• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ga ik het goed doen?

Danielle

Detailing addict
30 aug 2008
512
65
Na wat neuzen bij de poorboys, ziet mijn plan er als volgt uit. Ik heb dus nog nooit een auto uitgebreid gepoetsdt. Ik moet nog alle poetsmiddelen bestellen.
1. Wassen met shampoo, turtle wax shampoo heb ik in huis.
2. PB Elastic Clay en PB Spray And Wipe.
3. Poorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover.
4. PB Black Hole en tot slot
5. Natty's Blue

Mis ik nog iets?

Vraag: Wanneer gebruik ik pads (en welke, zo te lezen bestaan er ook nog verschillende) en wanneer microvezeldoekjes? Ik doe alles met de hand.

Ik wist niet dat auto's poetsen zo complex is. Ik maar denken dat je het met een shampoo en wax wel kon redden. Maar het zijn meer dan 2 stappen.
 
Danielle:

Je stappenplan ziet er goed uit. Alleen een paar kleine kanttekeningen.

De pads kun je voor alle produkten gebruiken. Gebruik voor elk produkt een nieuwe schone pad. Dit om kruisbesmetting te voorkomen. Je wilt uiteraard geen wax aanbrengen met een pad waarmee bijvoorbeeld de SSR1 is aangebracht...

Neem genoeg, stel dat je er eentje laat vallen, direct een nieuwe/schone gebruiken.
Het zelfde geldt voor de microfiber doeken.

Je kunt de Carclean of Meguiars pads bestellen. Tip, de eerste zijn in de aanbieding.
Immers, er is geen betere raad dan voorraad...

Ik mis alleen de volgende basis dingen in je lijstje:
- washandschoen/washmitt, dus geen spons
- droogdoek, dus geen huishoudzeem of normale handdoek.
- een polish, om het even welk merk. Voor een diepe glans.

En het belangrijkste, foto's van het project ;)
 
De Tw shampoo ken ik niet, ik gebruik zelf de PB SS&S icm The Bone. Wat je nog zou kunnen doen, is EX-P aanbrengen tussen de Black Hole en de Natty's. Deze sealant zorgt ervoor dat de BH langer blijft zitten, helemaal als je hem aftopt met Natty's.

Verwacht overigens geen wonderen van de SSR1: ik heb hem zelf ook en daarnaast ook dezelfde auto. M.i. is de SSR1 te licht voor de harde Corsa-lak.

Voor het aanbrengen van de SSR, de Black Hole, evt de EX-P (of EX met carnauba) en de Natty's heb je een pad nodig. De microvezeldoeken zijn er om de aangebrachte laag uit te poetsen. waarschijnlijk staat e.e.a. ook in het deel Handleidingen en Tutotrials. Wel voor ieder product een andere pad en doek gebruiken, bij voorkeur hele zachte, met name voor de sealant en de natty's. Op het forum gebruiken veel members de pads van Lake Country (zowel voor handmatig aanbrengen als machinaal) Deze zijn wat groter dan de pads van Meguair's en Carclean, houden (vind ik) daarom ook wat makkelijker vast, maar ze zijn ook wat duurder. De Meg- en CC pads zijn wel vrij zacht, dus ook heel geschikt voor het aanbrengen van de waxlagen.

Het lijkt idd complex, uiteindelijk valt het harstikke mee. Als je het een of meerder keren gedaan hebt, dan wordt het vanzelf allemaal een heel stuk duidelijker.
 
Duidelijke adviezen dacht ik zo. Zou zelf alleen een andere shampoo gebruiken na het stappenplan.
Die van Turtle Wax is nogal aggresief, zou zonde zijn als je de wax daarmee eraf haalt.
 
Ik weet niet wat voor Turtle Wax shampoo je gebruikt, maar let even op: sommige shampoos zijn erg agressief en tasten de waxlaag (die je met een heleboel moeite aangebracht hebt) aan. Ik weet niet of dat met deze shampoo ook zo is, maar misschien is het het overwegen waard om een shampoo van bijvoorbeeld Meguiars of Poorboys World aan te schaffen. Deze zijn weliswaar duurder in de aanschaf, maar ook veel zuiniger in gebruik en dus per saldo vaak goedkoper. En dit zijn shampoos die de waxlaag van je auto niet aantasten, zodat je langer plezier hebt van al je detailwerk :grinning:
 
Zal hier even verder gaan..

Je Klei-kitje is goed zo.. Poorboys Clay + Spray & Wipe..:)^

Maar zoals patrick zij ,koop je een washandschoen & droogdoek..Werkt stukken makkelijker.
De rest van je producten zijn ook goed. (Moest je Turtle Wax shampoo op zijn ,koop daarna iets van een poorboys o.i.d. ,dit is beter voor de levensduur van je waxlaag)

Microvezel doeken & pads ,reken per product 1 pad + minstens 2 doeken. Teveel kan je nooit hebben..
Voor gebruiks gemak zou ik gewoon voor de Carclean pads gaan ,goedkoop in aankoop dus 1 of 2 extra zal wel niet uitmaken denk ik.
 
Niet dat je nu voor ieder product 2 pads moet hebben, maar enkele als reserve voor het geval er eentje valt, heb je dan iig nog een andere en kan je verder gaan. Pads die op straat gevallen zijn, niet meer gebruiken, maar eerst even in de wasmachine stoppen.
 
Hallo mannen!

Hartstikke bedankt voor jullie adviezen. Ik moet nog wel een beetje aan de productnamen wennen. Gisteren heb ik mijn eerste bestelling geplaatst. Kwam er alleen achter dat ik nog het een en ander vergeten was, o.a. de washandschoen, die had ik nou net niet op een papiertje geschreven. Dat krijg je als je te lang achter de pc zit ;).
Microvezeldoeken heb ik in overvloed. Moet dus nog wat extra pads bestellen en dan nog eventueel de polish.
Nog een vraagje, na hoeveel tijd moet je weer een nieuwe beurt geven, ik neem aan dat je tussendoor gewoon kan blijven wassen met en goede shampoo.
Mijn auto staat altijd buiten, ga er drie keer per week mee naar mijn werk (autoweg) en hij wordt natuurlijk tussendoor regelmatig gebruikt om boodschappen te doen of de kinderen te vervoeren. Hij staat niet in de buurt van bomen.

Mannen, nogmaals bedankt voor de tips.

Danielle
 
Wassen met een goede shampoo (Als je wil A.U.B. niet de turtle wax).
Na het wassen gewoon even afwerken met een Quick Detailer (Aangezien je voor Natty's Wax heb gekozen --> QD+ van poorboys ,lijkt me een goede keuze)
Waxen doe je gewoon als je er zin in hebt of als je merkt dat de waxlaag langzaam aan het sterven is.

De rest van je stappen 1 a 2 keer per jaar.
 
Danielle, je zegt dat je microvezel doeken in overvloed hebt, dat zijn hopelijk niet die dunne die je gebruikt voor het huishouden? Want dat zijn namelijk niet de juiste doeken :weetniet
 
ja, dat zijn die dus wel, die je bij de blokker kunt krijgen en overal anders. Wat is dan het verschil? Is microvezel dan niet overal hetzelfde?
 
De kwaliteit van GOEDE auto microvezel doeken is een heel andere klasse ,veel veel veel veel zachter en zijn niet knetterhard na de eerste keer wassen.
Dit soort doeken zijn ideaal voor je interieur of velgen maar zeker niet voor je lak ,je zou alleen maar krassen maken.
Ik heb er dan toch wel overgelezen ,maar dit is een must-have..
Goede doeken gaan toch een aantal jaren mee als ze juist gewassen worden (gebruik de search functie :cool: ).
 
Ja en Nee, als je een microvezel doek die we gebruiken voor het poetsen van auto's naast deze goedkope doekjes legt en je voelt het verschil, dan zul je merken dat er veel verschil zit in microvezel doeken :ja De doeken die we gebruiken zijn veel zachter en hebben diepere vezels.
 
Danielle,

Bij mij was er eerst ook onbegrip voor de doeken die ik bij Carclean kocht. Veel te duur ed. Het prijserschil met de blokker of het AH huismerk is dan ook aanzienlijk.
Voor de beginner is het misschien ook een oplossing om bij de wibra doeken te halen. Ze hebben daar verschillende doeken. Je moet dan de MF dweil nemen. Die is lichtblauw en is ook redelijk dik.
Ze hebben niet dezelfde kwaliteit als cobra of poorboys maar je komt er in het begin een heel eind mee.
Ik raad je aan om er gewoon enkele (liefst ook meteen verschillende merken/type natuurlijk) bij Carclean tebestellen en er ook een paar bij de Wibra te halen. Je kan dan zelf het verschil zien en voelen. Zeker qua duurzaamheid zal het gaan merken.

Succes ermee