• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam-off 2011

Bartjebart

Detailing addict
6 okt 2010
314
62
Na de sing-offs in The Voice of Holland en de Skate-offs voor het WK is het nu tijd voor de grote foam-off.
Ik vind foamen een van de leukere onderdelen van het auto wassen. Bovendien is het ook nog eens ontzettend nuttig. Door te foamen week je vuildeeltjes los, die je daarna van je auto kunt spoelen zonder dat je ze aan hoeft te raken. Het vuil dat na het afspoelen nog achterblijft is door het inweken makkelijker weg te vegen met je washmitt. Doordat een deel van het vuil al weg is worden je washmitt en sop minder smerig en vermindert de kans op swirls.
Door mijn voorliefde voor deze bezigheid heb ik inmiddels een kleine verzameling opgebouwd met de foams die ik tot nu toe heb weten te vinden:


foam.jpg

V.l.n.r.: Valet Pro Snow Foam Combo, Valet Pro Ph Neutral Snow Foam, DP Xtreme Snow Foam, Autobrite Magifoam, Autobrite SSF Citrus, Autobrite SSF With Wax, Autobrite SSF, Bilt-Hamber Autofoam en Stjärnagloss Red Snö.

In middels heb ik alle foams getest. Sommigen heb ik al meermalen gebruikt. Alleen de Valet Pro broeders moeten nog aan de beurt komen. Naar verwachting zullen het twee foams zijn die redelijk gelijk aan elkaar zijn, maar de Combo variant zal waarschijnlijk iets meer reinigende werking hebben, waarvoor het noodzakelijk is dat die foam niet Ph-neutraal is, waardoor hij een waxlaag meer aantast dan de Ph-neutrale versie (die op zijn beurt vermoedelijk wat slechter zal reinigen).

Ik heb nog niet echt veel beeldmateriaal weten te vergaren. In de loop van de tijd zal ik ongetwijfeld nog vaker gaan foamen en alle middelen zullen vast nog wel eens gebruikt worden, dus beeldmateriaal zal er uiteindelijk wel komen. Voorlopig zullen jullie het dus moeten doen met mijn woord.

Werkwijze
Bij de meeste foams ga ik hetzelfde te werk. Sommige foams hebben in de gebruiksaanwijzing staan dat je ze met een washmitt moet agiteren om ze optimaal te laten werken. Ik gebruik foamen als pre-wash en ga dus niet met een mitt door het foam roeren. Daarmee zou namelijk het doel van touchless (en dus swirlvrij) voorwassen teniet worden gedaan. Wel haal ik tijdens het inweken de Mothers Wheel Face Brush en de EZ Detail Brusch over en door de velgen. Daarna spuit ik ze nogmaals in met foam om ze vervolgens na het inweken met de rest van de auto af te spuiten met de HD-reiniger.

De gebruikte HD-reiniger is een goedkoop Kärchertje, wat een jaar of 5 geleden bij de bouwmarkt is gekocht voor enkele tientjes. Hij doet zijn werk nog steeds prima en levert een druk van ongeveer 100 bar. De aanschaf van een Nilfisk Pro 150 staat voor dit jaar nog wel in de planning. Voor het foamen wordt de Autobrite Heavy Duty foamlans gebruikt. De doseerknop staat meestal helemaal of bijna helemaal naar de - gedraaid. Er wordt dan het minste water toegevoegd en dus krijg je dan het dikste schuim.

Wil je het schuim optimaal benutten dan is het verstandig om de auto van beneden naar boven in te spuiten. Je spuit dan namelijk al het foam in het vuil, waardoor het beter inweekt.

Voor de meeste foams geldt dat ik (even uitgaande van de literfles die standaard bij de foamlans zit) ongeveer 3 tot 5 cm schuimmiddel in de fles doe en dit afvul met water. Warm water is niet nodig, maar het maakt het maken van een egaal mengsel in de fles wel makkelijker. Door de HD-reiniger gaat (in mijn geval) toch koud water, dus voor de reiniging zou het zeker niets toevoegen.

Overzicht
Mijn ervaringen met de verschillende foams heb ik samengevat in een tabel. Beoordelingen zijn er in vijf gradaties: --, -, +/-, + resp. ++.
Ik heb hierin de SSF als bechmark genomen en op alle punten beoordeeld met +/-. De beoordelingen van de overige foams is dus relatief genomen ten opzichte van de SSF.
foamtabel.jpg


Autobrite SSF (benchmark)
Voor Carclean.com-leden waarschijnlijk het meest bekende schuimmiddel, vandaar dat deze is genomen als benchmark. Gebalanceerde eigenschappen en een mooi roze kleurtje. Een mooi vrij dik schuim met redelijk goede reinigingskracht. Het schuim kan 5 tot 10 minuten inweken.

Valet Pro Snow Foam Combo
Nog niet getest.

Valet Pro Ph Neutral Snow Foam
Nog niet getest.

DP Xtreme Snow Foam
Het is een vrij dikke gelachtige substantie. Het nadeel is dus dat deze vrij slecht mengt in de fles. Mengen met warm water maakt het gebruik wat makkelijker. Om echt een goed dik schuim te krijgen moet er toch redelijk veel schuimmiddel gebruikt worden. Op basis van dit filmje werd ik erg enthousiast over dit product, maar tot nu toe viel het me een beetje tegen. Ook is de waxlaag na gebruik van deze foam behoorlijk aangetast. De mintgeur is wel lekker trouwens

Autobrite Magifoam
Wat mij betreft tot nu toe de topper onder de foams. In dezelfde mengverhouding als de SSF geeft het een zichtbaar dikker schuim. Dit schuim kan zeer lang blijven zitten. Daardoor wordt het vuil veel beter los geweekt. Tijdens een test heb ik het schuim wel een uur laten zitten! Daarna spoelde het makkelijk af en was met de hand wassen eigenlijk alleen achter de wielen nog nodig. Tijdens het inweken zakt het schuim langzaam naar beneden, waardoor het meeste vuil al voorzichtig afgevoerd wordt. De lange inweektijd geeft je de mogelijkheid om tijdens het inweken allerlei voorbereidende werkzaamheden te doen (emmers vullen, spullen klaar leggen, alvast een borstel over je velgen halen, enz.). De bananengeur is niet echt lekker als je de fles onder je neus houdt. Gelukkig valt het mee als je het schuim gebruikt. Kortom; absolute topper!

Autobrite SSF Citrus
Tot nu toe éénmaal gebruikt op de smerige bandbus van mijn broertje. Er zat een behoorlijke aanslag op de bus, waarvan na het foamen het grootste deel weg was. De reinigende kracht is wat hoger dan die van de standaard SSF, maar dat gaat ten koste van de waxvriendelijkheid. Verder is het schuim zeer vergelijkbaar met de SSF.

Autobrite SSF With Wax
Dit is de iets minder schuimende broeder van de SSF, met toevoeging van een vleugje wax. Deze variant is dus in ieder geval waxvriendelijk. De reinigende werking viel echter wel een beetje tegen. Ook het effect van de toegevoegde wax viel wat tegen, ik merkte er weinig van. Wél viel het bij het afspoelen op dat de sheeting erg goed was.

Bilt-Hamber Autofoam
Het schuim wat hier vanaf komt is duidelijk minder stevig dan bij de meeste andere foams. Het loopt in een redelijk tempo van de auto af, maar het voert daarbij wel direct een groot deel van het vuil af. Het is een iets agressiever middel dan SSF, waardoor de waxlaag niet helemaal onaangetast bijft, maar de reinigende kracht is ongekend. Vooral een aanrader als je na je wasbeurt je auto toch al opnieuw in de wax wilt zetten!

Stjärnagloss Red Snö

De meest exotische van de door mij geteste foams, dat staat vast. Verder valt er over de werking van dit schuim niet veel te melden, behalve dat het op alle fronten een beetje tegen viel. Het is niet bepaald zuinig in gebruik. Het flesje van een halve liter is denk ik genoeg voor ongeveer 4 of 5 schuimbeurten. Het meest opvallende aan dit schuim is natuurlijk de kleur van het schuim. Het middel zelf is knalrood. Het schuim wat er vanaf komt is knalroze. De funfactor is dus enorm. Het vervelende bij gebruik op een witte auto is dat je een halve week later het schuim nog steeds tegenkomt in allerlei hoeken en gaten... Wil je veel bekijks, dan is dit jouw foam! ;)
IMG_7390.jpg
 
Mooie topic !
Ik gebruik ook steeds foam voor het wassen. Die mooie roze van CC...:ja
Ben is benieuwd wat zoal de verschillen zijn.
Mijn bus is bijna half, zal dus zeker dit jaartje nog eentje moeten aanschaffen.
Mss hebben we dan een heel andere kijk op de verschillen , dankzij dit topic.
Dus schuimen maar Bart ! :-"
 
Was laatst al opzoek naar je topic, je had het er toen al over dat je de verschillende sneeuwtjes is zou proberen maar gezien de weeromstandigheden het er niet van kwam.
Inmiddels dus geprobeerd begrijp ik, welke heeft op dit moment je voorkeur? Is de DP echt zo'n enorme scheerschuim of ligt het aan de dosering. Ik moet zeer binnenkort nieuwe foam gaan bestellen dus laat maar horen!

*EDIT* Ah kijk, je hebt er een overzichtje tussen geplaatst. Gaat de Magifoam worden dus :cool:
 
Heb zelf ook de dp en heeft mijn nog niet echt kunnen bekoren,en inderdaad mengt zeer slecht,dus die tip van warmwater ga ik zekers proberen,wat mijn wel opvald is dat de maxi sudz er niet tussen staat!!
 
Super initiatief :)^ Wil binnenkort ook een foam lans met toebehoren aanschaffen en hou dit topic zekers in de gaten.
Om het testen en vergelijken een beetje sneller te laten verlopen, kunnen we natuurlijk ook met z'n allen even langs wippen :D :D
 
Tnx voor de reacties tot zover. :)
De startpost is nu voorlopig af. T.z.t zullen er wel updates volgen.

Idd de Maxi-Suds staat er niet tussen. In principe zullen alle shampoos wel te gebruiken zijn als foam. Zo zie ik ook regelmatig topics op DW waar men Hyper Wash als foam gebruikt. Ook APC ben ik wel eens tegengekomen, dus dat ga ik ook nog wel eens proberen. De enige autoshampoo die ik heb is de Wolfgang Auto Bathe dus ik vind het een beetje zonde om er nog een shampoo bij te gaan kopen, omdat ik de Wolfgang toch wel érg waardeer (en ik heb er een gallon van dus ik kan nog wel even ;) ). De Wolfgang zal ik binnenkort ook wel eens even via de foamlans proberen. En zo valt er natuurlijk bijvoorbeeld ook te denken aan de Supernatural, Btbm, Gold Class, California Gold, etc.....
 
Waanzinnig mooi initiatief, erg leuk om te zien en te lezen.
Mag ik één onbescheiden voorstel doen, ook eens proberen met een waterontharder ....

Dit is er wel een om te blijven volgen ...

Hans
 
Supertopic!!
Mijn 5 liter SSF is bijna aan z'n einde, dus komt precies op de juiste tijd.
Die Magifoam gaat er zeker komen, jammer dat hij (nog) niet bij CC verkrijgbaar is.
Misschien dat ik wel 2 foams aanschaf. De Bilt-Hamber voor auto's die daarna toch gewaxt moeten worden,
en de Magifoam voor de wasbeurten tussendoor.

Bedankt voor het maken van dit zeer nuttige topic.
Grtz Marc.
 
Kijk alvast uit naar je testen met Wolfgang en APC. Eventueel ook eens kijken wat een mix met APC erbij geeft? Bij het wassen voor waxen neem ik altijd 2 pompslagen van mijn auto-bathe gallon en zo'n 90ml APC om mee te wassen.
 
Nu heb ik zelf geen ervaring met foamen etc...maar wil toch ff reageren om je te feliciteren met het werk dat je hier overduidelijk ingestoken hebt, mooie write up en lay-out, duidelijk en overzichtelijk. :)^
 
Bedankt voor je uitgebreide verslag.
Zelf ben ik niet zo'n foamer. Ik vind het extra gehannes met de HD dermate vervelend dat ik het alleen gebruik als de auto erg vies is.
Denk dan aan de winterperiode met alle pekel en van dat fijne vuil dat tegen de achterkant van je auto wordt 'gesprayed'.
Voor die periode vind ik het wel fijn om iets van een touchless wash bij de hand te hebben. De normale SSF voldoet hier eigenlijk niet aan,
er blijft naar mijn zin nog teveel vuil zitten. Ik weet dat je niet moet verwachten dat je auto na foamen al gelijk spic en span is, maar de
berichten die ik op buitenlandse sites (en in dit topic) lees over de Magifoam, maken mij dan toch wel nieuwsgierig.
Ik heb nog wel de nodige SSF staan, maar t.z.t. wil ik toch eens wat van die Magifoam proberen.

Als het over gebruik van 'gewone shampoos' in de schuimlans gaat: ik heb nog een behoorlijke hoeveelheid Duragloss 901 staan (eigenlijk 902)
waar ook van wordt gezegd dat die goed te gebruiken is voor foamen. Kan hier weleens een testje mee doen of wellicht kunnen we eens kijken of
er eens een sample richting De Krim kan.
 
Is het Zo dat je voor het foamen de auto eerst afspoeld en dan foamen of meteen de foam dr over????ik heb zelf een gilmour(ja is anders dan een hd)maar net als wat soeper aangeeft vindt ik gewoon te veel werk elke keer die hd opstellen,bovendien doe ik alles gewoon voor op straat!!!
dura is toch die kersensap shampoo???
 
Die Duragloss ken ik niet. Sampletje klinkt interessant uiteraard :-"

Ik zelf spoel eerst af met de tuinslang. Even met een zachte, wijde straal om de auto, dan met een iets hardere straal het grofste vuil er af. Volgens de gebruiksaanwijzing van de meeste foams is het ook noodzakelijk om de auto eerst af te spoelen.

En het geeft inderdaad wat gedoe om alles klaar te zetten. Dat is ook een van de redenen dat ik een andere HD wil. De huidig heeft namelijk maar een paar meter HD-slang, dus loop ik steeds met dat ding te zeulen. Ik wil een met genoeg HD-slang om het apparaat te kunnen laten staan. Voorlopig de aanbiedingen dus maar eens in de gaten blijven houden. Als er een nieuwe HD is kan er ook direct mooi een testje komen met oud vs. nieuw. Oftewel 100 bar vs. 150 bar. Dat zal ook een boel uitmaken lijkt mij.
 
@ZW10:
Duragloss 901/902/903 is inderdaad die kersenshampoo (die beter ruikt dan dattie smaakt :s ).

@Bartjebart:
Ik vind het trouwens wel leuk dat je aangeeft dat je van onder naar boven werkt met foamen.
Ik had voor mezelf ook al bedacht dat dit (lichtjes) effectiever zou moeten zijn dan andersom,
dus zo werk ik ook. Dacht dat ik de enige was... :-b
 
Leuk verhaal Bart, goed te lezen en informatief. Ik heb geen foamlans en ga hem ook niet aanschaffen (zeg ik nu) , maar dit topic wordt een volgertje.
 
zuidwest10 zei:
....ik heb zelf een gilmour(ja is anders dan een hd)maar net als wat soeper aangeeft vindt ik gewoon te veel werk elke keer die hd opstellen

Zo denk ik er eigenlijk over. Heb ook wel eens gedacht aan een Gilmour, helemaal het nieuwste model.
Iemand ervaring met bovengenoemde foam's in een Gilmour??


Trouwens, geweldige review Bartjebart :)^