• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamen verbruikt veel

Dat is een goeie @Jansen.
Dus jij spoelt eigenlijk met zeer warm tot heet water.
Dat ga ik ook doen voortaan. Dat warme water zal achtergebleven residu inderdaad beter oplossen. Bedankt voor de tip.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Zo na lange tijd eindelijk de "langverwachte" reactie die ik beloofd had te geven.
Enige tijd geleden met hd reiniger en foamlans naar CC geweest. Zoals verwacht deed de combinatie het daar natuurlijk zoals het hoort. Wel helemaal geprobeerd te onderzoeken wat het probleem dan zou kunnen zijn. Er zat bij mij een grote jet / nozzle in de lans en die zzou normaal gesproken prima moeten werken (wat bij CC ook het geval was) maar omdat ik thuis vrij lange slang naar kraan heb een kleine jet / nozzle gemonteerd. Ook gebruik ik nu de kortst mogelijke slang tussen kraan en hd reiniger. Maak foam aan ongeveer 1op 2 en nu krijg ik echt scheerschuim als de regelknop ongeveer dicht is. Kan nu dus met regelknop water bijvoegen / mengsel verdunnen en dan krijg ik dus echt mooi schuim. Gebruik nu ongeveer halve fles per auto.
Hier ben ik wel erg blij mee omdat we er toch een soort van zijn uitgekomen dat er meerdere factoren zijn die de schuimdikte bepalen.

Dus mocht je foam problemen hebben:

  • gebruik een zo kort mogelijke aanvoerslang
  • maak foam water mengsel dikker aan en regel met de knop de water / foam toevoeging
  • Kijk of een kleinere jet / nozzle resultaat geeft
  • Waterhardheid niet getest maar is natuurlijk ook een factor.
  • Spoel na gebruik de lans met warm water door.
  • Ik sla niet gebruikt foam op met dop op fles (foambeker)
  • Sla de lans op met fles met (demi) water er in.
Ik wil iedereen bedanken voor alle tips en het meedenken.
Carclean natuurlijk ook voor de service en tijd die men aan mijn probleem heeft gespendeerd.
Ik kan zeggen dat mijn probleem is verholpen / duidelijk is waar er misschien nog verbeterd kan worden.
(ik ga dus indien mogelijk ook nog een een kortere slang proberen en kijken wat dit voor resultaat geeft.)

Groeten Bad Habits
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Cordoba
@Bad Habits
......
Het filter IN de schuimlans kan (en zal uiteindelijk) vervuild raken. In mijn ervaring betekent dit dat ik ik ongeveer om het jaar het filter vervang, want ik krijg ook in de loop van de tijd minder schuimopbrengst.

Dat vervuilde filter heeft het zelfde effect als een versleten HD: de uiteindelijk waterdruk waardoor de foamoplossing wordt meegetrokken wordt lager, doordat een vervuild filter effectief een lagere waterdruk geeft direct achter het filter. Hoe hoger de waterdruk bij een gegeven opening, hoe groter de onderdruk in de foampot, dus hoe meer foam er wordt meegetrokken.
 
Het gaat niet om de druk ..Het gaat om de stroming
Met een statische druk gebeurt er helemaal niets
Met een fatsoenlijk debiet (gesteund door druk van de HD) ontstaat er een juiste onderdruk met daardoor voldoende stroming uit de schuimfles
 
@RedCat Je bedoelt precies hetzelfde. De druk die de HD genereert veroorzaakt door het langsstromen een onderdruk. De onderdruk is evenredig met het kwadraat van de snelheid van het langsstromende medium. Die snelheid van het langsstromende medium kun je beïnvloeden door de opening te varieren (in het 'lage-snelheids-gebied'). Als de drukken en de verhoudingen van de openingen dusdanig worden dat je supersone stroming krijgt, dan gaan er heel andere wetten gelden, maar dat is hier niet van toepassing.

Als je een drukval hebt over een vervuild filter, heb je een lagere drukverhouding (tussen de ingang van de foamlans en de foamnozzle) en daardoor dus ook een lagere stroomsnelheid en dus ook minder onderdruk om je foam uit de fles te trekken.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en RedCat