* 15 - 05 - 2020 *
Ik was aan het rondneuzen naar info over de G3 coating (Gen3) omdat mijn ouders, tegen beter weten in, dit spul hebben genomen op hun nieuwe Suzuki Ignis die ze vandaag hebben ontvangen. Ik kan maar weinig vinden en wat ik vind, dat is maar karig.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN SUZUKI GEN-3 GLASSCOAT?
- Professioneel aangebracht door de Suzuki-dealer
- Beschermt lak en glas tegen o.a. vogelpoep, schoonmaakmiddelen, hars of zure regen
- 1x aanbrengen, 5 jaar bescherming
- Milieuvriendelijk
- Binnen en buiten makkelijk schoonmaken
- Uw auto levert bij inruil meer op
- De 5 jaar garantie is overdraagbaar
Basispakket
Het exterieur van jouw Suzuki wordt behandeld met de Suzuki Glasscoat-lakbescherming. Er wordt een keiharde duurzame keramische beschermlaag over je auto gelegd. De lak is daardoor bestand tegen verkleuring, vlekken en biedt meer weerstand tegen krasjes.
Premiumpakket
Naast het exterieur wordt ook het interieur van jouw Suzuki behandeld. De onzichtbare hypoallergene beschermlaag biedt langdurige, slijtvaste bescherming tegen alle viezigheid. Je ontvangt als extraatje een basisonderhoudspakket met onder andere shampoo, dryclean en speciale vogelpoep- en insectenverwijderaar.
Shampoopakket
Om je Suzuki in optimale conditie te houden, is regelmatig wassen noodzakelijk. Ook als de auto is behandeld met Suzuki Glasscoat. Het shampoopakket bevat alles om je auto elke dag te laten stralen: een fles shampoo, een fles dryclean, een microvezeldoek, spons en zeem.
Voor €250 (Basispakket) krijg je de G3 op het gehele exterieur, maar ik hoor berichten over ALLES zoals ook ongelakt kunststof of alleen de lak en het glas. Zo is de G3 in dit geval ook blijkbaar op de velgen aangebracht.
Voor €350 (Premiumpakket) wordt ook het interieur behandeld.
Uiteraard heb ik mijn ouders, net zoals bij de vorige 2 nieuwe auto's, afgeraden om dit soort fratsen erbij te nemen en een hoop geld én gezeik te besparen. Helaas is bij alle drie de auto's mijn advies in de wind geslagen.
Kia Sportage - WaxOyl was binnen een paar weken verdwenen, zat op gemorst op trims en zelfs banden.
Seat Ibiza FR - Waxguard was binnen 6 dagen dood, tweede applicatie ná ongevraagd polijsten (zwarte lak) holo's en Waxguard binnen enkele dagen dood.
Suzuki Ignis - G3 GlassCoat
(Nog geen oordeel)
...
Oh, terwijl ik dit bericht aan het typen was kwam mijn vader even langs met de Ignis. Meteen de beading en sheeting getest:
Sheeting is best OK, maar niet echt een lekkere contacthoek -->
Sheeting is niet bepaald coating-waardig te noemen -->
Nu wil ik niet meteen de kwaliteit van de coating slecht noemen omdat de beading en sheeting slecht is. Als de lak iets krasbestendiger wordt en/of UV-straling minder vat krijgt op de lak, dan heb je natuurlijk al je winst.
Echter gaat dezelfde coating ook op het glas en dat doe je puur voor waterafstotendheid, lijkt mij. In dit geval lijkt er totaal geen coating op het glas te zitten want er is 0,0 sheeting of beading.
(Voorruit niet, maar die zal wel ontzien zijn. Zijruiten en achteruit ook niet)
Op de trims leek wel iets van een afstotende werking te zitten, maar met water werd het kunststof donkerder en kan dus wel een dressing gebruiken. Dit leek mij ook geen coating, want bij het drogen smeerde ik plotseling vettigheid in de rondte toen ik over een trim ging. (
Zal dezelfde siliconen-spul zijn als op de banden)
Toen ik met mijn ouders de nieuwe Ignis ging bekijken viel mij op dat de A-stijl niet is meegespoten, maar een ongelakte kunststof plaat heeft. De verkoper wist meteen dat mij dit op zou vallen en gaf aan dat dit kwetsbaar spul was en mee-gecoat zou worden. Echter was de keus gevallen voor een zwarte lak en dan zouden deze stijlen wél mee-gelakt zijn.
(Het is inmiddels een zilvergrijze lak geworden, dus ongelakte kunststof plaat)
Op de velgen leek de coating beter zijn werk te doen qua sheeting.
Het dashboard en deurpanelen zijn gortdroog. Ik kreeg een beetje een ''verkrijt'' idee erbij. Met je droge vingers maakte je meteen vlekken en wanneer ik met mijn vochtige droogdoek eroverheen ging, werd het vele malen donkerder.
In het Premiumpakket zit dus ook de interieurbehandeling en dit lijkt ook niet gedaan te zijn. Toen bij het openen van een deur er wat druppels naar binnen vielen op de stoel, leek er geen product op de stoel te zitten die het water afstoot of andere indicatie van behandeling.
En tja, het wordt off-topic als ik doorga over de vele kalkvlekken, smerige motorruimte, vervuiling in kieren, achtergehouden gekochte accessoires, etc.

...
Ik ben erg benieuwd hoe deze coating zich gaat houden, maar dan zal eerst de dealer de rest van zijn dienst moeten afmaken. Ik vermoed dat ik over niet al te lange tijd mag gaan polijsten en Cancoat o.i.d. aanbrengen.