• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glascoating

Trafic

Detailing rookie
17 mrt 2021
5
2
Ik heb onlangs een nieuwe wagen aangekocht en deze werd daarbij voorzien van een “gratis” glascoating twv meer dan 1000€.

Ik heb hier zelf toch vragen bij, temeer omdat ik niet overal het water op dezelfde manier van de wagen af zie “parelen”. Ik vermoed dan ook dat mijn wagen niet volledig behandeld is geweest.
Hoe kan je met zekerheid zeggen dat je wagen is behandeld met een glascoating? Is dit op een of andere manier meetbaar of zichtbaar?
Wie kan me helpen met een antwoord hierop?

Met vriendelijke groeten,

Dennis
 
Hi Dennis,

Een net aangebrachte coating zou overal dezelfde waterafstotendheid moeten hebben. Na verloop van tijd kan dit effect verdwijnen, terwijl de coating bijvoorbeeld nog wel UV-bescherming biedt, maar dat zou pas na ongeveer 6 maanden tot een paar jaar moeten gebeuren (afhankelijk van de coating en het aantal gereden kilometers, omstandigheden, etc.)

In jouw geval zou de coating nog overal hetzelfde waterafstotende effect moeten hebben.

Enkele kanttekeningen:
1. De waterafstotendheid is op een vieze auto minder goed dan op een schone auto. Op de meest vieze delen, zoals de lagere delen van de auto achter de wielen, is de waterafstotendheid natuurlijk minder goed dan bijvoorbeeld het dak of de motorkap wanneer de auto een tijd niet is gewassen. Je kan hier dus pas iets over zeggen als de auto schoon is.
2. De manier van wassen kan nogal een effect hebben op een coating. Elke week door de wasstraat rijden zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat de watersafstotendheid een stuk sneller verdwenen is dan wanneer de auto netjes met de hand wordt gewassen.
 
4D5C1A5A-7B92-4ACE-979A-41C47D98D3E4.jpeg

Dit is mijn wagen na de eerste afspuitbeurt. Beneden zie je dat het water op de lak als het ware een film vormt, terwijl bovenaan het water “parelt” zoals het hoort te zijn.
mijn idee is dan ook dat degene die het aangebracht heeft, weinig zin had om zich te bukken. Ik ben overigens de wagen voor deze behandeling 4 dagen kwijt geweest. Maar dat wil op zichzelf niks zeggen natuurlijk.
 
Maar is de auto hier al gewassen of niet? Alleen afspuiten is meestal niet voldoende om al het vuil van de lak te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Gezien de velgen denk ik dat deze niet gewassen is. Wat je zou kunnen proberen om de auto voor het wassen in te sprayen met een Iron remover en daarna wassen met Gyeon Restart. Dit moet de coating weer tot leven brengen. Zoniet dan is waarschijnlijk de coating niet meer aanwezig.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Ik zou eerst beginnen met gewoon wassen (normale shampoo i.c.m. een washmit), waarschijnlijk zit er nog gewoon vervuiling op de lak waardoor er geen beading is. Als dat niet werkt, dan kun je inderdaad een iron remover / gyeon restart, e.d. proberen. Mocht dat ook niet werken, dan kun je inderdaad controleren dat daar de coating niet goed aangebracht is of dat de waterafstotendheid is verdwenen.
 
Gezien de velgen denk ik dat deze niet gewassen is. Wat je zou kunnen proberen om de auto voor het wassen in te sprayen met een Iron remover en daarna wassen met Gyeon Restart. Dit moet de coating weer tot leven brengen. Zoniet dan is waarschijnlijk de coating niet meer aanwezig.
Beste,

die coating is amper 3 weken geleden aangebracht. Zou op z’n minst raar zijn mocht de coating al verdwenen zijn. Mijn vraag is dan ook of de coating er wel ooit geweest is.
 
Na 3 weken zou normaal wassen voldoende moeten zijn om weer perfecte beading en sheeting te hebben. Als je na het wassen nog geen beading en sheeting hebt dan zou ik concluderen dat de coating niet of slecht is aangebracht.
 
Kan je me nog effe vertellen wat beading en sheeting is? ;)
Ik heb een absoluut raar gevoel bij de behandeling die mijn wagen gekregen zou hebben. Bestaat er geen keurmerk ofzo voor cardetailers?
Ik vind 1000€ erg veel geld voor een afspraak die niet wordt nagekomen.
 
Beading geeft aan hoe bol de waterdruppels op de lak zijn. Hoe boller, hoe beter.
Sheeting geeft aan hoe snel het water wegtrekt van de lak. Hoe sneller, hoe beter.

Beide zijn een indicatie voor hoe goed de waterafstotendheid is.

Voorbeeld van hoe een net aangebracht coating zou moeten zijn:
 
  • Leuk
Reactions: Trafic
Dat wat ik in het filmpje zie ik volgens mij niet het geval bij mijn wagen.
Maar veel valt daar waarschijnlijk niet aan te doen en is het woord tegen woord...
 
Welk merk coating is er aangebracht? Als je weet wat die coating zou moeten doen (bijv: minimaal 12 maanden of 10.000km) en er is nu al niks meer van te zien lijkt het me een duidelijke zaak.
 
Ja als het 3 weken geleden aangebracht is moet het gewoon goed zijn. En idd 1000€ is best veel geld ik zou dan terug gaan en laten zien wat er aan de hand is.
 
Je geeft aan dat de auto is afgespoten (en ik neem aan dus niet gewassen).
Een stapje verder in je onderzoek zou dus kunnen zijn, zoals door anderen reeds aangegeven, de auto niet alleen af te spuiten maar ook te wassen. Hierna weer even een foto maken en posten.

Is er door de dealer geadverteerd met de coating (zo ja dan is deze reclame en productnaam vast ergens terug te vinden), zo nee, is de coating vastgelegd op de factuur?
 
voorzien van een “gratis” glascoating twv meer dan 1000€.
Ik vind 1000€ erg veel geld voor een afspraak die niet wordt nagekomen.

Dit zou dan een flinke coating zijn die ze ''effe'' gratis erbij doen.

+1 voor de tips over het goed wassen en opnieuw checken. Mijn vermoeden is dat er iets niet goed gaat met de coating of iemand was inderdaad te beroerd om te bukken, haha. :p De lijn is namelijk wel heel erg strak. Je zou verwachten dat als er vanaf het voorwiel vervuiling over de coating geslingerd was, dit niet zó strak zou zijn.
 
Een coating voorkomt niet dat je auto vies wordt. Ook op je coating kan een traffic film ontstaan die de werking maskeert. Goed wassen en dan pas oordelen.

Off topic @RedCat : voor dat geld verwacht ik wel een ondoordringbaar lakpantser met levenslange garantie en bescherming tegen krassen, diefstal, boze schoonmoeder, Tsunami en kernaanvallen. Oh ja en uiteraard een auto die fabrieksnieuw is en blijft zonder te wassen :joy:
 
Klinkt ook een beetje als een aloude Waxoil truc. Veel geld betalen (of zeggen dat het heel duur was) voor prutsspul.

Maar was hem eerst goed, en vraag hen eens wie het heeft gedaan en wat erop zit (namen en rugnummers)
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr