• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full-Detail] Volvo XC90 2007

B

Bdw

Guest
Hallo,

Ik ben nog niet zo lang bezig met detailen, ben zo rond mei begonnen( toen ik me een nieuwe wagen heb aangeschaft).

Onlangs kwam de vader van een vriend naar me toe of ik een kras uit zijn auto kon halen.

De Volvo XC90 was gekeyed aan de rechterzijde, van voren tot achteren. Gelukkig waren de krassen niet diep(niet voelbaar met de nagel).

Uiteindelijk de wagen een full-detail gegeven.

De beginstand, wagen was een 3tal maanden niet gewassen, en staat zijn hele leven al buiten.:s

ywj.JPG


xji6.jpg


pfb4.jpg


helaas wegens de regen niet echt veelzeggende foto's

Moeilijk te zien, maar de wagen was aan de rechterzijde gekeyed, een diepe kras over de hele lengte van de wagen.

59v.JPG



Jaren vuil heeft zich opgestapeld in het leer van de pook

uqht.jpg


het leer is vettig van het vuil, voelde stroef aan en er zaten diepe nerven in.

2pco.jpg



voor de rest geen foto's van het interieur, maar de kunststof, hemel en dashboard waren in redelijke conditie.

De detail zelf voerde ik uit op verplaatsing, ik heb zelf een ruime garage, maar met deze bak van een wagen heb ik liefst wat meer ruimte. De eigenaar is zelfstandig, en ik heb in een oude hangar van het bedrijf kunnen werken.

-Eerst het reguliere wassen, volgens de regels van de kunst.

De wagen ingeschuimd.

92rg.jpg


Dan alle kieren nagelopen met een kwast en APC.

Vooral aan de voorruit kwam hier een hele berg vuil uit!

qav5.jpg



De velgen waren na een 1e wasbeurt met een velgenreiniger al enorm opgeknapt, maar werden hierna elk nog 3x gewassen met iron-X en shampoo. Achteraf nog met Valet tar en glue remover de laatste plekjes teer verwijderd.

m6ri.jpg



nto1.jpg



hierna de wagen gewassen met een overdosis aan shampoo.
Dan is de wagen behandeld met iron-X, dit was duidelijk hoognodig! De lak 'bloedde' echt .rofl

5fh7.jpg


jjh2.jpg



De wagen zat vol met teerspetters, en dat was ook te zien aan de(autofinesse) klei, hier al na een sectie van ongeveer 10cm op 10cm.

l92o.jpg


Hierna de wagen afgespoeld met de hogedrukreiniger en naar binnen gereden.
zoals ik al zei, was het een oude hangar die ik mocht gebruiken. het dak was meer lek dan dicht,]-0 maar goed, ik stond redelijk droog tijdens de regenbuien.

hdkp.jpg


Hier al het materiaal al uitgestald.

Rotary, DAP900, assortiment aan pads, verschillende verdunningen APC, doos met waxen.

xuys.jpg



4fvu.jpg


sbwc.JPG


Heb de auto gedroogd en dan eerst begonnen aan de diepe kras, eerst testspot gemaakt, wol met veloce haalde weinig uit. dus de krassen gewetsand.(1500-2000-2500-3000) De lak was echt enorm hard, ik heb echt lang moeten schuren voor enig resultaat.

vlbq.jpg


De hele wagen heeft deze stappen ondergaan:

2x Veloce en purple foamed wool op rotary
1x Mezzo en witte pad op DAP 900
1x Finale en groene pad op DAP 900

De lak was overal echt HARD:bad ! heb al meerdere harde VAG lakken gehad, maar deze spande de kroon.

Deurgreep voor:
xibm.jpg


Na Polijsten met yellow cone:
vx92.jpg




Diepe glans en flakepop, nog geen glaze/sealant/wax aangebracht.
e64a.jpg


Heb de wagen dan gewassen om alle polijstresidu te verwijderen.
7pz2.jpg


wagen weer gedroogd,ontvet met Festool finisching cleaner, ruiten behandeld met Clearvue Rain Kleer:eyes:
8fvk.jpg



Dan de hele wagen in PB BH gezet, 1laag EXP, en na een uur of 4 PB natty's blue. Ook de velgen zijn in wheelsealant gezet.
Helaas heb ik geen foto's meer gemaakt van het interieur, alsook geen buitenfoto's meer, aangezien het aan het regenen was.
1mgi.jpg

zr9m.jpg




Totale arbeid: 20uur , wel verdeeld in 2 dagen

Tips en commentaar zijn meer dan welkom!:party:
 
Zo zo, dat ziet er goed uit. Vanaf mei pas bezig met detailen? Dit ziet er gevordert uit. Goed bezig!
 
Dit is een favorietje, hele mooie wagen. Alleen jammer van die handbak, dit soort slagschepen verdienen een automaat :-b

Beetje dezelfde ervaring, inderdaad een pain in the ass om de eerste polijststap naar de zin te krijgen. Heb je ook ervaring met Inizio op dit type lakken? En zo ja, wat is je ervaring hiermee t.o.v. met Veloce? Ben wel benieuwd!
 
Bedankt voor de reacties:party:

Een paar goede after foto's komen er zeker nog, binnenkort komt de wagen weer naar mij toe voor een wasbeurt.

@gsm: detailen zou dan niet meer zo vlot gaan hé?

@otto: de wagen is voorzien van een handbak omdat hij vaak zeer zware vrachten moet trekken, eigenaar wou het risico niet lopen om daardoor dure herstellingen te hebben.

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met inizio, wel vond ik dat veloce heel mooi afwerkte! Een echte 'waas' kon ik niet ontdekken, maar zag wel bij een 50/50 dat de glans met mezzo wel dieper werd.
 
Mooi geschreven en gedetailleerde showoff.
Alles netjes in beeld gebracht. Schitterend resultaat tevens!
 
Zo hee die is even opgeknapt!! 8-()) Echt netjes! Handbak vind ik +1 :cool:

Otto;341898 zei:
@ Benjamin: verstoft Veloce erg? Dat is nl. wat ik tegen heb op Inizio...

Vind Veloce veel beter dan Inizio. Stoft minder en is veel makkelijker uitpoetsbaar.
 
Bedankt voor de (positieve!) reacties :party:

Kwam de wagen nog eens tegen bij valavond, even een paar telefoon foto's genomen.

csp0.jpg



De wagen was niet meer volledig proper, maar goed.

De eigenaar was trouwens vooral onder de indruk van de clearvue!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De veloce werkt inderdaad veel beter, pas gekocht en ik ben er zeer tevreden over. De uitpoetsbaarheid viel me echt heel erg mee.