• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full motordetail Frans' Dragason door BPJ

BlackpassatJunior

Detailing rookie
17 jan 2010
140
0
30
Toen afgelopen februari de Dragason van Frans een nieuw stuur kreeg aangemeten vroeg hij me al of ik zijn bike een keer onder handen wilde nemen. Dat is natuurlijk geen probleem maar het moest wel eerst een beetje beter weer worden.
Omdat het weer er dit weekend goed uitzag was de afspraak voor zaterdag snel gemaakt.

Vrijdag avond heb ik een keuze gemaakt uit de spullen waarvan ik dacht dat ze van pas zouden komen en alles klaargezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst nog even de qualificatie van de F1 gekeken en toen heb ik me weg laten brengen naar het detailadres.

Frans had de motor al in het zonnetje gezet en na een bakkie ben ik snel aan de gang gegaan. De vervuiling van een rit naar Frankrijk zat nog overal op en aan de motor dus hier zou flink wat werk aan zitten, maar ja dan zie je de verbetering ook des te beter.
De gepoedercoate achtervelg spande de kroon met de viezigheid, omdat het velgbed erg breed is, wordt het vuil als in een wasmachinetrommel rondgeslingerd. Nou dat was goed te zien:
DSCF4840.webp

De Gloria Foammaster werd klaargemaakt met een oplossing van water met SupaSnowFoam (ja Addy dat was van jouw sampletje)
De motor werd voorzien van een dikke foamlaag welke tien minuutjes in mocht trekken.
DSCF4852.webp

Nadat de schuim van de motor was afgelopen werd de Dragason gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en gedroogd met de Delirium Drying Towel.
Het werd tijd om de lak aan te pakken. Vooraf moet gezegd worden dat het spuitwerk van deze motor wel een beetje bijzonder is. Er is industriële zwarte lak gebruikt, die echter niet met een blanke lak is afgewerkt. Ondanks de vermeende sterkte van de lak heeft de motor op zijn tochten door Europa toch al wat swirls en krassen opgelopen. Ik heb niet gekozen voor machinaal polijsten omdat er toch bijna geen vlak deel op deze motor te vinden is, daarbij zou een kleine backingplate op de DAP900 onmisbaar zijn en die heb ik nog niet in mijn collectie.
Ouderwets handwerk dus, maar wel met polijstmiddelen uit de moderne tijd: Monello. De tank en het achterspatbord zorgden niet voor verrassingen.
Na een heerlijk Brabant worstenbroodje en een frisse cola was mijn accu weer opgeladen en kon ik weer verder.
De gepoedercoate wielen waren van de foam- en wasbeurt inmiddels een stuk opgeknapt maar toch zat er nog een waas overheen, dat kwam door de vele swirls.
DSCF4857.webp

De zwarte Monello cone met Mezzo versloeg deze swirls echter stuks voor stuk, de velgen gaven hun originele glans weer prijs. Een laagje Wheelwax zorgt vanaf nu voor een betere bescherming. Frans gaf aan dat hij niet wist dat zijn velgen zo konden glanzen. Hij is altijd in de veronderstelling geweest dat zijn gepoedercoate velgen altijd wat dof zouden blijven.
DSCF4875.webp

De voorvorkpoten en de voorvelg werden op dezelfde manier aangepakt. Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten
DSCF4876.webp

De soms moeilijk bereikbare hoekjes en randjes van het motorblok weren met de mini EZ detailbrush opgefrist. De sidebag en het zadel kregen een laagje Natural Look.
De primaire kast, het stuur, het luchtfilter en nog wat delen zijn gespoten met een "wrinkle-finish" Het was even proberen met welk product dit het beste behandeld kon worden maar uiteindelijk is de keuze op Poorboys Trim Restorer gevallen.

De chromen delen zijn vervolgens behandeld met Meguiars All Metal Polysh. Als laatste zijn de wangen van de banden nog in de Mothers Reflecction Advanced Tyre Care gezet.
Het eindresultaat:
DSCF4873.webp

DSCF4870.webp

DSCF4869.webp

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties

Zo, da's ook geen straf om te doen!
Ziet er allemaal heel netjes uit.

Als je trouwens effe had laten weten had je wel een kleine backing plate kunnen lenen.
Maar je pa heeft er toch ook wel eentje, niet? ;)

Ik zou 'm niet kopen, maar vette bak. Bruut maar bescheiden.

BlackpassatJunior zei:
... Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten. ...

Vocht is een vijand bij poederen. Het poeder is extreem fijn en moet statisch hechten. Vocht laat het klonteren en kleven met eenzelfde effect als sinaasappelhuid bij lak.

Mooie klus Kenneth met dito resultaat. Altijd leuk als de eigenaar versteld staat van het resultaat.
Duidelijke foto's en zo'n Gloria Foammaster werkt toch goed zeg.
Kleine backingplate heb ik ook liggen, had je ook mogen gebruiken hoor. Maar het is toch goed gekomen. :-)^

Foto 3. Bijzonder om te zien hoe dat ventiel zit weggewerkt.
Prachtig uitgevoerd. Gaat denk ik nog een hoop tijd in zo een motor zitten.

Mooi resultaat met toch een klein puntje van (veiligheids) kritiek... Hoe mooi het ook is, het is het beste om geen tyre gel te gebruiken op motorbanden. Nu zul je met dit type motor plat door de bocht gaan met het knietje aan de grond. Maar neem simpel weg het risico niet....

Je hebt helemaal gelijk Adrie. Het is misschien op de foto's niet goed te zien maar er zit géén tyregel op het loopvlak, hooguit op de buitenste centimeter van de achterband is een klein beetje tyregel uitgelopen. De achterband is erg breed en de motor zal nooit zover op de kant gelegd worden in een bocht. (als dat wél gebeurt, is het toch al te laat :lol )

erg mooi resultaat inderdaad!! Had alleen de koplamp ook in kleur gespoten, die ziet er nu zo "plastic" uit. Heb dezelfde op mijn motor zitten, zo zie je maar dat er veel dingen uitwisselbaar zijn bij motoren.

Emiel, je hebt helemaal gelijk. Ik vind de koplamp ook niet passen bij de motor (en daarbij: hij ís ook echt van kunststof)
Een Dragason wordt geleverd met deze koplamp, als je een andere zou willen dan kan dat natuurlijk wel.

Mooi hoor! En leuk om te lezen! Het puntje van Adrie was me ook opgevallen, omdat Tim dat altijd zegt, maar ik kan me voorstellen dat hier een weloverwogen beslissing is genomen dat het niet veel kwaad kan.

Ben wel benieuwd hoe je op deze motor zodanig bagage kunt meenemen dat je fatsoenlijk op reis door Frankrijk kunt ]d~^
Maar misschien heb je als man ook iets minder nodig :schaam