• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback stappenplan

Ectholian

Detailing addict
1 jun 2008
11
60
Zwolle
Ik wil onze Volvo V40 eens een keer goed onder handen nemen zodat ik een beetje en goede basis heb. Het zal allemaal handwerk worden en polijsten vind ik nog te eng :)
Ik ben al een best lange tijd bezig met informatie hier verzamelen, video's te bekijken en heb de stappenplannen geprobeerd als leidraad te nemen. Ik merk wel dat ik op een gegeven moment een beetje de weg kwijt raak tussen vooral welke gereedschappen (pads/doeken) waarvoor te gebruiken en welke tijdens een zelfde wasbeurt te hergebruiken zijn (intuitief zou ik namelijk voor elke stap hele nieuwe set doeken/mitts gebruiken). Ik weet wel dat het niet handig is om doeken voor cleaners ooit voor andere zaken te gebruiken, en ik reserveer ook het liefst de gereeschappen voor de velgen apart.

Wat begon als een simpel lijstje is een beetje uit te klauwen gelopen. Maar wellicht kunnen de experts, die niet vies zijn van een stukje lezen :D, me toch van wat feedback voor zien en eventueel wat vragen die ik nog heb te beantwoorden.

Goed, pak een bak koffie en ga er goed voor zitten want hier komt ie :)

---

Stappenplan (bijgewerkt op 29-7):
  • Eerst Wielen
    • Inspuiten met Monello Non Ferro
    • Foamen met wasboxfoam
    • Afspoelen
    • Wassen met Meguiar's Gold Class Car Wash Shampoo
    • Afspoelen
  • Dan Exterieur
    • Inspuiten met Monello Non Ferro
    • Foamen met wasboxfoam
    • Afspoelen
    • Wassen met Meguiars Gold Class Car Wash Shampoo (in bezit)
    • Afspoelen
    • Drogen met Gyeon Silkdryer Evo
    • Kleien met Meguiar’s Smooth Surface Clay Kit (in bezit)
      • Ook de ruiten
    • Afspoelen met osmose en drogen
    • Cleanen met Poorboys Professional Polish
    • Ontvetten met Gyeon Prep
    • Waxen met Collinite 845
    • Ruiten binnen en buiten reinigen met Gyeon Glass
    • Ruiten binnen reinigen met Poorboys Professional Polish
    • Raamsierstrips en uitlaat poetsen met Poorboys Professional Polish
  • Laatste interieur
    • Stofzuigen
    • Matten en bekleding reinigen met Monello Matte Opaco Interior Cleaner
    • Dashboard, stuur, panelen enz. reinigen met Monello Interior Cleaner
    • Dashboard voeden met Poorboys World Natural Look Dressing
    • Lederen stoelen en deurpanelen reinigen met Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner
    • Lederen stoelen en deurpanelen voeden met Gliptone Liquid Leather Protection Conditioner

Wat vragen:

Is enkel de Gyeon Prep voldoende (dus is dat ook een paint cleaner) of is het beter er nog een aparte paint cleaner of bijv Collinite 390 voor de Gyeon Prep te gebruiken?

Meguiars Clay Kit: is denk ik 15 jaar oud ofzo. Nieuw in verpakking. Nog te gebruiken, of beter wegknikkeren en iets nieuws/beters kopen? En indien nieuw kopen, dan met/zonder drogen ervoor?

Is het verstandig om, als ik eventueel Colourlock op kleur ter reparatie wil gebruiken, de eerste keer met Colourlock reiniger en conditioner de boel op te frissen om te zien of dat helpt? Mogelijk conflicteert Gliptone bijv. met de Colourlock later als ik wel wil ‘repareren’?

Is het verstandig om voor het heractiveren van de non-ferro een aparte mitt te gebruiken, of gewoon met de gebruikte washmitt?

Geen idee hoe de auto door de vorige eigenaar is onderhouden, dus mijn redenatie is dat voor deze keer een Glaze wel een toevoeging kan zijn?

Sloopt Autoglym Glass Polish niet de coating op de ramen van de Volvo V40? Daar schijnt namelijk af fabriek een of andere regenwerende coating op te zitten oid.

Hoe verweerde ‘chrome-lookalike’ raamsierstrips weer een beetje te fatsoeneren?
 
Laatst bewerkt:
Uhm ben jij familie van @Quantoxx toevallig? Wat een enorme lap tekst .
In principe kun je velgen hetzelfde behandelen als de auto lak tenzij ernstig vervuild dan komen andere middelen aan bod.
Wat ik zou doen:
- inspuiten met non ferro
- infoamen
- wassen
- clayen
- cleanen met bv Poor boys prof polish maar ik hoor ook echt heel goede verhalen over de nieuwe Nanolex scrub.
- ontvetten met Gyeon prep is optioneel als je toch een glaze gaat gebruiken.
- glaze inwerken/afnemen.
- waxen

Vragen:
-Megs clay kit even inspecteren of dat de spray geen vlokkentyfus heeft zo niet en hij voelt glad aan ziet er goed uit dan gewoon gebruiken maar ik zou em wel even checken. De clay even aanvoelen omkneden (even in je gesloten hand houden om em op te warmen)om te zien hoe dat reageert ,is ie echt oncomfortabel hard dan wegknikkeren.
-Colourlook heb ik nog geen ervaring mee
-aparte mist voor non ferro voor velgen ja voor reguliere lak nee
-is glaze een toevoeging tja daarin verschillen de meningen nogal persoonlijk zit ik in het kamp “zonde van je budget”/“glaze =overrated”
-Autoglym glasspolish zal vast de evt aanwezige coating slopen (hoe oud is de auto? Wordt het geen tijd voor een ander type coating?’
Heb je er weleens aan gedacht om je ramen gewoon te lenen met PB prof polish of Nanolex scrub?
Dat werkt ook gewoon hè maar je houd wel wat geld in je zak.
-raamsierstrips “Chrome” ook gewoon eerst te cleanen met prof polish of Nanolex scrub.
 
  • Leuk
Reacties: Riez en Ectholian
@Ric325i tnx.

Nee geen familie haha. Begon ook als klein lijstje ;)

Auto is van 2012 dus idd maar de vraag hoeveel er van de originele coating over blijft.

Ik zal die claykit eens oo deze manier checken, top.

Ik zal eens kijken naar die pb prof polish / nanolex scrub als cleaner en raampolisher. Op zich is het praktischer om een middel voor meerdere doeleinden te kunnen gebruiken. En idd goedkoper :)

Mbt non ferro: zijn volgens mij ook een beetje twee kampen; ene voor wassen en andere na wassen.
 
  • Leuk
Reacties: Smotske
mijn visie:
IJzerdeeltjes kunnen scherp zijn zeker op velgen vandaar dat ik eerst non ferro spray en dan een deel risicovrij wil afvoeren met foam om ze vervolgens te wassen. Bij ernstige vervuiling spray ik nogmaals non ferro of een sterker middel.
Heractiveren zou ik evt hooguit op de lak doen echter staan mijn auto’s in de coating en bespeur ik doorgaans weinig vliegroest op mijn autolak.
 
  • Leuk
Reacties: Ectholian
Coating is vrij prijzig en leek me voor mij nog een stapje te ver. Eerst maar eens een beetje basis :)

Misschien overdenk ik het allemaal ook wel een beetje. Ik dacht voor elk stapje een aparte doek, dat is makkelijk om uit elkaar te houden wat waarvoor is.
 
Ik gebruik bijna alleen nog maar doeken met gesloten lus vergelijkbaar het Gyeon baldwipe of die witte edgeless doeken van Monello.
De meeste middelen (polijstmiddel ,APC ,Prep enz) was je er gewoon weer uit.
Alleen om coating af te nemen bv heb je splinternieuwe doeken nodig.
Voor Gyeon tar gebruik ik goedkope doeken die ik naderhand wegkiep.
 
Dus dan is 1 setje doeken voor paint cleaner, glaze en wax enz en 1 voor de gyeon prep voldoende (exterieur)? En losse doek voor velgen maar ik kan daar ook mn oude meguiars doeken voor gebruiken.
 
Paar doeken voor paint cleaner want je hebt geen kleine auto.
Prep is niet nodig want je gaat em in de stap hierna weer invetten.
Paar doeken voor je glaze (zit trouwens ook een cleanertje in)
Nu is je lak schoon en vet van de glazeolien dus hieroverheen je wax smeren (dun) en ook afnemen met meerdere doeken.

Uhm gewetensvraag he maar 845 ( geweldige wax) bevat best wat oplosmiddelen dus wat blijft er over van je glaze?
Waarom hou je die 2 tientjes van de glaze niet in je zak en probeer je het eerst eens alleen met de 845?
 
Top dank je.

Ja die glaze twijfel ik heel er over. Ik dacht misschien is het na al die tijd goed om een keer te doen. Maar ik zal die dan overslaan :) Helemaal als die wax de glaze er weer af poetst, ik had er niet bij stil gestaan dat daar oplosmiddelen in zaten.

Maar als ik de glaze oversla moet ik juist wel prep gebruiken voor het waxen toch?
 
Indien je geen glaze gebruikt is het in theorie beter om Gyeon Prep te gebruiken voordat je wax gaat smeren.
Wil je het budgetvriendelijk gewoon eens proberen dan is het ook een mogelijkheid om na de stap “cleanen” de auto nogmaals te wassen met heet water om op die manier van de evt achtergebleven cleaner restanten af te komen.

Vroeger had ik gezegd”gebruik prep” maar op dit moment is mijn idee daarin anders en zou ik als het alleen gaat om te waxen gewoon de auto wassen met heet water en shampoo….
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Ectholian
Ik ben heel erg geholpen. Zelfs met de 'besparingstips' komt er een aardig winkelmandje uit :) Ik moet natuurlijk ook de 'gereedschappen' aanschaffen want ik heb alleen een hele oude meguiars washmitt, een meguiars wafeldroogdoek en twee meguiars microvezeldoeken. Die kan ik mooi voor de wielen gebruiken. Maar zo'n aanschaf is gelukkig niet voor maar 1 wasbeurt. Ik heb het lijstje wat ingekort ook voor de leesbaarheid. De tar heb ik er ook uitgegooid, dat is misschien iets voor een volgende keer. De prep heb ik er wel in gelaten voor de hechting van de wax maar ook omdat het me leuk lijkt om onze 'nieuwe' wagen eens goed onder handen te nemen. Zal wel ergens na de vakantie worden, maar ik zal in ieder geval proberen een leuk verslagje te maken.

Nu hopen dat ze hier bij de wasbox niet moeilijk lopen doen als je daar een tijdje staat te poetsen en te klungelen :D Andere optie is het cleanen, kleien en waxen hier thuis te doen op straat.