• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

New Car Treatment Ford Fiesta ST MK8 Race Red

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Nadat het detailen door tijdgebrek een hele tijd volledig op zijn kont lag bij mij toch weer eens een projectje aangepakt. Ik moest nu wel... :p

De aanleiding is dat ik een nieuwe auto besteld heb. Ik was eigenlijk nog steeds super tevreden met mijn Lexus, maar toen ik op werk even in een nieuwe Fiesta ST reed begon het toch echt enorm te kriebelen...
Echt met pijn in het hart mijn Lexus de deur uit gedaan. Ik heb de afgelopen 3 jaar heel veel tijd, geld en liefde in dat ding gestoken, maar als ik die ST wou hebben moest er toch echt ruimte (lees budget...) vrij gemaakt worden. Dus de Lexus te koop gezet en op 3 dagen tijd verkocht. Nu was het natuurlijk ook gewoon een plaatje!
DSC4678kopie-RES.jpg


Om de tijd tot de levering van de Fiesta te overbruggen een ghetto Civic op LPG gekocht en het grote wachten kon beginnen...

Vorige week was het dan eindelijk zo ver. De vrachtwagen met nieuwe auto's bracht mijn nieuwe liefde.
DA0257-C6-DEFF-4-BD5-89-D5-3-F981-F2237-B7.jpg


Specificaties van de Fiesta zijn als volgt:
Ford Fiesta ST3 MK8 (modeljaar 2020.25)
Kleur Race Red
1.5 Ecoboost 200pk/290nm (en ja, het is een 3 pitter...)
Opties:
-Driver assistance pack 2 met achteruitrijcamera, BLIS, etc.
-Full LED koplampen
-Performance Pack met limited slip diff en launchcontrol
Doordat het net een MY2020.25 is profiteert hij tevens van de opties die vanaf nu standaard zijn zoals B&O audio, DAB+, stoel, stuur en voorruit verwarming, Sync 3.4 navi, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare spiegels, half leder/alcantara Recaro stoelen etc. Kortom er zit echt alles op. Enige optie die nog op een fiesta kan die op deze niet zit is het panorama dak, maar dat heb ik bewust niet gekozen. Ik ben 2.02 en met een panodak komt de hemel lager uit, wat ik irritant vind.

Vers van de trailer:

95-AA0298-94-AC-4-CB7-B600-EA9-C99-CBEA03.jpg


386-D16-AA-D21-D-417-E-AF02-68-A8-D43-D7-CCC.jpg


9-F9-BCFAF-0-E4-F-4-AF3-B5-E6-C7426-FCDB2-DF.jpg


Uiteraard meteen even gekeken hoe de staat van de lak was en dat viel me eigenlijk niet tegen. Ik zie vrijwel dagelijk nieuwe auto's en verbaas me nog steeds over de ellende die je soms in de lak ziet. Wat bij deze helpt is dat hij 18 November in Keulen gebouwd is en daarna dus meteen naar ons is gekomen. Heeft nog niemand geprobeerd om erover te vegen, transport is kort etc.

De auto bewust nog een weekje buiten laten staan, zodat de lak nog even rust had. Ik moest echter nu wel beginnen met hem klaarmaken. Ik had het volgende plan van aanpak uitgedacht:

Zaterdag nr 1 :
-ontdoen van stickers / folie / foamblokjes etc.
-schoonmaken
-polijsten

Zaterdag nr 2 :
-Wassen
-Coating aanbrengen
-Trims in de coating
-Details afwerken

Zaterdag 1 was gisteren. De auto vrijdag al binnen gezet zodat hij een beetje op kon warmen. Dat is makkelijker met stickers verwijderen.
30-F104-C0-B392-451-B-A710-BDD08-DDA960-E.jpg


Meteen ook het ST logo van de kont afgefohnd. Dat staat cleaner en blijf je niet met je mitt erachter hangen. Gelukkig ging deze met alleen een beetje warme lucht eraf.
Stickers her en der eraf gehaald en hij was klaar voor de wasbeurt.

Voor het wassen de lak even ingespoten met Monello Non-Ferro. Dit bleek geen overbodige luxe.
19-E64-F90-A06-E-4-BD0-99-F0-86-E4-FC90-F4-E7.jpg

Toen even gewassen met twee emmertjes, een nieuwe MFM incredimitt en Gyeon Bathe. Om te drogen ook een verse Gyeon Silk Dryer gepakt. ik heb nog even gevoeld of kleien nodig was, maar ik voelde niks, dus dat overgeslagen. Als het niet nodig is klei ik liever niet in verband met marring die dat kan veroorzaken.

Vervolgens de hele bende afgeplakt. Toen was het een Fiesta ST McDonalds edition (of Fiesta EV met die dichte grille).
D3-F243-EB-25-F2-413-E-B6-CD-BB61-C1-AE0-FB9.jpg


Bijkomend voordeeltje dat ik hem op werk kon poetsen is dat we sinds deze zomer het hele plafond vol hebben met LED lampen. Is lekker om alle defectjes te zoeken. Die zaten er dan ook best wel wat.

Zoals deze streep op de voorbumper:
29-F15133-3974-4795-88-B0-58-DB5-E58-D741.jpg

Wat krasjes naast de spiegel rechts:
70-D1483-A-65-A2-4-F2-F-BF7-E-295-CA7-AE4010.jpg


Op de achterklep links
4-E15-A1-A4-DB6-D-456-E-8545-19-A0386876-BF.jpg


Waarschijnlijk in de fabriek wat stofdeeltjes uit de motorkap en het rechter achterscherm gehaald
4-E13-DEA8-6-D1-A-4-B1-C-AED6-461-F8403099-E.jpg


En wat lichte swirls her en der
90-DE7-BCF-B791-4523-8-AF0-8-F2-DC6-DC5-C72.jpg


Die plekken als eerste maar eens te lijf gegaan. Hierbij gekozen om zo lokaal mogelijk te werken. Rupes mini gepakt met een 3 inch nanolex pad en Menzerna 2500.
6825-A41-B-FD9-D-4-C4-E-84-FF-E80578-FF30-BD.jpg

Die combi bleek voldoende om de ellende eruit te krijgen.
Zoals achter:
88-E1-FCB8-F8-D9-4-D33-9161-2-E5-FBE69840-B.jpg

Op de bumper
C63-FD60-A-29-E0-453-D-8-A0-E-1-CA689191-A83.jpg

Naja de rest geloven jullie waarschijnlijk wel. Vervolgens op de hele auto een tussenstap gedaan. Mede omdat de lak echt heel zacht is. Hierbij gekozen voor Nanolex blauwe finishing pads op de Rupes 15 en Mini met Menzerna 3000.

Om het helemaal af te maken vervolgens een rondje gedaan met Rupes wit en menzerna 3800
4-AA4-B18-B-AAB7-41-BC-A471-5-A39-BC74-BB77.jpg


Om de lak bij het afnemen niet te bekrassen voor extreem zachte doeken gekozen bij deze laatste stap. Afgenomen met wat Prep en een donkerblauwe MFM en vervolgens na gepoetst met een lichtblauwe (900 grams?) MFM.
C4-FC22-C8-36-B7-40-D5-98-B5-A2-FBF3-D6-ECD4.jpg

Daarna was het wel echt een zeiknat glanzend spiegeltje! (Prep in een monello fles omdat bij mij de Gyeon flessen altijd sneuvelen)
50959-D57-BA7-D-4909-82-B1-698-C8-DFDDEFB.jpg


Vervolgens de tape verwijderd en de auto lekker warm in de showroom gezet naast mijn bureau... Zal weinig gewerkt worden de komende week :p
71-D3-E270-1-E2-C-4-BE0-9-F69-850341032-DFC.jpg


Volgende week verder met de volgende stappen. Dan gaat de auto in de Gyeon Syncro coating.

To be continued...
 
Mooie wagen! Dikke kleur ook! Hopelijk werk je de rest van de week wel, want zo in de showroom zal ie vast veel bekijks krijgen (lees:veel vingers en jassen die de lak aanraken).

Ik ben aan t wachten op mn Focus wagon mk4 in Desert Island Blue, kan niet wachten om daar mee aan de slag te mogen :D

Veel plezier van je nieuwe ride!

Greetz Emiel
 
Leuke pocket rocket :)
Als ik jou zo zie, een lang end dat je ben, zover voorover gebukt om de auto te doen.
Ik voel me rug als ik jou zo zie :)
Wanneer de garantie er af is naar Mebu om er een raket van te maken?
 
Leuk om weer eens wat van je te horen / lezen.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers en poetsplezier toegewenst ermee.
Mooie new car treatment en een leuk verslag als altijd.
(wel jammer dat we geen foto's of verslagen van je IS250 meer gaan zien...)
 
Mooie auto maar wel een opmerkelijke keuze voor een man van jou gestalte en met wat je ervoor reed.
Veel veilige km's toegewenst.
 
Ik ben aan t wachten op mn Focus wagon mk4 in Desert Island Blue, kan niet wachten om daar mee aan de slag te mogen :D

Desert Island blue is ook echt gaaf. Ik wou per se een leuke kleur. Hoewel het best mooi kan zijn, zijn er zat grijze auto's...

Leuke pocket rocket :)
Wanneer de garantie er af is naar Mebu om er een raket van te maken?

Ja de kans is ruimschoots aanwezig dat ie nog wat meer power gaat krijgen. Zo'n ding kan met een chipje naar 247pk en 370nm. Dat in 1100 kilo Fiesta geeft waarschijnlijk echt een raket.

Mooie wagen!
Duidelijk en uitgebreid verslag van de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden.
Velgen krijgen ook nog een bescherming (Gyeon Rim?) neem ik aan?

Ja velgen gaan nog in de Rim, maar ga dit setje gebruiken voor de winterbanden. Komt er een mooi setje 18x8 voor de zomer bij. Als de banden op deze set omgelegd zijn gaan ze in de coating.

Leuk om weer eens wat van je te horen / lezen.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers en poetsplezier toegewenst ermee.
Mooie new car treatment en een leuk verslag als altijd.
(wel jammer dat we geen foto's of verslagen van je IS250 meer gaan zien...)

Heb er ook echt lang over moeten denken of ik de IS250 weg zou doen. Is echt een geweldig fijne auto, maar soms wil je wat anders...

Mooie auto maar wel een opmerkelijke keuze voor een man van jou gestalte en met wat je ervoor reed.
Veel veilige km's toegewenst.

Ik zit echt top in zo'n Fiesta. Al helemaal met die Recaro's die in een ST zitten. Is inderdaad totaal anders dan de Lexus, maar dat compacte en ultra wendbare staat me wel aan. Rijdt echt zo ontzettend leuk!
 
Leuk verslag!
Ook een leuke auto. Vooral in het rood!
Wel een hel andere auto dan een Lexus. maarach. Slechte auto's zijn er niet :p

Ben benieuwd naar het eind resultaat!
 
Gefeliciteerd met je nieuwe auto en veel rijplezier er mee, blijven dikke scheurijzers die St's ;) Leuk verslag ook weer en mooie foto's :) En dat is zeker geen wonder dat je Lexus zo snel verkocht was want dat was/is echt een prachtwagen :cool:
 
Proficiat met de nieuwe auto!! Erg leuk verslag, ik ben erg benieuwd naar de update van de coating
 
Afgelopen gisteren verder gegaan aan de Fiesta. Auto 's ochtends vroeg de showroom uitgereden waar hij de afgelopen week lekker droog de aandacht had staan te trekken.

Begonnen met een wasbeurtje. Ik geloof niet dat ik ooit een auto gewassen heb die zo schoon was...
81888-C8-F-636-E-4-AF7-B072-A82-E39-A5907-C.jpg


Als voorbereiding op de coating gewassen met warm water en Nanolex Pre Wash. Gyeon adviseert afwasmiddel. Ik vond de Nanolex shampoo toch net wat minder beun.

9-B727452-52-D7-4-CD2-8928-12-C2-B0-B7-CE3-E.jpg


Daarna uiteraard gedroogd. Kiertjes uitgeblazen met perslucht en tot slot nog een rondje Prep gedaan om echt zeker te zijn dat de lak vetvrij was.

Gezien dat ik nog nooit een coating aangebracht had eerst nog maar eens heel goed de instructies doorgelezen.

FFB432-E3-29-B9-491-A-8-FC3-F8-A9606988-DC.jpg


Ik had gekozen voor de Syncro coating van Gyeon. Dit vooral vanwege de hardheid van MOHS (geen luxe op Ford boter) en de glans van Skin. Eerste stap was dus om 2 lagen MOHS aan te brengen. Zou het bewust zijn dat er in spiegelbeeld SHOW staat? Zo ja, dan zullen we Skin maar niet in spiegelbeeld opvatten...

C46017-D8-87-FE-459-D-BA15-61187566-D237.jpg


Ik vond het best wel spannend om eraan te beginnen. Als je het leest klinkt het best ingewikkeld. Niet te lang laten zitten, als je het niet goed uitpoetst moet je het eraf polijsten etc.
Ook nog even tips gevraagd aan een vriend die al vaker met dit bijltje gehakt had. Hij gaf me onder andere de tip om de applicatorblok even in te snijden en de doekjes daar in vast te duwen. Bleek een geniale tip!

12-FE1794-D1-AE-47-E1-8-AF7-6-AFC25-D1-FF6-A.jpg


Toen begonnen met de eerste laagjes. Na twee panelen dacht ik heb ik me hier nou zo druk om gemaakt? Er zijn zat waxen die veel lastiger aan te brengen en vooral uit te poetsen zijn (Waxaddict bijvoorbeeld). Een keer een narrow escape gehad op het dak bij het eerste rondje MOHS, daar begon de coating wat te plakken bij het uitpoetsen, maar gelukkig nog goedgekomen. Het helpt wel ook echt om de juiste doeken te hebben (Gyeon Baldwipes om af te nemen en Gyeon Suede om na te poetsen), vooral als je ze regelmatig wisselt. Na twee laagjes MOHS zat er echt al een zieke glans in de lak...

6-A250-F3-E-7666-4-E6-B-A571-F9-FA820-E6-C9-C.jpg


Gezien dat er 4 uur tussen de laatste laag MOHS en de Skin moet zitten deze tijd gevuld met het verwijderen van alle folie die nog op en vooral in de auto zat. Raampjes even van binnen gedaan, matjes erin gelegd etc.

933-E7-E98-92-DD-47-FA-B29-E-E99-CC176-EF98.jpg


Toen verder gegaan met Skin aanbrengen. Dit gaat zo mogelijk nog makkelijker dan MOHS en maakt de lak merkbaar gladder.

8532-DFB6-388-D-496-E-AF94-34-A4-C56-B01-DB.jpg


Ik was altijd meer een wax liefhebber dan een coating liefhebber, omdat een coating vaak een beetje een koude en glazige glans geeft. Niks daarvan met deze Syncro. Er zit echt een drijfnatte warme glans op de lak!

Na het aanbrengen van de coating snel even een paar plaatjes geschoten met mijn Nikon. Vond deze wel heel gaaf:

C1144-EF4-3274-4848-90-D2-6281480-EB762.jpg


Ik zal deze week nog even wat foto's van rondom de auto schieten als hij weer in de showroom staat.
 
Ik heb hetzelfde ervaren bij het aanbrengen van de Syncro op mijn Bmw. Was ook best gestrest bij aanvang, maar na een paneel of wat heb je inderdaad zoiets van... is dit het nou?
Alleen vond ik de skin wat stroperiger om aan te brengen. Dikker naar mijn gevoel dan de Mohs.

Knap resultaat en idd een mooie glans! Ik ben benieuwd naar de andere foto’s
 
Zo kijk die Fiesta shinen!:heart_eyes: Wist trouwens niet dat je die Nanolex Prewash ook als shampoo kunt gebruiken? Dacht dat je dat spul juist voor het wassen moest gebruiken om het ergste vuil er alvast af te halen?:)
 
Knetter dikke Fiesta! Die zwarte koplampen staan echt goed bij het felle rood. Hoop dat je geen spijt krijgt van een handgeschakelde auto.
 
Mooie detail!
Hele dikke laatste foto trouwens, ik kan me overigens niet voorstellen dat je die niet hebt na hoeven bewerken.
 

Vergelijkbare onderwerpen