• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA zowel cut als finish?

Esmid

Detailing guru
22 mei 2019
215
138
Groningen
Goedendag,

Momenteel bezig ik 2 draadloze flex machines, de XFE en de PXE enkel begin in steeds meer interesse te krijgen in de XCE forced DA machine.

Nu vroeg ik mij af of er ook mensen hier zijn die met een forced DA ook finishen?

Ik merk momenteel dat de auto's steeds meer flauwe hoeken en rondingen krijgen met harde lak soorten en wil zodoende eigenlijk wel naar forced gaan en ik vind zelf de techniek ook een mooi stukje.

Zijn er mensen aanwezig die het in beide situaties gebruiken? De XCE werkt top echt geen problemen mee maar soms om tijd te winnen zou ik wel willen opschalen.

Mvg
Eric
 
Ik volg even want ook ik zou nog niet kunnen kiezen tussen de draadloze XFE of XCE.

Mijn vingers jeukte even toen de VRG hier te koop stond, maar ik wil toch echt draadloos blijven.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Ik heb alleen met een forced DA (Rupes Mille) gewerkt op de testpanelen van CC en dat was qua finish niet best. Misschien dat het aan de lak lag (want die zwarte panelen zijn erg gevoelig), maar dat heeft mij ervan weerhouden om een forced DA te kopen. Wellicht zijn de machines van Flex daarin beter, maar daar kan ik dus niks over zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Heb de VRG en de PXE. Ik finish ook met de VRG. Had eerst ook een DAP 900 erbij maar die finishte niet beter of slechter dus die heb ik weg gedaan, had geen toegevoegde waarde.

Ben zelf erg tevreden met de VRG, heb weinig tot geen last van ”trekken” van de machine.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Bedankt jongens.

@JW206 ik denk er ook aan om mijn fxe weg te doen en de XCE set aan te kopen alleen zou het zonde zijn natuurlijk achteraf spijt te krijgen.
 
Ik heb alleen met een forced DA (Rupes Mille) gewerkt op de testpanelen van CC en dat was qua finish niet best. Misschien dat het aan de lak lag (want die zwarte panelen zijn erg gevoelig), maar dat heeft mij ervan weerhouden om een forced DA te kopen. Wellicht zijn de machines van Flex daarin beter, maar daar kan ik dus niks over zeggen.
Mille heeft dacht ik ook maar 5mm uitslag en ik heb ook een paneeltje gepolijst met dat ding maar moet er niet aan denken om de hele auto ermee te moeten doen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Of je kijkt voor bijvoorbeeld een Makita PO6000C. Dan heb je een 2 in 1 machine en kun je zelf kiezen wanneer en op welke stand je hem nodig hebt.
 
Ik werk ook met een Flex VRG. Soms finish ik met de DAP 900, maar meestal met de VRG. Ook ik zie geen verschil met beide machines.
Ook niet op een wat lastigere kleur als zwart. Van (teveel) trekken van de machine heb je alleen last als de pad niet recht genoeg op het te polijsten
oppervlak ligt. Iets trekken zal de machine vaak wel doen, maar heeft te maken met het concept wat ook voor een rotary geldt.
Voordeel: snellere correctie ook in lichte hollingen en bollingen, nadeel: niet iedereen vindt dat lichte trekken van de machine lekker werken.
Qua randen en hoeken is een rotary gevaarlijker en de DAP veiliger. Maar die benader ik dan ook anders. Kleinere backingplates of machines met minder uitslag
en eventueel aftapen. Groetjes Martin.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Dat "trekken"/"weglopen" zou inderdaad het nadeel zijn wat steeds terug komt in de meningen. Dit schijnt op vlakke panelen prima te voorkomen zijn, maar op staande panelen weer lastiger; ervaren jullie dat ook? Een DA moet je ook vlak houden om effectief te zijn, alleen vergt dat geen kracht.

Ik zou het niet erg vinden om een beetje te moeten "werken" en zou kiezen voor dit concept om juist meer precisie te krijgen in ruil voor wat meer "effort". Als je op staande panelen echter meer aan het werken bent dan dat je met precisie kunt sturen dan is mijn beoogde doel weer verloren natuurlijk.

Ik nijg op dit moment meer naar de XCE i.p.v. de XFE en aangezien we niet praten over een zak knikkers zou ik graag de ervaringen van anderen mee laten wegen.
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
@RoCo exact die zak knikkers is het hem juist. Kijk het kopen van een extra machine is het probleem niet maar zoals we allemaal weten is het een mooie hobby en als je kwaliteit wil kijken we niet op een euro meer of minder aan maar om er zomaar een extra 600euro naast te hangen zet me wel aan het denken dat het wel een hobby moet blijven.
 
Ik ben het zeker met @Esmid eens dat €600 veel geld is. Maar ik denk dat in het geval van de keuze van een machine
er nog een belangrijker punt is. Namelijk: of jij lekker met de machine kunt werken.
Of zoals een vertaald Engels spreekwoord zegt: de kwaliteit van het product beleef je langer dan het gevoel van een lage aanschafprijs.
Eens vragen of je bij Carclean bijvoorbeeld de Rupes en Flex naast elkaar mag proberen.
In ieder geval succes met de keuze.
 
- grotere uitslag, dus betere finish
- mogelijk voor 125mm en 150 mm backing plate
- niet gear driven, dus wat meer dummyproof
 
Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik gebruik polish van Menzerna. Dus, ideaal XCE voor correctie met Menzerna 400 en de XFE voor afwerking met Menzerna 3800.

Vriendelijke groet,

Kim
 
Grotere uitslag , betere finish lijkt me niet persee het geval
Dus dan zou een machine met 21 mm uitslag nog heel veel beter finishen?
Er zijn meer factoren afhankelijk voor hoe je finisht volgens mij, dan alleen de uitslag van een machine.
 
Al weer wat geleerd dan!
Ik dacht dat de 21mm uitslag primair bedoelt was voor meer correctiekracht.