• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail FoFo winter wash

TWA

Detailing guru
14 mei 2018
497
153
40
Amsterdam
Whellow all,

Inmiddels weer paar dagen geleden gewassen, maar ik was ook redelijk laat met wassen na ons weekje winter wonder weer... :D

Het plaatje vooraf:

20210303_123919.jpg


20210303_123914.jpg


20210303_122156.jpg


Standaard vieze bagger van pekel en gesmolten sneeuw, gemixt met ander weg viezigheid.

Begonnen met de velgen. Deze ingespoten met Bilt-Hamber Auto-Wheel en laten werken, ondertussen de banden ingespoten met Poorboy's World APC+D en met een stevige borstel de banden een goede scrub gegeven.

20210303_121729.jpg


Op zich redelijk veel vervuiling, maar heb erger gezien. De velgen zelf nog met een detail brush, de Mothers Wheel Brush en een EZ Detail Brush behandeld in mn wasemmer met een scheutje Dodo Born to be Mild shampoo.

Daarna de carrosserie in gespoten met Bilt-Hamber Auto-Foam met een hoge druk handpomp. Dit lekker laten intrekken voor een paar min, om vervolgens goed af te spuiten met de hogedruk reiniger.

Lekker laten weken:

20210303_124331.jpg


Na het afspoelen:

20210303_125140.jpg


Ben zeer te spreken over het resultaat van alleen de Bilt-Hamber. Je ziet het meeste vuil al verdwijnen en dat zonder de lak aangeraakt te hebben. Voor een pre-wash zeker een aanrader wat mij betreft.

Tuurlijk krijg je niet de hele auto schoon, maar overall is er al aardig wat van het vuil losgeweekt. Tuurlijk is de beating and sheening nog niet helemaal terug, daarom is wassen zeker nog wel nodig (in dit geval dan) :

20210303_125147.jpg


Na dit rondje pre-wash, de foamlans er bij gepakt en de gehele auto een fijne witte sneeuw laag gegeven :p

Hiervoor Monello Artico Magico gebruikt en deze lekker laten weken

20210303_125544.jpg


Ondertussen met een detail brush alle kiertjes en randjes gesopt, om ook daar alle viezigheid tussen uit te krijgen. Wat een heerlijke hobby is dit toch :innocent:

20210303_125540.jpg


Helaas moest ik de auto na het afspoelen gebruiken voor een ritje, dus voor de oplettende kijker welke zou zijn opgevallen dat de auto ineens anders staat: dat klopt :rolleyes:

Aangezien de auto weer in aanraking is gekomen met stof en vuil, nog een keer afgespoten met de HD en een extra foam rondje. Dit keer gekozen voor Valet-Pro Advanced Neutral Snow Foam mede omdat m'n Monello op was :D

20210303_141615.jpg


Na het afspoelen rondje (nummer 6 ofzo? Ben de tel kwijt...) was het dan eindelijk tijd om de was handschoen aan te trekken, althans soort van. Mn 2 Grit Guard emmers er bij gepakt, lekkere scheut Dodo Juice BTBM er in en aan de slag met mn Microfiber Madness washmit voor het bovenste gedeelte van de auto en de onderzijde met de Wash Pad.

20210303_142740.jpg


Na het afspuiten (daar gaan we weerrrr) nog een ronde met de Bilt-Hamber Korrosol over de lak, om het aanwezige vliegroest te vangen. Viel mij reuze mee, weinig tot geen reactie te zien op 1 plekje na :grinning:

20210303_144911.jpg


20210303_144919.jpg


Je raad het nooit, maar de HD mocht weer aan t werk. Alles er weer af, tijd om te gaan drogen. Hiervoor heb ik de Microfiber Madness Chipmunk XL gebruikt, een fijne grote droogdoek met een sterke absorbering. Lekker formaat en de auto is zo weer droog. Even de deuren open om het overtallige water weg te laten lopen uit alle kieren en op naar de ramen schoonmaken.

Ik ben al een tijdje fan van Poorboy's World Glass Cleaner, vanwege het streeploos resultaat. Tip hierin is wel 2 microvezel doeken te gebruiken:1 voor het schoonmaken, 1 voor het na poetsen. Zelf maak ik de ramen schoon met Dope Fibers Glass doeken en neem af met een Valet Pro Advanced doek voor een streep- en vlekloos resultaat.

Voor schoonmaak:

20210303_152557.jpg


Na schoonmaak:
20210303_152704.jpg


En nu tijd om al m'n werk te verzegelen en wat shine toe te voegen. Ook ik heb te veel keuzes om uit te kiezen, maar dit keer heeft Collinite 845 de voorkeur gehad. Blijft een heerlijke Wax, gemakkelijk aan te brengen en een mooi resultaat (al zeg ik het zelf)

20210303_153351.jpg


20210303_154626.jpg


Al met al een lekker ontspannen en rustgevend dagje geweest, met een zichtbaar resultaat. Helaas geen foto in de zon met de banden dressing er op (gekozen om de 303 Aerospace Protectant er op te smeren, dit om uit te proberen en omdat ik meer van een matte finish ben dan glim banden.), maar dat weten de meeste zich wel voor te stellen hoe dat er uit ziet :p

20210303_163221.jpg


Thanx voor het lezen, hopelijk kunnen vermaken en wees vrij om tips of commentaar te geven natuurlijk :D

Nu (nog steeds) de binnenkant weer eens doen, helaas deze week aardig vol geboekt et werk en andere verplichtingen, maar deze volgt spoedig (want het moet echt, oof)

20210303_163233.jpg



Greetz Emiel
 
Morgen de FoFo inleveren voor service beurt. Dan komt het Monello DEZE AUTO NIET WASSEN kaartje geloofwaardiger over :joy:

Was wel weer nodig ook dat wassen, helaas geen foto's vooraf (mede omdat ik al bezig was en daarna besloten had een topic te maken).
Wel van het strijdplan en de soldaten...

20211230_152759.jpg


Heb als foamer nog niet echt een handige versie, is nog een Ome Ali versie, of de bij de HD geleverde versie. De laatste gekozen omdat ik dan de Monello flesjes er op kon schroeven, wat weer meer gebruiksgemak geeft. Toch maar eens neuzen voor een andere foamer: bij deze kan de schuim hoeveelheid niet aangepast worden en is zo ruim, dat je product er snel doorheen gaat...

20211230_153833.jpg


Begonnen met Bilt-Hamber Auto Foam en deze lekker laten werken. Even af spoelen en daarna, zoals hier boven te zien is, Autoglym Polar Blast het werk over laten nemen.

Alles weer afspoelen (moet zeggen: ik begin de Pistola Corta - Short Trigger Gun steeds fijner te vinden. Perfect gewicht, lekker in de hand en super wendbaar.) en klaar voor het soppen.

20211230_154202.jpg


Ben al een tijdje over op 1 emmer techniek. Simpelweg : woon in een bovenwoning met zolder, waar alles opgeslagen staat o_O
Dus hoe minder ik mee hoef te slepen, hoe gelukkiger ik aan het einde van de dag ben (als het weer naar boven moet). Scheelt weer 3 trappen lopen. Sopje gemaakt met ONR en een stapel microvezel doeken.

20211230_155412.jpg


Met het blote oog nog duidelijker te zien, maar links de doek nog schoon, rechts het vuil wat nog op het paneel zat. Het was echt weer eens nodig, de auto wassen :rolleyes:

20211230_160621.jpg


Zo langzaam aan kwam er weer wat sheeting en beading te voorschijn. Op zich knap dat de Collinite 845 er nog op zit, na de Bilt-Hamber Auto-Foam.

Hierna weer de foamer er op en de Autoglym Polar Seal er over gespoten. Handig als drooghulp en mooi hydrofobisch effect. Daarna nog een rondje gemaakt met de Sonax Brilliant Shine Detailer en mn mooie Desert Island Blue FoFo was weer terug. Morgen met trots inleveren :D

20211230_163029.jpg


20211230_163003.jpg


Thanx for reading :cool:

Greetz Emiel
 
Staat er weer lekker bij. Misschien kun je hem op 2 januari gaan halen, als ze hem dan in de werkplaats houden heb je geen last van eventuele vuurwerkresten (al zal dat dit jaar nooit zo heel veel zijn)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedacht me precies het zelfde vanmiddag. Zou idd wel het beste uitkomen. Krijg leen auto mee, dus de noodzaak om de auto op te halen is niet heel groot.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: dencoupe
Vandaag weer eens snel gewassen. Avond dienst vandaag, kon dus nog even voor het werk van de zon genieten (hoewel de wind t niet bepaald lekker maakte :rolleyes:).

Eens wat nieuws proberen, althans voor mijzelf. Vandaag gekozen voor een rinseless wash. Waarom? Geen zin om alles uit te rollen en uit te stallen, daarnaast heeft dit als voordeel dat het water gebruik beperkt is. Een win-win situatie dus.

Het strijdteam voor vandaag:

20220212_133457.jpg

De IK sprayer heb ik niet gebruikt, aangezien de Kwazar perfect was voor deze klus.

De auto zelf had de typische wintervervuiling. Afgelopen nacht was er weer flink gestrooid, de wagen was vannacht en deze ochtend op pad, met genoeg vervuiling als gevolg. Ik heb er voor gekozen de velgen en wielkasten niet te wassen, mede omdat alle zout nog op de wegen ligt en er vast ergens volgende week wel weer een wasje plaats gaat vinden :D

De voor plaatjes:

20220212_133543.jpg


20220212_133538.jpg


20220212_133552.jpg

20220212_133617.jpg

20220212_133607.jpg


Begonnen door alles lekker in te sprayen, goed laten weken. Zo krijgt de ONR de kans het vuil "op te pakken" en te liften van het oppervlakte.

20220212_133812.jpg


Daarna vervolgens met een natte, maar niet doorweekte microvezel doek de panelen afgenomen. Na elke swipe, de doek gevouwen naar een schone kant en dat paneel voor paneel. Zoals verwacht natuurlijk genoeg vuil wat er af kwam. Nadien was het verschil duidelijk te zien tussen een schone doek en vieze doek:

20220212_141832.jpg


20220212_141814.jpg


Na de gehele auto te hebben gedaan, nog voldoende water in de emmer over. Ik kies er dus voor om de doeken niet uit te spoelen, maar elke keer een verse doek te pakken voor een nieuw paneel. Uiteindelijk nog voldoende water over, waarschijnlijk de volgende keer dus nog minder water gebruiken.

20220212_141752.jpg


Na het drogen was de auto alweer een stuk frisser:

20220212_141635.jpg


20220212_141641.jpg

20220212_141648.jpg


20220212_141659.jpg


20220212_141704.jpg


Tijdens de LetItRain actie een flesje P&S Beat Maker aangeschaft, deze over de auto heen gespoten en afgenomen. Nu al een diepe mooie kleur, ben benieuwd als de BM is uitgehard.

En zo is de auto weer fris (ik ook door de kl*te wind :cold_sweat:) en dit heeft anderhalf uur gekost mede omdat ik lekker op mn gemak bezig ben geweest. Ja vond het spannend, voor nu geen krassen of swirls kunnen vinden dus naar mijn idee werkt dit perfect voor een snelle winterwas, zonder dat je water bevriezen kan.

Het eind resultaat :

20220212_141929.jpg


20220212_142000.jpg


20220212_143939.jpg


Thanx all for reading :cool:
Greetz Emiel
 
Ah yes, the love of my life: ONR......... Vooral de laatste formule is om te versmaden. Daarom heb ik er momenteel 15L van staan.........

Ziet er weer keurig uit! Gewoon de veels-te-dure spons gebruiken joh, werkt veel fijner en sneller dan de doeken. Het is met de spons makkelijker om de druk op je paneel te reguleren.

En dit is echt heel flink vloeken in de kerk, maar ik denk dat die specifieke spons veiliger is dan doeken of wash mitts. Mijn inziens wordt vuil echt opgenomen in de spons, t.o.v. microvezel waar het vuil meer kans heeft om aan de oppervlakte te blijven.

En goed dat je die heule vieze velgen niet hebt meegepakt, dat vind ik al snel teveel moeite met rinseless.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en TWA
Really? Ik heb dat idee juist bij die spons! Ben bang dat er dan rommel achter blijft in die sneden o_O

Nu met de doek wrijf ik niet over de lak, als in heen en weer bewegen. Ik maak een "sweep", terwijl in mijn hand draai. Moeilijk uit te leggen zo, maar veeg het als het ware op met de doek.

Volgende keer wil ik de stomer er op los laten, dan kan ik tussen de kieren nog meer vuil weg krijgen. Denk dat ik dan ondertussen ook wel richting de liters moet gaan van ONR :joy:

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Focus op de Fo s... o_O

Helaas werken parkeersensoren niet tegen het reservewiel van een 4x4,daar is mn vrouw in ieder geval achter gekomen :rolleyes:

Ben bezig met de deuk er uit te halen. Wacht nog even op beter weer en een vrije dag, maar die combo is in de tegenwoordig 6 maanden durende herfst in NL best lastig.

Van dit:

20211104_120341.jpg

20211104_120344.jpg


Naar nu nog fine tunen en nieuwe letters plakken

20211104_144429.jpg


Greetz Emiel