Beste poets veteranen,
Ik heb sinds enige tijd een BMW R 1200 R uit '07. De motorfiets heeft en erg lage km stand (21.000 km). Echter is de vorige eigenaar geen poetser geweest. Dit is vooral te zien aan het blok, frame en stuur. Daarom wil ik graag advies van de experts hoe dit het beste aan te pakken. Ik hoor daarom graag jullie advies!
Uiteraard ga ik daarna het resultaat met jullie delen!
Punt 1 Kroonplaat stuur en voorvork
De kroonplaat van het stuur hoort natuurlijk mooi grijs te zijn. Zoals hieronder te zien is er wat vuiligheid aanwezig op het ruwe oppervlak. Ik dacht zelf aan Aluminium & Metal Heavy Duty van Poorboys. Ditzelfde geld voor de voorvork die ik daarnaast heb afgebeeld waarop wat vliegroest op de bouten aanwezig is.
Tussen de voorvork is een deel van het frame zichtbaar. Hierop is ook wat vliegroest aanwezig, maar hier kom ik later op terug bij de cardan (punt 2).
Punt 2 Motorblok en cardanaandrijving
Aan de voorzijde van het motorblok is veel vuil aanwezig. Tevens zijn er een aantal boutjes die last hebben van vliegroest. Op de clinderkoppen lijkt er een combinatie van teer en vliegroest aanwezig. Dit is tevens het geval op de cardanaandrijving (laatste foto). Ik ben bezig geweest met Meguars Ultimate Wash & Wak, maar dit lijkt niet agressief genoeg.
Ik zit zelf te denken aan Wheel Cleaner & Iron Remover van Nanolex, maar weet niet of dit te extreem is? Of is het motorblok aan de voorzijde misschien al teveel aangetast?
Punt 3
Het laatste punt wat ik erg graag zou willen aanpakken is de viegroest op het frame en middenstandaard. Ik twijfel om de middenstandaard te verwijderen en over te spuiten, maar wilde deze toch even met jullie delen.
Het frame heeft een aantal kleine plekjes met vliegroest zoals hieronder afgebeeld. Ik heb veel zitten meelezen op het forum, maar kon weinig advies vinden. Daarom vraag ik jullie hier: Wat kan ik het beste proberen zonder de lak teveel aan te tasten?
De rest van de motor gaat mij, mede door de posts van de poetsbeurten van @Vlerk helemaal lukken. De motor is namelijk ook mat grijs.
Ik hoor graag van jullie!
Ik heb sinds enige tijd een BMW R 1200 R uit '07. De motorfiets heeft en erg lage km stand (21.000 km). Echter is de vorige eigenaar geen poetser geweest. Dit is vooral te zien aan het blok, frame en stuur. Daarom wil ik graag advies van de experts hoe dit het beste aan te pakken. Ik hoor daarom graag jullie advies!
Uiteraard ga ik daarna het resultaat met jullie delen!
Punt 1 Kroonplaat stuur en voorvork
De kroonplaat van het stuur hoort natuurlijk mooi grijs te zijn. Zoals hieronder te zien is er wat vuiligheid aanwezig op het ruwe oppervlak. Ik dacht zelf aan Aluminium & Metal Heavy Duty van Poorboys. Ditzelfde geld voor de voorvork die ik daarnaast heb afgebeeld waarop wat vliegroest op de bouten aanwezig is.
Tussen de voorvork is een deel van het frame zichtbaar. Hierop is ook wat vliegroest aanwezig, maar hier kom ik later op terug bij de cardan (punt 2).
Punt 2 Motorblok en cardanaandrijving
Aan de voorzijde van het motorblok is veel vuil aanwezig. Tevens zijn er een aantal boutjes die last hebben van vliegroest. Op de clinderkoppen lijkt er een combinatie van teer en vliegroest aanwezig. Dit is tevens het geval op de cardanaandrijving (laatste foto). Ik ben bezig geweest met Meguars Ultimate Wash & Wak, maar dit lijkt niet agressief genoeg.
Ik zit zelf te denken aan Wheel Cleaner & Iron Remover van Nanolex, maar weet niet of dit te extreem is? Of is het motorblok aan de voorzijde misschien al teveel aangetast?
Punt 3
Het laatste punt wat ik erg graag zou willen aanpakken is de viegroest op het frame en middenstandaard. Ik twijfel om de middenstandaard te verwijderen en over te spuiten, maar wilde deze toch even met jullie delen.
Het frame heeft een aantal kleine plekjes met vliegroest zoals hieronder afgebeeld. Ik heb veel zitten meelezen op het forum, maar kon weinig advies vinden. Daarom vraag ik jullie hier: Wat kan ik het beste proberen zonder de lak teveel aan te tasten?
De rest van de motor gaat mij, mede door de posts van de poetsbeurten van @Vlerk helemaal lukken. De motor is namelijk ook mat grijs.
Ik hoor graag van jullie!