Een jaar later ten opzichte van de eerste grondige detailbeurt.
Eigenlijk is deze auto in dezelfde laktechnische staat als die van mijn moeder. Omdat ik geen show-off van mijn eigen auto ga maken, zal ik deze projectpagina gewoon updaten steeds.
Swirls, waskrasjes en andere enge dingen ondankt dat ik altijd netjes volgens de twee emmer methode was en zelfs op mijn eigen auto een drietal washmitts gebruikt. Echt niet (dacht ik) dat ik met vuil in mijn washmitt de auto zou wassen. Nou, wel dus. Ik ben dan ook absoluut het nut gaan inzien van goed pre-washen en foamen. Hiertoe heb ik mijn Gilmour vervangen voor een Gloria FM10. Echt een genot om te gebruiken. Zand, vuiltjes en wat ander grof spul trekken zo veilig van de lak waardoor ik daarna zonder zorgen kan gaan wassen.
Zo'n 6 weken terug de tijd gevonden mijn winterset onder de auto uit te halen en te wisselen met de zomerset.
De zomerset was natuurlijk helemaal schoon, maar toch heb ik deze grondig gewassen, gereinigd en voorzien van twee laagjes Poorboy's EX-P sealant alvorens ik ze onder de auto heb gelegd...uuuhhhh laten leggenw^^w
Vandaag stond dan eindelijk mijn auto klaar op de oprit om gewassen te worden.
De Gloria heb ik gevuld met 1 liter water en 45 ml ValetPro neutral snow foam. Laten inweken en afgespoeld.
Hierna heb ik alle rubbers en kunststof ontvet met Meguiars APC waarna ik ook alle kieren en binnenkant van de deuren alswel de achterklep heb ingeborsteld. Hierna de auto volledig afgespoeld.
Rondje om de auto gewapend met verschillende borstels en APC om de wielkuipen en banden te reinigen.
Hierna was het tijd voor de velgen. Afgelopen week heb ik de imperial wheel cleaner van AutoFinesse besteld ter vervanging van de ValetPro Bilberry die op was. Ik hoor, lees en zie veel goede verhalen over AutoFinesse en daarom heb ik deze cleaner besteld. Op de fles staat:
1:2 voor veel vervuiling
1:10 voor normale vervuiling
Ik had de auto al zo'n 3 weken niet gewassen dus ben er zo'n beetje tussen in gaan zitten waardoor mijn verdunning 1:7 geweest is. Ik heb er bewust voor gekozen velg voor velg te werken. Ik ben bijzonder zuinig op mijn velgen in het bijzonder, dit is natuurlijk mijn nieuwe tweede set en ben als de dood dat hier ook iets mee gebeurd. Vandaar...
Velg ingespoten, even laten inwerken en ik was eigenlijk teleurgesteld dat ik geen duidelijke reactie zag. Nogal sceptisch ben ik daarna het product gaan inwerken met de wheelbrush van Mothers, maar toen viel het me wel degelijk op dat het spul werkte. Tussen de spaken en voor het velgbed heb ik de EZ detail brush gebruikt en om de moeilijke hoekjes schoon te maken de kleine wheel woolie. Eerlijk waar, ik sta ervan te kijken. Mijn velgen zijn nog nooit zo makkelijk schoon geworden8-())
Ik heb aan twee dingen een schurfthekel:
1) Velgen schoonmaken
2) Kleien
Ik kan er nu eentje schrappen, want op deze manier is velgen schoonmaken wel degelijk leuk!
Na het foamen en voor het wassen:
En de velgen voor het reinigen (foto na komt nog):
Ondertussen twee emmers gevuld met goed veel warm water en een overdosis Poorboy's slick & suds hieraan toegevoegd. Samen met mijn 3 washmitts hebben wij dat klusje weer mooi geklaard.
Mooi schoon, geen heel erg ranzig spoelwater dankzij mijn nieuwe maatje de Gloria FM10 alleen wel een hoop teer
Ook zoiets irritants op een witte auto.
Maar hé, even een blik werpen in mijn opbergdozen en tadaaaaaaa Tar-X. Auto ingespoten en even laten inwerken. Heb een basic of bling spons van Dodo Juice en daarmee heb ik de teerplekjes wat verder ingewerkt. Niet alles is verdwenen, maar ik moet zometeen toch nog gaan kleien dus dan komt dat wel goed. Vervolgens een rondje om de auto met Iron- X en hierna grondig afgespoeld.
De auto heb ik hierna naar binnengereden en die staat nu te wachten om gekleid te worden. Daarnaast zal ik meteen wat schadeplekjes gaan opvullen, want steenslag is echt onvermijdelijk.
Hopelijk morgen aan de slag met polijsten.