• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

G3 coating vs gyeon mohs

Dat de beading en sheeting van Mohs niet perfect zijn ben ik met je eens. Maar die blijft wel langer hetzelfde, die van G3 is in het begin top maar zakt na een paar maanden hard achteruit. Bij de auto die ik heb behandeld met g3 vond ik in de eerste 2 maanden dat de beading en sheeting beter was als die van prime of cancoat maar na 2 maanden werd het al minder.

Het meerwerk aan Mohs is dat deze in 2 lagen MOET. G3 kan ook in 1. En er zit ook geen product als cure bij.

Cure kan je natuurlijk op elke coating gebruiken. Maar bedankt voor je ervaring.

Nogtans volgens Gyeon heeft Cancoat een lagere contacthoek met water dan Mohs? Mohs staat op >105 terwijl Cancoat op >100 zit. Dus zoveel verschil tussen beading en sheeting lijkt mij er op papier niet op te zitten? Een coating als Booster of Durabead staat op >120 dus dat is wel een duidelijker verschil op papier in hydrofobie.
Mooie woorden... Maar ik test een coating niet op papier maar in het echt.
En weet dit uit ervaring te vertellen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Jdb
Ook hier de ervaring dat de beading en sheeting van Mohs niet zo strak is als andere coatings. Met de Booster erop was het wél beter, maar dit hield na driekwart jaar ook wel op. (Uiteraard zijn dit maar 2 gevallen met beide invloed van andere factoren en onderhoud)

Mohs breng je aan in twee lagen om de beloofde dikte, flexibiliteit en krasbestendigheid te bereiken. Een product zoals bijv. de Sonax - CC36, die ik aan het testen ben, breng je aan in één laag en hierbij is de vuil-en-waterafstotendheid de belangrijkste factor. Strakke beading en sheeting, vuil kan moeilijker hechten en is dus makkelijker te wassen, maar qua krasbestendiheid verwacht ik weinig. Ook de standtijd zal vermoedelijk niet lang zijn.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en Jdb
Houdt er wel rekening mee dat het waterafstotende effect zeer weinig tot niets met de vuilafstotende en krasbestendige eigenschappen te maken hebben. De beste vuilafstotende coating zal helemaal geen beading/sheeting geven.

Vaak wordt de duurzaamheid gekoppeld aan de beading/sheeting die men ziet maar dat is bij coatings absoluut niet het geval.
 
Houdt er wel rekening mee dat het waterafstotende effect zeer weinig tot niets met de vuilafstotende en krasbestendige eigenschappen te maken hebben. De beste vuilafstotende coating zal helemaal geen beading/sheeting geven.

Vaak wordt de duurzaamheid gekoppeld aan de beading/sheeting die men ziet maar dat is bij coatings absoluut niet het geval.

Kun je voor het waterafstotende effect een waxje erop smeren?, of heeft dit juist nadelig effect op de vuilafstotende coating?. En dan doel ik op de duurzaamheid en de werking.
 
Je kan een wax smeren maar dan worden de vuilafstotende eigenschappen juist minder. Een wax pakt vervuiling juist een beetje vast. Een coating stoot het af.

Beter is het om Cure, Wetcoat, Bathe+ of vergelijkbare producten te gebruiken voor het waterafstotende effect.
 
  • Leuk
Reactions: Jdb
Wetcoat heb ik wel staan, dus die kan ik dan wel gebruiken als ik volgend jaar een coating wil gaan proberen.
 
Je kan een wax smeren maar dan worden de vuilafstotende eigenschappen juist minder. Een wax pakt vervuiling juist een beetje vast. Een coating stoot het af.

Beter is het om Cure, Wetcoat, Bathe+ of vergelijkbare producten te gebruiken voor het waterafstotende effect.

Mag ik hieruit ook de conclusie trekken dat wanneer de hydrofobische eigenschappen van een coating naar de gruzelementen zijn, de coating nog steeds zijn werk blijft doen met betrekking tot de vuilafstotendheid? En hoelang (+/-) blijft een coating dan nog zijn werk doen als vuilafstoter ?

En dat men meestal de coating dus te vroeg weer verwijderd en er een nieuwe op doet voor de hydrofobische eigenschappen, omdat dit er gewoon toch wel heel fijn uitziet ?
 
  • Leuk
Reactions: Jdb
Ja dat klopt inderdaad. De coating doet nog steeds zijn werk als er geen waterafstotende werking meer is.

Gyeon heeft nu al jaren een auto rond rijden met halve panelen met Mohs en het verschil is nog steeds erg goed te zien ondanks dat er geen beading aanwezig meer is. De auto wordt alleen maar gewassen met een shampoo zonder toevoegingen. Geen enkele detailer of ander product erbij.

Met verwijdert vaak de coating te vroeg inderdaad. Aan de andere kant zal er na een jaar genoeg vervuiling op de lak zitten en zullen er ook wat vlekjes zijn dus de meeste frissen de lak dan weer op. Een lak is nooit zo mooi als net gepolijste lak natuurlijk :)
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
@ArnoldG - Dit kan ik beamen. Het geval van Mohs + Booster was al na een jaar afname in beading en sheeting te zien. Echter mag de eigenaar blij zijn dat de werking van de coating nog doorloopt, anders had zijn aito er nog veeeeeeeel slechter uit gezien. :)
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
* 15 - 05 - 2020 *

Ik was aan het rondneuzen naar info over de G3 coating (Gen3) omdat mijn ouders, tegen beter weten in, dit spul hebben genomen op hun nieuwe Suzuki Ignis die ze vandaag hebben ontvangen. Ik kan maar weinig vinden en wat ik vind, dat is maar karig.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN SUZUKI GEN-3 GLASSCOAT?
  • Professioneel aangebracht door de Suzuki-dealer
  • Beschermt lak en glas tegen o.a. vogelpoep, schoonmaakmiddelen, hars of zure regen
  • 1x aanbrengen, 5 jaar bescherming
  • Milieuvriendelijk
  • Binnen en buiten makkelijk schoonmaken
  • Uw auto levert bij inruil meer op
  • De 5 jaar garantie is overdraagbaar
Basispakket
Het exterieur van jouw Suzuki wordt behandeld met de Suzuki Glasscoat-lakbescherming. Er wordt een keiharde duurzame keramische beschermlaag over je auto gelegd. De lak is daardoor bestand tegen verkleuring, vlekken en biedt meer weerstand tegen krasjes.
Premiumpakket
Naast het exterieur wordt ook het interieur van jouw Suzuki behandeld. De onzichtbare hypoallergene beschermlaag biedt langdurige, slijtvaste bescherming tegen alle viezigheid. Je ontvangt als extraatje een basisonderhoudspakket met onder andere shampoo, dryclean en speciale vogelpoep- en insectenverwijderaar.
Shampoopakket
Om je Suzuki in optimale conditie te houden, is regelmatig wassen noodzakelijk. Ook als de auto is behandeld met Suzuki Glasscoat. Het shampoopakket bevat alles om je auto elke dag te laten stralen: een fles shampoo, een fles dryclean, een microvezeldoek, spons en zeem
.


Voor €250 (Basispakket) krijg je de G3 op het gehele exterieur, maar ik hoor berichten over ALLES zoals ook ongelakt kunststof of alleen de lak en het glas. Zo is de G3 in dit geval ook blijkbaar op de velgen aangebracht.
Voor €350 (Premiumpakket) wordt ook het interieur behandeld.

Uiteraard heb ik mijn ouders, net zoals bij de vorige 2 nieuwe auto's, afgeraden om dit soort fratsen erbij te nemen en een hoop geld én gezeik te besparen. Helaas is bij alle drie de auto's mijn advies in de wind geslagen. :p

Kia Sportage - WaxOyl was binnen een paar weken verdwenen, zat op gemorst op trims en zelfs banden.
Seat Ibiza FR - Waxguard was binnen 6 dagen dood, tweede applicatie ná ongevraagd polijsten (zwarte lak) holo's en Waxguard binnen enkele dagen dood.
Suzuki Ignis - G3 GlassCoat (Nog geen oordeel)

...

Oh, terwijl ik dit bericht aan het typen was kwam mijn vader even langs met de Ignis. Meteen de beading en sheeting getest:

Sheeting is best OK, maar niet echt een lekkere contacthoek -->

20200515_182037.jpg



Sheeting is niet bepaald coating-waardig te noemen -->


Nu wil ik niet meteen de kwaliteit van de coating slecht noemen omdat de beading en sheeting slecht is. Als de lak iets krasbestendiger wordt en/of UV-straling minder vat krijgt op de lak, dan heb je natuurlijk al je winst.

Echter gaat dezelfde coating ook op het glas en dat doe je puur voor waterafstotendheid, lijkt mij. In dit geval lijkt er totaal geen coating op het glas te zitten want er is 0,0 sheeting of beading. (Voorruit niet, maar die zal wel ontzien zijn. Zijruiten en achteruit ook niet)

Op de trims leek wel iets van een afstotende werking te zitten, maar met water werd het kunststof donkerder en kan dus wel een dressing gebruiken. Dit leek mij ook geen coating, want bij het drogen smeerde ik plotseling vettigheid in de rondte toen ik over een trim ging. (Zal dezelfde siliconen-spul zijn als op de banden)
Toen ik met mijn ouders de nieuwe Ignis ging bekijken viel mij op dat de A-stijl niet is meegespoten, maar een ongelakte kunststof plaat heeft. De verkoper wist meteen dat mij dit op zou vallen en gaf aan dat dit kwetsbaar spul was en mee-gecoat zou worden. Echter was de keus gevallen voor een zwarte lak en dan zouden deze stijlen wél mee-gelakt zijn. (Het is inmiddels een zilvergrijze lak geworden, dus ongelakte kunststof plaat)

Op de velgen leek de coating beter zijn werk te doen qua sheeting.

Het dashboard en deurpanelen zijn gortdroog. Ik kreeg een beetje een ''verkrijt'' idee erbij. Met je droge vingers maakte je meteen vlekken en wanneer ik met mijn vochtige droogdoek eroverheen ging, werd het vele malen donkerder.
In het Premiumpakket zit dus ook de interieurbehandeling en dit lijkt ook niet gedaan te zijn. Toen bij het openen van een deur er wat druppels naar binnen vielen op de stoel, leek er geen product op de stoel te zitten die het water afstoot of andere indicatie van behandeling.

En tja, het wordt off-topic als ik doorga over de vele kalkvlekken, smerige motorruimte, vervuiling in kieren, achtergehouden gekochte accessoires, etc. :p ... :mad:


Ik ben erg benieuwd hoe deze coating zich gaat houden, maar dan zal eerst de dealer de rest van zijn dienst moeten afmaken. Ik vermoed dat ik over niet al te lange tijd mag gaan polijsten en Cancoat o.i.d. aanbrengen. :p
 
Toch apart @Quantoxx om te lezen hoe weinig vertrouwen je ouders in je hebben mbt detailen. Je hebt het ze al op 2 auto's laten zien en dan komt er een nieuwe en hoppa, trek de buidel voor verkooppraat itt hun zoon welke hun keer op keer bewijst dat hij dit beter weet dan welke dealer dan ook Schiet mij maar lek...je hebt eigenwijs en stront eigenwijs blijkbaar.
 
@Altos - Spijker... Kop... ;)

Nieuw is altijd beter, duur is altijd beter.

Ik had al aangegeven dat ze mij beter die 350 konden geven, dan hadden ze een echte coating op elk materiaal én goed onderhoud met mooie producten.

Maar... Nu haalden ze de nieuwe aanwinst op en was het gelijk klaar. Hier kon ik mij enigszins in vinden, op het feit na dat "klaar" in mijn boekje een hele ander niveau heeft. :p
 
Wat betreft 3 dubbel stront eigenwijs is het hier idem, ouders hebben vorig jaar een geheel nieuwe Auris aangeschaft. Ik heb alle auto's binnen de familie in detailonderhoud incl. coatings ( zelfs de nieuwe Aygo van oma ), en op elke verjaardag wordt er uitgebreid over detailen van auto's gesproken, maar toch wordt er door mijn eigen ouders gekozen voor een prachtig pakket bij de dealer. Het ergste is ook nog dat op het moment dat ik een krasje op hun auto zie het antwoord is: ja maar die zal vast in de coating zitten, niet in de lak, ze hebben namelijk echt een dikke keiharde coating aangebracht welke minstens drie jaar actief is :laughing: :confounded: Pap laat de auto nu altijd bij een handwasstraat wassen, ze hebben daar namelijk de nieuwste wastechnieken en producten. Ik heb me maar aangeleerd om er niet meer op te reageren. ( zoekt een icoontje met ''shoot me'' )
 
@Passaatje - Ah, ben gelukkig niet de enige. :p

Vanmiddag gaan mijn ouders langs de dealer voor een afspraak met de verkoper. Deze heeft de auto niet afgeleverd, maar een zenuwachtige stagiaire o.i.d. En dan nog een hoop andere kleine fratsen die de ervaring van een nieuwe auto kopen niet aangenaam maken.

Toevallig net nog rond de auto gelopen en wat dingen wat uit zitten vogelen. O.a. de DAB+ aangezet, veiligheidssystemen zoals Lane Controll en dergelijke aan gezet.

Ook de dorstige deurpanelen afgenomen met een Verde en een pufje S&W -->
20200518_095513.jpg
 
Helaas, dat is niet de bedoeling. Als we dit toestaan mogen andere merken ook. Ergens moeten we een lijn trekken om vingerwijzen te voorkomen.