• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamen met verfpistool - update 24/07

kijk we boeken zeker vooruitgang.
Dat ziet er zeer veelbelovend uit mooie schuimlaag.8-o

zal nu eens en constructie bedenken hoe ik het gaas en beetje mooi kan wegwerken in de spuitmond.
denk met een slangeklem dan kan ik hem ook losmaken en schoonmaken evt.
ik hoop dan hetzelfde resultaat als jou te bereiken:cool:
 
Op een HD foam lance zit een "nozzle" spuitkop na het metalen gaasje met hierin een metalen plaatje hiermee kan je de dikte en kracht bepalen door aan de kop te draaien
van hoe de foam eruit komt tevens wordt het een verticale straal die uit komt in een V zeg maar zo: <
 
Laatst bewerkt door een moderator:
FF een open deur; een gaasje in de kraan heet een perlator
Verkrijgbaar met o.a. M24 draad binnen of buiten, maar ook in kleinere maten

Goed bezig mannen :party:

Hans
 
richard b zei:
Dat ziet er zeer veelbelovend uit mooie schuimlaag.8-o

@ richard b Bedankt, alhoewel we echter de resultaatfoto's op een auto moeten afwachten want ik neem aan dat de ruwe structuur van een muur het uitzicht van het schuim kan beinvloeden.....goed mogelijk dat het er op gladde autolak compleet anders komt uit te zien :weetniet

@ Dré bedankt voor het plaatsen van de foto's! :)^ Weer inspiratie voor knutsel-en verbeterplezier :ja

@RedCat bedankt voor de info! Weer iets bijgeleerd :ja (hoewel ik "metalen gaasje" veel mooier vind klinken dan "perlator" :D )
 
Geen probleem!

@RedCat omg wat een woord weer wat geleerd, wel leuk om bij de bouwmarkt te gaan vragen waar liggen de perlators?


Zoals de omschrijving zegt van Gardena: De Gardena adapter geeft zacht, spatvrij luchtig water.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine update:

Allereerst: de hogedrukreinigerslang waarin sprake in vorige posts bleek helaas reeds gerecycleerd..]-0

Vandaag weer wat testjes gedaan, ik had al wat stukken elektriciteitsbuis voorzien in verschillende lengtes alsook enkele stukken knutselwerk naar het voorbeeld van de foto's van de spuitmond van een echte foamgun gepost door Dré in de hoop het schuim meer verspreid te kunnen spuiten...

Weinig spectaculaire resultaten geboekt vandaag: met de langere stukken buis vlotte het niet en de homemade spuitmonden werkten helaas ook voor geen meter. :(

Oorzaak hiervan (volgens mij): als je met dit project het schuim met enige druk uit het opzetstuk wil laten spuiten (en dat wil ik :eek:) ) dan moet je de vernevelkop van het spuitpistool zo afregelen dat er 1 enkele stevige straal uitkomt, helaas is dit een heel erg fijne straal...dit heeft als gevolg dat als een verlengstuk niet geheel recht op het oranje opzetstuk zit deze fijne straal de wand van de buis raakt en dus gebroken word....gevolg hiervan is drukverlies en schuim dat eruit druipt ipv spuit.

Omdat ik nog vanalles wou testen had ik de buizen niet verlijmd maar gewoon opgezet waardoor deze wel eens scheef stonden met als gevolg: geklieder......hierdoor glibberige handen door de magifoam met nog meer geklieder als gevolg...:D


Nuja, uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een kort stuk buis te gebruiken (quasi 6 cm) om bovenstaand probleem te minimaliseren.
Dus de opzet is nu: oranje opzetstuk + stuk buis van 6 cm + perlator



Resultaat op de auto: op het eerste zicht lijkt de vooruitgang gering maar als je vergelijkt met de vorige testfoto's op de audi/megane zal je zien dat het schuim luchtiger en minder gel-achtig is dan voorheen, dit dankzij het toevoegen van de perlator :)^

Persoonlijk ben ik wel wat teleurgesteld dat het schuim op de grond (en bij de vorige test op de muur) een veel mooiere structuur heeft dan het schuim op de auto...maar al bij al ben ik nog steeds best tevreden met dit projectje :ja

perlator002.jpg

perlator005.jpg
 
Nou, ik wil niet zeuren.. Maar dit is een mooie schuimlaag die menig "detailer" nog niet voor elkaar krijgt MET originele schuimlans.. Ik lees regelmatig buitenlandse detail fora, maar daar kunnen ze er echt niks van....

Ik vraag me af waarom je met PVC buizen werkt. Ik las dat een perlator M24 draad heeft. Kan je m.b.v. koppelingen en koper buis (gamma spul) geen compleet setje maken? Verderop in het draadje las ik dat Gardena een perlator heeft. Dat lijkt mij een goede stap in de richting, toch?

Ik hou het zeker in de gaten omdat ik de inzet zeer kan waarderen. Heb zelf een foamlans, maar er gaat niks boven het zelf iets in elkaar knutselen!

Robert
 
Bedankt voor de reactie Ome Robert :ja

Waarom ik met pvc buizen werkt? Omdat ik die liggen heb. :grinning:

Het is ongetwijfeld mogelijk een degelijker/beter opzetstuk te vervaardigen met bv koper koppelingen en buizen uit de gamma.......onderdeel van de uitdaging en fun voor mij is echter om iets te vervaardigen zonder verder een cent uit te geven en dus te werken met wat ik toevallig liggen heb: verfpistool,perlator, tuinslangstukken,pvc-buizen...alles lag stof te verzamelen in mijn garage (noem me koppig maar als ik me voorgenomen heb dit project te verwezelijken zonder er geld aan uit te geven dan zal me dat gvd lukken ook :grinning: ) Als ik besluit geld te gaan uitgeven kan ik het beter meteen goed doen en een hd-reiniger+HD-foamlans kopen ipv geld te besteden aan zelfgemaakte opzetstukken...
De magifoam is het enige aankoop die ik mezelf toestond wat de totale kostprijs van het project op 12,99 euro brengt.

Overigens heb ik het roer intussen omgeslagen mbt het opzetstuk....het nieuwe opzetstuk is nog goedkoper, nog eenvoudiger te maken en nog efficienter (en ook vervaardigd uit iets wat in mijn garage lag :grinning: )

Update+foto's volgen zodra ik tijd heb om de auto te foamen en foto's te maken...:ja
 
Volgende en tevens laatste update in dit topic

Omdat ik de dingen niet graag nodeloos ingewikkeld maak en de eenvoudigste oplossingen vaak de beste blijken ben ik opnieuw begonnen met constructie van het opzetstuk.....

Benodigdheden:

- 1 verfpistool met aangepaste aansluiting voor tuinslang (how-to hieromtrend in post #1 van dit topic)
- 1 perlator (ook bekend als metalen gaasje :grinning: ) uit een keuken- of badkamerkraan
- 1 of 2 bellenblaasbuisje(s): wie kinderen heeft of er zelf ooit 1 geweest is kent dit vast (alle anderen: zie onderstaande foto ;) ) Ter info: de kids ten huize Virus zijn 13 jaar en dus niet meer geinteresseerd in bellen blazen maw no kids were harmed during this project...:grinning:

How-to:

- het deksel van het bellenblaaspotje heb je niet nodig, de inhoud ook niet (wegkieperen of eerst bellen van blazen)
- in de bodem van het buisje maak je een opening waar de perlator net in past
- de andere kant past precies op het vernevelstuk van het verfpistool :ja
- 1 buisje werkt prima maar omdat ik het handig vind dat het opzetstuk iets langer is heb ik van een 2de bellenblaasbuisje de bodem volledig verwijderd en dit bevestigd aan het andere buisje (voorlopig heb ik dit met tape gedaan, later ga ik de delen verlijmen)

Foto van de benodigdheden+opzetstuk:
bubbels001.jpg


De voordelen tov het vorige opzetstuk op een rijtje:
- constructie is eenvoudiger
- bellenblaasbuisjes zijn goedkoper dan tuinslangonderdelen
- vergeleken met vorige probeersels levert dit verreweg de meeste waterdruk+het beste schuim
- kortom: alle voordelen van de vorige pogingen zonder de nadelen

Foto's van de werking:

bubbels013.jpg

bubbels014.jpg

bubbels015.jpg

bubbels018.jpg


Omdat ik aanvoel dat ik de interesse in dit foamgebeuren aan het verliezen ben beschouw ik dit als mijn definitieve versie en het project als afgerond, vandaar dat dit ook de laatste update van mijn kant is.

Ik ben tevreden met de resultaten en heb (naar mijn mening) mijn doel bereikt.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het lezen, reageren en meedenken! :)^

Met vriendelijke groeten,

Uw Virus ;)
 
Schitterend topic gewoon. Zit heel wat "trial & error" in en 't resultaat mag er zijn :ja
Misschien een patent aanvragen voor deze "VIRUS Perlator Bubble-Blow-Tube Foam Gun"? ;)
 
Bedankt Vampire! :ja
Een patent aanvragen? :no De naam is iets te lang om commercieel interessant te zijn :D (maar wel goed gevonden! ;) )
 
Het blijft wel slappe koffie als je het vergelijkt met het schuim van een foamlans.
Heb je het al eens geprobeert met perslucht, wel op passen dat je geen olie op je auto krijgt met oliegesmeerde compressors.
 
Voor ik zover kan beoordelen, werkt dat apparaat op perslucht.

Hetzelfde principe als de Tornador.

Apparaat kost $ 129,99 Dollar 8-())

Doe dan niet moeilijk en koop dan gelijk een foam gun voor op de hoge druk reiniger.

Geen gedoe met perslucht, compressors enz.
 
Ik heb een vermoeden dat als je het bovenstaande apparaat gebruikt je heeeeel snel door je product heen bent.
 
Blijkbaar had ik toch een patent moeten aanvragen....:D
Leuk apparaat, dat is pas een dikke foamlaag! :ja
Met mijn knutselprojectje werkte perslucht voor geen meter. :no
Anayway, zoals hogerop te lezen is wat mij betreft het project afgerond en ik knutsel er verder ook niet meer aan (ik heb het trouwens sindsdien niet meer gebruikt :schaam )
 
Laat ik eerst zeggen dat ik het een heel mooi project vind want heb er zelf ook al eens aan gedacht om de verfspuit van de compressor te gebruiken hehe. Veel aandacht aan besteed en toch een werkend product neer kunnen zetten.

Om ook nog even een oordeel te geven, het werk wat je moet doen om dit resultaat te bereiken vind ik persoonlijk te veel voor het gehaalde resultaat. Er zit nog teveel water door het schuim waardoor de substantie te waterig is. Vuil zal daardoor minder snel losweken en het schuim wordt daardoor ook veel sneller afgevoerd. Er zal ongetwijfeld een verschil zitten in het gebruikte foam maar het verschil met de Autobrite is echt te groot.
Uiteraard is het wel kritiek maar dan alleen in vergelijking met de Autobrite Foam Lance. Voor de rest alleen maar respect voor het idee!