• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur detail: Volvo V70 2.5T Aut AWD Mystral Green 2004

  • Topicstarter Topicstarter LB
  • Startdatum Startdatum

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.818
123
48
Afgelopen vrijdag een Volvo V70 2.5T Automaat AWD van eind 2004 in de kleur Mystral Green een exterieur detail gegeven. Om de vrijdag zo optimaal mogelijk aan het polijsten te kunnen besteden, heb ik de auto woensdag alvast gewassen en gekleid. Onderstaand de doorlopen stappen.

Sorry voor de slechte en foto’s en het beperkte aantal. Het was flink doorwerken omdat ik weinig tijd had voor deze detail.

Wassen
Er zat weinig tot geen modder en zand op de auto. Wel zat er behoorlijk wat vervuiling aan de lak gehecht. Ook voelde de lak erg droog aan. Om te beginnen heb ik de auto afgespoten in de wasbox. Daarna de auto voorzien van laag foam. Ook de wielkasten heb ik grondig ingespoten met foam. Ik heb hiervoor de Gloria FM10 Foammaster icm Magifoam gebruikt.

Het vuil in de wielkasten heb ik losgewerkt met de Mothers Fender Well Brush en de Mothers Wheel Brush. Omdat er na de foam behandeling nog steeds vuil in de wielkasten zat, heb ik deze ingespoten met Meg’s APC en nogmaals bewerkt met de Mothers Brush.

Om de schanieren en deurposten te reinigen heb ik deze ingespoten met Meg’s APC en heb ik het vuil losgewerkt met met de Meg’s slide lock detail brush. De APC heb ik opgebracht met de Meguiars Foam Sprayer. De deurposten heb ik met de HD uitgespoten.

Om het vuil van woensdag tot vrijdag te verwijderen, heb ik de auto vrijdag nog even afgespoeld.

wassen.jpg


Gebruikte materialen
- Gloria FM10 Foammaster
- Mothers Wax Fender Well Brush
- Mothers Wax Wheel Brush
- Meguiar´s All Purpose Cleaner (1:6)
- Meq´s foam sprayer

Kleien
Na het wassen, maar voor het drogen, heb ik de auto gekleid met Poorboys World Klei. Als glijmiddel heb ik water met autoshampoo gebruikt.

Gebruikte materialen
- Poorboys World Poly Elastic Clay

Polijsten
De lak was droog en zat behoorlijk onder de swirls en krassen. Gelukkig heb ik de meeste krassen er uit kunnen krijgen. De lak van deze Zweed is erg hard. Ik ben begonnen met met Inizio om de gele LC pad op de Pro900. Een hoge cuttingfactor, maar dat was nodig op deze lak. Daarna heb ik de cuttingfactor afgebouwd naar eerst Mezzo op wit met de DAP900 en als finish de combi Finale op Wit. Als voorbereiding op de wax, heb ik gebruik gemaakt van Dodo Juice Lime Prime. Voor de deurposten, bumpers en andere kleinere oppervlakten heb ik diverse 4” spot buffs.

De Inizio vond ik wat tegenvallen. Na enkele hits droogde Inizio erg snel en was maar moeizaam uit te wrijven. Ook kwam er een laag met restproduct op de pad. Helaas had ik de SSR3 niet bij me.

Gebruikte producten
- Stap 1: PRO900 + Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad + Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
- Stap 2: DAP900 + Monello - Kompressor Polishing Pad - 6inch – Wit + Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Stap 3: DAP900 + Monello - Kompressor Polishing Pad - 6inch – Wit + Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
- Stap 4: DAP900 + Monello - Kompressor Light Polishing Pad - 6inch – Groen + Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser

polijsten1.jpg


polijsten2.jpg


Koplampen
De koplampen waren erg verweerd. Na 180.000 kilometer ellende is de UV-laag aan zijn einde gekomen met als gevolg een een gelige gloed over de lamp. Om dit te herstellen heb ik de koplampen gepolijst met de 4” spot buff pad icm Inizio. Deze hoge cuttingfactor heb ik afgebouwd met Wit + Mezzo. Bij alle stappen heb ik gebruik gemaakt van de PRO900.


koplampen2.jpg


koplampen1.jpg


Velgen
De velgen zijn vrij nieuw en nog vrij van aangehecht vuil. Een sopje met de grote en medium wheel woolie was voldoende. In verband met een gebrek aan tijd hebben we de velgen nu niet voorzien van een was of sealant.

Waxen
Na de lak voorbereid te hebben met Dodo Juice Lime Prime is de eerste waxlaag opgebracht. Ik heb daarbij eens niet voor een Swissvax wax gekozen, maar voor Dodo Juice Banana Armour. Na deze hardwax heb ik Orange Crush toplaag aangebracht. Alle producten zijn onderdeel van de Dodo Juice Lime and Warm Test Tube


Ik heb weinig tijd besteed aan het maken van mooie voor en na foto´s. Ik heb flink door moeten werken om het polijstwerk zo goed als mogelijk af te krijgen. Desondanks hoop ik dat je het een leuke show off vindt.

Dank voor het lezen!
 
toch een goede show off..en hetgeen we zien is in erg geval erg goed...blijkbaar ook erg goed resultaat op die koplampen :-)^
 
Om de koplampen echt weer strak te krijgen moet de UV laag er afgeschuurd worden. De eigenaar (schoonvader) vond polijsten mooi genoeg.
 
Dank.

Het gelige laagje veroorzaakt door UV is er met de DAP goed af te halen. De helderheid is weer helemaal terug.
 
Dat gelige laagje is meestal de UV werende coating welke kan verkleuren. Het kan best goed zijn dat je die nu eraf gepolijst hebt, wat betekend dat je de koplampen goed moet blijven beschermen.

Resultaat ziet er goed uit :-)^
 
Na het polijsten heb ik Wolfgang - Plastik Surface Sealant opgebracht. Ik heb geadviseerd deze na elke wasbeurt opnieuw aan te brengen. Dat zal neerkomen op maandelijks. Ik ben benieuwd naar de mate van bescherming en wanneer de lampen weer verkleuren. Dat ze weer verkleuren, ondanks de sealant, verwacht ik wel. Door de sealant zal het verkleuren wel minder snel gaan, verwacht ik.
 
Ziet er weer netjes uit :-)^

Wat ik doe met mijn koplampen is meenemen met het jaarlijkse detail beurtje of wanneer het nodig is. En met waxen/sealen van de lak gaan de koplampen gewoon mee in de wax/sealant :-b