Ford Focus MY:2009
Inleiding:
Vandaag stond er een Ford focus clipper op het programma, dit keer de wagen van men broer die een full detail had aangevraagd. Deze morgen vroeg opgestaan om de wagen al te kunnen wassen en de velgen te doen. Aangezien deze focus niet zo vaak gewassen wordt was het een hele klus, het zou zat er nog goed op. Een full detail houdt dus in, wassen (wagen en velgen), kleien, polijsten, waxen, motor ruimte doen en het interieur uitzuigen + voeden van plastieke delen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk foto's te maken maar heb er dus niet van alle stappen een foto. Sorry als het wat veel foto's zijn maar nu ik ze gemaakt heb, post ik ze ook.
Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF + schuitje maxi suds + APC
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Poorboy's spray and wipe (laatste restje)
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Autoglym intensive tar remover
- Doeken
- Chemical guys rocket polish
- Monello Mezzo
- Oranje, witte, zwarte, rode en goude pad pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220 en AEG pe150
- Meguiars APC
- Meguiars Slide lock detail brush
- Smartwax Smartdressing
- Autoglym engine cleaner
- Meguiars NXT tech protect (moet ook op)
- Chemical Guy's Jetseal
- Chemical Guy's Pete's 53 wax
- Chemical Guy's Miracle Cristal clear Window Clean
- Chemical Guy's Bare Bones
- diverse hand pads en doeken
- ...
Het detailen:
Goed, al moe gelezen of kan je het nog volhouden? Als klein geheugen steuntje, we gingen dus een focus detailen:
Goed, een focus dus. Als eerste het wassen om het grote vuil te verwijderen en voor te bereiden op het kleien. Eerst maar enkele voor foto's:
Zoals je kan zien, aardig vuil. De wagen is na de voorbije winterperiode nog niet gewassen, dit is dus een opbouw van zout, zand en ander vuil dat je op straat kan vinden. Ook de velgen zijn denk ik de voorbije 5000km niet afgespoten of gepoetst geweest. Stoute broer van me, moet hem maar eens beter opvoeden! Terug naar het detailen, daar sta je dan met al je spullen bij een wagen die er niet uit ziet, waar begin je dan? Ik begin steeds met de velgen, dit zodat ik tijdens het wassen van de velgen + wielkasten lekker kan spatten zonder mijn net gewassen lakwerk vuil te maken.
Voor het proper maken van de velgen gebruik ik diverse borstels, Meguairs wheelbrightner, apc, een emmer met heet water met wat shampoo in en natuurlijk diverse borstels.
i]De spullen om je velgen proper te krijgen[/i]
i]APC en wheelbrightner even de tijd geven hun werk te doen[/i]
i]Met een borstel de band zuiver maken[/i]
i]Met diverse borstels de velg proper maken, zie ook hier het schuim dat door de shampoo in de emmer komt.[/i]
Na anderhalf uur zwoegen op de velgen heb ik de wagen twee maal gefoamed en daarna gewassen. Van deze stap zijn er geen foto's.
Dan even gekeken of er iets mis was met de lak, en toen kwam ik dit tegen:
ooie kras maar is er volledig uitgegaan.
Daarop heb ik de wagen in de garage geparkeerd om zo de volgende stappen onder goed licht te kunnen uitvoeren. De eerste van deze volgende stappen was het kleien. Dit heb ik gedaan met een zachte klei en Born slipy. De klei werd niet zo heel vuil, alleen van de liggende delen en de onderkant van de deuren kwam er redelijk veel rotzooi.
o is de volledige wagen gekleid. Sommige zeggen dat je de wagen moet wassen na het gebruik van born slippy, ik doe dit niet. Ik neem gewoon een spray fles met water, daarmee spuit ik de lak goed nat en daarna droog ik deze met een delirium drying towel. Op deze manier spaar je een keer wassen en je verwijderd even goed de resten van de born slippy.
De volgende stap was het zuiver maken van alle sluitkanten en deursponingen. Dit met APC (1:4), Meguiars Slide Lock Detail Brush en enkele Meguiars supreme shine doenken.
e sponingen kwamen er heel goed uit.
Als volgende heb ik de enkele chromé accenten op de wagen terug tot leven gebracht met Meguiars nxt metal polish en een appicator padje. Het chromé was door het zout heel erg aangetast en daardoor ook niet meer 100% strak te krijgen maar het is er zeker en vast op vooruit gegaan. Om resten op het plastiek te voorkomen alles maar even afgetaped met blauwe 3m tape.
i]Mooie 50/50.[/i]
De volgende stappen zijn het bewerken van de lak, dit houdt in: polijsten, voeden en sealen/waxen. Het polijsten is gebeurt met een Meguiars finishing pad en Chemical Guy's rocket polish (op enkele plekken met monello mezzo en een cuttingpad). Het voeden heb ik gedaan met lime prime lite van Dodo Juice en een zwarte Lake Country pad, dit met een DA. Het sealen/waxen van de lak heb ik in twee stappen gedaan, eerst een laagje jetseal aangebracht met de DA en een gouden kompressor pad, dit op standje 1. Hierdoor kan je de jetseal lekker dun aanbrengen, alles wat er te dik op zit veeg je er toch maar vanaf. De jetseal heeft een half uurtje gecured waarna ik hem verwijderd heb met een Eurow towel. Daarop de lak een uur laten rusten en in tussen tijd de motorruimte even aangepakt en de ruiten langs binnen en buiten gedaan. Dan als laatste een laagje Pete's 53 aangebracht en na twintig minuten curen ook deze weer verwijderd met een Eurow Towel.
Het interieur is aangepakt met een normale stofzuiger, de rest van het interieur is afgenomen met een doek en APC (1:10), daarna smartwax Smartdressing aangebracht. Van het interieur heb ik spijtig genoeg geen foto's genomen, was al blij dat ik klaar was.
i]De gebruikte producten voor het polijsten[/i]
i]Mooie foto, dit na de polijst stap voor het aanbrengen van de LSP.[/i]
i]Curen van de jetseal[/i]
i]De motorruimte opgeknapt met Autoglym engine cleaner en Chemical Guy's Bare Bones[/i]
Resultaat foto's:
i]een tevreden detailer[/i]:schaam
i]Doek nog op de motorkap van een laatste controle[/i]
i]Mooi toch?[/i]
i]Reflecties...[/i]
i]Reflecties...[/i]
i]Reflecties...[/i]
i]Ja, voor deze foto lag ik op de grond, zo klein ben ik ook weer niet.[/i]
i]Mooie matte band door de Mothers Wax Reflections Advanced Tire Care[/i]
i]En een laatste foto'tje om het af te leren.[/i]
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,
groeten,
Jan
Inleiding:
Vandaag stond er een Ford focus clipper op het programma, dit keer de wagen van men broer die een full detail had aangevraagd. Deze morgen vroeg opgestaan om de wagen al te kunnen wassen en de velgen te doen. Aangezien deze focus niet zo vaak gewassen wordt was het een hele klus, het zou zat er nog goed op. Een full detail houdt dus in, wassen (wagen en velgen), kleien, polijsten, waxen, motor ruimte doen en het interieur uitzuigen + voeden van plastieke delen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk foto's te maken maar heb er dus niet van alle stappen een foto. Sorry als het wat veel foto's zijn maar nu ik ze gemaakt heb, post ik ze ook.
Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF + schuitje maxi suds + APC
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Poorboy's spray and wipe (laatste restje)
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Autoglym intensive tar remover
- Doeken
- Chemical guys rocket polish
- Monello Mezzo
- Oranje, witte, zwarte, rode en goude pad pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220 en AEG pe150
- Meguiars APC
- Meguiars Slide lock detail brush
- Smartwax Smartdressing
- Autoglym engine cleaner
- Meguiars NXT tech protect (moet ook op)
- Chemical Guy's Jetseal
- Chemical Guy's Pete's 53 wax
- Chemical Guy's Miracle Cristal clear Window Clean
- Chemical Guy's Bare Bones
- diverse hand pads en doeken
- ...
Het detailen:
Goed, al moe gelezen of kan je het nog volhouden? Als klein geheugen steuntje, we gingen dus een focus detailen:
Goed, een focus dus. Als eerste het wassen om het grote vuil te verwijderen en voor te bereiden op het kleien. Eerst maar enkele voor foto's:
Zoals je kan zien, aardig vuil. De wagen is na de voorbije winterperiode nog niet gewassen, dit is dus een opbouw van zout, zand en ander vuil dat je op straat kan vinden. Ook de velgen zijn denk ik de voorbije 5000km niet afgespoten of gepoetst geweest. Stoute broer van me, moet hem maar eens beter opvoeden! Terug naar het detailen, daar sta je dan met al je spullen bij een wagen die er niet uit ziet, waar begin je dan? Ik begin steeds met de velgen, dit zodat ik tijdens het wassen van de velgen + wielkasten lekker kan spatten zonder mijn net gewassen lakwerk vuil te maken.
Voor het proper maken van de velgen gebruik ik diverse borstels, Meguairs wheelbrightner, apc, een emmer met heet water met wat shampoo in en natuurlijk diverse borstels.
Na anderhalf uur zwoegen op de velgen heb ik de wagen twee maal gefoamed en daarna gewassen. Van deze stap zijn er geen foto's.
Dan even gekeken of er iets mis was met de lak, en toen kwam ik dit tegen:
Daarop heb ik de wagen in de garage geparkeerd om zo de volgende stappen onder goed licht te kunnen uitvoeren. De eerste van deze volgende stappen was het kleien. Dit heb ik gedaan met een zachte klei en Born slipy. De klei werd niet zo heel vuil, alleen van de liggende delen en de onderkant van de deuren kwam er redelijk veel rotzooi.
De volgende stap was het zuiver maken van alle sluitkanten en deursponingen. Dit met APC (1:4), Meguiars Slide Lock Detail Brush en enkele Meguiars supreme shine doenken.
Als volgende heb ik de enkele chromé accenten op de wagen terug tot leven gebracht met Meguiars nxt metal polish en een appicator padje. Het chromé was door het zout heel erg aangetast en daardoor ook niet meer 100% strak te krijgen maar het is er zeker en vast op vooruit gegaan. Om resten op het plastiek te voorkomen alles maar even afgetaped met blauwe 3m tape.
De volgende stappen zijn het bewerken van de lak, dit houdt in: polijsten, voeden en sealen/waxen. Het polijsten is gebeurt met een Meguiars finishing pad en Chemical Guy's rocket polish (op enkele plekken met monello mezzo en een cuttingpad). Het voeden heb ik gedaan met lime prime lite van Dodo Juice en een zwarte Lake Country pad, dit met een DA. Het sealen/waxen van de lak heb ik in twee stappen gedaan, eerst een laagje jetseal aangebracht met de DA en een gouden kompressor pad, dit op standje 1. Hierdoor kan je de jetseal lekker dun aanbrengen, alles wat er te dik op zit veeg je er toch maar vanaf. De jetseal heeft een half uurtje gecured waarna ik hem verwijderd heb met een Eurow towel. Daarop de lak een uur laten rusten en in tussen tijd de motorruimte even aangepakt en de ruiten langs binnen en buiten gedaan. Dan als laatste een laagje Pete's 53 aangebracht en na twintig minuten curen ook deze weer verwijderd met een Eurow Towel.
Het interieur is aangepakt met een normale stofzuiger, de rest van het interieur is afgenomen met een doek en APC (1:10), daarna smartwax Smartdressing aangebracht. Van het interieur heb ik spijtig genoeg geen foto's genomen, was al blij dat ik klaar was.
Resultaat foto's:
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,
groeten,
Jan