• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

FoFo stapje voor stapje behandelen.. (update)

Robert_16

Detailing addict
8 mrt 2010
309
70
46
Omgeving Rotterdam
Onderstaande is gekopieerd van een review van mijn Iron X ervaring, maar ondertussen is er al meer uitgevoerd.

Waar ValetPro bilberry stopt, waar mijn alkalische reiniger stopt.... daar gaat Iron X verder! Aan de binnenzijde van de spaken zat een zwarte aanslag die ik er niet goed afkreeg. Even inspuiten met Iron X, wachten tot het gaat kleuren en dan rustig borstelen met een zachte kwast. Zonder enige moeite vliegt het eraf.

De voorzijde van de velg had ik al eerder gereinigd met Valma teerverwijderaar, ValetPro bilberry en gekleid. Ondanks deze voorbereiding was er toch verkleuring zichtbaar wat inhoudt dat er metaaldeeltjes zitten.

Oh ja, er is 1 ding dat je echt niet moet onderschatten. De geur is echt VER-SCHRIK-KE-LIJK. Ik heb het binnen gebruikt in een groot magazijn en direct na gebruik allemaal weggespoeld, maar het mocht niet baten. Ik was blij dat ik nog niet gegeten had.

En dan nu het plaatje bij het praatje..

Velg ingespoten met eigen middeltje (alkalisch)
5340670320_fc5c1d4ebc_z.webp

Velg na behandeling met Bilberry en klei. Schoon zou je zeggen?
5476039642_3595cefb18_z.webp

NOT! Dit bleef dus nog achter
5476039746_fa61e9a26e_z.webp

Dan inspuiten met Iron X. Na 1 minuut niks te zien...
5475441491_6fa6e5606e_z.webp

3 minuten verder..
5475441559_241aff05dc_z.webp

AARRGGHH.... m`n velg....
5475441851_ffc8108a70_z.webp

na het reinigen met Iron X heb ik de velg eens onder handen genomen met een blauwe Uni-Cone en Monello Mezzo. Om heel eerlijk te zijn vond ik het niet heel spannend. De velgen waren in goede staat, maar hier en daar zaten zwarte puntjes die ik niet weg kreeg. Dit is uiteindelijk gelukt. Maar het doel was extra glans.. Tja, oordeel zelf.

Zo zag de velg eruit na de Iron X behandeling. Schoon, maar nog een aantal plekjes.
5491565742_b4e0a0facf_z.webp

De gebruikte materialen:
5490971773_afec02fd38_z.webp

Tijdens het proces:
5491574412_95fa7ed219_z.webp

En hier het resultaat:
5490980103_7c104c96f5_z.webp

Bling bling???
5491574722_871f29b044_z.webp

Heb ook nog een kort filmpje gemaakt en is HIER te vinden.

Tot zover de velg.. Heb er nog 3 te gaan! Binnenkort de hele auto wassen, kleien, Dappen en weer beschermen. Wellicht dat daar ook een verhaaltje van komt..

Groeten,

Robert

Echt mooi hoor!

Hmm misschien moet ik Iron-X ook maar in mijn collectie opnemen.
Heb zomervelgen die heel veel vakjes hebben waar je met de EZ-Detail minibrush net in kan komen. Die nogal zwart zijn.
Met wheelbrightner 1:4 wordt het iedere keer wel iets beter maar maar gaat niet weg.

Ga zo de auto ook eindelijk maar weer eens wassen. Is echt heel hard nodig.
Dappen doe ik later wel als de spatborden vervangen zijn.

Ziet er goed uit zeg de glans zit er weer helemaal op. Heb die cone ook aangeschaft en ga die binnenkort uitproberen op de wintervelgen. :-)^

SkyBuMp zei:
Ziet er goed uit zeg de glans zit er weer helemaal op. Heb die cone ook aangeschaft en ga die binnenkort uitproberen op de wintervelgen. :-)^

Kan je zeker zonder problemen doen. Ik heb een accutol gebruikt, maar als je vier velgen wilt doen, zal je toch een 220 tol moeten gaan gebruiken. Let dan wel op de snelheid. Kan wat warm worden bij hogere snelheden.

Wellicht is het de moeite waard om te gaan experimenteren met Inizio i.p.v. Mezzo. Tenzij je velgen al heel netjes zijn. Ik ga ook proberen of black hole nog iets uithaalt. Daarna toppen met een goede wax (die ik nog niet heb).

Robert

Kan het zo snel even nergens terug vinden dus weet niet of het al ergens gepost is.
Maar moet je Iron-X puur gebruiken of kun je het verdunnen net als Wheelbrightner?

Je kan het 1:1 verdunnen.
Echter zou ik dat wel buiten doen, want die geur blijft zo verschrikkelijk hangen in je huis! Moet je niet willen :-&

Thanks voor de aanvulling Robert. Ik had ook al begrepen van Tim dat het verstandig is om de tol op de slipkoppeling af te stellen, zodat de temperatuur niet te hoog kan oplopen. Ik denk dat Inizio wel erg grof is, misschien is de zwarte cone icm mezzo een betere combinatie? Ik zal finale op de blauwe cone testen en mocht het nodig zijn mezzo.

Mijn velgen zijn nog vrij nieuw (15DKM oud).

Super resultaat :-)^
Iron-X, denk dat ik weer een item aan m'n boodschappenlijst moet toe voegen 8d . Ik hoor (op de geur na) alleen maar positieve verhalen hierover.
Zou je dit stappen plan ook op ge-coate velgen kunnen uitvoeren, of is er geen verschil tussen gespoten en ge-poedercoat velgen qua behandeling :weetniet

Of er verschil is in handelen tussen poedercoat en (nat)lak...?? Denk niet dat er veel verschil in zal zitten. Maar wellicht dat de meer ervaren detailer hier een antwoord op heeft..

Jij zit ook in Lansingerland (a.k.a. het gekkendorp). Ik zit hier in B`hoek! Naast de broer van Tim. Die doet iets met computers:lol

Even een kleine update..

Wellicht ietswat off topic, maar het is ook een beetje detailen aan de binnenzijde.

Iemand een mening over de carbonlook aan de bovenzijde? Onderzijde is standaard.

5491721676_21a1ed7d36_z.webp

En zo blijven we maar stoeien met de auto... :-b

Robert

Gaat er toch om wat JIJ mooi vind?! Vind persoonlijk het carbonlook wel mooi. Ben die alu-look wel zo zat in de meeste auto's. Kil en vaak hartstikke nep!

Dan past het beter bij de rest van de auto... Er zit volgens mij geen enkel origineel Ford onderdeel in, op of aan de auto. Bijna alles is Volvo of PSA.. En helaas meer PSA dan Volvo!

Robert

Persoonlijk vind ik carbon per definitie niet in mijn straatje passen, maar .....
als je gaat beperken tot alleen het stuur, dan zeg ik nee: het alu komt op meerdere plekken terug.
Doe je bv ook bij de handgrepen dan komt het terug en zou het eerder passen en als het je smaak is dan zou wel voor die optie kiezen

alu vind ik persoonlijk ook mooier, maar je laat je toch niet leiden door de meningen van alle die rare detailers :-b
gaat er om wat je zelf het mooist vind, toch?

Ik haak nog even in op het velgen poets verhaal. Dat blauwe borsteltje op de accutool. Staat die ook in de webshop? Ik kan het nergens vinden namelijk. Ziet er wel mooi uit.

Sorry ik had het al gevonden. Wat een duur ding zeg. (en niet op voorraad). Maar ik ga hem wel in de bestelling mee nemen denk ik.

Zo....

Vandaag een vrije dag van de baas gekregen. Was vorige week 12,5 jaar aan de zaak. Dus heb ik de tijd goed besteed in een van de verlichte, verwarmde magazijnen. Of klinkt dit heel erg uit de hoogte?!?! :-)

De gebruikte middelen zijn:

PBW APC verdund, circa 1 op 8
Borstel en kwasten
Brandslang
DJ clay lube
DJ supernatural klei
DJ sour power shampoo
Delirium towel
DJ need for speed (SUPER!!)
DAP 500 met groene pad (niet de heavy!)
Diverse zeer zachte doeken (kado CC)
DJ skull candy panel pot
PBW natty`s
Cheap ass tireshine
Meguiars spray & ...

Tijdens het kleien bleek dat alleen de zijkant van de auto redelijk was vervuild. Het stuk klei was direct afgeschreven. Na het polijsten/cleanen kwam de wetlook direct naar boven en de lak voelde spiegelglad. +1 voor DJ need for speed..! Wel erg jammer dat het spul hee dun is. Daardoor gebruik je in het begin te veel waardoor je pad verzadigd.

De DJ skull candy was een pain in the ass om aan te brengen. Hiervoor heb ik een CC gele handpad gebruikt, maar ben halverwege overgestapt naar de natty`s. Beide waxen gaven hetzelfde resultaat, met een lichte voorkeur voor de DJ wax.

Binnenzijde van de auto is met een lichte APC oplossing behandeld en voorzien van PBW natural look. De motorruimte is gereinigd met APC en daarna met autoglym instant tyre dressing afgewerkt. Dit gaf een heel mooi resultaat.

Mooier kan ik het niet maken, ook niet makkelijker..!

5517555204_27a21abc67_z.webp

5516964101_e7cd437dc3_z.webp

5517554624_d829346552_z.webp

deze write up is wat gehaast in elkaar gezet omdat ik zo weg moet. Zal deze zsm aanpassen en aanvullen waar nodig.

Groeten,

Robert