B
Bdw
Guest
Hallo,
Ik ben nog niet zo lang bezig met detailen, ben zo rond mei begonnen( toen ik me een nieuwe wagen heb aangeschaft).
Onlangs kwam de vader van een vriend naar me toe of ik een kras uit zijn auto kon halen.
De Volvo XC90 was gekeyed aan de rechterzijde, van voren tot achteren. Gelukkig waren de krassen niet diep(niet voelbaar met de nagel).
Uiteindelijk de wagen een full-detail gegeven.
De beginstand, wagen was een 3tal maanden niet gewassen, en staat zijn hele leven al buiten.:s
helaas wegens de regen niet echt veelzeggende foto's
Moeilijk te zien, maar de wagen was aan de rechterzijde gekeyed, een diepe kras over de hele lengte van de wagen.
Jaren vuil heeft zich opgestapeld in het leer van de pook
het leer is vettig van het vuil, voelde stroef aan en er zaten diepe nerven in.
voor de rest geen foto's van het interieur, maar de kunststof, hemel en dashboard waren in redelijke conditie.
De detail zelf voerde ik uit op verplaatsing, ik heb zelf een ruime garage, maar met deze bak van een wagen heb ik liefst wat meer ruimte. De eigenaar is zelfstandig, en ik heb in een oude hangar van het bedrijf kunnen werken.
-Eerst het reguliere wassen, volgens de regels van de kunst.
De wagen ingeschuimd.
Dan alle kieren nagelopen met een kwast en APC.
Vooral aan de voorruit kwam hier een hele berg vuil uit!
De velgen waren na een 1e wasbeurt met een velgenreiniger al enorm opgeknapt, maar werden hierna elk nog 3x gewassen met iron-X en shampoo. Achteraf nog met Valet tar en glue remover de laatste plekjes teer verwijderd.
hierna de wagen gewassen met een overdosis aan shampoo.
Dan is de wagen behandeld met iron-X, dit was duidelijk hoognodig! De lak 'bloedde' echt .rofl
De wagen zat vol met teerspetters, en dat was ook te zien aan de(autofinesse) klei, hier al na een sectie van ongeveer 10cm op 10cm.
Hierna de wagen afgespoeld met de hogedrukreiniger en naar binnen gereden.
zoals ik al zei, was het een oude hangar die ik mocht gebruiken. het dak was meer lek dan dicht,]-0 maar goed, ik stond redelijk droog tijdens de regenbuien.
Hier al het materiaal al uitgestald.
Rotary, DAP900, assortiment aan pads, verschillende verdunningen APC, doos met waxen.
Heb de auto gedroogd en dan eerst begonnen aan de diepe kras, eerst testspot gemaakt, wol met veloce haalde weinig uit. dus de krassen gewetsand.(1500-2000-2500-3000) De lak was echt enorm hard, ik heb echt lang moeten schuren voor enig resultaat.
De hele wagen heeft deze stappen ondergaan:
2x Veloce en purple foamed wool op rotary
1x Mezzo en witte pad op DAP 900
1x Finale en groene pad op DAP 900
De lak was overal echt HARD:bad ! heb al meerdere harde VAG lakken gehad, maar deze spande de kroon.
Deurgreep voor:
Na Polijsten met yellow cone:
Diepe glans en flakepop, nog geen glaze/sealant/wax aangebracht.
Heb de wagen dan gewassen om alle polijstresidu te verwijderen.
wagen weer gedroogd,ontvet met Festool finisching cleaner, ruiten behandeld met Clearvue Rain Kleer
Dan de hele wagen in PB BH gezet, 1laag EXP, en na een uur of 4 PB natty's blue. Ook de velgen zijn in wheelsealant gezet.
Helaas heb ik geen foto's meer gemaakt van het interieur, alsook geen buitenfoto's meer, aangezien het aan het regenen was.
Totale arbeid: 20uur , wel verdeeld in 2 dagen
Tips en commentaar zijn meer dan welkom!
Ik ben nog niet zo lang bezig met detailen, ben zo rond mei begonnen( toen ik me een nieuwe wagen heb aangeschaft).
Onlangs kwam de vader van een vriend naar me toe of ik een kras uit zijn auto kon halen.
De Volvo XC90 was gekeyed aan de rechterzijde, van voren tot achteren. Gelukkig waren de krassen niet diep(niet voelbaar met de nagel).
Uiteindelijk de wagen een full-detail gegeven.
De beginstand, wagen was een 3tal maanden niet gewassen, en staat zijn hele leven al buiten.:s
helaas wegens de regen niet echt veelzeggende foto's
Moeilijk te zien, maar de wagen was aan de rechterzijde gekeyed, een diepe kras over de hele lengte van de wagen.
Jaren vuil heeft zich opgestapeld in het leer van de pook
het leer is vettig van het vuil, voelde stroef aan en er zaten diepe nerven in.
voor de rest geen foto's van het interieur, maar de kunststof, hemel en dashboard waren in redelijke conditie.
De detail zelf voerde ik uit op verplaatsing, ik heb zelf een ruime garage, maar met deze bak van een wagen heb ik liefst wat meer ruimte. De eigenaar is zelfstandig, en ik heb in een oude hangar van het bedrijf kunnen werken.
-Eerst het reguliere wassen, volgens de regels van de kunst.
De wagen ingeschuimd.
Dan alle kieren nagelopen met een kwast en APC.
Vooral aan de voorruit kwam hier een hele berg vuil uit!
De velgen waren na een 1e wasbeurt met een velgenreiniger al enorm opgeknapt, maar werden hierna elk nog 3x gewassen met iron-X en shampoo. Achteraf nog met Valet tar en glue remover de laatste plekjes teer verwijderd.
hierna de wagen gewassen met een overdosis aan shampoo.
Dan is de wagen behandeld met iron-X, dit was duidelijk hoognodig! De lak 'bloedde' echt .rofl
De wagen zat vol met teerspetters, en dat was ook te zien aan de(autofinesse) klei, hier al na een sectie van ongeveer 10cm op 10cm.
Hierna de wagen afgespoeld met de hogedrukreiniger en naar binnen gereden.
zoals ik al zei, was het een oude hangar die ik mocht gebruiken. het dak was meer lek dan dicht,]-0 maar goed, ik stond redelijk droog tijdens de regenbuien.
Hier al het materiaal al uitgestald.
Rotary, DAP900, assortiment aan pads, verschillende verdunningen APC, doos met waxen.
Heb de auto gedroogd en dan eerst begonnen aan de diepe kras, eerst testspot gemaakt, wol met veloce haalde weinig uit. dus de krassen gewetsand.(1500-2000-2500-3000) De lak was echt enorm hard, ik heb echt lang moeten schuren voor enig resultaat.
De hele wagen heeft deze stappen ondergaan:
2x Veloce en purple foamed wool op rotary
1x Mezzo en witte pad op DAP 900
1x Finale en groene pad op DAP 900
De lak was overal echt HARD:bad ! heb al meerdere harde VAG lakken gehad, maar deze spande de kroon.
Deurgreep voor:
Na Polijsten met yellow cone:
Diepe glans en flakepop, nog geen glaze/sealant/wax aangebracht.
Heb de wagen dan gewassen om alle polijstresidu te verwijderen.
wagen weer gedroogd,ontvet met Festool finisching cleaner, ruiten behandeld met Clearvue Rain Kleer
Dan de hele wagen in PB BH gezet, 1laag EXP, en na een uur of 4 PB natty's blue. Ook de velgen zijn in wheelsealant gezet.
Helaas heb ik geen foto's meer gemaakt van het interieur, alsook geen buitenfoto's meer, aangezien het aan het regenen was.
Totale arbeid: 20uur , wel verdeeld in 2 dagen
Tips en commentaar zijn meer dan welkom!