Toen afgelopen februari de Dragason van Frans een nieuw stuur kreeg aangemeten vroeg hij me al of ik zijn bike een keer onder handen wilde nemen. Dat is natuurlijk geen probleem maar het moest wel eerst een beetje beter weer worden.
Omdat het weer er dit weekend goed uitzag was de afspraak voor zaterdag snel gemaakt.
Vrijdag avond heb ik een keuze gemaakt uit de spullen waarvan ik dacht dat ze van pas zouden komen en alles klaargezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst nog even de qualificatie van de F1 gekeken en toen heb ik me weg laten brengen naar het detailadres.
Frans had de motor al in het zonnetje gezet en na een bakkie ben ik snel aan de gang gegaan. De vervuiling van een rit naar Frankrijk zat nog overal op en aan de motor dus hier zou flink wat werk aan zitten, maar ja dan zie je de verbetering ook des te beter.
De gepoedercoate achtervelg spande de kroon met de viezigheid, omdat het velgbed erg breed is, wordt het vuil als in een wasmachinetrommel rondgeslingerd. Nou dat was goed te zien:
De Gloria Foammaster werd klaargemaakt met een oplossing van water met SupaSnowFoam (ja Addy dat was van jouw sampletje)
De motor werd voorzien van een dikke foamlaag welke tien minuutjes in mocht trekken.
Nadat de schuim van de motor was afgelopen werd de Dragason gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en gedroogd met de Delirium Drying Towel.
Het werd tijd om de lak aan te pakken. Vooraf moet gezegd worden dat het spuitwerk van deze motor wel een beetje bijzonder is. Er is industriële zwarte lak gebruikt, die echter niet met een blanke lak is afgewerkt. Ondanks de vermeende sterkte van de lak heeft de motor op zijn tochten door Europa toch al wat swirls en krassen opgelopen. Ik heb niet gekozen voor machinaal polijsten omdat er toch bijna geen vlak deel op deze motor te vinden is, daarbij zou een kleine backingplate op de DAP900 onmisbaar zijn en die heb ik nog niet in mijn collectie.
Ouderwets handwerk dus, maar wel met polijstmiddelen uit de moderne tijd: Monello. De tank en het achterspatbord zorgden niet voor verrassingen.
Na een heerlijk Brabant worstenbroodje en een frisse cola was mijn accu weer opgeladen en kon ik weer verder.
De gepoedercoate wielen waren van de foam- en wasbeurt inmiddels een stuk opgeknapt maar toch zat er nog een waas overheen, dat kwam door de vele swirls.
De zwarte Monello cone met Mezzo versloeg deze swirls echter stuks voor stuk, de velgen gaven hun originele glans weer prijs. Een laagje Wheelwax zorgt vanaf nu voor een betere bescherming. Frans gaf aan dat hij niet wist dat zijn velgen zo konden glanzen. Hij is altijd in de veronderstelling geweest dat zijn gepoedercoate velgen altijd wat dof zouden blijven.
De voorvorkpoten en de voorvelg werden op dezelfde manier aangepakt. Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten
De soms moeilijk bereikbare hoekjes en randjes van het motorblok weren met de mini EZ detailbrush opgefrist. De sidebag en het zadel kregen een laagje Natural Look.
De primaire kast, het stuur, het luchtfilter en nog wat delen zijn gespoten met een "wrinkle-finish" Het was even proberen met welk product dit het beste behandeld kon worden maar uiteindelijk is de keuze op Poorboys Trim Restorer gevallen.
De chromen delen zijn vervolgens behandeld met Meguiars All Metal Polysh. Als laatste zijn de wangen van de banden nog in de Mothers Reflecction Advanced Tyre Care gezet.
Het eindresultaat:
Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties
Omdat het weer er dit weekend goed uitzag was de afspraak voor zaterdag snel gemaakt.
Vrijdag avond heb ik een keuze gemaakt uit de spullen waarvan ik dacht dat ze van pas zouden komen en alles klaargezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst nog even de qualificatie van de F1 gekeken en toen heb ik me weg laten brengen naar het detailadres.
Frans had de motor al in het zonnetje gezet en na een bakkie ben ik snel aan de gang gegaan. De vervuiling van een rit naar Frankrijk zat nog overal op en aan de motor dus hier zou flink wat werk aan zitten, maar ja dan zie je de verbetering ook des te beter.
De gepoedercoate achtervelg spande de kroon met de viezigheid, omdat het velgbed erg breed is, wordt het vuil als in een wasmachinetrommel rondgeslingerd. Nou dat was goed te zien:
De Gloria Foammaster werd klaargemaakt met een oplossing van water met SupaSnowFoam (ja Addy dat was van jouw sampletje)
De motor werd voorzien van een dikke foamlaag welke tien minuutjes in mocht trekken.
Nadat de schuim van de motor was afgelopen werd de Dragason gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en gedroogd met de Delirium Drying Towel.
Het werd tijd om de lak aan te pakken. Vooraf moet gezegd worden dat het spuitwerk van deze motor wel een beetje bijzonder is. Er is industriële zwarte lak gebruikt, die echter niet met een blanke lak is afgewerkt. Ondanks de vermeende sterkte van de lak heeft de motor op zijn tochten door Europa toch al wat swirls en krassen opgelopen. Ik heb niet gekozen voor machinaal polijsten omdat er toch bijna geen vlak deel op deze motor te vinden is, daarbij zou een kleine backingplate op de DAP900 onmisbaar zijn en die heb ik nog niet in mijn collectie.
Ouderwets handwerk dus, maar wel met polijstmiddelen uit de moderne tijd: Monello. De tank en het achterspatbord zorgden niet voor verrassingen.
Na een heerlijk Brabant worstenbroodje en een frisse cola was mijn accu weer opgeladen en kon ik weer verder.
De gepoedercoate wielen waren van de foam- en wasbeurt inmiddels een stuk opgeknapt maar toch zat er nog een waas overheen, dat kwam door de vele swirls.
De zwarte Monello cone met Mezzo versloeg deze swirls echter stuks voor stuk, de velgen gaven hun originele glans weer prijs. Een laagje Wheelwax zorgt vanaf nu voor een betere bescherming. Frans gaf aan dat hij niet wist dat zijn velgen zo konden glanzen. Hij is altijd in de veronderstelling geweest dat zijn gepoedercoate velgen altijd wat dof zouden blijven.
De voorvorkpoten en de voorvelg werden op dezelfde manier aangepakt. Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten
De soms moeilijk bereikbare hoekjes en randjes van het motorblok weren met de mini EZ detailbrush opgefrist. De sidebag en het zadel kregen een laagje Natural Look.
De primaire kast, het stuur, het luchtfilter en nog wat delen zijn gespoten met een "wrinkle-finish" Het was even proberen met welk product dit het beste behandeld kon worden maar uiteindelijk is de keuze op Poorboys Trim Restorer gevallen.
De chromen delen zijn vervolgens behandeld met Meguiars All Metal Polysh. Als laatste zijn de wangen van de banden nog in de Mothers Reflecction Advanced Tyre Care gezet.
Het eindresultaat:
Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties