Dit weekend stond er (voor mij dan) een bijzondere auto op het programma voor een detail. Het betreft hier een NSU ro80 uit 1974. Ik heb al een keer eerder een oudere auto mogen doen, maar niet eentje die ouder is dan ik zelf ben
De auto bij aanvang:
Op zich was de auto niet echt heel vuil, op wat oppervlakkige vervuiling na.
Prewash, wassen, de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vuil los kan weken.
- Kenotek foam
- Nilfisk hogedruk reiniger
Meestal is de auto na het foamen nog niet echt schoon. Dit bewees de washmitt nog maar eens! Ik dacht eerst dat het de schaduw van de overkapping was omdat het nog schermerig was (ik ben om 07:45 uur begonnen), maar het bleek dus gewoon een waas van vervuiling te zijn...
- ValetPro shampoo
- diverse washmitts
Na het wassen en afspuiten, de lak en velgen ingesprayd met Kenotek de-ironizer. Er kwam niet veel reactie van de lak en al helemaal niets van de velgen want er zitten geen trommel of schijfremmen achter de velgen/banden.
Huh??? Bij een nadere blik onder de motorkap zitten de schijfremmen rechtstreeks op de aandrijfas gemonteerd
Na het grondige en langdurige afspuiten van de auto (wilde immers geen reinigingsmiddelen op/aan/in de auto hebben), alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling vanaf, ik vermoed dat de auto een binnenslaper is en dat lijkt me niet zo gek, zo'n auto zet je niet langs de stoep....
Lakdikte meting:
bij navraag bleek de auto ongeveer een half jaar geleden op het dak na, over te zijn gespoten. Dat was ook wel te zien bij het meten. Van redelijk normale lakdiktes op het dak tot flinke uitschieters over de rest van de auto.
Staat van de lak:
in het begin was ik in de veronderstelling dat de lak ingesmeerd was met een of andere vettige substantie of was er een poging gedaan om de lak te beschermen met een middeltje, immers wil je een auto van dit kaliber en/of leeftijd goed conserveren.
Beste lezers, zet je schrap, pak er een bak popcorn, een glas cola of een sterk bakkie koffie bij... want van al dit boven geschreven is niets waar! Ik vermoed dat de spuiter nog eens met de schuurmachine over/langs de auto is geweest om her en der wat stofpuntjes, druipers en/of zakkers weg heeft proberen te schuren
Polijsten:
ik had verwacht dat de lak redelijk normaal zou zijn, maar helaas was dit niet zo. Zeker gezien de flinke sanding marks moest er grof ingezet worden.
Besloten om de lak in meerdere stappen te polijsten.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- diverse Rupes pads
- diverse Rupes pasta's
Op het dak na, is de auto voorzien van een blanke lak aangezien er alleen van het dak nog lak vanaf kwam.
Ik ben zo blij met m'n padwasher, deze draaide overuren
Bescherming:
ik hoor jullie al denken, waarom ligt er een machinepad naast de pot wax? Heel simpel, omdat de lak best wel gevoelig is, wilde ik de wax dun, dunner dunst en egaal aanbrengen en hoe doen we dat het beste? Juist ja, met de machine op een laag toerental met een zachte pad.
Gekozen voor 2 laagjes Waxaddict Graphene.
It's all about the details.
De uitlaat behandeld met een metal polish.
Onder de motorkap en kieren heb ik alleen wat vervuiling verwijderd met APC, PB Spray&Wipe en wat kwasten. Ik durfde het niet aan om de motor zelf schoon te maken omdat het oud is en kans op storing aanwezig is.
Alle kieren voor zover bereikbaar schoon gemaakt met APC en doeken.
De ramen waren ronduit smering en hadden flink last van kalkaanslag. Een gewone glasreiniger hielp niet dus werd de fles Autoglym Car Glass Polish en een witte handpad tevoorschijn gehaald. Hiermee vloog de vervuiling van de ramen.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Is de auto dan helemaal strak? Nee, de lak vertoont nog steeds her en der flinke diepe sandingmarks die ik er niet uit kreeg met gewoon polijsten. Als ze er echt uit zouden moeten, dan moet er geschuurd worden, maar daar heb ik de materialen niet voor liggen.
Gelukkig is de auto wel een factor 80 opgeknapt zullen we maar zeggen.
En toen kon de auto naar buiten geduwd worden. Duwen? Ja duwen. Normaal rij ik een auto naar binnen of buiten maar in dit geval was het best moeilijk in te rijden. Het is een semi automaat met 5 versnellingen maar zonder koppelingspedaal. Het behoeft een speciale manier van handelen en als je daar geen ervaring mee hebt (zoals ik) dan bestaat het risico dat er schade optreedt en dat is dus iets wat ik niet op m'n geweten wil hebben
De auto bij aanvang:
Op zich was de auto niet echt heel vuil, op wat oppervlakkige vervuiling na.
Prewash, wassen, de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vuil los kan weken.
- Kenotek foam
- Nilfisk hogedruk reiniger
Meestal is de auto na het foamen nog niet echt schoon. Dit bewees de washmitt nog maar eens! Ik dacht eerst dat het de schaduw van de overkapping was omdat het nog schermerig was (ik ben om 07:45 uur begonnen), maar het bleek dus gewoon een waas van vervuiling te zijn...
- ValetPro shampoo
- diverse washmitts
Na het wassen en afspuiten, de lak en velgen ingesprayd met Kenotek de-ironizer. Er kwam niet veel reactie van de lak en al helemaal niets van de velgen want er zitten geen trommel of schijfremmen achter de velgen/banden.
Huh??? Bij een nadere blik onder de motorkap zitten de schijfremmen rechtstreeks op de aandrijfas gemonteerd
Na het grondige en langdurige afspuiten van de auto (wilde immers geen reinigingsmiddelen op/aan/in de auto hebben), alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling vanaf, ik vermoed dat de auto een binnenslaper is en dat lijkt me niet zo gek, zo'n auto zet je niet langs de stoep....
Lakdikte meting:
bij navraag bleek de auto ongeveer een half jaar geleden op het dak na, over te zijn gespoten. Dat was ook wel te zien bij het meten. Van redelijk normale lakdiktes op het dak tot flinke uitschieters over de rest van de auto.
Staat van de lak:
in het begin was ik in de veronderstelling dat de lak ingesmeerd was met een of andere vettige substantie of was er een poging gedaan om de lak te beschermen met een middeltje, immers wil je een auto van dit kaliber en/of leeftijd goed conserveren.
Beste lezers, zet je schrap, pak er een bak popcorn, een glas cola of een sterk bakkie koffie bij... want van al dit boven geschreven is niets waar! Ik vermoed dat de spuiter nog eens met de schuurmachine over/langs de auto is geweest om her en der wat stofpuntjes, druipers en/of zakkers weg heeft proberen te schuren
Polijsten:
ik had verwacht dat de lak redelijk normaal zou zijn, maar helaas was dit niet zo. Zeker gezien de flinke sanding marks moest er grof ingezet worden.
Besloten om de lak in meerdere stappen te polijsten.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- diverse Rupes pads
- diverse Rupes pasta's
Op het dak na, is de auto voorzien van een blanke lak aangezien er alleen van het dak nog lak vanaf kwam.
Ik ben zo blij met m'n padwasher, deze draaide overuren
Bescherming:
ik hoor jullie al denken, waarom ligt er een machinepad naast de pot wax? Heel simpel, omdat de lak best wel gevoelig is, wilde ik de wax dun, dunner dunst en egaal aanbrengen en hoe doen we dat het beste? Juist ja, met de machine op een laag toerental met een zachte pad.
Gekozen voor 2 laagjes Waxaddict Graphene.
It's all about the details.
De uitlaat behandeld met een metal polish.
Onder de motorkap en kieren heb ik alleen wat vervuiling verwijderd met APC, PB Spray&Wipe en wat kwasten. Ik durfde het niet aan om de motor zelf schoon te maken omdat het oud is en kans op storing aanwezig is.
Alle kieren voor zover bereikbaar schoon gemaakt met APC en doeken.
De ramen waren ronduit smering en hadden flink last van kalkaanslag. Een gewone glasreiniger hielp niet dus werd de fles Autoglym Car Glass Polish en een witte handpad tevoorschijn gehaald. Hiermee vloog de vervuiling van de ramen.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Is de auto dan helemaal strak? Nee, de lak vertoont nog steeds her en der flinke diepe sandingmarks die ik er niet uit kreeg met gewoon polijsten. Als ze er echt uit zouden moeten, dan moet er geschuurd worden, maar daar heb ik de materialen niet voor liggen.
Gelukkig is de auto wel een factor 80 opgeknapt zullen we maar zeggen.
En toen kon de auto naar buiten geduwd worden. Duwen? Ja duwen. Normaal rij ik een auto naar binnen of buiten maar in dit geval was het best moeilijk in te rijden. Het is een semi automaat met 5 versnellingen maar zonder koppelingspedaal. Het behoeft een speciale manier van handelen en als je daar geen ervaring mee hebt (zoals ik) dan bestaat het risico dat er schade optreedt en dat is dus iets wat ik niet op m'n geweten wil hebben