• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamen werkt niet lekker

rb666

Detailing rookie
13 jun 2021
3
15
Ik ben sinds kort, met nieuwe auto, helemaal los op de CC producten en detailen in het algemeen, leuke hobby :D

Wat mij nog niet goed lukt is het foamen. Ik gebruik de Lancia foamer, Karcher HD, en DJ Apple iFoam.

Na veel gelezen te hebben op dit forum, heb ik de lans gevuld met 2cm foam, en dan tot 75% gevuld met heet water. Daarna de fles een aantal keer omgedraaid voor de goede mix. Ik heb de rode knop vol open (maar lijkt weinig uit te maken), en de groene knop op een mooie breedte.

Twee problemen, er komt alleen foam uit als ik de gehele lans op en neer beweeg, schud als het ware. Als ik daar mee stop, dan komt er eigenlijk gewoon water uit. Verder is het foam ook niet echt scheerschuim kwaliteit/dikte.

Wat gaat hier mis?
 
Welke Lancia heb je? De originele of de 2.0? Voor de originele draai je helemaal naar de "-", voor de 2.0 draai je de "volume knop" naar de grootste stand. Dit zou significant verschil moeten maken want de productopname tussen vol open en vol dicht is meer dan 10x verschil.

Welke Kärcher heb je? Als je een K4 of lager hebt moet de kleine nippel er in zitten (1.1 i.p.v. 1.25 uit mijn hoofd). Als de grote nippel er in zit dan is het venturi-effect kleiner door de lagere stroomsnelheid van de HD en levert dus ook te weinig productopname en dus te weinig schuim op. De kleine nippel op een sterkere HD zal de HD laten tegenwerken, maar het klinkt niet alsof dat het geval is.

Mocht bovenstaande nog niet helpen, kijk dan eens of het filter verstopt is waardoor de stroming ook beperkt kan worden en wederom het venturi-effect te niet kan doen.

Aangezien je aangeeft dat alleen schudden werkt zou ik hem toch eens open schroeven en in eerste instantie naar het filter kijken. Op YouTube vind je met gemak filmpjes hoe je een snow foam lance kunt ontleden. Mocht je er niet zelf aan willen knutselen vergeet dan niet dat je hem gekocht hebt bij een zeer klantvriendelijke en servicegerichte winkel, dus CC staat geheid voor je klaar om te helpen.

Succes!
 
Staan er niet gewoon maat-streepjes op de fles? (Apple Ifoam meng je 1:10 - 1:20 en niet "2 cm in de fles")

De foamlans werkt dus gewoon; er wordt foam gemaakt. Echter alleen als je schud, dus dan zou ik denken dat de aanzuigslang niet in het mengsel hangt. (Of je hebt geen slang)
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
+1 voor aanzuigslang controleren of het einde vrij hangt
Ook even kijken of je de fles in kan knijpen en dan lucht hoort ontsnappen
Er zit een ontluchtingsgaatje dat open moet zijn anders kan er niets uit de fles zonder vacuüm te trekken
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik gok dat het aanzuigbuisje er niet op zit. De knop bovenop moet (vrijwel) helemaal dicht gedraaid worden, niet open.
@RedCat Fles indrukken is niet mogelijk bij de Lancia 2.0 versie. De fles is daar de stevig voor.

Er zitten inderdaad ontluchtingsgaatjes in, dat zijn de twee rubberen rode dopjes op het rode deksel.
Er gaat vloeistof uit en er moet dus lucht weer in komen anders zuigt de fles vacuüm.

De iFoam zou zeker goed schuim moeten kunnen geven.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Zou in het zelfde zakje moeten zitten als het filter, mocht je deze echt niet kunnen vinden stuur ons dan even een mailtje.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84