Nadat het detailen door tijdgebrek een hele tijd volledig op zijn kont lag bij mij toch weer eens een projectje aangepakt. Ik moest nu wel... 
De aanleiding is dat ik een nieuwe auto besteld heb. Ik was eigenlijk nog steeds super tevreden met mijn Lexus, maar toen ik op werk even in een nieuwe Fiesta ST reed begon het toch echt enorm te kriebelen...
Echt met pijn in het hart mijn Lexus de deur uit gedaan. Ik heb de afgelopen 3 jaar heel veel tijd, geld en liefde in dat ding gestoken, maar als ik die ST wou hebben moest er toch echt ruimte (lees budget...) vrij gemaakt worden. Dus de Lexus te koop gezet en op 3 dagen tijd verkocht. Nu was het natuurlijk ook gewoon een plaatje!
Om de tijd tot de levering van de Fiesta te overbruggen een ghetto Civic op LPG gekocht en het grote wachten kon beginnen...
Vorige week was het dan eindelijk zo ver. De vrachtwagen met nieuwe auto's bracht mijn nieuwe liefde.
Specificaties van de Fiesta zijn als volgt:
Ford Fiesta ST3 MK8 (modeljaar 2020.25)
Kleur Race Red
1.5 Ecoboost 200pk/290nm (en ja, het is een 3 pitter...)
Opties:
-Driver assistance pack 2 met achteruitrijcamera, BLIS, etc.
-Full LED koplampen
-Performance Pack met limited slip diff en launchcontrol
Doordat het net een MY2020.25 is profiteert hij tevens van de opties die vanaf nu standaard zijn zoals B&O audio, DAB+, stoel, stuur en voorruit verwarming, Sync 3.4 navi, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare spiegels, half leder/alcantara Recaro stoelen etc. Kortom er zit echt alles op. Enige optie die nog op een fiesta kan die op deze niet zit is het panorama dak, maar dat heb ik bewust niet gekozen. Ik ben 2.02 en met een panodak komt de hemel lager uit, wat ik irritant vind.
Vers van de trailer:
Uiteraard meteen even gekeken hoe de staat van de lak was en dat viel me eigenlijk niet tegen. Ik zie vrijwel dagelijk nieuwe auto's en verbaas me nog steeds over de ellende die je soms in de lak ziet. Wat bij deze helpt is dat hij 18 November in Keulen gebouwd is en daarna dus meteen naar ons is gekomen. Heeft nog niemand geprobeerd om erover te vegen, transport is kort etc.
De auto bewust nog een weekje buiten laten staan, zodat de lak nog even rust had. Ik moest echter nu wel beginnen met hem klaarmaken. Ik had het volgende plan van aanpak uitgedacht:
Zaterdag nr 1 :
-ontdoen van stickers / folie / foamblokjes etc.
-schoonmaken
-polijsten
Zaterdag nr 2 :
-Wassen
-Coating aanbrengen
-Trims in de coating
-Details afwerken
Zaterdag 1 was gisteren. De auto vrijdag al binnen gezet zodat hij een beetje op kon warmen. Dat is makkelijker met stickers verwijderen.
Meteen ook het ST logo van de kont afgefohnd. Dat staat cleaner en blijf je niet met je mitt erachter hangen. Gelukkig ging deze met alleen een beetje warme lucht eraf.
Stickers her en der eraf gehaald en hij was klaar voor de wasbeurt.
Voor het wassen de lak even ingespoten met Monello Non-Ferro. Dit bleek geen overbodige luxe.
Toen even gewassen met twee emmertjes, een nieuwe MFM incredimitt en Gyeon Bathe. Om te drogen ook een verse Gyeon Silk Dryer gepakt. ik heb nog even gevoeld of kleien nodig was, maar ik voelde niks, dus dat overgeslagen. Als het niet nodig is klei ik liever niet in verband met marring die dat kan veroorzaken.
Vervolgens de hele bende afgeplakt. Toen was het een Fiesta ST McDonalds edition (of Fiesta EV met die dichte grille).
Bijkomend voordeeltje dat ik hem op werk kon poetsen is dat we sinds deze zomer het hele plafond vol hebben met LED lampen. Is lekker om alle defectjes te zoeken. Die zaten er dan ook best wel wat.
Zoals deze streep op de voorbumper:
Wat krasjes naast de spiegel rechts:
Op de achterklep links
Waarschijnlijk in de fabriek wat stofdeeltjes uit de motorkap en het rechter achterscherm gehaald
En wat lichte swirls her en der
Die plekken als eerste maar eens te lijf gegaan. Hierbij gekozen om zo lokaal mogelijk te werken. Rupes mini gepakt met een 3 inch nanolex pad en Menzerna 2500.
Die combi bleek voldoende om de ellende eruit te krijgen.
Zoals achter:
Op de bumper
Naja de rest geloven jullie waarschijnlijk wel. Vervolgens op de hele auto een tussenstap gedaan. Mede omdat de lak echt heel zacht is. Hierbij gekozen voor Nanolex blauwe finishing pads op de Rupes 15 en Mini met Menzerna 3000.
Om het helemaal af te maken vervolgens een rondje gedaan met Rupes wit en menzerna 3800
Om de lak bij het afnemen niet te bekrassen voor extreem zachte doeken gekozen bij deze laatste stap. Afgenomen met wat Prep en een donkerblauwe MFM en vervolgens na gepoetst met een lichtblauwe (900 grams?) MFM.
Daarna was het wel echt een zeiknat glanzend spiegeltje! (Prep in een monello fles omdat bij mij de Gyeon flessen altijd sneuvelen)
Vervolgens de tape verwijderd en de auto lekker warm in de showroom gezet naast mijn bureau... Zal weinig gewerkt worden de komende week
Volgende week verder met de volgende stappen. Dan gaat de auto in de Gyeon Syncro coating.
To be continued...
De aanleiding is dat ik een nieuwe auto besteld heb. Ik was eigenlijk nog steeds super tevreden met mijn Lexus, maar toen ik op werk even in een nieuwe Fiesta ST reed begon het toch echt enorm te kriebelen...
Echt met pijn in het hart mijn Lexus de deur uit gedaan. Ik heb de afgelopen 3 jaar heel veel tijd, geld en liefde in dat ding gestoken, maar als ik die ST wou hebben moest er toch echt ruimte (lees budget...) vrij gemaakt worden. Dus de Lexus te koop gezet en op 3 dagen tijd verkocht. Nu was het natuurlijk ook gewoon een plaatje!
Om de tijd tot de levering van de Fiesta te overbruggen een ghetto Civic op LPG gekocht en het grote wachten kon beginnen...
Vorige week was het dan eindelijk zo ver. De vrachtwagen met nieuwe auto's bracht mijn nieuwe liefde.

Specificaties van de Fiesta zijn als volgt:
Ford Fiesta ST3 MK8 (modeljaar 2020.25)
Kleur Race Red
1.5 Ecoboost 200pk/290nm (en ja, het is een 3 pitter...)
Opties:
-Driver assistance pack 2 met achteruitrijcamera, BLIS, etc.
-Full LED koplampen
-Performance Pack met limited slip diff en launchcontrol
Doordat het net een MY2020.25 is profiteert hij tevens van de opties die vanaf nu standaard zijn zoals B&O audio, DAB+, stoel, stuur en voorruit verwarming, Sync 3.4 navi, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare spiegels, half leder/alcantara Recaro stoelen etc. Kortom er zit echt alles op. Enige optie die nog op een fiesta kan die op deze niet zit is het panorama dak, maar dat heb ik bewust niet gekozen. Ik ben 2.02 en met een panodak komt de hemel lager uit, wat ik irritant vind.
Vers van de trailer:



Uiteraard meteen even gekeken hoe de staat van de lak was en dat viel me eigenlijk niet tegen. Ik zie vrijwel dagelijk nieuwe auto's en verbaas me nog steeds over de ellende die je soms in de lak ziet. Wat bij deze helpt is dat hij 18 November in Keulen gebouwd is en daarna dus meteen naar ons is gekomen. Heeft nog niemand geprobeerd om erover te vegen, transport is kort etc.
De auto bewust nog een weekje buiten laten staan, zodat de lak nog even rust had. Ik moest echter nu wel beginnen met hem klaarmaken. Ik had het volgende plan van aanpak uitgedacht:
Zaterdag nr 1 :
-ontdoen van stickers / folie / foamblokjes etc.
-schoonmaken
-polijsten
Zaterdag nr 2 :
-Wassen
-Coating aanbrengen
-Trims in de coating
-Details afwerken
Zaterdag 1 was gisteren. De auto vrijdag al binnen gezet zodat hij een beetje op kon warmen. Dat is makkelijker met stickers verwijderen.

Meteen ook het ST logo van de kont afgefohnd. Dat staat cleaner en blijf je niet met je mitt erachter hangen. Gelukkig ging deze met alleen een beetje warme lucht eraf.
Stickers her en der eraf gehaald en hij was klaar voor de wasbeurt.
Voor het wassen de lak even ingespoten met Monello Non-Ferro. Dit bleek geen overbodige luxe.

Toen even gewassen met twee emmertjes, een nieuwe MFM incredimitt en Gyeon Bathe. Om te drogen ook een verse Gyeon Silk Dryer gepakt. ik heb nog even gevoeld of kleien nodig was, maar ik voelde niks, dus dat overgeslagen. Als het niet nodig is klei ik liever niet in verband met marring die dat kan veroorzaken.
Vervolgens de hele bende afgeplakt. Toen was het een Fiesta ST McDonalds edition (of Fiesta EV met die dichte grille).

Bijkomend voordeeltje dat ik hem op werk kon poetsen is dat we sinds deze zomer het hele plafond vol hebben met LED lampen. Is lekker om alle defectjes te zoeken. Die zaten er dan ook best wel wat.
Zoals deze streep op de voorbumper:

Wat krasjes naast de spiegel rechts:

Op de achterklep links
Waarschijnlijk in de fabriek wat stofdeeltjes uit de motorkap en het rechter achterscherm gehaald

En wat lichte swirls her en der

Die plekken als eerste maar eens te lijf gegaan. Hierbij gekozen om zo lokaal mogelijk te werken. Rupes mini gepakt met een 3 inch nanolex pad en Menzerna 2500.

Die combi bleek voldoende om de ellende eruit te krijgen.
Zoals achter:

Op de bumper

Naja de rest geloven jullie waarschijnlijk wel. Vervolgens op de hele auto een tussenstap gedaan. Mede omdat de lak echt heel zacht is. Hierbij gekozen voor Nanolex blauwe finishing pads op de Rupes 15 en Mini met Menzerna 3000.
Om het helemaal af te maken vervolgens een rondje gedaan met Rupes wit en menzerna 3800

Om de lak bij het afnemen niet te bekrassen voor extreem zachte doeken gekozen bij deze laatste stap. Afgenomen met wat Prep en een donkerblauwe MFM en vervolgens na gepoetst met een lichtblauwe (900 grams?) MFM.
Daarna was het wel echt een zeiknat glanzend spiegeltje! (Prep in een monello fles omdat bij mij de Gyeon flessen altijd sneuvelen)

Vervolgens de tape verwijderd en de auto lekker warm in de showroom gezet naast mijn bureau... Zal weinig gewerkt worden de komende week

Volgende week verder met de volgende stappen. Dan gaat de auto in de Gyeon Syncro coating.
To be continued...