Ik wil onze Volvo V40 eens een keer goed onder handen nemen zodat ik een beetje en goede basis heb. Het zal allemaal handwerk worden en polijsten vind ik nog te eng 
Ik ben al een best lange tijd bezig met informatie hier verzamelen, video's te bekijken en heb de stappenplannen geprobeerd als leidraad te nemen. Ik merk wel dat ik op een gegeven moment een beetje de weg kwijt raak tussen vooral welke gereedschappen (pads/doeken) waarvoor te gebruiken en welke tijdens een zelfde wasbeurt te hergebruiken zijn (intuitief zou ik namelijk voor elke stap hele nieuwe set doeken/mitts gebruiken). Ik weet wel dat het niet handig is om doeken voor cleaners ooit voor andere zaken te gebruiken, en ik reserveer ook het liefst de gereeschappen voor de velgen apart.
Wat begon als een simpel lijstje is een beetje uit te klauwen gelopen. Maar wellicht kunnen de experts, die niet vies zijn van een stukje lezen
, me toch van wat feedback voor zien en eventueel wat vragen die ik nog heb te beantwoorden.
Goed, pak een bak koffie en ga er goed voor zitten want hier komt ie
---
Stappenplan:
Wat vragen:
Is enkel de Gyeon Prep voldoende (dus is dat ook een paint cleaner) of is het beter er nog een aparte paint cleaner of bijv Collinite 390 voor de Gyeon Prep te gebruiken?
Meguiars Clay Kit: is denk ik 15 jaar oud ofzo. Nieuw in verpakking. Nog te gebruiken, of beter wegknikkeren en iets nieuws/beters kopen? En indien nieuw kopen, dan met/zonder drogen ervoor?
Is het verstandig om, als ik eventueel Colourlock op kleur ter reparatie wil gebruiken, de eerste keer met Colourlock reiniger en conditioner de boel op te frissen om te zien of dat helpt? Mogelijk conflicteert Gliptone bijv. met de Colourlock later als ik wel wil ‘repareren’?
Is het verstandig om voor het heractiveren van de non-ferro een aparte mitt te gebruiken, of gewoon met de gebruikte washmitt?
Geen idee hoe de auto door de vorige eigenaar is onderhouden, dus mijn redenatie is dat voor deze keer een Glaze wel een toevoeging kan zijn?
Sloopt Autoglym Glass Polish niet de coating op de ramen van de Volvo V40? Daar schijnt namelijk af fabriek een of andere regenwerende coating op te zitten oid.
Hoe verweerde ‘chrome-lookalike’ raamsierstrips weer een beetje te fatsoeneren?
Ik ben al een best lange tijd bezig met informatie hier verzamelen, video's te bekijken en heb de stappenplannen geprobeerd als leidraad te nemen. Ik merk wel dat ik op een gegeven moment een beetje de weg kwijt raak tussen vooral welke gereedschappen (pads/doeken) waarvoor te gebruiken en welke tijdens een zelfde wasbeurt te hergebruiken zijn (intuitief zou ik namelijk voor elke stap hele nieuwe set doeken/mitts gebruiken). Ik weet wel dat het niet handig is om doeken voor cleaners ooit voor andere zaken te gebruiken, en ik reserveer ook het liefst de gereeschappen voor de velgen apart.
Wat begon als een simpel lijstje is een beetje uit te klauwen gelopen. Maar wellicht kunnen de experts, die niet vies zijn van een stukje lezen
Goed, pak een bak koffie en ga er goed voor zitten want hier komt ie
---
Stappenplan:
- Eerst Wielen
- Foamen met wasboxfoam
- Afspoelen
- Wassen met Meguiar's Gold Class Car Wash Shampoo
- Met Monello Guanto Cerchio en EZ Detail Brush (in bezit)
- Afspoelen hogedruk
- Wassen / heractiveren met Monello Non Ferro
- Met aparte Monello Pennello Bianco
- Afspoelen
- Wassen met Gyeon Q²M Tar
- met goedkoop throw away microvezeldoekje
- Afspoelen
- Dan Exterieur
- Foamen, wassen en drogen incl. nogmaals de velgen
- Foamen met wasboxfoam
- Afspoelen
- Wassen met Meguiars Gold Class Car Wash Shampoo (in bezit)
- Met Gyeon Smoothie Evo Wash Mitt + oude Meguiars Mitt (in bezit) voor dorpels enz.
- Afspoelen
- De-ironizen met Monello Non Ferro
- Heractiveren met zelfde Gyeon Smoothie Evo Wash Mitt
- Afspoelen
- Drogen met Qyeon Silkdryer Evo
- Kleien met Meguiar’s Smooth Surface Clay Kit (in bezit)
- Ook de ruiten kleien
- Afnemen met Monello Peluche Verde
- Afspoelen met osmose en drogen
- Met zelfde Qyeon Silkdryer Evo
- Paint cleaner: ??
- Ontvetten met Gyeon Prep
- Met Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finessing Hand Pad + Gyeon PolishWipeEVO
- Glazen met Poorboys White Diamond Glaze
- Met Monello Easy Detailing Finessing Hand Pad - Black + Monello Peluche Verde .
- Waxen met Collinite 845
- Met Monello Disco Rosso Foam Applicator + Gyeon BaldWipe
- Wielen
- Velgen Ontvetten met Gyeon Prep
- Met aparte Gyeon PolishWipeEVO
- Velgen Behandelen met Gyeon Q2 RIM
- Met Gyeon Q²M Applicator EVO + Suede en Monello Piccolo Nero
- Banden behandelen met Gyeon Q2 Tire
- Met Gyeon Tire Applicator
- Velgen Ontvetten met Gyeon Prep
- Ruiten binnen reinigen met Gyeon Glass
- Met Monello Vetro Superiore
- Ruiten binnen/buiten reinigen met Autoglym Glass Polish
- Met Monello Disco Duo appllicator + Monello Vetro Superiore
- Laatste interieur
- Stofzuigen
- Matten en bekleding reinigen met Monello Matte Opaco Interior Cleaner
- Met Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel
- Dashboard, stuur, panelen enz. reinigen met Monello Interior Cleaner
- Met Monello Spazzola Doppio + Monello Pennello Bianco + Monello Pennello Verde + Monello Per Tutti All Purpose Towel
- Dashboard voeden met Poorboys World Natural Look Dressing
- Lederen stoelen reinigen: Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner
- Met Dodo Blue Roo Microfibre Applicator Pad + Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel
- Lederen stoelen voeden met Gliptone Liquid Leather Protection Conditioner
- Met Dodo Blue Roo Microfibre Applicator Pad + Monello Spazzola Doppio + Monello Per Tutti All Purpose Towel
Wat vragen:
Is enkel de Gyeon Prep voldoende (dus is dat ook een paint cleaner) of is het beter er nog een aparte paint cleaner of bijv Collinite 390 voor de Gyeon Prep te gebruiken?
Meguiars Clay Kit: is denk ik 15 jaar oud ofzo. Nieuw in verpakking. Nog te gebruiken, of beter wegknikkeren en iets nieuws/beters kopen? En indien nieuw kopen, dan met/zonder drogen ervoor?
Is het verstandig om, als ik eventueel Colourlock op kleur ter reparatie wil gebruiken, de eerste keer met Colourlock reiniger en conditioner de boel op te frissen om te zien of dat helpt? Mogelijk conflicteert Gliptone bijv. met de Colourlock later als ik wel wil ‘repareren’?
Is het verstandig om voor het heractiveren van de non-ferro een aparte mitt te gebruiken, of gewoon met de gebruikte washmitt?
Geen idee hoe de auto door de vorige eigenaar is onderhouden, dus mijn redenatie is dat voor deze keer een Glaze wel een toevoeging kan zijn?
Sloopt Autoglym Glass Polish niet de coating op de ramen van de Volvo V40? Daar schijnt namelijk af fabriek een of andere regenwerende coating op te zitten oid.
Hoe verweerde ‘chrome-lookalike’ raamsierstrips weer een beetje te fatsoeneren?