• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geen sheeting

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Zojuist voorgesteld en meteen al een vraag.
In Youtube filmpjes zie je regelmatig dat het afspoelwater zo heerlijk van de lak afdruipt en de auto bijna droog achterlaat. Bij mij lukt dat niet.
Beading is prima in orde, daar klaag ik niet over.
De auto is netjes behandeld: gewassen, gekleid, gepolijst, de lak is gereinigd, daarna een glaze en afgewerkt met Turtle Hybrid Spray Sealant. Na iedere wasbeurt ga ik er overheen met wat Poorboys Quick Detailer Plus voor bescherming en extra glans.
Het water blijft gewoon als een film op de auto liggen, ik heb flink werk om hem af te drogen en dat vind ik een beetje zonde.
Weten jullie hoe ik wél een goeie sheeting kan bereiken?
 
Hoe spoel je de auto af na het wassen?

Zelf gebruik ik een tuinslang met open einde en hou deze onder een bepaalde hoek op de lak. In plaats van spuiten komt het water er vloeiend uit zeg maar.

Na het wassen probeer ik zoveel mogelijk de auto op deze manier "droog" te maken, zo hoef je minder vaak een droogdoek over de lak te halen.



 
Met welke shampoo was je de auto? Er zijn namelijk shampoo's die (tijdelijk) de oppervlaktespanning verlagen, waardoor het water meer aan de lak blijft 'plakken'.
 
Dank voor de reacties. Ik heb afgespoten met een hogedrukreiniger, met de sproeier op de tuinslang en zonder die sproeier maar het koppelstuk zat daar nog wel op. Subtiel verschil maar misschien belangrijk. Ik ga het de volgende keer proberen met alleen de slang.

De shampoo is Puurboys Super Slick Suds, lekker spul. Maar nu je het zegt: hiervoor gebruikte in Meguiars Gold Class en daar leek het plakken inderdaad wel iets minder.
 
Ik denk dat het een combinatie van oorzaken is, de meeste sealants geven volgens mij wat minder sheeting dan een wax, dus dat scheelt al een beetje, in combinatie met een koppelstuk met misschien een iets nauwere opening kan dat het net zijn. Ik gebruik ook vaak de Poorboys shampoo en heb die ervaring namelijk niet, ook spoel ik niet af met een losse tuinslang, maar met een verstelbare spuitmond zoals hieronder, die ik dan maximaal open schroef. Ik laat het water dan langs de lak lopen, door het mondstuk bijna evenwijdig met het plaatwerk te houden, zo heeft het water al een beginsnelheid naar de rand van het paneel.
 
Nogmaals dank voor de reacties. Top forum zo.
Ik ga de genoemde technieken snel proberen. Dat zal niet aanstaande zaterdag worden, véél te koud en de auto heeft de hele week niet gereden.
(soms ben ik een watje)
maar ik laat de resultaten horen.
 
Nog even terug naar dit onderwerp:
Jullie aanbevelingen heb ik uiteraard ter harte genomen maar met matig resultaat. Het wilde gewoon niet lukken.
Maarr: vandaag heb ik de Jaguar gewassen en ik had echt een gewéldige sheeting. Heerlijk, het drogen kostte absoluut geen moeite, precies waarom ik die sheeting zo interessant vind.
Het verschil: een andere wax / sealant. De auto zat oorspronkelijk in een dubbele laag Turtle Hybrid Ceramic Spray Coating en nu in een laag Extreme Gloss Black Hard Wax van Soft 99. (echt een hele mond vol!)
Waarschijnlijk zat het hem dus niet in de gebruikte techniek (want ik deed exact hetzelfde als voorheen) maar meer in de gebruikte topcoating.
Weer wat geleerd :)
https://www.carclean.com/nl/soft99-extreme-gloss-black-hard-wax-200gram.html