Vorige week had ik een E36 320i Cabrio op het programma van een kennis. Hij zou mijn interieur van de 330i onder handen nemen, ik zijn exterieur, goede deal!
De auto was goed onderhouden: alle hoekjes en gaatjes redelijk proper, binnenkant van de deuren was goed bijgehouden en vooral; de wagen werd jaarlijks gekleid. Ik dacht nog bij mezelf dat dit een gemakkelijke en vlotte detail zou worden. Helaas was de lak bikkelhard en heb ik ondanks grof geschut (2 hits rotary 2500rpm: veloce op gele pad, 1 hit dap900: veloce op wol, 1 hit dap900: finale op wit) geen 100 procent correctie kunnen krijgen. Heel frustrerend! Want na 16 uur detailen verwacht je dat alles tot in de puntjes naar wens is. Alle tips voor harde lakken zijn bij deze welkom!
Stappenplan:
Vogel-stront-schade + krassen
Swirls over de hele auto
Swirls na uren polijsten...
Na:
Vogel-schade en krassen NA het wetsanden en polijsten
De auto was goed onderhouden: alle hoekjes en gaatjes redelijk proper, binnenkant van de deuren was goed bijgehouden en vooral; de wagen werd jaarlijks gekleid. Ik dacht nog bij mezelf dat dit een gemakkelijke en vlotte detail zou worden. Helaas was de lak bikkelhard en heb ik ondanks grof geschut (2 hits rotary 2500rpm: veloce op gele pad, 1 hit dap900: veloce op wol, 1 hit dap900: finale op wit) geen 100 procent correctie kunnen krijgen. Heel frustrerend! Want na 16 uur detailen verwacht je dat alles tot in de puntjes naar wens is. Alle tips voor harde lakken zijn bij deze welkom!
Stappenplan:
- Afspoelen met HD
- Alle nissen en sponningen met PB APC 1:15
- Binnenkant deuren en koffer met PB APC 1:15
- Uitlaat met staalwol grade 0, APC1:1 en Monello Non-Ferro
- Afspoelen met HD
- Velgen met PB APC 1:1, Citrus Tar Remover & Monello Non-Ferro
- Banden met APC 1:15
- Wielkasten met APC 1:1
- Wassen met 2 emmermethode met PB Super Slick & Suds
- Drogen met Monello Drying Towel en PB Spray & Wipe
- Kleien met Monello klei en PB Spay & Wipe 1:1 verdund met water
- Ruiten langs de binnenkant met microvezeldoek en Spray & Wipe
- Inspectie van de lak met de Tuffmax + afplakken van alle rubber en plastiek delen
- Wetsanden
- Diepe krassen aangepakt met grid 2000 en 2500
- Polijsten
- Testspot met de DAP900 met Monello Mezzo op Oranje gaf geen correctie. DAP900 met Veloce op Geel gaf ook nauwelijks correctie. Rotary (opgebouwd tot 2500rpm) met Veloce op geel gaf een redelijke correctie. Met deze combinatie de volledige wagen gedaan. Sommige panelen zelfs 2 hits.
Op enkele plekken nogmaals met de DAP900 met Veloce op wol geprobeerd maar tevergeefs, niet alle swirls gingen er uit. De plaatsen waar ik gewetsand had, waren echter perfect.
- Testspot met de DAP900 met Monello Mezzo op Oranje gaf geen correctie. DAP900 met Veloce op Geel gaf ook nauwelijks correctie. Rotary (opgebouwd tot 2500rpm) met Veloce op geel gaf een redelijke correctie. Met deze combinatie de volledige wagen gedaan. Sommige panelen zelfs 2 hits.
- De binnenkant van de deuren heb ik ook gewetsand & gepolijst met Veloce op de Wool-bal.
- Ook de velgen kort aangepakt met Veloce op de Wool-bal.
- Ondanks het afplakken was het polijststof toch overal tussen gekomen, dus de wagen wederom gewassen. Ditmaal met Megs Gold Class, omdat die veel zachter en milder voelt als de shampoo van PB.
- Alles nagelopen met Gyeon Prep en microvezel doek en nogmaals bij inspectie tot de conclusie gekomen dat niet alles er uit is geraakt! Frustratie alom!
- Gezien het tijdsgebrek geen glaze aangebracht. Een testspot gemaakt met PB Polish with carnauba blue en Megs NXT 2.0. De NXT gaf het beste resultaat en diepste glans, en bijgevolg hiermee heel de wagen gedaan.
- De banden met Autoglym Tire Dressing
- Kunststoffen met PB Trip Restorer
- Alles nagelopen met PB Spray & Wipe om alle dressing resten te verwijderen.
Vogel-stront-schade + krassen
Swirls over de hele auto
Swirls na uren polijsten...
Na:
Vogel-schade en krassen NA het wetsanden en polijsten