• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail: VW Golf VI

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.797
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Onderstaande VW Golf VI heeft twee-en-een-halve dag gebivakkeerd op mijn oprit om 'm eens te vertroetelen.
Eigenaar was zo vriendelijk geweest om de Golf, alvorens door mij in ontvangst te nemen, door de wasstraat "te wassen" en een "superieure hot-wax" beschermlaag aan te brengen. Goed bedoeld natuurlijk, maar voor mij onnodig aangezien ik de auto liever zelf grondig was en daardoor / daarna de (lak)defecten beter kan spotten.
IMG_0186.JPG

IMG_0187.JPG


Aanleiding was een kras op een achterdeur, aangebracht door een klein meisje die een steen(tje) in haar hand had.....
IMG_0191.JPG

IMG_0192.JPG


Uiteraard kon ik nog wel meer defectjes / swirls ontdekken; krassen op de motorkap (veroorzaakt door hetzelfde meisje?):
IMG_0188.JPG

schaafplekken voorbumper:
IMG_0189.JPG

kras op buitenspiegel:
IMG_0190.JPG

krassen achterbumper:
IMG_0193.JPG

swirls:
IMG_0199.JPG

IMG_0200.JPG


het interieur vooraf:
IMG_0196.JPG

IMG_0197.JPG


ook de wielen konden wel een opknapbeurtje gebruiken:
IMG_0201.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd eerst de wagen grondig gewassen:
- gefoamd met een cocktailtje van Autoglym TFR / Nanolex Pre-wash / Wolf's APC / Kenotek Insect remover.
- afgespoten met de Nilfisk HD, waar is die "superieure hot-wax" gebleven?? Geen sheeting of beading te bekennen......:
20200518_144803.jpg

20200518_144828.jpg


- deursponningen / tankdop bewerkt met Wolf's APC 1:10 met diverse kwasten.
- handwas: 2 emmers / Dodo juice Born to be mild / Microfiber Madness Incredimitt wash mitt.
- motorruimte: ingesprayed met Wolf's APC 1: 10, afgespoten met HD (op veilige afstand) en ingesprayed met Autoglym Vinyl & rubber care.
- velgen behandeld met Monello Non-ferro / banden met Gyeon Tyre cleaner:
20200518_151848.jpg


Kleien met Monello klei / PBW Spray & wipe 1:1 verdund:
IMG_0202.JPG

vervuiling viel mee, totdat ik kwam bij de achterzijde:
IMG_0203.JPG


Afplakken met Colad tape:
IMG_0210.JPG

IMG_0209.JPG


Polijsten:
-stap1: Rupes LHR15 mk2 / Nanolex Grey thin cutting pad / Menzerna 400 en de DAP 900V2 / kleine backing plate met Monello 4" gele cutting pad / Menzerna 400.
Heerlijke combi's om mee te werken: de Menzerna corrigeert prima op de harde VAG lak, stoft amper en kan heerlijk doorgewerkt worden tot een redelijke finish.
- stap2: gefinished met dezelfde machines maar dan voorzien van de Nanolex Dark Blue thin finishing pad / Monello 4" witte polishing pad met polijstmiddel Menzerna 3800.
- tijdens / na polijsten ontvet met Nanolex EX / meerdere Valet Pro Advanced Microfibre cloth's.
- LSP aangebracht: Soft99 Fussocoat 12 month met Monello disco duo / meerdere Monello Peluche Verde's.
- deursponningen / lak binnenzijde portieren: Waxaddict Fo-show.
- Trims behandeld met Wowo's Plastic dressing.
- uitlaat-sierstuk behandeld met Mother's Mag & aluinium polish.
- Banden voorzien van laagje Gyeon Tire (foto geschoten tussen aanbrengen en afnemen):
IMG_0226.JPG
 
Laatst bewerkt:
Interieur:
- gestofzuigd met de Numatic George.
- alle kiertjes / ventilatieroosters de Cyberclean "snot" in gedrukt.
- al het kunststof / textiel behandeld met Waxaddict MagicGlaze Interior detailer met behulp van diverse kwastjes en Monello Picollo Nero's.
- Alcantara schoongemaakt met vochtige Monello Picollo Nero's.
IMG_0220.JPG

IMG_0222.JPG


- ruiten schoongemaakt met Waxaddict MagicGlaze Glass cleaner.

De ruiten buitenzijde behandeld met Invisible Glass Cleaner & Repel.
 
Laatst bewerkt:
En de after-foto's:
IMG_0211.JPG


IMG_0212.JPG


IMG_0213.JPG


IMG_0214.JPG


IMG_0215.JPG


IMG_0218.JPG

IMG_0225.JPG


IMG_0227.JPG


IMG_0228.JPG


IMG_0229.JPG


IMG_0230.JPG


IMG_0231.JPG


De wagen terug gebracht naar een blije eigenaar, om er vervolgens achter te komen dat het VW-logo op de achterklep onbehandeld is.......
dus even een flesje Auto Finesse Revive, een paar wattenstaafjes en een Monello Peluche Verde opgehaald:
20200523_183056.jpg


20200523_185427.jpg


* Note:
er moeten nog nieuwe zomerbanden om de zomervelgen gelegd worden + wielenwissel.
Daarna komen de winterwielen die nu nog onder de Golf zitten mijn kant op om ze te reinigen (binnenkant) en te beschermen.
 

Bijlagen

  • IMG_0224.JPG
    IMG_0224.JPG
    121,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0231.JPG
    IMG_0231.JPG
    238,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
De close up foto's lieten al een mooie correctie zien, maar op de totaalplaatjes staat die keurig te glimmen!

Mooi resultaat, snap dat de eigenaar weer blij is.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Hoop werk, Kees! :D

Ik lijk op veel foto's nog een waas op de lak te zien. Komt dat misschien omdat de stap van Menzerna 400 naar 3800 te groot is?
 
Ah, ik ken het product niet uit eigen ervaring, vandaar de vraag. ;)

Op harde VAG-lakken red ik amper of zelfs niet met een BF21. Als ik dan compound met S3, die goed kan finishen, en meteen naar S30 ga, dan had ik eigenlijk eerst nog een medium-combi ertussen moeten doen. (Waas)
 
Ah, maar voor Scholl Concepts ook niet, maar elke lak reageert anders. ;) S3 + S30 werden ook lange tijd als 2-step aangeboden, wat overigens op vele lakken goed werkt. Maar op hardere lakken brak Veloce/S3 te snel af en/of is er niet genoeg power meer over om écht goed richting een finish te gaan. (Vandaar de tussenstap)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Mooie klus! En top werk, de metallic flakes komen heel mooi weer naar boven! :cool: Is het nou ook zo dat je met die thin-pads sneller correctie haalt? In theorie heb je minder 'padding' zegmaar tussen de backing-plate en het plaatwerk, waardoor je meer overdracht hebt. Haal je hiermee dan sneller resultaat als bijvoorbeeld de Monello Raffini's?
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Timm
Lekker gewerkt! Mooi resultaat behaald. Ik ben het wel met @Quantoxx eens, denk persoonlijk ook dat deze stap wel groot is. Nog voordat ik alle comments had gelezen kwam dit ook bij mij op. Misschien was of een tussenstap met bijv 2500 of met 3500 finishen beter geweest. In 3500 zit iets meer cut om zo een nog beter resultaat (door de grote stap) te halen ondanks dat ie minder finished. Neemt niet weg dat het resultaat prima is. En je moet al die compounds en polishes ook maar even hebben staan. Maar goed, meten is weten dus wellicht was dit gewoon de ultieme combo :). Werk zelf niet met de Nanolex pads dus dat maakt het ook nog eens anders. Ben overigens ook mega fan van de Menzerna producten.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Quantoxx
Weer een schitterend resultaat! Ik kan mij inbeelden dat de eigenaar tevreden is. En ik ga ervan uit dat dat meisje gedwongen is om dat steentje op te eten! ;)

Zo creëer je wel een shit-steentje. ;)

@Kees-sw Mooie job gedaan, vraagje wat heb je gedaan met het multimediascherm? (De praktijk leert dat die touchscreens soms erg gevoelig zijn voor reinigingsmiddelen). Het belangrijkste is dat je niet met IPA aan de koplampen komt: de totale vaggroep blijkt de laatste jaren overgevoelig op de koplampen voor alcohol, waar dan na verloop van tijd (maanden) barstjes in verschijnen. Geen nummerplaten en nummerplaathouders verwijderd?
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Dank allen!

Nogmaals mijn geplaatste foto's bekeken wat betreft de "waas" die @Quantoxx en @johnwoo misschien denken te zien:
mijn Canon Powershot SX200 IS (en daarbij ikzelf als huis-tuin-en-keuken fotograaf) maakt niet al te beste close-ups; het apparaat stelt zelfs niet scherp op het stukje tape maar nog steeds op de reflectie van mijzelf. Tevens viel mij op sommige foto's een paar wazige vlekken op: toch maar eens de lens "detailen".
Tevens zijn de na-foto's geschoten 's avonds bij een ondergaand zonnetje; misschien speelt dit ook mee?
Vraagje voor beide heren: de beide foto's van het afplakken, zijn die genomen voordat begonnen werd met polijsten, na Menzerna 400, na Menzerna 3800 of na het aanbrengen van de Fussocoat??
IMG_0209.JPG IMG_0210.JPG

Wat @Timm en @dennisdennis-12 reeds hebben aangehaald: de Menzerna 400 heeft een behoorlijke finish, als je lang genoeg doorwerkt.

@LAWRENCIO_XD persoonlijk vind ik de thin pads heel fijn werken maar of ze ook sneller werken zou ik niet durven te zeggen.
Voordeel vind ik dat je minder polijstmiddel "kwijt bent" in de pad, met deze pads minder snel de backing plate "stilstaat". Tevens in combi-pack van 5 stuks ook nog prijsbewust. Nadeel is dat de pads minder vergevings-gezind zijn op randjes....

@Cordoba het multimediascherm heb ik voorzichtig afgenomen met een Picollo nero met daarop een paar pufjes Waxaddict MagicGlaze Interior detailer.
Wat betreft die koplampen, nooit van gehoord: bedankt voor de tip! Ze zijn mee-gepolijst, dus ook afgenomen met Nanolex EX: benieuwd of die over een aantal maanden barstjes vertonen.......
 
Ik heb geen waas gezien hoor, ging mij puur om de stap zelf. Ondergaande zon (dus geen zon reflectie op je lak) maskeert sowieso defecten. Dat is ook de reden dat ik geen idee heb op welk moment deze shots zijn genomen. Resultaat is sowieso al top! Maar verschillen tussen 400, 3800 of fussocoat is denk ik sowieso lastig tot niet te zien met dit soort foto’s.

Nogmaals, vond het een mooie detail en mag zeker geen afbreuk doen aan jouw verhaal!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Kees-sw