• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback stappenplan

Ectholian

Detailing addict
1 jun 2008
9
60
Zwolle
Ik wil onze Volvo V40 eens een keer goed onder handen nemen zodat ik een beetje en goede basis heb. Het zal allemaal handwerk worden en polijsten vind ik nog te eng :)
Ik ben al een best lange tijd bezig met informatie hier verzamelen, video's te bekijken en heb de stappenplannen geprobeerd als leidraad te nemen. Ik merk wel dat ik op een gegeven moment een beetje de weg kwijt raak tussen vooral welke gereedschappen (pads/doeken) waarvoor te gebruiken en welke tijdens een zelfde wasbeurt te hergebruiken zijn (intuitief zou ik namelijk voor elke stap hele nieuwe set doeken/mitts gebruiken). Ik weet wel dat het niet handig is om doeken voor cleaners ooit voor andere zaken te gebruiken, en ik reserveer ook het liefst de gereeschappen voor de velgen apart.

Wat begon als een simpel lijstje is een beetje uit te klauwen gelopen. Maar wellicht kunnen de experts, die niet vies zijn van een stukje lezen :D, me toch van wat feedback voor zien en eventueel wat vragen die ik nog heb te beantwoorden.

Goed, pak een bak koffie en ga er goed voor zitten want hier komt ie :)

---

Stappenplan:
  • Eerst Wielen
    • Foamen met wasboxfoam
    • Afspoelen
    • Wassen met Meguiar's Gold Class Car Wash Shampoo
      • Met Monello Guanto Cerchio en EZ Detail Brush (in bezit)
    • Afspoelen hogedruk
    • Wassen / heractiveren met Monello Non Ferro
      • Met aparte Monello Pennello Bianco
    • Afspoelen
    • Wassen met Gyeon Q²M Tar
      • met goedkoop throw away microvezeldoekje
    • Afspoelen
  • Dan Exterieur
    • Foamen, wassen en drogen incl. nogmaals de velgen
    • Foamen met wasboxfoam
    • Afspoelen
    • Wassen met Meguiars Gold Class Car Wash Shampoo (in bezit)
      • Met Gyeon Smoothie Evo Wash Mitt + oude Meguiars Mitt (in bezit) voor dorpels enz.
    • Afspoelen
    • De-ironizen met Monello Non Ferro
      • Heractiveren met zelfde Gyeon Smoothie Evo Wash Mitt
    • Afspoelen
    • Drogen met Qyeon Silkdryer Evo
    • Kleien met Meguiar’s Smooth Surface Clay Kit (in bezit)
      • Ook de ruiten kleien
      • Afnemen met Monello Peluche Verde
    • Afspoelen met osmose en drogen
      • Met zelfde Qyeon Silkdryer Evo
    • Paint cleaner: ??
    • Ontvetten met Gyeon Prep
      • Met Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finessing Hand Pad + Gyeon PolishWipeEVO
    • Glazen met Poorboys White Diamond Glaze
      • Met Monello Easy Detailing Finessing Hand Pad - Black + Monello Peluche Verde .
    • Waxen met Collinite 845
      • Met Monello Disco Rosso Foam Applicator + Gyeon BaldWipe
    • Wielen
      • Velgen Ontvetten met Gyeon Prep
        • Met aparte Gyeon PolishWipeEVO
      • Velgen Behandelen met Gyeon Q2 RIM
        • Met Gyeon Q²M Applicator EVO + Suede en Monello Piccolo Nero
      • Banden behandelen met Gyeon Q2 Tire
        • Met Gyeon Tire Applicator
    • Ruiten binnen reinigen met Gyeon Glass
      • Met Monello Vetro Superiore
    • Ruiten binnen/buiten reinigen met Autoglym Glass Polish
      • Met Monello Disco Duo appllicator + Monello Vetro Superiore
  • Laatste interieur
    • Stofzuigen
    • Matten en bekleding reinigen met Monello Matte Opaco Interior Cleaner
      • Met Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel
    • Dashboard, stuur, panelen enz. reinigen met Monello Interior Cleaner
      • Met Monello Spazzola Doppio + Monello Pennello Bianco + Monello Pennello Verde + Monello Per Tutti All Purpose Towel
    • Dashboard voeden met Poorboys World Natural Look Dressing
    • Lederen stoelen reinigen: Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner
      • Met Dodo Blue Roo Microfibre Applicator Pad + Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel
    • Lederen stoelen voeden met Gliptone Liquid Leather Protection Conditioner
      • Met Dodo Blue Roo Microfibre Applicator Pad + Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel

Wat vragen:

Is enkel de Gyeon Prep voldoende (dus is dat ook een paint cleaner) of is het beter er nog een aparte paint cleaner of bijv Collinite 390 voor de Gyeon Prep te gebruiken?

Meguiars Clay Kit: is denk ik 15 jaar oud ofzo. Nieuw in verpakking. Nog te gebruiken, of beter wegknikkeren en iets nieuws/beters kopen? En indien nieuw kopen, dan met/zonder drogen ervoor?

Is het verstandig om, als ik eventueel Colourlock op kleur ter reparatie wil gebruiken, de eerste keer met Colourlock reiniger en conditioner de boel op te frissen om te zien of dat helpt? Mogelijk conflicteert Gliptone bijv. met de Colourlock later als ik wel wil ‘repareren’?

Is het verstandig om voor het heractiveren van de non-ferro een aparte mitt te gebruiken, of gewoon met de gebruikte washmitt?

Geen idee hoe de auto door de vorige eigenaar is onderhouden, dus mijn redenatie is dat voor deze keer een Glaze wel een toevoeging kan zijn?

Sloopt Autoglym Glass Polish niet de coating op de ramen van de Volvo V40? Daar schijnt namelijk af fabriek een of andere regenwerende coating op te zitten oid.

Hoe verweerde ‘chrome-lookalike’ raamsierstrips weer een beetje te fatsoeneren?

Uhm ben jij familie van @Quantoxx toevallig? Wat een enorme lap tekst .
In principe kun je velgen hetzelfde behandelen als de auto lak tenzij ernstig vervuild dan komen andere middelen aan bod.
Wat ik zou doen:
- inspuiten met non ferro
- infoamen
- wassen
- clayen
- cleanen met bv Poor boys prof polish maar ik hoor ook echt heel goede verhalen over de nieuwe Nanolex scrub.
- ontvetten met Gyeon prep is optioneel als je toch een glaze gaat gebruiken.
- glaze inwerken/afnemen.
- waxen

Vragen:
-Megs clay kit even inspecteren of dat de spray geen vlokkentyfus heeft zo niet en hij voelt glad aan ziet er goed uit dan gewoon gebruiken maar ik zou em wel even checken. De clay even aanvoelen omkneden (even in je gesloten hand houden om em op te warmen)om te zien hoe dat reageert ,is ie echt oncomfortabel hard dan wegknikkeren.
-Colourlook heb ik nog geen ervaring mee
-aparte mist voor non ferro voor velgen ja voor reguliere lak nee
-is glaze een toevoeging tja daarin verschillen de meningen nogal persoonlijk zit ik in het kamp “zonde van je budget”/“glaze =overrated”
-Autoglym glasspolish zal vast de evt aanwezige coating slopen (hoe oud is de auto? Wordt het geen tijd voor een ander type coating?’
Heb je er weleens aan gedacht om je ramen gewoon te lenen met PB prof polish of Nanolex scrub?
Dat werkt ook gewoon hè maar je houd wel wat geld in je zak.
-raamsierstrips “Chrome” ook gewoon eerst te cleanen met prof polish of Nanolex scrub.

• Leuk
Reacties: Riez en Ectholian
@Ric325i tnx.

Nee geen familie haha. Begon ook als klein lijstje ;)

Auto is van 2012 dus idd maar de vraag hoeveel er van de originele coating over blijft.

Ik zal die claykit eens oo deze manier checken, top.

Ik zal eens kijken naar die pb prof polish / nanolex scrub als cleaner en raampolisher. Op zich is het praktischer om een middel voor meerdere doeleinden te kunnen gebruiken. En idd goedkoper :)

Mbt non ferro: zijn volgens mij ook een beetje twee kampen; ene voor wassen en andere na wassen.

• Leuk
Reacties: Smotske
mijn visie:
IJzerdeeltjes kunnen scherp zijn zeker op velgen vandaar dat ik eerst non ferro spray en dan een deel risicovrij wil afvoeren met foam om ze vervolgens te wassen. Bij ernstige vervuiling spray ik nogmaals non ferro of een sterker middel.
Heractiveren zou ik evt hooguit op de lak doen echter staan mijn auto’s in de coating en bespeur ik doorgaans weinig vliegroest op mijn autolak.

• Leuk
Reacties: Ectholian
Coating is vrij prijzig en leek me voor mij nog een stapje te ver. Eerst maar eens een beetje basis :)

Misschien overdenk ik het allemaal ook wel een beetje. Ik dacht voor elk stapje een aparte doek, dat is makkelijk om uit elkaar te houden wat waarvoor is.

Ik gebruik bijna alleen nog maar doeken met gesloten lus vergelijkbaar het Gyeon baldwipe of die witte edgeless doeken van Monello.
De meeste middelen (polijstmiddel ,APC ,Prep enz) was je er gewoon weer uit.
Alleen om coating af te nemen bv heb je splinternieuwe doeken nodig.
Voor Gyeon tar gebruik ik goedkope doeken die ik naderhand wegkiep.

Dus dan is 1 setje doeken voor paint cleaner, glaze en wax enz en 1 voor de gyeon prep voldoende (exterieur)? En losse doek voor velgen maar ik kan daar ook mn oude meguiars doeken voor gebruiken.

Paar doeken voor paint cleaner want je hebt geen kleine auto.
Prep is niet nodig want je gaat em in de stap hierna weer invetten.
Paar doeken voor je glaze (zit trouwens ook een cleanertje in)
Nu is je lak schoon en vet van de glazeolien dus hieroverheen je wax smeren (dun) en ook afnemen met meerdere doeken.

Uhm gewetensvraag he maar 845 ( geweldige wax) bevat best wat oplosmiddelen dus wat blijft er over van je glaze?
Waarom hou je die 2 tientjes van de glaze niet in je zak en probeer je het eerst eens alleen met de 845?