• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gegroet!

SickPotato

Detailing trainee
11 jan 2016
9
32
44
Beste professionals,

Via Google kwam ik op website en er gaat een wereld voor me open! In het verleden maakte ik altijd gebruik van de 'één emmer/spons/zeem-techniek' :innocent:, maar na vele uurtjes lezen op deze website weet ik inmiddels beter.

Recent heb ik een metallic zwarte Peugeot 307 OXYGO uit 2007 aangeschaft. Ik wil de auto binnenkort eens goed onder handen nemen om hem vervolgens in de toekomst netjes te kunnen blijven onderhouden. Na vele topics (vooral het befaamde stappenplan-topic (bedankt, Dibbuz!)) door te hebben gelezen heb ik het onderstaande productenlijstje / stappenplan opgesteld.

Een aantal producten heb ik afgelopen week al aangeschaft (uiteraard via Carclean.com :)). Zouden jullie - als detailing professionals - hier eens kritisch naar kunnen kijken voordat ik de rest van de producten aanschaf? Hierbij rekening houdend met het feit dat ik een beginner ben (en dan ook écht een beginner). Ben ik dingen vergeten? Heb ik voor mijn auto en voor mij als beginner de juiste zaken gekozen? Etc. Alle tips en feedback zijn van harte welkom!

Exterieur
Stap 1 (wassen)
-2 emmers
-Shampoo: Meguiars - Gold Class Car Wash - 473ml (reeds aangeschaft)
-Microvezelhandschoen: Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt (reeds aangeschaft)

Stap 2 (kleien & drogen)
-Klei: Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
-Detailspray: Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
-Afnemen met: Monello Peluche Verde (1x)
-Afspoelen
-Drogen: Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (reeds aangeschaft)

Stap 3 (reinigen)
-Reinigen: Poorboys World - Professional Polish - 473ml
-Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad – White
-Afnemen met: Monello Peluche Verde (1x)

Stap 4 (voeden)
-Glaze: Poorboys World - Black Hole - 473ml
-Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black
-Afnemen met: Monello Peluche Verde (1x)

Stap 5 (waxen)
-Wax: Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
-Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black
-Uitwrijven met: Monello Peluche Bianco - 45x65cm

Interieur

-Poorboys World - Natural Look Dressing - 473ml (reeds aangeschaft)
-Aanbrengen met: Monello Disco Duo (reeds aangeschaft)
-Uitwrijven met: Monello Piccolo Nero (reeds aangeschaft)

Ramen
-Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml (reeds aangeschaft)
-Aanbrengen met: Monello Disco Duo (reeds aangeschaft)
-Uitwrijvenmet: Monello Vetro Bianco (reeds aangeschaft)

Aandachtspunten
-Ik werk handmatig, niet machinaal;
-Velgen zijn niet van toepassing (de auto heeft wieldoppen).
 
Laatst bewerkt:
Welkom!

Lijkt mij een heel behoorlijk lijstje, waar niet veel mis mee is. Ik heb niet met alle producten ervaring, maar het zijn allemaal producten die hier regelmatig in positieve zin worden genoemd.

Ik zou slechts één ding veranderen en dat is dat je het beste gelijk kunt kleien na het wassen, vóórdat je de auto gaat drogen. Scheelt tijd en moeite. Dus als de auto nog nat is gelijk gaan kleien, daarna de boel afspoelen en dan drogen.

Succes!

Jan
 
+1 voor Jansen! @Jansen - Ik denk niet dat dit perse een stappenplan is, maar een opsomming van producten. Echter is het wel een goede tip om het drogen over te slaan en meteen te kleien. De droogdoek word dan gebruikt na een wasbeurt wanneer de auto al gedaan is.

@SickPotato - Wauw, dit is de meest effectieve beginners-lijst die ik tot nu toe gezien heb! Simple en direct, goede keuzes in algemene zin én ook wat ik je zou adviseren, haha!

Ik zou nog wel wat kunnen aanvullen, maar niet alles is geheel noodzakelijk;

  • Grit Guards voor in je emmers. (Houd vuil zoveel mogelijk onderin de emmer waardoor je mitt er schoner uitkomt = minder kans op meer defecten tijdens het wassen)

  • APC+D (All Purpose Cleaner + Degreaser om vettige/vieze plekken aan te pakken zoals je motorruimte, kieren en naadjes, etc)


  • Trim dressing (Voor dingen als stootstrippen, grills, etc. Ik weet niet of je dit echt hebt... Tip: Auto Finesse - Revive)


Greetz
 
Welkom!

Lijkt mij een heel behoorlijk lijstje, waar niet veel mis mee is. Ik heb niet met alle producten ervaring, maar het zijn allemaal producten die hier regelmatig in positieve zin worden genoemd.

Ik zou slechts één ding veranderen en dat is dat je het beste gelijk kunt kleien na het wassen, vóórdat je de auto gaat drogen. Scheelt tijd en moeite. Dus als de auto nog nat is gelijk gaan kleien, daarna de boel afspoelen en dan drogen.

Succes!

Jan

Goed om te horen en hartelijk dank voor de tip! Ik heb het drogen direct verplaatst naar 'Stap 2'.

Quantoxx zei:
+1 voor Jansen! @Jansen - Ik denk niet dat dit perse een stappenplan is, maar een opsomming van producten. Echter is het wel een goede tip om het drogen over te slaan en meteen te kleien. De droogdoek word dan gebruikt na een wasbeurt wanneer de auto al gedaan is.

Ik ben wel van plan om deze lijst ook als stappenplan aan te houden. Bedoel je hiermee te zeggen dat na het kleinen het afnemen met de Monello Peluche Verde volstaat en ik (bij een dergelijke volledige beurt) de droogdoek in zijn geheel achterwege kan laten?

Quantoxx zei:
@SickPotato - Wauw, dit is de meest effectieve beginners-lijst die ik tot nu toe gezien heb! Simple en direct, goede keuzes in algemene zin én ook wat ik je zou adviseren, haha!

Kijk eens aan, top! :)

Quantoxx zei:
Ik zou nog wel wat kunnen aanvullen, maar niet alles is geheel noodzakelijk;

  • Grit Guards voor in je emmers. (Houd vuil zoveel mogelijk onderin de emmer waardoor je mitt er schoner uitkomt = minder kans op meer defecten tijdens het wassen)
Staan op mijn wishlist. Vanwege het budget (en omdat het niet direct noodzakelijkheid is) heb ik ze eerst achterwege gelaten, maar ik zal ze in de nabije toekomst zeker aanschaffen.

Quantoxx zei:
  • APC+D (All Purpose Cleaner + Degreaser om vettige/vieze plekken aan te pakken zoals je motorruimte, kieren en naadjes, etc)
Ga ik ook nog aanschaffen. Ik vraag me alleen af of het voor mij als beginner handig is om aan de motorruimte te beginnen. Ik zou niet weten wat en hoe ik het schoon moet maken. Hoe noodzakelijk is dit?

  • Trim dressing (Voor dingen als stootstrippen, grills, etc. Ik weet niet of je dit echt hebt... Tip: Auto Finesse - Revive)
Goed dat je hierover begint. Ik ben Revive hier al meerdere malen tegengekomen en zal het toevoegen aan de lijst. Het is mij momenteel alleen nog niet precies duidelijk wat ik hier allemaal mee kan/moet doen. Ik heb gelezen dat zwarte kunststof delen er weer donker en als nieuw uit gaan zien. Op mijn auto zitten echter ook verschillende kunststof delen (bijvoorbeeld de voor- en achter bumper, panelen boven de voorwielen etc) die dezelfde kleur hebben als mijn lak (zwart metallic) en dus niet 'mat zwart' zijn. Moet ik deze delen met Revive behandelen of moet ik hier dezelfde behandeling (wassen -> kleien -> reinigen -> voeden -> waxen) toepassen als op mijn lak?
 
Laatst bewerkt:
Je stappenplan met de verschillende producten ziet er goed uit! Ik heb nog wel een aantal kleine tips:
- verdun je spray en wipe 1:1 met water tijdens het kleien. Dit bespaart product en werkt er niet minder door.
- Ook al heb je wieldoppen, toch zou ik wat kwasten/borstels aanschaffen om deze te reinigen.
- Misschien dat een bandendressing nog wat is om er bij te nemen? Hier kan je de Revive ook voor gebruiken trouwens.
- Ik poets de Poorboys natural look nooit uit. Vind ik niet erg nodig omdat het na een paar uur toch volledig in het kunststof is getrokken.
- Ten slotte vind ik dat je wel erg weinig doeken hebt. Ik zou er nog wat Peluche verdes bij aanschaffen. Als jij je hele auto wil drogen na het kleien met slechts een doek, ga je dat niet redden. Dit zelfde geldt voor het clean proces. Hier kan je ook het beste meerdere doeken voor gebruiken. Verzadigde doeken nemen ten eerste amper product op, dus uitpoetsen gaat moeilijker. Ook wordt de kans op krasjes groter hier door.


Ik ben wel van plan om deze lijst ook als stappenplan aan te houden. Bedoel je hiermee te zeggen dat na het kleinen het afnemen met de Monello Peluche Verde volstaat en ik (bij een dergelijke volledige beurt) de droogdoek in zijn geheel achterwege kan laten?

Als je je auto kleid kan je hem inderdaad beter "drogen"/ claylube afnemen met Peluche Verdes. Droogdoek is dus niet per se nodig met een complete behandeling, echter natuurlijk wel bij de periodieke wasbeurt.

Ga ik ook nog aanschaffen. Ik vraag me alleen af of het voor mij als beginner handig is om aan de motorruimte te beginnen. Ik zou niet weten wat en hoe ik het schoon moet maken. Hoe noodzakelijk is dit?

APC is natuurlijk niet alleen voor je motorruimte, dit product kan je in vele verdunningen gebruiken in en rondom je auto. Het is natuurlijk totaal niet noodzakelijk om je motorruimte te reinigen, echter is het voor een detailer, die op alle kleine dingen in en rondom de auto let, een doorn in het oog als de auto compleet strak is en je doet de motorkap open en er komt een grote stofbende uit haha. Motorruimte is in tegenstelling tot wat vele zeggen niet heel erg spannend om te doen. Bij de hedendaagse motoren zit alles zo goed afgeschermd dat je eigenlijk weinig verkeerd kan doen als je voorzichtig ben. Dus motor laten draaien wanneer deze goed warm is, apc er op spuiten en inborstelen en dan met een zachte "broes" het vuil weg spoelen.
Ik vindt het wel noodzakelijk om met APC de naden en kieren rondom je auto schoon te maken. Hierin blijft na het wassen altijd vuil zitten. Denk hierbij aan de randjes rondom je achterlichten, rondom de ruiten, je dakstrips enz.

Goed dat je hierover begint. Ik ben Revive hier al meerdere malen tegengekomen en zal het toevoegen aan de lijst. Het is mij momenteel alleen nog niet precies duidelijk wat ik hier allemaal mee kan/moet doen. Ik heb gelezen dat zwarte kunststof delen er weer donker en als nieuw uit gaan zien. Op mijn auto zitten echter ook verschillende kunststof delen (bijvoorbeeld de voor- en achter bumper, panelen boven de voorwielen etc) die dezelfde kleur hebben als mijn lak (zwart metallic) en dus niet 'mat zwart' zijn. Moet ik deze delen met Revive behandelen of moet ik hier dezelfde behandeling (wassen -> kleien -> reinigen -> voeden -> waxen) toepassen als op mijn lak?

Als het gespoten kunststof delen zijn dan moet je deze net zo behandelen als de lak van de auto (wel op passen als je er goed op gaat polijsten). Revive is puur voor ongespoten delen, zoals je parrafaan enz.
 
Je stappenplan met de verschillende producten ziet er goed uit! Ik heb nog wel een aantal kleine tips:
- verdun je spray en wipe 1:1 met water tijdens het kleien. Dit bespaart product en werkt er niet minder door.
- Ook al heb je wieldoppen, toch zou ik wat kwasten/borstels aanschaffen om deze te reinigen.
- Misschien dat een bandendressing nog wat is om er bij te nemen? Hier kan je de Revive ook voor gebruiken trouwens.
- Ik poets de Poorboys natural look nooit uit. Vind ik niet erg nodig omdat het na een paar uur toch volledig in het kunststof is getrokken.
- Ten slotte vind ik dat je wel erg weinig doeken hebt. Ik zou er nog wat Peluche verdes bij aanschaffen. Als jij je hele auto wil drogen na het kleien met slechts een doek, ga je dat niet redden. Dit zelfde geldt voor het clean proces. Hier kan je ook het beste meerdere doeken voor gebruiken. Verzadigde doeken nemen ten eerste amper product op, dus uitpoetsen gaat moeilijker. Ook wordt de kans op krasjes groter hier door.

Als je je auto kleid kan je hem inderdaad beter "drogen"/ claylube afnemen met Peluche Verdes. Droogdoek is dus niet per se nodig met een complete behandeling, echter natuurlijk wel bij de periodieke wasbeurt.

Hartelijk dank voor de tips!

Ik zal de Spray & Wipe 1:1 verdunnen met water tijdens het kleien. Welke kwast/borstel raad je voor mijn wieldoppen aan? Ik heb maak gebruik van de standaard wieldoppen. Ik zal de Rivive o.a. gebruiken als bandendressing en zal de Poorboys World Natural Look Dressing niet uitpoetsen. Volstaat het als ik 9 Monello Peluche Verde's bestel of heb ik er zelfs 12 nodig?

APC is natuurlijk niet alleen voor je motorruimte, dit product kan je in vele verdunningen gebruiken in en rondom je auto. Het is natuurlijk totaal niet noodzakelijk om je motorruimte te reinigen, echter is het voor een detailer, die op alle kleine dingen in en rondom de auto let, een doorn in het oog als de auto compleet strak is en je doet de motorkap open en er komt een grote stofbende uit haha. Motorruimte is in tegenstelling tot wat vele zeggen niet heel erg spannend om te doen. Bij de hedendaagse motoren zit alles zo goed afgeschermd dat je eigenlijk weinig verkeerd kan doen als je voorzichtig ben. Dus motor laten draaien wanneer deze goed warm is, apc er op spuiten en inborstelen en dan met een zachte "broes" het vuil weg spoelen.
Ik vindt het wel noodzakelijk om met APC de naden en kieren rondom je auto schoon te maken. Hierin blijft na het wassen altijd vuil zitten. Denk hierbij aan de randjes rondom je achterlichten, rondom de ruiten, je dakstrips enz.

Bedankt voor de aanvullende informatie met betrekking tot APC. Ook hier ga ik mee aan de slag!

Als het gespoten kunststof delen zijn dan moet je deze net zo behandelen als de lak van de auto (wel op passen als je er goed op gaat polijsten). Revive is puur voor ongespoten delen, zoals je parrafaan enz.

Als het kunststof dezelfde kleur als de lak heeft, is het dan altijd gespoten? Of kan het ook zijn dat het kunststof dezelfde kleur heeft, maar niet is gespoten? (zo zie je maar weer, ik weet er weinig van ;)).

Bij mijn auto is vrijwel alles in dezelfde kleur (niet mijn auto, maar wel exact hetzelfde). Enkel de randen om de ramen en twee randjes op het dak zijn (sowieso ongespoten) zwart.

Welkom op het forum.
Zo te zien heb je je al grondig voorbereid.

Thanks, ik heb mijn best gedaan :)
 
Met 9 peluche verde's kom je al een heel eind denk ik! Als kwast/borstel voor je wieldoppen kan je kijken naar die van Mothers, maar je zou ook gewoon wat schilderskwasten kunnen kopen (dan heb je er gelijk om de APC mee te verwerken.

Bij de kunststof delen moet je even voelen of de textuur anders is als die van de lak. Lak is glad en kunststof heeft poriën en is dus stroef. Het kan zijn dat het kunsttof de zelfde kleur heeft als je lak, daarom kan je het aan de kleur niet zien. Het verschil in textuur en glans is wel altijd te zien/voelen. Heb je misschien een foto van je auto? misschien dat het vanaf een foto al te beoordelen is.
 
Met 9 peluche verde's kom je al een heel eind denk ik! Als kwast/borstel voor je wieldoppen kan je kijken naar die van Mothers, maar je zou ook gewoon wat schilderskwasten kunnen kopen (dan heb je er gelijk om de APC mee te verwerken.

Top!

Bij de kunststof delen moet je even voelen of de textuur anders is als die van de lak. Lak is glad en kunststof heeft poriën en is dus stroef. Het kan zijn dat het kunsttof de zelfde kleur heeft als je lak, daarom kan je het aan de kleur niet zien. Het verschil in textuur en glans is wel altijd te zien/voelen. Heb je misschien een foto van je auto? misschien dat het vanaf een foto al te beoordelen is.

Ik heb het even gecontroleerd, maar voel in ieder geval geen verschil. Het is nu te donker om foto's te maken. Is het op deze foto te zien? Of deze? Het gehele paneel boven de voorwielen (en de hele voorbumper) is van kunststof.
 
Dat is allemaal gewoon lak. De zwarte balkjes naast je grille zijn wel onbehandelde kunststof delen welke je kan behandelen met revive.
 
Dat is allemaal gewoon lak. De zwarte balkjes naast je grille zijn wel onbehandelde kunststof delen welke je kan behandelen met revive.

Bedankt!

Zo, bestelling geplaatst :). Hoe kan ik trouwens het beste de chromen afwerkingen (mistlampen, grill, logo etc.) behandelen? En wat is de beste manier voor de koplampen en achterlichten?
 
Koplampen en achterlichten gewoon mee polijsten en beschermen. De chrome delen kan je ook gewoon mee pakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Ja! Voeden is niet echt nodig op de chrome delen, dus dat zou ik daar niet op doen. Wel opletten met klei op de chrome delen, kan krassen geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Wat Thomas zegt, die "bumper-stootblokken" zijn in de regel ongelakt, al zijn er sommige 307's die die blokken wel in de lak hebben (af fabriek of achteraf laten spuiten). Verder je onderlip (die kunststof rand onder je voorbumper), de grille, de parafaan (die zwarte kunststof plaat onder de ruitenwissers), de randjes rond de spiegelkappen en waar de spiegels aan "het raam" vast zitten zijn ongelakt kunststof. Als oud 307-rijder (zowel phase 1 als phase 2, wel allebei SW) vaak genoeg een 307 gepoetst ;).
 
'Chroom' is tegenwoordig vaak niet meer dan kunststof met een dun laagje. Ik zou er wel een beetje voorzichtig mee omgaan.
Poorboy's World Professional Polish vind ik dan fijner werken.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Ja! Voeden is niet echt nodig op de chrome delen, dus dat zou ik daar niet op doen. Wel opletten met klei op de chrome delen, kan krassen geven.

Dan neem ik het zekere voor het onzekere en ga ik de chromen delen niet kleien (zelfde geldt neem ik aan voor de koplampen en achterlichten?)

Wat Thomas zegt, die "bumper-stootblokken" zijn in de regel ongelakt, al zijn er sommige 307's die die blokken wel in de lak hebben (af fabriek of achteraf laten spuiten). Verder je onderlip (die kunststof rand onder je voorbumper), de grille, de parafaan (die zwarte kunststof plaat onder de ruitenwissers), de randjes rond de spiegelkappen en waar de spiegels aan "het raam" vast zitten zijn ongelakt kunststof. Als oud 307-rijder (zowel phase 1 als phase 2, wel allebei SW) vaak genoeg een 307 gepoetst ;).

Super, helemaal duidelijk zo!

'Chroom' is tegenwoordig vaak niet meer dan kunststof met een dun laagje. Ik zou er wel een beetje voorzichtig mee omgaan.
Poorboy's World Professional Polish vind ik dan fijner werken.

Dan houd ik het bij wassen -> reinigen (Poorboy's World Professional Polish) -> waxen.
 
Moet ik de kunststof delen (exterieur) eerst ontvetten voordat ik aan de slag ga met Auto Finesse - Revive Trim Dressing?

En dezelfde vraag geldt voor het kunststof in het interieur (dashboard, etc.). Moet ik ontvetten voordat ik Poorboys World - Natural Look Dressing gebruik?
 
Zo, afgelopen zaterdag mijn vuurdoop gehad :-). Ik ben erg tevreden met het resultaat, al heb ik er nog niet - vanwege de weersomstandigheden - optimaal van kunnen genieten.

Ik ben om 09.00 uur begonnen en was om 16.00 uur klaar (enkel exterieur). Toen begonnen sommige delen van de auto te beslaan door het vochtige weer.

Hoe lang zijn jullie gemiddeld met een volledige beurt (exterieur, handmatig) bezig?