• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Exterior Detail] BMW E36 320i Cabrio

Valvetronic

Detailing addict
9 jul 2013
59
65
Vorige week had ik een E36 320i Cabrio op het programma van een kennis. Hij zou mijn interieur van de 330i onder handen nemen, ik zijn exterieur, goede deal!
De auto was goed onderhouden: alle hoekjes en gaatjes redelijk proper, binnenkant van de deuren was goed bijgehouden en vooral; de wagen werd jaarlijks gekleid. Ik dacht nog bij mezelf dat dit een gemakkelijke en vlotte detail zou worden. Helaas was de lak bikkelhard en heb ik ondanks grof geschut (2 hits rotary 2500rpm: veloce op gele pad, 1 hit dap900: veloce op wol, 1 hit dap900: finale op wit) geen 100 procent correctie kunnen krijgen. Heel frustrerend! Want na 16 uur detailen verwacht je dat alles tot in de puntjes naar wens is. Alle tips voor harde lakken zijn bij deze welkom!
Stappenplan:
  • Afspoelen met HD
  • Alle nissen en sponningen met PB APC 1:15
  • Binnenkant deuren en koffer met PB APC 1:15
  • Uitlaat met staalwol grade 0, APC1:1 en Monello Non-Ferro
  • Afspoelen met HD
  • Velgen met PB APC 1:1, Citrus Tar Remover & Monello Non-Ferro
  • Banden met APC 1:15
  • Wielkasten met APC 1:1
  • Wassen met 2 emmermethode met PB Super Slick & Suds
  • Drogen met Monello Drying Towel en PB Spray & Wipe
  • Kleien met Monello klei en PB Spay & Wipe 1:1 verdund met water
  • Ruiten langs de binnenkant met microvezeldoek en Spray & Wipe
  • Inspectie van de lak met de Tuffmax + afplakken van alle rubber en plastiek delen
  • Wetsanden
    • Diepe krassen aangepakt met grid 2000 en 2500
  • Polijsten
    • Testspot met de DAP900 met Monello Mezzo op Oranje gaf geen correctie. DAP900 met Veloce op Geel gaf ook nauwelijks correctie. Rotary (opgebouwd tot 2500rpm) met Veloce op geel gaf een redelijke correctie. Met deze combinatie de volledige wagen gedaan. Sommige panelen zelfs 2 hits.
      Op enkele plekken nogmaals met de DAP900 met Veloce op wol geprobeerd maar tevergeefs, niet alle swirls gingen er uit. De plaatsen waar ik gewetsand had, waren echter perfect.
De gehele wagen nog nagelopen met de DAP900 met Finale op wit.
  • De binnenkant van de deuren heb ik ook gewetsand & gepolijst met Veloce op de Wool-bal.
  • Ook de velgen kort aangepakt met Veloce op de Wool-bal.
  • Ondanks het afplakken was het polijststof toch overal tussen gekomen, dus de wagen wederom gewassen. Ditmaal met Megs Gold Class, omdat die veel zachter en milder voelt als de shampoo van PB.
  • Alles nagelopen met Gyeon Prep en microvezel doek en nogmaals bij inspectie tot de conclusie gekomen dat niet alles er uit is geraakt! Frustratie alom!
  • Gezien het tijdsgebrek geen glaze aangebracht. Een testspot gemaakt met PB Polish with carnauba blue en Megs NXT 2.0. De NXT gaf het beste resultaat en diepste glans, en bijgevolg hiermee heel de wagen gedaan.
  • De banden met Autoglym Tire Dressing
  • Kunststoffen met PB Trip Restorer
  • Alles nagelopen met PB Spray & Wipe om alle dressing resten te verwijderen.
Foto’s:

IMG_0732_zps98cb03d5.jpg



IMG_0733_zps11a09cef.jpg



IMG_0735_zps3a783018.jpg



IMG_0750_zps6ea1f42f.jpg



IMG_0734_zpsf5f6cb60.jpg



IMG_0755_zps20bb17c0.jpg



Vogel-stront-schade + krassen
IMG_0768_zpsdf53f569.jpg


Swirls over de hele auto
IMG_0769_zps8be00eda.jpg



IMG_0772_zpsb0ef2ba2.jpg



IMG_0781_zpse563a903.jpg



IMG_0793_zps21dbdaf9.jpg



IMG_0800_zps0efcc110.jpg


IMG_0814_zps4f02a054.jpg



Swirls na uren polijsten...
IMG_0818_zpsd6fce07f.jpg



IMG_0827_zps7a85ce5a.jpg



IMG_0824_zps83bf2d25.jpg



IMG_0828_zps636eabb3.jpg




Na:
DSC05939_zpsf1dece87.jpg



DSC05945_zpsfe92e36a.jpg



DSC05948_zpse931e4f4.jpg



DSC05951_zps73ea3838.jpg



DSC05952_zps27999cf8.jpg



DSC05966_zpsc7882c62.jpg



DSC05969_zpsede6bcd5.jpg



DSC05981_zps68422d24.jpg



DSC06020_zpse7daaa9c.jpg



DSC06021_zps5e77f7aa.jpg



Vogel-schade en krassen NA het wetsanden en polijsten
IMG_0847_zps1702d4db.jpg
 
Waarom heb je niet Veloce op paarse wol geprobeerd roterend?
Dit soort combo's geeft bij mij vaak wel een heel mooi resultaat met acceptabele 'finish'.
 
ivo's;n402666 zei:
Waarom heb je niet Veloce op paarse wol geprobeerd roterend?
Dit soort combo's geeft bij mij vaak wel een heel mooi resultaat met acceptabele 'finish'.


Good point!
Ik heb helaas enkel een 4.25 inch wollen pad, en enkel een 6 inch backing plate op m'n rotary.
6 inch wollen pad wordt besteld van zodra ze terug op voorraad zijn.

Verder heb ik ook de Megs M105 en M205 besteld voor als ik binnenkort nog eens zo'n idioot harde lak tegenkom!
 
Fraai resultaat! Binnenkant deur wetsanden is niet zonder risico, de lak is daar veel dunner dan de rest van de auto.
 
Je kunt ook gewoon een kleinere backingplate bestellen voor je rotary, is ook wat minder 'zwaar' werken voor je machine...
Een purple woolpad met M105 bijvoorbeeld doet het vaak goed voor een flinke 'bite' :)
 
Dibbuz;n402670 zei:
Fraai resultaat! Binnenkant deur wetsanden is niet zonder risico, de lak is daar veel dunner dan de rest van de auto.

Bedankt voor de tip ivm de lakdikte in de deuren, daar had ik nog niet stil bij gestaan. Ik zal zoiezo toch eens een lakdiktemeter aan mijn collectie moeten toevoegen, wetsanden blijft toch een beetje risicovol voor diepe krassen.
 
ivo's;n402673 zei:
Je kunt ook gewoon een kleinere backingplate bestellen voor je rotary, is ook wat minder 'zwaar' werken voor je machine...
Een purple woolpad met M105 bijvoorbeeld doet het vaak goed voor een flinke 'bite' :)

Zowel backing plate als extra pad zijn eigenlijk welkom. 2 pads werkt toch wat efficienter mbt pads uitspoelen tijdens het detailen.
De M105 is toegekomen, mijn verwachtingen zijn hoog gezien de hoge prijs en het kleine flesje! :)