• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Ford KA GrandPrix - een jaar later

Over het algemeen vind ik spatlappen not done, maar icm de OZ velgen doet dit een beetje "Rallye" aan....


Stiekem staat het dus wel erg gaaf!:)^
 
In drukke tijden gebeuren er ook wel eens minder leuke dingen.
Vaak wanneer ik later moet beginnen op mijn werk dan staat de parkeerplaats ramvol, dan moet ik de auto langs de kant van de weg parkeren.
Nu ben ik daar al geen fan van, omdat een ander niet echt nauw kijkt en de kans groot is dat er rakelings langs de auto wordt afgereden, maar ik ben er allemaal niet zo blij mee, omdat er echt een joekel van een stoeprand langs die weg ligt.

Natuurlijk voelen jullie hem al wel aankomen.... afgelopen week had ik geen plek en was aangewezen op een plekje langs de stoep.
Ik had al een tijdje last van een klever en op het moment dat ik eigenlijk de auto weg wil zetten komt er ook nog eens een tegenligger behoorlijk hard aanrijden met een gangetje van zo'n 80 km/h daar waar je 50 km/h mag. Die weg is smal, omdat er volop auto's langs de kant van de wegstaan en mede dankzij de klever kon ik geen kant op. Gevolg: iets te snel naar rechts ingestuurd waarna wat geschraap van metaal langs beton hoorbaar was.... ai ai ai....]-0 ]-0 ]-0 ]-0

Zo vaak als toen op dat moment heb ik mezelf nog nooit vervloekt. Ik heb me op laten jagen, een fout gemaakt en zit met de gebakken peren.
Kortom; een OZ velg met stoeprandschade. Dit was serieus niet leuk.
Verzekering ga ik er niet voor inschakelen. Wel heb ik andere plannen.
Eerst een plaatje van de velg maar, niet letten op de viezigheid, auto moet gewassen worden na een ruime twee weken.

KapotteOZVelg.jpg


Ik was sowieso van plan winterbanden en een nieuwe set velgen te regelen.
Toevallig heb ik de laatste set OZ superturismo's Rossa kunnen bemachtigen. 100% Nieuw en dik afgeprjst. Geluk bij een ongeluk.
Factuur is onderweg en dan worden ze verzonden, aangezien ze in het Noorden van het land te koop staan is me dat iets te gek.
De huidige set velgen wordt door mijzelf helemaal, compleet schoongemaakt waarna de stoeprandschade herstelt gaat worden en ik de velgen transparant wil plastidippen. Vervolgens gaan de winterbanden er omheen.
De nieuwe set Superturismo's zullen voorzien worden van de huidige zomerbanden.

Wanneer de nieuwe velgen binnen zijn zal ik uiteraard een update plaatsen.
 
Dat zijn echt de minder leuke dingen Maaike..
Succes met herstel en alvast veel plezier met de nieuwe set.

We wachten de foto's af
 
Mooi werk Maaike. Ik begrijp alleen niet waarom je de velgen straks onder de transparante plastidip wil hebben. Ik ben zelf een poosje terug ook met transparante plastidip bezig geweest, en was teleurgesteld over de matheid van de laag, waardoor je echt een behoorlijk kleurverschil krijgt ten opzichte van niet met plastidip behandelde zaken.

Misschien is plastidip wel iets voor de spatlappen, het wit zal doordat het erg mat is, niet mooi zijn op een witte auto, maar misschien dat het rood beter matched.
 
persoonlijk zou ik de banden eerst op de velgen laten leggen voor je gaat plasti dippen. anders trek je het er zo af
 
Leuk topic gemaakt zo, ik ga het binnenkort nog eens rustig nalezen!

Je moet mijn TT velgen eens zien, sommige stukjes daar zit nog veel meer stoeprandschade op helaas maar zonde is het altijd!!
Ik ga ze zelf weer proberen goed te maken maar meer schuren, vullen enz enz.

ST zijn goed goed ontworpen heb ik vernomen, maar wel wat prijziger.
Hele andere auto als je nu hebt, maar die ziet netjes uit!
Wel ontzettend schreeuwerig dashboard zeg.. lijkt wel een transformer!! (van die GP)

Succes met de velg vast!
 
Oei Maaike dat ziet er niet goed uit die velg! :( :(
Straks met die andere velgen zal het wel weer opgelost zijn toch:cool:
nu je het zo over de ST hebt.....er staat nog een hele mooie blauwe in de showroom bij ons:-" :-"
 
Tja, die velg...het is gewoon heel jammer.
Had op internet gezocht naar een vervangend exemplaar, maar de importeur liet weten dat de set niet meer te verkrijgen is.
Kortom; ik heb al mazzel gehad dat de set nog leverbaar was toen ik de KA bij jullie heb gekocht.
Nu de velgen goed schoonmaken en beschermen. En natuurlijk heb ik mega veel mazzel dat de laatste set in Nederland nog niet verkocht was. Dus dan doen we het zo maar. Nu eens kijken waar ik een leuke winterbanden deal kan sluiten. Gelukkig heb ik daar nog wel even tijd voor. Hoewel...als ik zo eens naar buiten kijk lijkt het serieus wel herfst...maar goed.

Reden voor de plastidip schuilt in het feit dat ik de velgen voor de winter goed wil beschermen en ik dat dacht te kunnen met een transparante laag plastidip, maar kan nog maar weinig gebruikerservaringen terugvinden op internet.
De spatlappen blijven trouwens lekker zwart, ik vind het wel wat stoers hebben. Van de weel spotte ik een KA grand prix ook in crystal white, maar dan met LM velgen en geen spatlappen. Dan ben ik toch heel blij met mijn OZ velgen :heart_eyes: en spatlappen.
Momenteel ben ik aan het bekijken waarmee en hoe ik de velgen tegen pekel wil gaan beschermen. Van meerdere mensen hoor ik dat het zonde is om met zo'n set in de winter te rijden, dat klopt misschien wel, maar aan de andere kant ik kan nu de nieuwe set (worden de zomervelgen) voor zo'n spotprijs bemachtigen dat het geen schande is om de beschadigede set te degraderen tot winterset. Neemt niet weg dat ze dan alsnog goed schoongemaakt en onderhouden blijven worden. Ben alleen aan het bekijken hoe ik dat het beste kan gaan doen.
 
Die nieuwe set velgen worden ook rood, neem ik aan (zo aan de naam te zien).
Met die rode velgen ben je makkelijk te spotten op de A58 ;)

[edit] Misschien C-Quartz voor de wintervelgen?
 
Hmmm nog niet aan gedacht. Is een optie, maar wel een ramp denk ik met die vele spaken.
Zit al regelmatig klem met schoonmaken en dan heb ik niet eens grote handen:D

En inderdaad, precies dezelfde. Vind dit het mooiste model. Ook gekeken naar de Superleggera en Ultra maar dat was het net niet allemaal.
Ook regelmatig op de A58 te vinden? Ik pas over 4 maanden weer, dan moet ik weer naar Eindhoven. Nu eerst 4 weken vakantie en dan weer 3 maanden werkzaam in Bergen op Zoom.
Bedankt voor je tip!
 
Als je nieuwe velgen onder de Ka liggen, kun je de oude op het gemakje schoonmaken (en laten repareren?).
Dan kun je de velgen stuk voor stuk aanpakken (is ook een leuke bezigheid als het zulk baggerweer is als nu).
Verder onderhoud tussendoor kun je dan doen met een velgenwax of Reload.
Ik heb zelf 20-spaaks velgen, dus ik heb er zelf ook het nodige werk aan. Met Reload zou dat een hoop werk moeten schelen.

Ik zag je laatst op de A58 rijden vanuit EHV. De Ka is van afstand duidelijk herkenbaar;
-Ka met strepen: check
-Rode velgen: check
-Jongedame achter het stuur: check, dat moet Maaike zijn
Ik heb maar niet getoeterd; wie weet rijdt er politie in de buurt ;)
 
Whaha je laatste opmerking is met een heel duidelijke knipoog volgens mij.
Ach.... Wel grappig hoor.
Rijd altijd samen met een collega. Dus ik rijd om de week.
Zal over een paar maanden eens beter gaan opletten en even goed checken in wat voor auto jij rijdt
 
Ik heb altijd heel veel ideetjes en plannen, maar het is altijd nog maar de vraag of hier iets van terecht komt.
Wanneer het een passie aangaat kun je er voor 99% vanuit gaan dat ik doe wat ik zeg.
De eerste volgende stap voor de KA is gezet.

D60A435E.jpg


F75C391B.jpg


D9CCAD52.jpg


F2DFDC2F.jpg


Wat is dan de bedoeling?
Mijn zomerbanden gaan van de hudige set onder de auto (ook Superturismo's) af.
De nieuwe set gaat schoongemaakt, licht gecleaned en beschermd worden met Finale en de zwarte cone, CG jetseal en PB's wheelwax.
De zomerbanden worden om de nieuwe set heengelegd en onder de auto gemonteerd.

De huidige set gaat mee terug naar huis, met uitzondering van de beschadigde velg, want deze gaat gerepareerd worden. Vervolgens ga ik de velgen uitgebreid schoonmaken, reinigen en cleanen. Polijsten zal ook noodzakelijk zijn, zeker aangezien ik deze set ga voorzien van Cquartz. Waarom? Dit wordt mijn winterset...dus die wil ik goed beschermd hebben.
Wanneer het aanbrengen van de Cquartz mij goed bevalt wil ik dit misschien ook met de nieuwe zomervelgen gaan doen.|
Ondertussen verder kijken voor winterbanden.
 
Die dozen hebben hun werk gedaan aan de deuken te zien ;)
Nette velgen, hele bekende maar mooi hoor.
 
Een jaar later ten opzichte van de eerste grondige detailbeurt.
Eigenlijk is deze auto in dezelfde laktechnische staat als die van mijn moeder. Omdat ik geen show-off van mijn eigen auto ga maken, zal ik deze projectpagina gewoon updaten steeds.
Swirls, waskrasjes en andere enge dingen ondankt dat ik altijd netjes volgens de twee emmer methode was en zelfs op mijn eigen auto een drietal washmitts gebruikt. Echt niet (dacht ik) dat ik met vuil in mijn washmitt de auto zou wassen. Nou, wel dus. Ik ben dan ook absoluut het nut gaan inzien van goed pre-washen en foamen. Hiertoe heb ik mijn Gilmour vervangen voor een Gloria FM10. Echt een genot om te gebruiken. Zand, vuiltjes en wat ander grof spul trekken zo veilig van de lak waardoor ik daarna zonder zorgen kan gaan wassen.

Zo'n 6 weken terug de tijd gevonden mijn winterset onder de auto uit te halen en te wisselen met de zomerset.
De zomerset was natuurlijk helemaal schoon, maar toch heb ik deze grondig gewassen, gereinigd en voorzien van twee laagjes Poorboy's EX-P sealant alvorens ik ze onder de auto heb gelegd...uuuhhhh laten leggenw^^w

2013-04-02114923_zps194b567d.jpg


2013-04-02115236_zpsa3948486.jpg


Vandaag stond dan eindelijk mijn auto klaar op de oprit om gewassen te worden.
De Gloria heb ik gevuld met 1 liter water en 45 ml ValetPro neutral snow foam. Laten inweken en afgespoeld.
Hierna heb ik alle rubbers en kunststof ontvet met Meguiars APC waarna ik ook alle kieren en binnenkant van de deuren alswel de achterklep heb ingeborsteld. Hierna de auto volledig afgespoeld.
Rondje om de auto gewapend met verschillende borstels en APC om de wielkuipen en banden te reinigen.

Hierna was het tijd voor de velgen. Afgelopen week heb ik de imperial wheel cleaner van AutoFinesse besteld ter vervanging van de ValetPro Bilberry die op was. Ik hoor, lees en zie veel goede verhalen over AutoFinesse en daarom heb ik deze cleaner besteld. Op de fles staat:
1:2 voor veel vervuiling
1:10 voor normale vervuiling

Ik had de auto al zo'n 3 weken niet gewassen dus ben er zo'n beetje tussen in gaan zitten waardoor mijn verdunning 1:7 geweest is. Ik heb er bewust voor gekozen velg voor velg te werken. Ik ben bijzonder zuinig op mijn velgen in het bijzonder, dit is natuurlijk mijn nieuwe tweede set en ben als de dood dat hier ook iets mee gebeurd. Vandaar...
Velg ingespoten, even laten inwerken en ik was eigenlijk teleurgesteld dat ik geen duidelijke reactie zag. Nogal sceptisch ben ik daarna het product gaan inwerken met de wheelbrush van Mothers, maar toen viel het me wel degelijk op dat het spul werkte. Tussen de spaken en voor het velgbed heb ik de EZ detail brush gebruikt en om de moeilijke hoekjes schoon te maken de kleine wheel woolie. Eerlijk waar, ik sta ervan te kijken. Mijn velgen zijn nog nooit zo makkelijk schoon geworden8-())
Ik heb aan twee dingen een schurfthekel:

1) Velgen schoonmaken
2) Kleien
Ik kan er nu eentje schrappen, want op deze manier is velgen schoonmaken wel degelijk leuk!

Na het foamen en voor het wassen:

2013-05-18111818_zps65dc3609.jpg


En de velgen voor het reinigen (foto na komt nog):

2013-05-18111833_zps524e5481.jpg


Ondertussen twee emmers gevuld met goed veel warm water en een overdosis Poorboy's slick & suds hieraan toegevoegd. Samen met mijn 3 washmitts hebben wij dat klusje weer mooi geklaard.
Mooi schoon, geen heel erg ranzig spoelwater dankzij mijn nieuwe maatje de Gloria FM10 alleen wel een hoop teer:eek:
Ook zoiets irritants op een witte auto.
Maar hé, even een blik werpen in mijn opbergdozen en tadaaaaaaa Tar-X. Auto ingespoten en even laten inwerken. Heb een basic of bling spons van Dodo Juice en daarmee heb ik de teerplekjes wat verder ingewerkt. Niet alles is verdwenen, maar ik moet zometeen toch nog gaan kleien dus dan komt dat wel goed. Vervolgens een rondje om de auto met Iron- X en hierna grondig afgespoeld.

2013-05-18130806_zps58457041.jpg


De auto heb ik hierna naar binnengereden en die staat nu te wachten om gekleid te worden. Daarnaast zal ik meteen wat schadeplekjes gaan opvullen, want steenslag is echt onvermijdelijk.
Hopelijk morgen aan de slag met polijsten.
 
Hahaha goed bezig Maaike! Nu het 2e vervelende klusje,althans dat vind jij, kleien! Zelf vind ik het wel rustgevend om te doen dat kleien.