• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Ford KA GrandPrix - een jaar later

Kleien ook weer achter de rug.
Heb de Bilthamber regular gebruikt. Erg fijne klei naar mijn mening, omdat je die in principe met water kunt gebruiken. Ik pak echter altijd S&W van Poorboy's die ik 1:10 in een sprayflesje verdun.
Kwam niet heel veel viezigheid van de auto af. Wel veel kleine ergernissen gespot.

- Steenslag
- Rechtsachter zit er een grotere kier tussen bumper en spatbord dan linksachter
- De spleet tussen motorkap en voorbumper vind ik iets te groot
- Rubbers tussen voorruit en de stijl waarvan ik nooit weet of het A of B is, geven continue zwarte shizzle af, waardoor ik me een ongeluk klei en afneem
- Schades op de auto (van die langs-loop-schade weetjewel... omdat het een ander toch geen reet interesseert)

Nu weet ik wel, een auto wordt gebruikt en houd je niet 100%, maar jezus zeg, ik heb wel zo'n hekel aan steenslag. Die voorbumper:-& word er nog net niet misselijk van.
Valt het op? Nee....
Zie je het goed? Nee...
Maar... hoe zie je het dan? Nou, simpel, als ik voor mijn auto sta en goed naar de bumper kijk dan ZIE ik het wel.
Na ja, zo goed als mogelijk de opvallende plekjes opgevuld en dan zal het straks allemaal minder goed opvallen. Ik weiger in ieder geval om allerlei rare steenslagshields aan te schaffen, want dat ziet er ook niet uit. Ik maak nu eenmaal veel kilometers, na anderhalf jaar tijd staat er 25.000 km op de teller en het hoort erbij. Als het ooit echt heeeeeeeel lelijk is dan kijk ik wel of professioneel herstel een optie is. Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren. Wel heel frustrerend hoor je eigen auto doen, ieder krasje, deukje, steenslagdinges voel je gewoon.

Witte auto en kleien... lachen hoor. Ieder pluisje lijkt vuil, daarnaast weet ik niet wat al die insecten bezield, maar het lijkt wel hoe gladder de lak, hoe meer gespuis dat op mijn auto feestviert.
Goed, de auto is klaar en schoon... hoewel ik stiekem nog wel wat vuil zag zitten in naden, heb ik natuurlijk ook netjes schoongemaakt. Kunststof afgeplakt en het interieur nog gereinigd. Ook niet bepaald een overbodige luxe. Aangezien er gecarpoold wordt heb ik zowel de voorstoelen als de complete achterbank gereinigd. Erg smerig was één hoofdsteun, van de passagiersstoel. Heb nog geen achteraf foto's want de stoelen zijn nog nat, krijg je niet echt een realistisch beeld. Voor vandaag ben ik er klaar mee, vanavond doe ik niks meer behalve naar muziek (Songfestival) kijken en luisteren. Morgen verder... denk ik.

Zoals beloofd, de velgen na schoonmaken met AutoFinesse:

2013-05-18181741_zpsdc3ed900.jpg



Smoezelige zitting:

2013-05-18163929_zps0b842dfa.jpg


Ranzige hoofsteun:

DSC_0147_zpsf14287b9.jpg


Genoeg polijstwerk in het vooruitzicht:

2013-05-18182221_zpsf2dd29c5.jpg
 
Goed bezig! Ach ja, wat valt niet op hé als je er zo mee bezig bent. Hoe je het ook went of keert, welke visie je er ook op hebt. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp, dus gebruikerssporen zullen in de loop van de tijd zijn "tol" eisen. Wel jammer als je zo zuinig op je auto bent, maar dan moet je de auto in een glazen vitrine zetten. Nadeel daarvan is, dat je niet zo vaak hoeft te detailen. Keuzes, keuzes. ;)
Alle gekheid op een stokje, mooi bezig. Die Auto Finesse Imperial vind ik zelf een heel fijne velgenreiniger. Lijkt mild te zijn, maar effectief. Morgen weer vol goede zin er tegenaan en dat staat je Ka er weer strak bij! :)
 
Ondanks de 2EM is het idd onvermijdelijk om swirls te voorkomen ......maar je bent goed bezig geweest !

Kleien vind ik best leuk.......tot ik onder de 50 cm-grens kom , dan wil mijn rug niet meer zo goed mee :D
Idem voor de wax : eens je teveel moet bukken is de fun er wel een beetje af.

Misschien is dit een oplossing voor je "steenslagprobleem" ?
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?7211-3M-Paint-Defender-Spray-Film
 
Swirls en steenslag,tja, heb er ook een hekel aan. Zo goed als mogenlijk proberen te voorkomen en dat lukt eigenlijk nooit.

Voor straks veel plijzier met:

anouk-aan-de-bird_lachvandedag-nl.jpg
 
Voor de verandering dit weekend eens bezig geweest aan mijn auto...
Vandaag stond de complete polijstriedel op de planning.
Na de auto te hebben afgenomen met S&W, na een overnachting zit er toch altijd wat stof op de auto, heb ik de DAP900 klaargelegd, verschillende polijstpads, middel en ben aan de gang gegaan.
De combinatie die ik op de gehele auto gehanteerd heb:

- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Wolfgang finishing glaze op groen

Gisteren heb ik een foto gepost van de achterklep na het kleien, hieronder een foto van de achterklep op exact dezelfde wijze en plek genomen na behandeling met mezzo op oranje:

2013-05-19122853_zps9218535d.jpg


Lakdefecten waren er genoeg. Op het dak heb ik er enkele gevonden welke ik goed kon vastleggen.
Na iedere polijstgang heb ik op deze positie een foto genomen.
Situatie na het kleien:

2013-05-19124907_zpsb550e7be.jpg


Na mezzo op oranje:

2013-05-19125848_zps02a377dc.jpg


Na mezzo op wit:

2013-05-19161642_zps6515d11b.jpg


Na de polijstgangen met mezzo heb ik de gehele auto afgenomen met eraser. Ergens heeft dit product een soort van overheersende, verslavende geur. Allesbehalve vervelend.
Dit keer heb ik ervoor gekozen te finishen met de Wolfgang finising glaze 3.0. Er is op dit forum al veel geschreven over het verschil tussen de Monello finale en de Wolfgang finishing glaze 3.0. Het voornaamste verschil zit hem in het feit dat er in de Wolfgang een glaze als toevoeging zit. Reden voor mij om de Wolfgang te pakken is omdat mijn ervaring leert dat deze zich echt ontzettend makkelijk laat verwerken. Brengt makkelijk aan, verwerken is peanuts en afnemen is een genot. Daarnaast vind ik wit een ondankbare kleur om te doen, aangezien je jezelf echt in allerlei hoeken en bochten moet wringen om krasjes te zien. Ik ben ook geen kei in het vastleggen van deze defecten. Ter zake, de Wolfgang dus, omdat deze ook de microkrasjes die dan nog overblijven na het polijsten echt heel erg mooi maskeerd. Ik heb een poging gedaan om een foto te maken na mezzo op wit van de motorkap en een foto na het aanbrengen van de Wolgang om het verschil te laten zien. Wanneer je goed kijkt zie je iets meer diepte in de tweede foto, maar het is lastig om die diepe wetlook glans op foto vast te leggen.

Na mezzo en voor de Wolfgang:

2013-05-19173724_zps2b099897.jpg


Na afnemen van de Wolfgang:

2013-05-19174240_zps49626952.jpg


Reflectie in de zon na het afnemen van de Wolfgang finishing glaze:

2013-05-19173552_zps325f731d.jpg


2013-05-19173628_zpsfd28a8db.jpg



Het was te laat om de auto nog af te kunnen werken, dus dat stat voor morgen nog gepland.
Ik had nog wel even tijd om de gereinigde stoelen te bekijken en e.e.a. in het interieur af te nemen.

De smoezelige zitting van gisteren is nu weer helemaal schoon en netjes:

2013-05-19190312_zpsd8a175c6.jpg


De ranzige, geel uitgeslagen hoofdsteun heeft ook zijn oorspronkelijke kleur weer terug:

2013-05-19190320_zps486a9e42.jpg


Alle kuststofdelen in het interieur gereinigd met APC, hierna afgenomen met S&W

2013-05-19190333_zpsb813c9ec.jpg


Ten slotte nog één reflectiefoto... morgen maar eens aan de slag met sealants, waxen en weet ik wat nog meer.

2013-05-19190518_zpsf3b76091.jpg
 
@Maaike; dat ziet er weer perfect uit en wederom leuk om te lezen!
ÈN wat een mooi interieur heeft zo'n KA, nog nooit gezien, zelfs.
 
Schit-te-rend weer vandaag, ik heb niet van de zon kunnen genieten, omdat ik mijn auto nog moest afwerken:-"
Op deze druilerige zondag is er niets aan verloren geweest dat ik lekker wat aan heb kunnen rommelen.

De afwerking.... wat heb ik dan precies gedaan?
Om te beginnen heb ik alle stofjes afgenomen en ben met behulp van S&W en een peluche bianco rond de complete auto gegaan.
Hierna heb ik de Chemical Guys Jetseal tevoorschijn gehaald en heb met behulp van de DAP en een rode finishing pad de complete auto behandeld. Vervolgens heb ik Jetseal zoals de gebruiksaanwijzing zegt, 15 minuten laten curen en hierna afgenomen. Tijdens het curen heb ik de dorpels, binnenzijde portieren en binnenzijde achterklep voorzien van een bescheiden laagje Collinite no. 885. In de 20 daarop volgende minuten heb ik de hond uitgelaten en snel wat gegeten ;)

Na ongeveer drie kwartier heb ik de tweede laag Jetseal aangebracht en wederom 15 minuten laten curen. Hierna weer afgenomen. Hierop besloot ik de velgen te voorzien van een laagje PB's wheelsealant, gewoon omdat het kan en het geeft de velgen weer een mooie diepe wetlook.

Tijd dan eindelijk om de lak af te toppen.

2013-05-20141146_zps7e26b6f1.jpg


Heerlijke wax, easy on - easy off en die fingermitt is geniaal! Had ik eerder moeten bestellen. De wheelsealant op de velgen kon ik ondertussen ook uitbuffen.
De wax laten hazen en na zo'n 10 minuten wees de swipetest uit dat ik kon beginnen met uitbuffen. Raampjes heb ik trouwens ook allemaal maar meegenomen met waxen.
Vervolgens alle kunststofdelen en rubbers behandeld met trimrestorer en de banden voorzien van een bescheiden laagje Wolfgang bandenspul. De auto naar buiten gereden waarna het natuurlijk begon te regenen. Ach ja, who cares...
Stiekem is er best wel wat tijd gaan zitten in deze detail en met de detail van vorige week nog in mijn achterhoofd ben ik blij dat het er voor eventjes weer opzit.

Het eindresultaat dan:

2013-05-20153009_zps34e591b8.jpg


2013-05-20152809_zpsf99bb9b5.jpg


DSC_0216_zpscc088658.jpg


2013-05-20153050_zpsb3b6fafc.jpg


DSC_0215_zps900d967e.jpg


2013-05-20153023_zps4680f22b.jpg


2013-05-20154129_zpse00e9de1.jpg


2013-05-20154209_zps9362c3bd.jpg
 
Je hebt je best weer goed gedaan - auo ziet er weer mooi glanzend uit. Tof die laatste foto met beidde auto's.

Maaike, wat is het voordeel van de Jetseal sealant tov andere? Ben met deze niet bekend.
 
De Jetseal heb ik ooit eens besteld omdat het één van de betere sealants zou zijn qua duurzaamheid. Dat vond/ vind ik belangrijk, omdat ik behoorlijk wat kilometers maak met dit gebakje.
Eigenlijk is het een anti-roest sealant ontworpen voor de vliegtuigindustrie. Volgens de verpakking bereik je met Jetseal de beste resultaten en bescherming voor lak, fiberglas, aluminium, chroom en andere metalen.

Jetseal heeft de eigenschap zich te binden met de lak en geeft een spiegelend resultaat. Reden twee voor mij om destijds te bestellen, omdat wit en reflectie niet zo heel gemakkelijk samengaan. Het is een sealant op basis van nano technologie. De acrylkristallen binden zich moleculair aan het oppervlak en geven een langdurig glanzend resultaat.
De verpakking beschrijft dat twee lagen aanbevolen worden (tijd ook in de gaten houden) voor het bereiken van het beste resultaat.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag.
 
Mijn dank is groot - snap nu wat het doet en waarom je ervoor gekozen het op je "gebakje" te doen.

Hoe lang is de standtijd van deze sealant dan langer tov bijvoorbeeld AF Power sealant (zit er bij mij nu op).
 
Dat antwoord moet ik je toch echt schuldig blijven.
De enige ervaring die ik tot op heden heb is met de EX-P sealant van Poorboy's die het op mijn oude auto zo'n 3 maanden volhield na te zijn afgetopt met Natty's red.
Op den duur heb ik de Jetseal besteld wegens alle hierboven genoemde eigenschappen en die voor het eerst een jaar geleden gebruikt volgens mij. ik heb nooit een testje bijgehouden hoe en wat met betrekking tot de standtijd. Daarnaast vraag ik me serieus altijd af... ik breng een sealant aan, die heeft bepaalde eigenschappen. Duidelijk.
Daarnaast wordt de sealant afgetopt, dan is mij enkel de duurzaamheid en beschermende factor van de wax zichtbaar toch? Althans, voor de eerste periode. Goed onderhouden doet veel natuurlijk.
Anyway, genoeg geouwehoerd weer, heb nog een linkje gevonden naar een discussie op Autogeek. Als je zin en tijd hebt kun je die hier lezen aangaande de standtijd en duurzaamheid van de Jetseal.
 
Dat is nu jammer. (AF zit er bij mij nu op vanaf half februari)

Dat van die bepaalde eigenschappen ben ik het helemaal mee eens alleen is theorie vaak anders dan praktijk vandaar dat ik nieuwsgierig was. Misschien een idee om eens bij te houden en te kijken hoe de sealant zich houdt tot je weer een grote detailbeurt in de planning hebt zitten.

Klopt voor de eerste periode - ik heb ook afgetopt met een wax (niet alleen voor meer bescherming maar ook voor meer wetlook). En ja natuurlijk doet goed onderhoud veel goeds anders had het weinig nu om het te doen, toch?

Zal de link als ik tijd heb eens lezen. Dank daarvoor!
 
Als ik er aan denk zal ik de komende weken eens een sheeting test bijhouden op de motorkap van mijn auto. Dan zal ik de waxlaag ook niet meer boosten of wat dan ook.
Ik zal dan iedere keer op dezelfde wijze wassen en afhankelijk van de aard van de viezigheid (voor hetzelfde geld krijgen we weer van die Sahara neerslag) eventueel foamen. Ik ga eens nadenken over het hoe en wat hiervan. Wel leuk om te kijken wat de Jetseal in praktijk doet.
 
Zo zou je het kunnen noemen ja... Ik kwam enthousiast terug thuis van de dealer... Eea laten zien en tja.... Toen was het; 'in het rood is ie gaaf!' ik balen natuurlijk ;)
Had ze de laatste te pakken en haar toenmalige auto was nog geen 2 jr oud! Op slag verliefd denk ik. Op 11-11-11 om 11:11 stonden de auto's klaar. Leuk voor de dealer ook. Maar de mijne vind ik toch mooier :heart_eyes: