• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Ford Focus MK2 - Moondust Silver

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Op de een of andere manier trek ik ze aan... Wederom stond een Ford Focus op de planning. Dit keer een MK2 (2005-2008) 2.0 TDCI in Moondust Silver.

In eerste instantie zou het een 1 daags klusje worden, maar uiteindelijk afgestemd dat het makkelijker was als ik de auto het hele weekend had. Mijn OCD deed een vreugdedansje... 2 dagen betekent geen haastwerk, geen afkortingen en gewoon echt alles heel goed aanpakken. Ik had er meteen zin in!

Zaterdag ochtend vroeg begonnen met de volgende "before":

bf1.jpg


bf2.jpg


Op het eerste oog een niet al te onderkomen Focus. Niet super clean, maar ook geen auto die nooit aandacht krijgt.
Om echt te zien wat voor vlees we in de kuip hadden maar eens begonnen met een wasbeurtje.

-Foam pre-wash met Kwazar Venus handsprayer en Monello Artico
-Onderste helft van de auto nog even behandeld met Dodo Juice Crudzilla
-Gewassen met Dodo Juice Born To Be Mild shampoo, uiteraard de 2 bucket methode, Monello Thick Mitt's etc.
-Gedroogd met de Gyeon Silk Dryer
-Sluitkanten en naden schoongemaakt met Poorboys APC+D 1:10, Valet Pro kwastje en een Meguiar's Versa Angle Brush
-Velgen met Monello Non-Ferro en Autofinesse Revolution Wheel Soap
-Banden met Poorboys APC+D 1:10 en een Mothers Tire Brush

WIp1.jpg


Na het wassen zie je uiteraard pas duidelijk hoe de lak er echt aan toe is.
De meest in het oog springende defecten waren het gevolg van een tweetal intieme momenten met een paaltje:

IMG_0718kopie.jpg


IMG_0730kopie.jpg


That won't buff out... Die verwachting was er gelukkig ook niet, maar wel de uitdaging om het zo netjes mogelijk te maken. Dit tevens om verdere schade door roestvorming te voorkomen.

Wat er misschien wel uit te polijsten viel waren de ruime hoeveelheid krassen, vermoedelijk door de ringen van de eigenaresse veroorzaakt.

IMG_0720kopie.jpg


IMG_0721kopie.jpg


Ook het viervoetige vriendje wat af en toe achter in de kofferbak zit had zijn spoortjes nagelaten op de laaddrempel en de achterbumper.

IMG_0839kopie.jpg


Verder viel me op dat het hele dak vol met zwarte puntjes zat:

IMG_0737kopie.jpg


Met dat laatste maar eens begonnen. Ik wist niet zeker wat het was, maar iets zei me dat een kuurtje Non-Ferro geen kwaad kon. Dat bleek niks teveel gezegd:

IMG_0745kopie.jpg


Gelukkig gingen hiermee de puntjes op het dak ook zo goed als volledig weg. Een kleibeurtje met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy deed de rest. Dat haalde ook meteen de behoorlijke teer aanslag op de dorpels weg. Bij elke auto komt daar wel wat vanaf, maar bij deze was de klei elke paar centimeter pikzwart. Of het de kwaliteit van het wegennet in deze Ford's thuisland is of het koppel van de TDCI, feit is dat deze de straatstenen opraapt (en tegen zijn dorpels smeert)...

Omdat ik bang was dat ik de diepere krassen en de schades rechts niet zomaar weg zou krijgen besloten om toch maar eerst lokaal te wetsanden. Probleem is alleen als je daaraan begint (en redelijk de tijd hebt) dat je elke kras wilt aanpakken... Voordat je het goed en wel in de gaten hebt is de halve auto mat geschuurd...

IMG_0755kopie.jpg


IMG_0756kopie.jpg


Uiteindelijk 18 plekken gewetsand (!) met oplopend korrel 2000, 3000 en 4000. Voor de grotere oppervlaktes gebruik gemaakt van 3inch pads met een soort denim structuur, van bij de lokale autolak specialist. Ik had dit niet eerder machinaal gedaan (pads gebruikt op de Rupes BF 75 Mini), maar dat werkt echt fijn! Schuurbeeld was veel egaler en gladder dan met de hand. Dat zal voor een deel ook komen omdat ik tot korrel 4000 afgewerkt heb, waar ik normaal met de hand niet verder zou gaan dan 2500.

Vervolgens begonnen met polijsten. Gebruik werd gemaakt van de Rupes Bigfoot 15 5inch, Rupes Bigfoot 75 Mini 3 inch en de Rupes Ibrid Nano met 30mm pads
-De gewetsande plekken eerst uitgepolijst met Rupes Blauw pads en Meguiar's M101 Foam Cut Compound
-Vervolgens de gehele auto gepolijst met de grijze Nanolex Ultra Thin Cutting Pads op de BF15 en Rupes Groen op de andere machines. Dit allemaal met Meguiar's M105
-Afgewerkt met Rupes Geel en Meguiar's M205

Dag 2 begonnen met het interieur. Dit kon ook wel wat liefde gebruiken...

IMG_0825kopie.jpg


Hondje had vermoedelijk besloten om zijn wintervacht achter te laten in de auto en de boswandelingen vulde dat aan met stro en zand.

-Begonnen met een uitgebreide stofzuigbeurt
-Dashboard en plastic delen schoongemaakt met Autofinesse Total Interior Cleaner
-Ramen schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner en een Autofinesse wafeldoek
-Alu instaplijsten gepolijst met Belgom Alu
-Deursponningen lichtjes gepolijst met de Rupes Ibrid Nano en Rupes Geel/Meg's M205

Met het interieur schoon begonnen met het afwerken van de Focus. Gezien dat zilver niet de meest spectaculaire glimmende kleur is besloten voor een spectaculaire wax: Waxaddict Candy-Gloss. Deze verrichtte lichte magie op mijn zilveren Alfa 156 SW, dus waarom zou het op een Ford Focus niet werken? Bleek het dus ook gewoon wel te doen...

Om de puntjes op de i te zetten de trims behandeld met Autofinesse Revive, de banden voorzien van een laagje Gyeon Tire en de voorruit gecoat met Turtle Clearvue.

Dat brengt het volgende resultaat:

DSC_0721kopie.jpg


DSC_0717kopie.jpg


DSC_0743kopie.jpg


DSC_0741kopie.jpg


DSC_0747kopie.jpg


DSC_0755kopie.jpg


Dan de beschadigde plekken "after":

DSC_0749kopie.jpg


DSC_0750kopie.jpg


DSC_0751kopie.jpg


En tot slot het interieur

DSC_0731kopie.jpg


DSC_0737kopie.jpg


DSC_0758kopie.jpg
 
Die ziet er weer als nieuw uit! Bijzonder goed werk :).

Een vraag, gebruik jij regelmatig de gardena auto borstels zoals te zien op een van de eerste fotos?
 
@RbL : Scherp! Was aan het wachten tot iemand hem opmerkte... Gebruik hem voor de binnenkant wielkasten, onderkant dorpels, onderkant bumpers etc. De plekken waar echt zand blijft zitten zeg maar. Daar is zo'n ding perfect.
 
  • Leuk
Reactions: RbL
Beste klus aan gehad zo te zien maar het eindresulaat is er dan ook na:cool: De Ford staat er weer mooi en strak bij:) Had nog even een vraagje over die kwazar handfoamer, hoeveel liter water gebruik jij en hoeveel ml snowfoam? Bij mij gaat het elke keer mis met de verhoudingen:confused: Dus vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor de informatie;)
 
@Ries Ik mik er een beetje op gevoel wat in, maar zit ergens tussen de 3 en 400ml foam en dan gewoon afvullen met water. 1:5/1:6 dus ongeveer.

@Vrije Rijder klopt in dit geval! Zie je in Born en omstreken ook. Rijden heel veel Mitsubishi Colt's, Carisma's, Volvo S/V40's en Mini's. Zeg maar alles wat Nedcar maakt.
 
  • Leuk
Reactions: Ries
@Ries Ik mik er een beetje op gevoel wat in, maar zit ergens tussen de 3 en 400ml foam en dan gewoon afvullen met water. 1:5/1:6 dus ongeveer.

@Vrije Rijder klopt in dit geval! Zie je in Born en omstreken ook. Rijden heel veel Mitsubishi Colt's, Carisma's, Volvo S/V40's en Mini's. Zeg maar alles wat Nedcar maakt.
Oke dan doe ik er dus veel te weinig foam in want ik doe er maar rond de 30 ml foam in en vul dat dan aan met 1,5 liter water. Bij mij komt dan het water/foam aan de bovenkant van de foamer eruit als ik hem op druk probeer te pompen en ook de druk gaat er dan niet vanaf hoe vaak ik ook pomp:confused:
 
Netjes hoor :D
Die zwarte stippen lijken behoorlijk op de stippen die ik op mijn auto heb..
img_20170828_170601-jpg.99661.jpg


Goed om te horen dat je het weg hebt gekregen met Non-Ferro + kleien :D