• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

EX-P gaat er lastig vanaf.

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Gister even mijn auto in de EX-P gezet.
Er zit weer een mooie glans over de auto.

Wat me echter tegen viel is om de EX-P er weer goed vanaf te krijgen, veel lastiger als Natty bijvoorbeeld.

Hier even plaatje van de auto in de EX-P

IMG_4196.webp


Dat lijkt me normaal dat het vrij wit wordt?
Het heeft er denk ik zeker een half uur op gezeten.

Een groot deel gaat er heel makkelijk af, maar kleine delen blijven zitten. Hier moet ik dan met de mircodoek er hard op wrijven om het weg te krijgen.
Verder krijg ik veel witte puntjes (opgedroogde EX-P). Soms blijven ze beetje op de auto zitten en soms liggen ze los.

Is dit herkenbaar?
En nog belangrijker, hoe kan ik dat voorkomen? ;)
 
Klopt,het is lastig te zien of je alles met ex-p geraakt hebt. Dat is ook vaak de reden dat het te dik word aangebracht. Te dik en je hebt al gauw meerdere, 4 of 5 doeken nodig om het allemaal weer netjes te krijgen.
 
Heeft te dik aanbrengen nog een nadeel voor het resultaat?
Of is het er alleen lastiger af te krijgen?

Ik heb het nu niet gedaan, maar misschien gaat alles er makkelijker af met een detailerspray?
 
dik aanbrengen voegt in elk geval niets toe, afnemen met detailspray zou ik vermijden.
Daardoor KAN de standtijd verminderen.
Gewoon zo DUN mogelijk opbrengen, uurtje curen en afnemen. Klaar..
En frogs, ik doelde niet op meerdere doeken ;)
 
Dat wordt tijd voor een clinic! Met een 20 cents muntstuk hoeveelheid moet je een halve motorkap kunnen doen.
Detailspray zou zeker kunnen helpen of even opnieuw aanbrengen, dun aanbrengen en na 5 minuten afnemen.

edit: zoals Ivo zegt, normaal gesproken geen detailspray gebruiken maar in dit geval zou het kunnen.
Hard boenen helpt de laag die achter blijft ook niet bovendien vergroot je de kans op swirls met boenen aanzienlijk!
Daarna nog een laagje aanbrengen maar dan wel dun. Er blijft echt wat achter daar moet je op vertrouwen.
 
Heb dit ook eens voorgehad met mijn exp............en dat is de reden waarom ik deze verkocht heb : moeilijk af te nemen .

Padje goed insprayen met s&w en dun aanbrengen ging idd beter maar nog niet je-dat.

Misschien kan je er terug een laagje over zetten (verdund) en paneel per paneel doen (niet lang laten curen maw ) de vorige laag zal immers al lang vastzitten aan je lak . :weetniet

Dan zal het iig wel makkelijker af te nemen zijn .
 
Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk een heel lastig product om aan te brengen. Vooral omdat je het dus niet ziet... :(
Nou ja te dik aanbrengen geeft dan alleen wat meer werk om het eraf te krijgen, gelukkig blijft het wel zijn werk doen.

Op een halve motorkap is bij mij idd wel meer gegaan als een 20 cent euro munstuk ;)
 
Mijn ervaring met die sealant is de volgende : dun machinaal aanbrengen...als je de hele wagen hebt behandeld kan je rustig met je doek beginnen afnemen (zelfs in de zon) lukt dit zonder moeite...te dik aanbrengen zorgt inderdaad voor dikke armen bij het uitbuffen. Ik vermoed zelfs dat je daardoor meer afneemt dan dat je eigenlijk zou willen met een kortere standtijd als gevolg.
Ik heb net dezelfde ervaring met collinite 915...als je die te dik aanbrengt in de zon kan hje bij manier van spreken een beitel boven halen om die weer af te nemen.
Bij machinaal aanbrengen heb ik daar ook niks problemen mee...lekker dun en maanden standtijd :love
 
Ik heb vrijdag mijn auto onderhanden genomen en 2 laagjes EX-P gezet. Het was gewoon een plezier om deze weer af te nemen maar idd, zeer dunnetjes aangebracht en dan is het piece of cake.

Daarna nog een laagje Meg's Mirror Glaze en hier heb ik blijkbaar de fout gemaakt deze te lang te laten curen. Dat was pas wrijven geblazen.
 
grandscenicman zei:
Heb dit ook eens voorgehad met mijn exp............en dat is de reden waarom ik deze verkocht heb : moeilijk af te nemen .
Sorry hoor, maar EX-P is een van de meest makkelijke producten met afnemen die we in ons assortiment hebben.
Kennelijk heb jij ook nog een cursusje nodig als je moeite hebt met EX-P...

@Arjan, dik aanbrengen is de meest gemaakte beginnersfout en je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste met dit probleem.
Je kan het ook verwijderen met Prof. Polish alleen dan wel even opnieuw glazen en waxen.

Wat ik zelf doe: 20 cents muntstuk op de pad, een grote "S" maken op het deel wat je wilt gaan doen (zo pak je elke keer wat nieuwe wax op) en dan met lichte druk inwrijven.
Er blijft echt genoeg wax achter. Mocht je alsnog problemen hebben dan ben je van harte welkom om een keer langs te komen bij ons zodat we je kunnen laten zien hoe je met EX-P perfect kan werken zonder dat deze lastig is af te nemen.

Wat grandscenicman zegt is gewoon onzin, EX-P is peanuts om mee te werken.
Er zijn maar weinig waxen die na dik en niet egaal aanbrengen makkelijk zijn te verwijderen.
 
Welke soort pad gebruik je precies om sealant of wax machinaal aan te brengen?

corsawim zei:
Mijn ervaring met die sealant is de volgende : dun machinaal aanbrengen...als je de hele wagen hebt behandeld kan je rustig met je doek beginnen afnemen (zelfs in de zon) lukt dit zonder moeite...te dik aanbrengen zorgt inderdaad voor dikke armen bij het uitbuffen. Ik vermoed zelfs dat je daardoor meer afneemt dan dat je eigenlijk zou willen met een kortere standtijd als gevolg.
Ik heb net dezelfde ervaring met collinite 915...als je die te dik aanbrengt in de zon kan hje bij manier van spreken een beitel boven halen om die weer af te nemen.
Bij machinaal aanbrengen heb ik daar ook niks problemen mee...lekker dun en maanden standtijd :love
 
Dat kan met een Concoroso of rode Prof. Pad. Rood vind ik zelf beter omdat je beter kan zien hoeveel er nog op de pad zit.
 
Thx. Er staat een bestelling klaar, dus deze nog ff vlug toevoegen. ;-)

Dibbuz zei:
Dat kan met een Concoroso of rode Prof. Pad. Rood vind ik zelf beter omdat je beter kan zien hoeveel er nog op de pad zit.
 
Dibbuz zei:
Sorry hoor, maar EX-P is een van de meest makkelijke producten met afnemen die we in ons assortiment hebben.
Kennelijk heb jij ook nog een cursusje nodig als je moeite hebt met EX-P...

@Arjan, dik aanbrengen is de meest gemaakte beginnersfout en je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste met dit probleem.
Je kan het ook verwijderen met Prof. Polish alleen dan wel even opnieuw glazen en waxen.

Wat ik zelf doe: 20 cents muntstuk op de pad, een grote "S" maken op het deel wat je wilt gaan doen (zo pak je elke keer wat nieuwe wax op) en dan met lichte druk inwrijven.
Er blijft echt genoeg wax achter. Mocht je alsnog problemen hebben dan ben je van harte welkom om een keer langs te komen bij ons zodat we je kunnen laten zien hoe je met EX-P perfect kan werken zonder dat deze lastig is af te nemen.

Wat grandscenicman zegt is gewoon onzin, EX-P is peanuts om mee te werken.
Er zijn maar weinig waxen die na dik en niet egaal aanbrengen makkelijk zijn te verwijderen.

Thanks voor het aanbod, die houd ik even in mijn achterhoofd ;)
Voorlopig hoop ik natuurlijk een paar maandjes vooruit te kunnen.

EX-P gaat zeker de deur niet uit, ook al kost het iets meer tijd (wat dus niet nodig zou hoeven zijn) het resultaat is er wel naar.

Wat ik er wel eerlijk bij moet zeggen is dat de auto nu niet voorbehandeld was, dus geen klei of polish gebruikt.
Al had ik overigens wel het idee dat de 2de laag nog iets lastiger eraf ging dan de eerste. Beide keren een schone doek, 2de keer zelfs een nieuwe.
 
@W3n : goede keuze...kwalitatief erg goed en naar mijn mening wel gemakkelijk te verwerken. De Volvo die ik gisteren deed is er ook mee behandeld. (in volle zon)