheen aan zodat de black hole laag niet bij de eerste beste regenbui weer weg is. Een sealant is sterker dan een wax?

4 Wax: dit is eigenlijk het zelfde als een sealant maar dan gemaakt van natuurlijke bestandsdelen (carnauba). Daarom is deze in princiepe minder sterk dan een sealant. Echter geeft een wax laag vaak een nog diepere glans en is water afstotend. Dit zorgt voor het zogenaamde "beading" effect. Water wat op de auto terecht komt zal voornamelijk van de auto af stromen, en wat er over blijft zijn mooie ronde "balletjes" water.

Ik heb ze genummerd op volgorde waarin deze "moeten" worden toegepast

Mocht ik iets fout hebben dat hoor ik het graag!

Dat bracht mij veel duidelijkheid. Black Hole is dus de Glaze, de Sealant is de EX-P en Collinite 915 is een wax. Maar als ik dan dit topic doorlees, lijkt het weer alsof zowel de EX-P als de Collinite beide waxen zijn en dus ''hetzelfde''. Of haal ik nu verschillende dingen door elkaar?

Kan ik de EX-P aftoppen met de Collinite, of is de Collinite hetzelfde als de EX-P en kan ik beide bijv. aftoppen met Natty's Paste Wax?
 
Op de verkoop site staat bij de product informatie.

Poorboy’s EX-P is een pure sealant
De Marque d'Elegance #915 heeft de beste duurzaamheid ooit! Deze wax is gemaakt voor de enthousiasteling die de hoogste eisen stelt aan een wax.
 
Klopt, had het zien staan. EX-P staat ook onder het kopje sealants en de Collinite onder de waxen.

Maar bij het stappenplan van Dibbuz stonden ze beide genoemd onder de waxen, vandaar dat ik begon te twijfelen. ;)
 
Je kan er voor kiezen om alleen EXP te doen, dat alleen geeft al de bescherming die je zoekt. Om wat meer natuurlijke glans toe te voegen kan je er nog een wax overheen doen.
 
Het is me volledig duidelijk:)^
Het wordt ook aangeraden de auto na het aanbrengen van EX-P een dag te laten rusten toch, voordat je de wax er op aabrengt?
 
ik zou na het polijsten de black hole opbrengen, gevolgd door de ex-p sealant. Deze kan je een uur laten curen, maar als je bijv beschikking hebt over een droge ruimte zou je het ook 24 uur kunnen laten curen. Daarna kan je de wax erover heen zetten. Tip: wel weer eerst wassen anders poets je het vuil in de lak en dat is zonde van de bloed,zweet en tranen van de dag daarvoor;)
 
Dat kan ook. Bijna elke wax zonder cleaners kan je over een sealant zetten.

Na het opbrengen en afnemen van EX-P, 24 uur wachten voordat je er een wax overheen zet.
 
kelvin1990;325143 zei:
ik zou na het polijsten de black hole opbrengen, gevolgd door de ex-p sealant. Deze kan je een uur laten curen, maar als je bijv beschikking hebt over een droge ruimte zou je het ook 24 uur kunnen laten curen. Daarna kan je de wax erover heen zetten. Tip: wel weer eerst wassen anders poets je het vuil in de lak en dat is zonde van de bloed,zweet en tranen van de dag daarvoor;)

Merci, ik weet voldoende,^^

Ik heb een droge ruimte, maar als ik klantenauto's wil doen zou ik (als ik door buffel) de collinite dezelfde dag kunnen aanbrengen. Als ik in tijd nood kom kan ik het ook bij een laagje EX-P laten!
 
Ik meen iets anders vernomen te hebben: de EX-P een half uur tot een uur na aanbrengen laten curen, eventueel een tweede laagje en dan weer een half uur tot een uur curen, en vervolgens 24 uur 'uit laten dampen' vóór het aanbrengen van een waxlaag. Op die manier zou je de wagen van klanten binnen een dag af moeten hebben en kun je ze de dag erna 's avonds nog even in een wax zetten voor het meegeven.
 
Joost91;325149 zei:
Merci, ik weet voldoende,^^

Ik heb een droge ruimte, maar als ik klantenauto's wil doen zou ik (als ik door buffel) de collinite dezelfde dag kunnen aanbrengen. Als ik in tijd nood kom kan ik het ook bij een laagje EX-P laten!
Je moet de EX-P 1 tot 1,5 uur laten curen geteld vanaf het tijdstip dat je de gehele auto (of wat je dan ook wilt EX-P'en) gedaan hebt. Dan buff je hem uit. En daarna moet je nog eens minimaal 24 uur wachten voordat je er een wax of een tweede laag overheen zet.

In die 24 uur hard de EX-P volledig uit, zodat je een maximale standtijd kan halen. Daarvoor heeft de EX-P contact met de lucht nodig. Door er direct overheen te waxen sluit je de EX-P op wat de standtijd zeer nadelig beïnvloed.
 
@jitzzzza: kleine correctie vanuit hier is denk ik wel op zijn plaats: 1-1½ uur is echt veel te veel om als handvat te gebruiken, de omstandigheden ( warmte / vochtigheidsgraad ) hebben een degelijk invloed op de cure-tijd.
Denk dat een gemiddelde van 15-30 minuutjes wel afdoende is .... dit komt eerder in de buurt van begin tot eindpunt van in de EXP zetten ( en dus niet gaan rekenen wanneer je weer bij beginpunt bent ).
Dan ga je 'm idd buffen en dan de volgende dag de 2e laag ( kan in theorie al na uurtje oid, maar ben zelf van overtuigd dat volgende dag het geheel beter is uitgehard en dus beter tegen de 2 laag 'kan' )
 
@mk-us; je hebt gelijk. Ik heb 1,5 uur in met 7 á 8 graden buitentemperatuur aangehouden eind december.
 
Dat laatste is goed om te weten! In mijn loods is het niet veel warmer als buiten, dus bij tempraturen van zeg maar 0-10 graden moet je de EX-P zo'n 60-90 minuten laten curen en bij warmere tempraturen korter?

Wil binnenkort de Collinite uitproberen op mijn Alto, dus na het wassen, kleien en polijsten eerst de white diamond, dan EX-P, dan laten curen (wss 30-60 minuten, tempratuur van 11/12 graden), uitbuffen, 24 u laten rusten, collinite aanbrengen, 5-10 min wachten (a.d hand v.d swipe test, toch?) en dan uitbuffen. Toch?
 
Heb zelf ook eerst EX-P en dan 2x 915 gedaan op mijn MINI. Prima! Zit er nog maar 2,5 weken op maar is helemaal top!
De EX-P verwerkt in de volle zon (dus niet heel lang laten curen, 10 minuutjes ofzo) en savonds toen het zonnetje achter de huizen verdween en het wat afgekoeld was snel de 915 gedaan.

Foto van vanmorgen:
imag0791y.jpg