• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Frame, aluminium delen motorblok en stuur behandelen

Beastian

Detailing rookie
11 jul 2020
2
2
Beste poets veteranen,

Ik heb sinds enige tijd een BMW R 1200 R uit '07. De motorfiets heeft en erg lage km stand (21.000 km). Echter is de vorige eigenaar geen poetser geweest. Dit is vooral te zien aan het blok, frame en stuur. Daarom wil ik graag advies van de experts hoe dit het beste aan te pakken. Ik hoor daarom graag jullie advies!

Uiteraard ga ik daarna het resultaat met jullie delen!

Punt 1 Kroonplaat stuur en voorvork
De kroonplaat van het stuur hoort natuurlijk mooi grijs te zijn. Zoals hieronder te zien is er wat vuiligheid aanwezig op het ruwe oppervlak. Ik dacht zelf aan Aluminium & Metal Heavy Duty van Poorboys. Ditzelfde geld voor de voorvork die ik daarnaast heb afgebeeld waarop wat vliegroest op de bouten aanwezig is.

Tussen de voorvork is een deel van het frame zichtbaar. Hierop is ook wat vliegroest aanwezig, maar hier kom ik later op terug bij de cardan (punt 2).
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38 (6).jpeg
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38 (3).jpeg


Punt 2 Motorblok en cardanaandrijving
Aan de voorzijde van het motorblok is veel vuil aanwezig. Tevens zijn er een aantal boutjes die last hebben van vliegroest. Op de clinderkoppen lijkt er een combinatie van teer en vliegroest aanwezig. Dit is tevens het geval op de cardanaandrijving (laatste foto). Ik ben bezig geweest met Meguars Ultimate Wash & Wak, maar dit lijkt niet agressief genoeg.

Ik zit zelf te denken aan Wheel Cleaner & Iron Remover van Nanolex, maar weet niet of dit te extreem is? Of is het motorblok aan de voorzijde misschien al teveel aangetast?
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38.jpeg
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38 (5).jpeg

WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38 (4).jpeg

Punt 3
Het laatste punt wat ik erg graag zou willen aanpakken is de viegroest op het frame en middenstandaard. Ik twijfel om de middenstandaard te verwijderen en over te spuiten, maar wilde deze toch even met jullie delen.

Het frame heeft een aantal kleine plekjes met vliegroest zoals hieronder afgebeeld. Ik heb veel zitten meelezen op het forum, maar kon weinig advies vinden. Daarom vraag ik jullie hier: Wat kan ik het beste proberen zonder de lak teveel aan te tasten?
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.38 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-07-11 at 17.48.37.jpeg


De rest van de motor gaat mij, mede door de posts van de poetsbeurten van @Vlerk helemaal lukken. De motor is namelijk ook mat grijs.

Ik hoor graag van jullie!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Ik denk dat je met een de-ironizer en een goede borstel een eind moet komen. ;)

Monello - Non-Ferro
Dodo Juice - Ferrous Dueller
Etc etc.

De-ironizers zoals hierboven hebben ook een goede reinigende functie. Zou je dit dus sprayen en wat verdelen met een kwast, laten inwerken en dan opnieuw kwasten/borstelen met een vochtige kwast/borstel, dan heb je al een goede eerste stap. (Na uiteraard een eventuele voorwas/foambeurt om vuil los te weken en af te voeren)

Hierna kan je kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. ;)
 
Ik zou ff oppassen met roestoplossers, zeker op boutjes
Als de draad, al is het maar aan het begin, ook lichte roestvorming heeft moet je niet gaan oplossen
Dat werkt op den duur als een kruipolie in de zin dat de spanning van de bout vermindert.
Als je de juiste gereedschappen hebt kan je ze stuk voor stuk demonteren en opknappen

Voor de kroonplaat moet APC met een borstel al veel doen.
Voor gelakte delen , eerst de teer verwijderen
Daarna kan je op de lak, en op de voorpoten het beste non-ferro opbrengen met een tandenborstel
Doek erbij houden en na afloop ruim afspoelen.
Wel de lak bijwerken anders is het effect zeer tijdelijk
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Kijk maar eens op bmw gsclub forum. Daar wordt de oplossing voor de boutjes aangeboden: een hele set voor weinaghh.

Voor de middenbok: laten stralen en poedercoaten
 
Precies, daar gaat een non-ferro achtige niets oplossen! Definitieve oplossing is schuren spuiten. Tijdelijk is plekjes schoon krabben, roestomvormer gebruiken en aantippen..
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Vlerk - Ik vrees dat je geen reactie meer gaat krijgen. TS is 4 dagen actief geweest en Aficior heeft een halfjaar later nog gevraagd naar een reactie, zonder succes.